معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما




جدیـــــد ترین مقــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
مقالات برتر از دید تحریریه
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
معـــروف ترین مقــــالات
    تکه های ساده ـ رنگ در معماری به قلم پوریا ترکفر
    سانا؛ گامی فراتر از معماری سبز به قلم علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
    انرژی خورشیدی در ایران به قلم م معيت
    تعريف معماری به قلم علی باقرزاده
فعالتـــرین نویسندگان
    آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  : معمار حرفه اي
    محمد کیانی منش  : دانشجو
    ایمان رئیسی  : معمار حرفه اي
    فريبا شفیعی  : دانشجو
حامی اتووود
تــازه هــــــای معمــاری
پاویون های سومین دوره کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی ـ روژیا فروهر و ماركو جرماغيان
رولز رویس؛ ابژه ی کلاسیک در بیانی معاصر
سازه منحصر به فرد دفنه ؛ طرحی از استودیو °24
فرودگاه به مثابه میدان نبرد

بازگشت به لیست مقالات شهر سازي < مفاهيم و نظريات معماري

دیوارهایِ تغییر؛ لبس وودز و هرمنوتیک عناصر شهری   1390/05/28
نوشـــــــــــته ی : لِبُــس وودز

برگــــــردانی از : 
  فريبا شفیعی  -

خــلـاصــــــــــــــه : نوشتاری کوتاه با تمرکز بر نقش دیوار در بازسازی بافت شهری

 

توضیحات مترجم :


مقالات مرتبط

دیگر مقالات   فريبا شفیعی
باوهاوس؛ طرحی برای آینده   ( تاريخ معماري  )

حقیقت دیوار، معنای جداکننده ی آن است. جزء اینها دیوار اساسی ترین هدف معماری در تعریف فضا است. که لبه ها، مرزها و حدود، که خود قطعه های خاصی از فضاهای مبهم پیوسته را برای اهداف بشری می سازد تشکیل می دهد.دیوارها در شکل ها مختلف و متشکل از مصالحی متنوع به معنایی از ابتدایی و اولیه ترین ابزاری اند که در اختیار معمار قرار می گیرند. ما عادت کرده ایم که به آنها در قامت تقسیم کننده ای که یک طرف را از طرف دیگر (که غالـــــباً متفاوت هستند) جدا می کند، فکر کنیم. دیوارهای جدا کننده مردم یا چیزهایی را در یک طرف حفظ می کند. اما در مواقع نادری نقش آنها تغییر می کند، و مردم را به هم میرساننـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد.

دیوار برلین در 9 نوامبـــــر  1989 را بیاد آورید, وقتی که آلمانی های شــرق و غرب در اطراف و روی دیوار حرکـــــت می کردند، دیوار عملاً به انـــــــفصال سیاسی آلمان پایان داد. یا در مـــثال دیگری دیوار یا حصار حفاظــــــــــتی اسرائیل, به عنوان سایتی بــــــــرای "دیوار بازی" که عملا اسرائیلی هـــــا و فلسطینی ها را بــه دور هم جـــــمع می کند. در زمان های دیــــــــــــگر دیوارهای جداکننده می توانند ابــزاری برای تغییر باشند, که منجر به دگرگونی وضعیت در یک طرف یا در دو طرف می شود.مثال های رایجی به ذهن می رسد؛ دیـوارهای خیابان های عمومی که با گرافیــتی پوشیده شده اند, و ماهیت سیاســـــی و زیبایی شناسانه ی آن ها بر همه کـسانی که آن را می بینند, تأثیر عمیقــــــی می گذارد. و حتی مثال های ساده تــــر به دیوارهای داخلی یک خانه ی شخصــــی مربوط می شود. جایی که مالکــــــــان آنجا را با نقاشی, عکس یا یک تلویزیون  تزیین می کنند, حال و هوای آنجا را تغییر می دهند, یک حس نوستالژیک را تداعی می کند, یا پیغامی را به آرامی یا به طور ناگهانی منتقل می کند و نقطه نظرهای آنها را در مورد جهان تغییر می دهد.در چنین مواردی دیوار بیشتر یک تقسیم کننده ی فضایی می باشد.

اما چند سال پیش شهرداری هاوانا قصد کرد یک سری دیوار درون و پیرامون یک شهر قدیـمی بسازد.هاوانا وی ی خا La Habana Vieja بخشی از یک شهر مدرن از هاوانا است که تاریخ شکل گیری ان به اغاز کشف دنیای جدیـــــدNew World  در قرن 16 برمی گردد. و ســاختمان هایی از آن دوره و قرن درخشان در ان دیده می شود ، که از ان زمان تا کنون در آن شهر همچنان به حیات خـــــود ادامه داده اند. تعدادی از آنها به علت نبود بودجه کافی برای حفظ و بازسازی رو به تخریب می روند. زیرا حکومت کمونیستی برای این کار پول و سرمایه ی کافی ندارد و صرفاً ساخت و سازها به سرمایه گذاران خارجی و ساخت هتل های لوکس و دیگر سایت های توریستی محدود می شود.در زمانی که طرح پیشنهاد شد، طبقه ی محروم نژادی و اقتصادی در شهر قدیمی سکنا داشتند، و سرمایه داران خارجی علاقه ای برای کمک کردن به آنها حس نمی کردند. پس آنها هیچ تلاشی برای حفظ این شهر منحصر به فرد که درون شهر اصلی قرار داشت، انجام ندادند. از این رو ان چه در طرح دیده شد پاسخ به تمامی این نیازهای چند لایه است در بهترین حالت دیوارهای پیشنهای شامل بعضی از اهداف زیرساختی می شـــود؛ در کمترین حد آب تصفیه شـــده و و در بیشترین حد تولید برق مثـــــــــل یک مولد شهری.این منجر به تولید دیوارهایِ های تک و خانه های خود پایـدار شهـــــری می شود. این پروژه مهندسی هوشمند و پیچیـده ای راشامل می شو و اعم از اینکه در بخش دولتی یا خصوصی باشد، متخصصـــین را هم در طراحی و هم در نظارت بـــــــه خود درگیر می کنند. این خدمات می توانـد وقف پروژه هایی شوند که از خطر انـقراض حفظ شده اند. نکته اینجاست که ایــــــن دیوارهای شهری پیشنهادی به عنـــــــوان تولیدکننده ها یا دقیق تر به عنـــــوان باز تـــولید کننده ی شهر های قدیمــــی عمل می کنند؛ شهرهایـــــــــــــــی که  محصول فرم های مضمحل یا ساختمان هــــای خرابی می باشند که فضاهایـــــی خالی را در بافــــــت شهری ایجاد می کـــــند و می توان آنهــــــا را با ســـــــاخت و سازهــــــای جدید پر کرد. روش هـــــای ساخت و ساز می تـــــــوانند با استفاده از مهارت سازنده ها بـــــــــه صورت خود انگیخته باشند، توسط گروهــــی

از ساکنینی که به تکنولوژی های لازم و چگونگی سرهم کردن مصالح تسلط دارند، و دیوارهای کلان مقیاسی می سازد که در عین حال زیر ساخت شهری دارد و به ابزاری برای تولید تبدیل می شود. تمام اینها یک اجتماع وقف شده برای ساخت محیط خودشان شکل خواهند داد. اقتصاد این بافت بر اساس نوعی تجارت کالاها و خدمات در پس شهرهای قدیمی که به تازگی محصور شده اند، گسترش می یابــــد؛ درون خود هاوانای بزرگتر. در نهایت موقعیت اجتماعی جدید این جوامع و ضرورت آنها در ساخت بناها با تکنولـوژی جدید موجب ساخت فضاهــای میان تهی می شود.فضاهایی که ان ها خواهند ساخت و برای زندگـی انتخاب خواهند کرد و به واسطه ی آنها خواهند توانست رابطه ای نو بین درون و برون ایجاد کنند. به طور خلاصه آنها می تواننــــد معماری جدید شهری ایـجاد کنند، معماری که منحصــر به زمان و مکان خودش است. به این دلــیل پروژه های پیشنهادی کــه نشان داده شده اســـــت، تنها به عنوان ایده هایی برای اندیشیدن نه صرفــاً محقق شدن می باشد. آنـچه ظهورش در واقعیت به مراتب پیچیده، ظریف و نو ایین تر خواهد بود


کلمــــات کـلیدی :  لبس وودز رم کولهاس هاوانا معماری تخیلی دیوار برلین جورجو اگامبن
منــــــــــــــــــابع :  -

درباره نویسنده : نظریه پرداز معماری

منبع انتخاب مقاله : http://lebbeuswoods.wordpress.com/2010/05/28/walls-of-change/
این مقاله پیش از این در - چاپ شده است .

دریافت فایل مقاله | بازگشت به لیست مقالات |  ارسال نظر ارسال نظر | اشتراک مقاله  
تعــــداد بازدیــد : 1960  بار تعداد دانــــــلود : 110 بار امتیاز تحـــریریه : 5

نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

 
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.";
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group