معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1476
معماری کوچک مقیاس   - 21
منظر شهری   - 1443
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1089
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1007
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 927
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 835
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 786
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 782
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 766
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 711
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 643
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 623
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 566
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 524
معماری جنگلی   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 501
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 12
روح مکان   - 500
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 481
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 478
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 447
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 438
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
طراحی مُد   - 9
هنر مدرنیستی   - 416
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
توسعه پایدار   - 399
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 351
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 341
معماری بیابانی   - 8
معماری سبز   - 337
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
معماری خوانی   - 8
معماری پست مدرن   - 324
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 292
طراحی و پناهجویان   - 7
تغییرات اقلیمی   - 283
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 267
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری محلی   - 264
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ارزان   - 259
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 255
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری تجربی   - 249
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 240
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 238
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 236
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 211
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 148
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 140
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 134
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری و فاجعه   - 124
عبور از مرحله جنینی   - 6
معماری ایران   - 120
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 93
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 84
معماری مصر   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 83
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اقتصادِ فضا   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 72
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
فیلوکیتکت   - 69
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 67
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 64
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 55
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری فضای داخلی   - 55
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و رسانه   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
پداگوژی انتقادی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
باشگاه مشت زنی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 2
باهاوس   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و روانشناسی   - 38
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و نقاشی   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و ادبیات   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری مجازی   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
آنتروپوسین   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 33
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 43
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 27
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییجی مورتی   - 1
باک مینستر فولر   - 12
لوییس بورژوا   - 8
برنارد چومی   - 33
لُکُربُزیه   - 148
برنارد خوری   - 2
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 57
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 6
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 20
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -815
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -402
گالری   -87
فرهنگی   -336
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -8
تفریحی   -164
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ميراث مارشال برمن
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/07/09
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق شماره 1844 7 مهر ماه 1392 نوشته ي امير كمالي
تعداد بازدید : 3169

“اين ايده که برنامه روزانه رفتن به زمين بازي و دوچرخه سواري و خريدکردن و غذاخوردن و ظرف شستن و شوخي ها و بازي هاي هر روزه، نه فقط بي نهايت زيبا و لذتبخش، بلکه در عين حال بي نهايت ظريف و شکننده است... ايوان کارامازوف (قهرمان رمان داستايفسکي) مي گويد مرگ کودکان بيش از هر چيز ديگري اين ميل را در او برمي انگيزد که بليت ورود خويش به عالم هستي را پس دهد. ولي او بليت خودش را پس نمي دهد. او به جنگيدن و عشق ورزيدن ادامه مي دهد: او به ادامه دادن ادامه مي دهد.”

مارشال برمن مولف اين عبارات چندي پيش در نيويورک درگذشت. بي شک بزرگ ترين يادگار او براي ما کتاب “تجربه مدرنيته” است که يک دهه قبل توسط مراد فرهادپور به فارسي ترجمه شد. کتابي که در بسياري از کشورهاي ديگر به منزله اثري جذاب با وجهه هاي بارز پوپوليستي، روايتي بود از تجربه پر کش وقوس زندگي در دنيايي که هيچ چيز آن از پارادوکس ها، گسست ها و تناقض ها برکنار نيست. زاويه اي که او از آن به تباهي جهاني مي نگريست که هر چيز سخت و استوار در آن نهايتا دود مي شود و به هوا مي رود، بيش از آنکه فيگور مطلق دانايي باشد، واگويي تجربه اي بود که بيش از هر چيز در امر روزمره نهفته بود. انتقال صحت اين تجربه يا بهتر بگوييم مجراي انتقال آن چيزي نبود جز علاقه مندي هايي که برمن تا پايان عمر از آن باز نايستاد: ادبيات و کمونيسم.

مارشال برمن زماني که با اين نقل قولي که در بالاآمد، پرونده يکي از ماندگاران ترين متون انتقادي مدرنيته را بست، هنوز جهان نه فروپاشي سوسياليسم شوروي را تجربه کرده بود و نه بسياري از اتفاقات سياسي يا جنگ هاي امروزي را. اما دنباله گيران تفکر انتقادي اي که اثر سترگ او را تجربه کرده بودند، ردپاي نوشته هايش را در دودشدن و به هوارفتن تمامي فتيش ها و برج هاي عاجي که همگي از زوال ناپذيري سرمايه به همراهي تمام علوم و آکادمي و ميليتاريسم آن خبر مي داد به نظاره نشست. اما همين بزرگ ترين يادگار او ميراث دار نوعي تفکر است که اگرچه مانند هر محصول وطني ديگر هميشه چيزي کمتر از خود است، ليکن مي توان عرصه فکري ايران را به دو برهه پيش و بعد از ترجمه اين کتاب تقسيم کرد. تجربه مدرنيته زماني ترجمه شد که اصولاخود کنش ترجمه در ايران در اوج دوران تجربه شدن بود. زماني که بسياري از مباحث نظري با آنکه از سابقه زيادي برخوردار بودند، اما هنوز در گيرو دار مشق شدن، مصداق يابي و جرح و تعديلات اجتماعي مي باليدند و اتفاقا يکي از بزرگ ترين ميراث هاي برمن براي ما در کتابش، پيام نوعي عدم قطعيت بود که ظاهرا بر مبناي تجربه شخصي پا مي گرفت. اما آنچه اين تجربه را از بديل هاي تجربه گرايي شهودي - عرفاني، نظاره گري هابرماسي به مدرنيته نافرجام يا انواع نسبي گرايي پست - مدرنيستي جدا مي کرد، صرفا نه دودشدن و پايان پذيرفتن روايت هاي سخت، بلکه ممارست در گفت وگو با مردان و زنان مدرن به ميانجي تجربه و ادبيات بود. همين گفت وگو يکي از مهم ترين مواردي است که شايد کماکان نياز به مشق کردن آن داريم. به همين دليل براي خوانندگان ايراني، برمن علاوه بر اينکه پارادايمي براي به جلورفتن، مبارزه و ادامه دادن است، مي تواند شاخصي نيز به منظور محک مکانيسم هاي تجربه محسوب شود. بي شک اگر امروز که ديگر برمن در قيد حيات نيست، به محصول کار او بنگريم، شايد همين بزرگ ترين اثر او در مقام يکي از متون انتقادي چپ، هيچ گاه در قواره هاي کتاب هاي معروف بزرگان فرانکفورت، يا نوشته هاي فيلسوفان فرانسوي معاصر، رانسير و بديو، نباشد، اما آنچه اين اثر را دست کم براي مخاطب فارسي زبان متمايز مي کند، کورسويي است که در ورطه ابهاماتي بنيادين مي افکند. ابهاماتي که بيش از آنکه از کدر و مبهم بودن خود موضوع ناشي شده باشد، برمي گردد به نوعي روحيه رمانتيک عرفاني خاص ايراني که همواره يقين و معنا را در کمال آرامش تنها براي خود مي خواهد. اين خودخواهي بنيادين ويژه ما نيست، ولي درک آن به سبب شدت و حدت نهفته در مصاديق آن کاري بس طاقت فرساست. اصلاهمين عنوان اين نوشته بيش از آنچه که وانمود مي کند تجربه، “تجربه مدرنيته” را براي خود بدل به دانشي والاکرده، بيش از همه نقش قديمي همان وارثان حريصي را بازي مي کند که نخستين پرسششان بعد از مرگ پدر و مادر درباره ارثيه شان است. به همين دليل با گرفتن فيگوري بزرگوارانه مبتني بر مفاهيمي همچون ايثار يا سوگ، بر تنها چيزي که صحه مي نهيم، عدم دريافت صادقانه از مفهوم تجربه مدرن است.

مارشال برمن چندي پيش در نيويورک درگذشت و امروز با کلمات سروکله مي زنيم تا بدانيم از او چه چيز به ما به ارث رسيده است. بي شک از زماني که مراد فرهادپور کتاب تجربه مدرنيته را به فارسي برگرداند، نحوه هاي مختلفي از درک مفاهيم تجربه و مدرنيسم جاي خود را در تفکر و نوشتار انتقادي ايران گشود. اين تبادل نه در زمينه خود تجربه يا انتقال پذيري آن، بلکه بيشتر در مناسبات نحوه هاي تجربه کردن نمود يافت. به همين دليل جدا از تمامي بحث هاي نظري که درباره کتاب برمن مطرح شده اند (که مهم ترين آن همان ميزگردي است که در فصل نخست کتاب “بادهاي غربي” مکتوب شده) مي توان شاخصي را پيش کشيد تا به واسطه آن اهميت اثر برمن براي مخاطب فارسي زبان را محک زد. البته براي مواجه شدن با آن مي توان به جز تمامي متر و معيارهاي ناقدان آن ميزگرد شاخص هاي ديگري را آزمود و اين ممارست را تا مدت ها ادامه داد. اما شاخصي که در اينجا مدنظر است، خود مساله “انتقال پذيري” است. از اين منظر قسمت هاي مهمي از تجربه مدرنيته مي تواند در حکم ادامه نقالي لسکوفي باشد، اما قسمت ديگري که بسيار کمتر به ما منتقل شده، نحوه بيان تجارب مدرن به ميانجي ادبيات است. چرا ادبيات ما، شعر و داستان ما برمن را نخوانده است؟ مضحکه اصلي همان “بدون خواندن برمن، پست مدرن شدن” است.

اما اين تجربه کردن صرفا ايستادن در حدود و ثغور چيزها، انتزاع خود از آنها و بالعکس يا توصيف فاضلانه آنها در درون مرزهاي تئوري نيست. اگر اينگونه بود خواندن کتاب بر زندگي بسياري از خوانندگان تاثير مثبت نمي نهاد، حتي مي توان گفت اين قسم تجربه کردن و مهار عقلاني آنگونه که بتوان دست کم آن را تجربه اي مدرن ناميد و آنگاه در پي انتقال آن برآمد، بسيار رعب آور و حتي صعب الوصول است. مهارت برمن نيز دقيقا در همين نکته نهفته است. اينکه ردپاي تعريف او از جهان مدرن، (جهاني که خود حاصل جمع سنت هاي قديمي تر و نوين است و در راستاي مدرنيزاسيون، تمام اين سنت ها را تخريب کرده و باز در هياتي ديگر از نو مي سازد)، جبرا تبييني معرفت شناسانه يا صرفا در کسوت نظري باقي نمي ماند. او خود در جريان همين ديالکتيک تخريب و سازماندهي، تجربه اش را شکل مي دهد. نکته ظريف کار همين جاست.

اينکه تجربه او به خودي خود شکل نمي گيرد (براي مثال شکل گيري تجربه در قبال دازاين در تفکر هايدگري)، بلکه او به واسطه متن هايي از ادبيات مدرن به آن شکل مي بخشد. نفس همين سازماندهي است که بيش از آنکه چيزي در هيات تجربه در اين ميان منتقل شود، خود مفهوم انتقال تجربه را به توسع و نقد مي کشد. اما نکته بسيار مهمي که نخستين بار مترجم “تجربه مدرنيته” در نقد برمن مطرح کرد، بي تفاوتي برمن درباره تاثيراتي بود که خود جريان مدرنيته و آن خصلت فراگير، تغيير دهنده و سريع آن، يعني کل همان شاخصه هاي مدرنيزاسيون بر مفهوم تجربه نهاده است. تجربه عنصري متحجر، ساکن و از پيش نفوذناپذير نيست که تحت شرايط مختلف و تغييرات زماني عوض نشود. اين بحث نه به موارد و مصاديق تجربه، بلکه بيشتر روي مجراهاي انتقال تجربه تاکيد مي نهد.

از منظري ديگر برجسته کردن اين انتقاد، ايرادات ديگر را کمرنگ تر مي کند (نظير اينکه احکام کلي اي که برمن به واسطه تجربه خود پيش مي کشد، در همه جا مثلادر آفريقا يا در محدوده استبداد شرقي صادق نيست). براي نسل ما کتاب مارشال برمن اگر نه روايت يک تامل کامل، توپر و غيرخطي در نفس، دست کم خودآموزي بود به منظور درک، دريافت، تحليل و سرانجام انتخاب موضع هاي تجربه ورزي. مواضعي که فقدان آن ادبيات ما را در بهترين حالت ممکن، به رقيبي گاه پاياپاي براي سريال هاي کره اي درآورده است و قطعا کار با ارزشي خواهد بود اشخاصي مطلع، صبور و صادق به دنبال همين نقاط کوري که راه تجربه ورزي شعر و رمان فارسي را در جهان مدرن به نفع تقليد و کپي - پيست سد کرده، بگردند. نقاطي که در سطحي ترين وجه ممکن حقيقت تاريخي را بدل به ملعبه اي فرماليستي مي کنند و درست به همين دليل کتاب برمن، که مشتاقانه و همدلانه مي کوشد تا هراس از چيزهاي سخت و استوار را به وسيله بازگويي بشارت مسيحايي مارکس در دل هاي ترس خورده ما کمرنگ کند، خود باني اضطرابي است که از يک سو ما را با رسوب ناگزير حقايق تاريخي در ذهن و روانمان مواجه مي کند و از سوي ديگر به واسطه جرياني ترين متن هاي ادبي مي کوشد پارادايمي از رويه هاي راديکال حقيقت را با روزهاي زندگي ما همراه سازد. به همين دليل هم خود مارشال برمن بهتر از هرکسي مي دانست که “بدو و نايست” فرمول قطعي ساختن گسست هاي ما از امر کلي سنت نيست و حتي مصداق هاي آن نيز هيچ گاه به تمامي تمام نمي شوند. در اين روزهاي به ظاهر خوب که يادآور روزهايي دور از خشونت و ترس براي ماست، مرگ برمن، نويسنده کتابي که ديگر کسي در عصر لايف استايل و فيس بوک، آن را نمي خواند نيز يک بار ديگر مضافا يادآور اين حکمت از فيلسوف بزرگ رواقي مارکوس اورليوس است که: “هر آنچه مادي است به سرعت تغيير مي کند: يا بخار مي شود يا تجزيه.”



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

هنر گفت و گو ـ جاناتان دربی شایر با مارشال برمن
تراشه های کانسپچوال ـ مارشال برمن و تحلیل برازیلیا در قامت جزمْ شهری ایده ال
شوخي معنادار مرگ با مارشال برمن
مدرنیسم یا بربریت؛ مارشال برمن و مدرنیسم در خیابان‌ها
يك كلانشهر نشين واقعي ؛ مارشال برمن از نگاه تاد گيتلين
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group