معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1318
زاغه نشینی   - 37
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1084
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
نظریه معماری   - 922
درگذشت زاها حدید   - 34
طراحي داخلي   - 873
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سازه های شهری   - 849
معماری دیجیتال   - 32
تکنولوژی ساخت   - 830
معماری کانستراکتیویستی   - 32
مرزهای معماری   - 762
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 32
معماری حوزه عمومی   - 699
معماری پراجکتیو   - 31
المان شهری   - 689
مدارس معماری   - 30
نگاه نو به سكونت   - 674
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه شهری   - 661
اکسپو میلان 2015   - 27
کلان سازه   - 593
هنر روسیه   - 27
معماری و سیاست   - 504
بحران آب   - 27
معماری پایدار   - 502
پاویون های سرپنتین   - 22
منتقدان معماری   - 466
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری تندیس گون   - 446
جشن نامه اتووود   - 21
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 428
معماری مجازی   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 425
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری منظر   - 420
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
آرمان شهرگرایی   - 417
پردیس ویترا   - 18
معماری شمایل گون   - 415
پداگوژی   - 18
روح مکان   - 409
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
طراحی صنعتی   - 395
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری مدرن   - 393
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
باز زنده سازی   - 361
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 15
توسعه پایدار   - 349
فیلوکیتکت   - 14
تراشه های کانسپچوال   - 331
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری یادمانی   - 330
معماری بایومورفیک   - 14
معماری سبز   - 302
باهاوس   - 13
معماریِ توسعه   - 296
شهرهای در حرکت   - 12
اتووود کلاسیک   - 263
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی نئولیبرال   - 256
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
بدنه سازی شهری   - 251
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری محلی   - 245
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری محدود   - 242
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری ارزان   - 241
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
تغییرات اقلیمی   - 241
مدرنیته؛ از نو   - 9
معماری تجربی   - 241
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر مدرنیستی   - 237
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 236
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 233
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
بنای محدود   - 220
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 217
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
آینده گرایی   - 210
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرمایش زمین   - 203
معماری تخت جمشید   - 7
معماری پست مدرن   - 192
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 185
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن حومه شهری   - 185
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری انتقادی   - 139
فرهنگ نفت   - 5
زنان و معماری   - 130
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
مسکن روستایی   - 130
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
عکاسی   - 129
معماری مصر   - 4
هنر گفت و گو   - 126
بلوپرینت   - 4
هنر انتزاعی   - 114
منبع شناسی اتووود   - 4
معماری ژاپن   - 109
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری ایران   - 106
معماری خوانی   - 4
معماری ـ سینما   - 104
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گرافیک   - 102
جهان علمیْ تخیلی   - 3
بلندمرتبه ها   - 100
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
فضای منفی   - 99
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری مذهبی   - 85
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی مبلمان   - 84
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو   - 75
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 2
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری هند   - 62
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری چین   - 61
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری فاشیستی   - 59
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
گفت و گو با مرگ   - 46
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 1
ویرانه ها   - 43
شهرْخوانی با اتووود   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 40
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
ترسیمات معماری   - 39

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 6
زیگموند فروید   - 8
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 2
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 18
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 3
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 33
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 9
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 43
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 1
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 33
لبس وودز   - 23
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 8
لودویگ میس ون دروهه   - 22
اِم اِی دی   - 22
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ام وی آر دی وی   - 49
لوسی رای   - 2
اماندا لِــوِت   - 3
لویی کان   - 37
اویلر وو   - 9
لوییس بورژوا   - 8
ایلین گری   - 7
لُکُربُزیه   - 133
ایوان لئونیدوف   - 4
لیام یانگ   - 4
بئاتریس کُلُمینا   - 4
مارتین هایدگر   - 27
بال کریشنادوشی   - 4
مارسل بروئر   - 2
باک مینستر فولر   - 4
مارشال برمن   - 16
برنارد چومی   - 33
مانفردو تافوری   - 16
برنو زوی   - 7
مانوئل کاستلز   - 2
بنیامین برتون   - 6
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بوگرتمن   - 1
مایکل سورکین   - 1
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل گریوز   - 6
پائولو سولری   - 4
محمدرضا مقتدر   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پال گلدبرگر   - 1
مـَــس استودیو   - 3
پرویز تناولی   - 2
معماران مورفسس   - 16
پری اندرسون   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پل ویریلیو   - 19
موشه سفدی   - 12
پیتر آیزنمن   - 57
میشل فوکو   - 42
پیتر زُمتُر   - 67
نائومی کلاین   - 4
پیتر کوک   - 7
نورمن فاستر   - 35
پیر بوردیو   - 5
نیکلای مارکوف   - 1
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
هانا آرنت   - 6
تئودور آدورنو   - 3
هانری لفور   - 23
تادو اندو   - 13
هانی رشید   - 5
تام مین   - 13
هرزوگ دی مورن   - 27
تام ویسکامب   - 10
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس پیکتی   - 5
هنری ژیرو   - 3
توماس هیترویک   - 30
هنریک وایدولد   - 1
تیتوس بورکهارت   - 2
هنس هولین   - 4
تیموتی مورتُن   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
تیو ایتو   - 23
هومی بابا   - 2
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان برجر   - 2
والتر بنیامین   - 24
جان هیداک   - 4
والتر گروپیوس   - 16
جف منن   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جفری کیپنس   - 3
ولف پریکس   - 1
جورجو آگامبن   - 4
ونگ شو   - 8
جوزپه ترانی   - 2
ویتو آکنچی   - 12
جونیا ایشیگامی   - 2
ویوین وست وود   - 6
جیمز استرلینگ   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
جین جیکوبز   - 1
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز جنکس   - 5
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 13
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -747
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -334
صنعتی   -97
فرهنگی   -270
گالری   -84
پاویون   -253
هتل   -73
موزه   -246
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -116
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
طرح پیشنهادی مرکز اجتماعات صدرا از مهندسین مشاور نگین شهر آینده
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1395/08/26
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 2519

صدرا: چالش‏ها و فرصت‏ها

صدرا مانند بسیاری از شهرهای جدید ایران دچار بحران هویت می ­باشد. عدم وجود ارجاعات تاریخی-اجتماعی و فرهنگی و همچنین جدایی ­‏گزینی اجتماعی بر اساس طبقه اجتماعی باعث چند­پارگی فضایی در این شهر شده است. از طرف دیگر، چشم ­انداز شهر صدرا با توجه به نزدیکی به شیراز، در پی احراز هویت از طریق تبدیل شدن به قطب آموزشی، تحقیقاتی، درمانی و فرهنگی منطقۀ جنوب ایران است. این چشم­ انداز خواهان جذب مخاطبان متنوعی چون دانشجویان، فرهیختگان و توریست سلامت نیز می باشد. این مسأله می­ تواند نوع جدیدی از چندپارگی اجتماعی و فضایی را دامن بزند. آنچه که در چشم ­انداز توسعه شهر مد‏نظر است، تبدیل این شهر از شهری خوابگاهی و بدون فعالیتهای مدنی، به شهری فعال با امکان جذب انواع فعالیت های مدنی و فرهنگی است.

سایت مورد نظر مسابقه که در محل اتصال فاز 1 و 2 شهر و در همسایگی با لکه­ های بزرگ شهری و فراشهری است، فرصت مناسبی به عنوان یکی از منابع احراز هویت هم پیوند خواهد بود.

سؤال اصلی : کدام الگوواره ­ی فضایی برای مرکز اجتماعی شهر صدرا می­ تواند در ایجاد "هویت هم پیوند" نقش­ آفرین باشد؟

رویکرد هویت در پیوندی که با اطرافیانمان برقرار می­کنیم، کیستی­­ مان را به ما گوشزد می­کند. کیستیِ ما در دنیای متکثرِ امروز از طریق فعالیت افراد و مشارکتشان در رویدادهای اجتماعی ساخته می­شود. از این رو "هویت­ همپیوند" بیشتر در آنچه که پیشِ رو داریم یافتنی ست تا آنچه که پشت سر گذاشته ­ایم.

خصلت رها (loose) بودن فضا می­ تواند بستر درخوری را برای ساخته شدن هویت­ های همپیوند مهیا سازد. یک فضا زمانی رها‏ست که بتواند فرصت­ هایی را برای جستجو و کشف، رویدادهای غیر­برنامه ­ریزی شده و از همه مهمتر امکان "از آنِ خود کردن" عناصر را توسط کاربران، ارائه دهد. فضای رها، موجبات بازتولید فضا را به صورت مکرر پدید می­ آورد. رها بودنِ یک فضا را باید درون یک دیالکتیک میان فرآیند رهاسازی (loosening) و فرآیند مقیدسازی (tightening) جست.

در این رابطه، داشتن رویکرد توسعه­ ایِ خرد مقیاس (XS)، در طراحی، می ­تواند نقشی تعیین­ کننده داشته باشد. رویکردی که در آن خلق نقطه ­های اثر، به طور غیرمتمرکز، در مقیاسی خرد به جای ایجاد یک نقطه اثر در مقیاسی کلان (XL) مدنظر است.

ایده­ی مفهومی: بستر اجتماعی و کالبدی صدرا در حال شکل­ گیری است. از این رو مرکز اجتماعی آن می­ باید همچون مفصلی رشد یابنده در بستری رها، زمینه­ ساز خلق "هویت همپیوند" باشد؛ و از رویکردی خرد مقیاس برای ایجاد دیالکتیک بین نیازهای اجتماعی متغیر و فرم کالبدی ثابت بهره­ مند گردد.

کانسپت : راهبردها و ابزارها  

1. سه ­گانه­ ی فضایی مقیَّد، بینابینی (In-Between space) و رها : بهره ­گیری از گلخانه به عنوان حلقه­ ی میانی فضاهای باز و بسته؛ ساختاری رشد یابنده؛ خلق فضاهای چند عملکردی؛ طراحی مسیرهای حرکتی با غلبه­ ی فعالیت­ های تفریحی؛ میزبانی رویدادهای متنوع؛ تأمین زندگی و امنیت شبانه

2. الگوواره معماری رها، وفق ­پذیر و رشد ­یابنده : امکان دخل و تصرف کاربران آینده فضا در طول زمان؛ خلق فضاهای توسعه یابنده­ ی مشارکتی برای کارآفرینی

3. مرزهای متخلخل و اجتناب از راهکارهای صلب : طراحی آستانه فضاها با قابلیت میزبانی جریان حرکت پیاده و تنوع فعالیتی؛ تلطیف جداره­ های صلب سایت به عنوان فضاهای فعالیتی مرتبط با سایت و بافت پیرامون؛ طراحی غیر­متمرکز و شبکه ­ای؛ اتصال فضاها به حمل­ و نقل عمومی درون و بیرون سایت.

4. معماری چون منظری در شهر : معماری عامل شکل گیری بستری اکولوژیک است که با مشارکت کنشگران در طول زمان توسعه می ‏یابد. مشارکتی که با بهره‏ گیری توأم از فضای فیزیکی و فضای ذهنی کنشگران و همچنین رفت و برگشت های تجربی میان آنها پدید می ‏آید و زمینه شکل گیری تجربه‏ های فضایی جدیدِ مستمر و چارچوب‏ بندی آنها در ذهن شهروندان را فراهم می ‏سازد.

 

 

مدیر پروژه: شادی عزیزی

مطالعات اجتماعی ـ زیست محیطی: مرجان شجاعی ـ شادناز عزیزی

مطالعات شهری: فرناز فرشاد، آرزو خامسی

مطالعات معماری: محمدمهدی زنجانیان، وحید خزانه دار

طراحان: آریان اسپریدونف، شیوا تبار حیدر

همکاران طرح: ویدا جنوی، ، شیوا اشرفی

تیم ارائه: ، محمد ابراهیم تاجیک، سعید فهیم پور

.


.


.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
تورج شش بلوکی علمداری ( 1395/08/27 ) :
بیان این اثر و نحوه برخورد با مسائل طراحی مناسب با موضوع طراحی بوده و در عین حال personality خود را نیز دارد. به عقیده بنده طراحی معماری و طراحی شهری دو موضوع جدا از یکدیگر نبوده و داشتن آگاهی نسبت به هر دو لازمه طراحی معماری و شهری است اما با توجه به تاکید برگذار کنندگان مسابقه بر تیتر آن ، مسابقه طراحی شهری و معماری این حساسیت پیش می آید که چرا در اکثر طرحهای معماری ابتدائی ترین اصول شهرسازی و معماری رعایت نمیشود.به عنوان مثال پارک اکو صدرا به عنوان یک نمونه زنده، درلینکیج کردن طرح با فضای شهر به بدترین حالت ممکن اتفاق افتاده است .در این پروژه (مرکز اجتماعی صدرا) شاید (البته جای بحث دارد) فضای شهری در نظر گرفته شده به عنوان مفصل و اتصال با فضای پیرامونی در نظر گرفته میشد و جانمائی ساختمان اقامتی -تجاری در ارتباط مستقیم با شریان اصلی (احتمالادرجه 2) قرار نمی گرفت . البته همین نکته که اشاره شد یکی از ویژگیهای خوب دیگر این طرح بر خلاف تصور معمول از فضای شهری indoor ، oudoor بودن آن است که به نظرم جذاب و آگاهانه بوده است.
پوریا فرخی ( 1395/08/27 ) :
نحوه مواجه اثر در یک مقیاس شهری در جهت حل بحران و فرصت ها بسیار مناسب است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

برج طلوع خورشید زاحا حدید؛استراتژی حفره
ساختمان مدیا تی.آی.سی بارسلونا و صفحات ETFE
معماران و چالش انتخاب معماری ـ علی رنجی پور ـ ساختمان میراث فرهنگی
مرکز جدید بارسلونا آکتیوا؛ کنترل رطوبتی و سازمان دهی فضایی
وانگجینگ سوهو زاها حدید در پکن برنده جایزه آسمانخراش امپوریس
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group