معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1318
زاغه نشینی   - 37
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1085
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
نظریه معماری   - 922
درگذشت زاها حدید   - 34
طراحي داخلي   - 873
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سازه های شهری   - 849
معماری دیجیتال   - 32
تکنولوژی ساخت   - 830
معماری کانستراکتیویستی   - 32
مرزهای معماری   - 762
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 32
معماری حوزه عمومی   - 699
مدارس معماری   - 31
المان شهری   - 689
معماری پراجکتیو   - 31
نگاه نو به سكونت   - 674
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه شهری   - 661
اکسپو میلان 2015   - 27
کلان سازه   - 593
هنر روسیه   - 27
معماری و سیاست   - 504
بحران آب   - 27
معماری پایدار   - 502
پاویون های سرپنتین   - 22
منتقدان معماری   - 466
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری تندیس گون   - 446
جشن نامه اتووود   - 21
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 428
معماری مجازی   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 425
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری منظر   - 420
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
آرمان شهرگرایی   - 417
پردیس ویترا   - 18
معماری شمایل گون   - 415
پداگوژی   - 18
روح مکان   - 409
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
طراحی صنعتی   - 395
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری مدرن   - 393
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
باز زنده سازی   - 361
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 15
توسعه پایدار   - 349
فیلوکیتکت   - 14
تراشه های کانسپچوال   - 331
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری یادمانی   - 330
باهاوس   - 14
معماری سبز   - 302
معماری بایومورفیک   - 14
معماریِ توسعه   - 296
شهرهای در حرکت   - 12
اتووود کلاسیک   - 263
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی نئولیبرال   - 256
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
بدنه سازی شهری   - 251
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری محلی   - 245
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری محدود   - 242
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری ارزان   - 241
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
تغییرات اقلیمی   - 241
مدرنیته؛ از نو   - 9
معماری تجربی   - 241
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر مدرنیستی   - 237
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 236
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 233
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
بنای محدود   - 220
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 217
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
آینده گرایی   - 210
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرمایش زمین   - 203
معماری تخت جمشید   - 7
معماری پست مدرن   - 192
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 185
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن حومه شهری   - 185
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری انتقادی   - 139
فرهنگ نفت   - 5
زنان و معماری   - 130
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
مسکن روستایی   - 130
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
عکاسی   - 129
معماری مصر   - 4
هنر گفت و گو   - 126
بلوپرینت   - 4
هنر انتزاعی   - 114
منبع شناسی اتووود   - 4
معماری ژاپن   - 109
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری ایران   - 106
معماری خوانی   - 4
معماری ـ سینما   - 104
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گرافیک   - 102
جهان علمیْ تخیلی   - 3
بلندمرتبه ها   - 100
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
فضای منفی   - 99
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری مذهبی   - 85
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی مبلمان   - 84
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو   - 75
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 2
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری هند   - 62
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری چین   - 61
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری فاشیستی   - 59
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1
گفت و گو با مرگ   - 46
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
ویرانه ها   - 43
ده پرسش از هشت معمار   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 40
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
ترسیمات معماری   - 39

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 6
زیگموند فروید   - 9
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 2
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 18
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 3
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 33
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 9
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 43
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 1
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 33
لبس وودز   - 23
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 9
لودویگ میس ون دروهه   - 22
اِم اِی دی   - 22
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ام وی آر دی وی   - 49
لوسی رای   - 2
اماندا لِــوِت   - 3
لویی کان   - 37
اویلر وو   - 9
لوییس بورژوا   - 8
ایلین گری   - 7
لُکُربُزیه   - 133
ایوان لئونیدوف   - 4
لیام یانگ   - 4
بئاتریس کُلُمینا   - 4
مارتین هایدگر   - 27
بال کریشنادوشی   - 4
مارسل بروئر   - 2
باک مینستر فولر   - 4
مارشال برمن   - 16
برنارد چومی   - 33
مانفردو تافوری   - 16
برنو زوی   - 7
مانوئل کاستلز   - 2
بنیامین برتون   - 6
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بوگرتمن   - 1
مایکل سورکین   - 1
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل گریوز   - 6
پائولو سولری   - 4
محمدرضا مقتدر   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پال گلدبرگر   - 1
مـَــس استودیو   - 3
پرویز تناولی   - 2
معماران مورفسس   - 16
پری اندرسون   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پل ویریلیو   - 19
موشه سفدی   - 12
پیتر آیزنمن   - 57
میشل فوکو   - 42
پیتر زُمتُر   - 67
نائومی کلاین   - 4
پیتر کوک   - 7
نورمن فاستر   - 35
پیر بوردیو   - 5
نیکلای مارکوف   - 1
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
هانا آرنت   - 6
تئودور آدورنو   - 3
هانری لفور   - 23
تادو اندو   - 13
هانی رشید   - 5
تام مین   - 13
هرزوگ دی مورن   - 27
تام ویسکامب   - 10
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس پیکتی   - 5
هنری ژیرو   - 3
توماس هیترویک   - 30
هنریک وایدولد   - 1
تیتوس بورکهارت   - 2
هنس هولین   - 4
تیموتی مورتُن   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
تیو ایتو   - 23
هومی بابا   - 2
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان برجر   - 2
والتر بنیامین   - 24
جان هیداک   - 4
والتر گروپیوس   - 16
جف منن   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جفری کیپنس   - 3
ولف پریکس   - 1
جورجو آگامبن   - 4
ونگ شو   - 8
جوزپه ترانی   - 2
ویتو آکنچی   - 12
جونیا ایشیگامی   - 2
ویوین وست وود   - 6
جیمز استرلینگ   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
جین جیکوبز   - 1
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز جنکس   - 5
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 13
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -747
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -334
صنعتی   -97
فرهنگی   -270
گالری   -84
پاویون   -253
هتل   -73
موزه   -246
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -117
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماری و سقف شیشه ای در روایتِ پرشیا قره گوزلو
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1395/11/26
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 1725

زنان، معماری و برابری 

مدتی بود که از پشت پنجره صدای همهمه و بازی برادرم و بچه های همسایه را می شنیدم، تنهاگاه از ایوان، کلام کوتاهی با هم بازیهای قدیمی رد و بدل می شد. قانون نانوشته ای بود، قانون آن سالهای جنگ و پس از آن، با اینکه دروازه بان فوتبالِ خوب و دوچرخه سواری قابلی بودم و در والیبال هم بدکی نبودم، کنار گذاشته شده بودم. نمی دانم معلم دینی سال سوم که اتفاقا همسایه مان هم بود سببش بود یا برادرم، اما دیگر در بازی دخترانه و پسرانه کودکی جایی برایم نبود. می توانستم که نپذیرم، عناد کنم و شورشی باشم، اما پذیرفته بودم.

 در خانه اما محدودیتی نبود، اینگار برای هر آنچه می خواهی، فرصت هست. آنچه که می خواهی بخوانی، بنوازی ، فیلم های خوبی که ببینی و موسیقی هر آنچه که دوست داری ،گوش فرا بدهی و آزادانه انتخاب کنی. می خواستم موسیقی بخوانم، بسیار دوست داشتم اما استعدادش نبود. برادرم گوی سبقت را برده بود و من مدام دست دومی می نمودم و بیش از پیش به رمان پناه بردم. سرگذشت زنان و مردان، ماجراهای دل دادن و دل سپردن، جانهای شیفته و داستانها. محبوب ترین کاراکترها زنانی بودند که تنها کودکانشان را بزرگ کرده بودند و جز به عشق انتخاب شده خودشان تن نداده بودند، کار می کردند و مستقل بودند. جان شیفته ی آنت ریور و رنج ِ مادر گورکی، اضطراب و بی قراری دائمی اما بواریِ بالزاک، عشق افلاطونی و آشفتگی آنا کارنینا و بسیاری از این دست. من در رویای خود با زنهایی که می خواستند و می توانستند، غرق بودم؛ هرچند با سرانجام هایی غم بار. بند یک اخلاقِ کشنده اما به جایی و درونم وصل می شد؛ یک کشاکشِ همیشگی. رفت و برگشتی که سینما و آشنایی با فلسفه و علوم اجتماعی به آن ابعادی دیگر داد. سینما نه از نگاه زنان کارگردان و دست اندرکار، بلکه فیلمهایی که درباره زنان ساخته می شد.

سالها قبل و همان اوایل دبیرستان تصمیم گرفتم که معمار باشم، یک انتخاب اگاهانه از تصویری جذاب و دور از واقعیت. سالهای دانشکده به سرعت گذشت، از همان میانه ، کار کردن در دفاتر معماری هم بخشی جدایی ناپذیر شد و آموزش و حرفه هم زمان رخ نمودند. حرفه ای که تمام روح و ذهن و جسمت را حتی در خواب گرفتار خود می کند. حرفه ای سخت که مرد و زن هم نمی شناسد، با تناسب مضحکی از خدمات و دریافت حق الزحمه. گاه به پشت سر که نگاه می کنم، خود را در گیجی مداومی می بینم از انکارِ عدم تساوی شرایط. شاید برمی گردد به تصمیم اوان نوجوانی، همان پذیرش شرایط، اعتراض نکردن و پناه بردن به آنچه که اعتقاد داری. روزهای پرفراز و نشیبی از انرژی بی پایان برای تثبیت خود تا کارفرمایی شرایط تو را از همکاران مرد کمتر نبیند و نتیجه اش ساعاتی بیشتر در کارگاه و دفتر، پایه ریزی فضاهایی برای گفتمان در دیسیپلین معماری و پیگیری امر صنفی بود. یک دویدن بی پایان تا هفت سال پیش که به دانشگاه برگشتم و این بار در کسوت معلم ، تفاوت را دیدم. شور و انرژی بیشتری که دختران دانشجو در کلاس داشتند و نگرانیهای بی پایانشان آینه ای شد برای اینکه زمان را متوقف کنم و دوباره خود را در همه این سالها بازبینی کنم. در میانه ای که ایستاده بودم  و با یک پرسش: چه احساسی خواهم داشت که همه رویاهای دوران دانشجویی را در حرفه خود محقق کنم؟ آرمانی که هیجان و تمنای خلاقیت  را در ترسیمات و برخی کارهای زاها حدید می دید تا شناختی که به واسطه انتخاب گرایشم در معماری و با توجه به نیازهای درونی ام دقیق تر شد. داستان تلاشهای زنان معمار از دنیس اسکات براون متفکر که درکنار رابرت ونتوری گمنام تر ماند و  فعالیتهای اجتماعی وسیع جین جاکوبز درباره شهر تا لینا بوباردی که دفتر جو پونتیِ شهیر و سردبیری دوموس را ترک کرد و به برزیل رفت و بناهای زیادی به خصوص در سائوپولو با نگاه به انسان طراحی کرد و درکنار زندگی معمول خویش، فعالیتهایی دیگری همچون طراحی مبلمان  و طراحی گرافیک و سردبیری مجله هبیتات را بر عهده داشت. این زنان و بسیاری دیگری از همکاران فعال معاصر با همه نبوغ و تلاش خویش، اثباتی بودند برای تغییرِ چهره مردانه حرفه ی ما. حال چند سالی است به عنوان یک کنشگر این حرفه، از نقش پیشین خویش فاصله گرفته ام.

باورم بر این است که پذیرش شرایط و بیشتر تلاش کردن برای تضمین حضور به نسل من تعلق داشته است و هم اکنون شرایط برای تغییر مهیا است. من و همه همکارانم برای ایجاد شرایط مساوی می بایست از امنیت وسواس گونه خویش فاصله بگیریم و فضایی دیگر خلق کنیم. بیش از هرزمان و همگام با سرعت گیج کننده دنیای معاصر و موانعی که برای زنان در راستای تعریف موفقیت وجود دارد، نیازمند تشکیل و تأسیس سازمانهایی برای باز تعریف ایده های موفقیت هستیم، اینکه چگونه می توان با همه محدودیتها برای زنان، به صورت دراز مدت در این حرفه فعال ماند و هم زمان نهادهای دیگر را به راهبری زنان ترغیب و تشویق کرد؟ این سازمان علاوه بر تدوین راه کارهایی برای رفع این محدودیتها در دنیای خارج حرفه، می بایست فعالیتهایی را برای تغییر در ذهنیت زنان معمار و همکارانشان به منظور فعالیت توأمان و مشترک دردرون  این دیسیپلین اعم از آموزش ، تحقیق، گفتمان و  کار حرفه ای تبیین کند. در نبود یک سازمان حرفه ای و صنفی فعال برای معماران در ایران، تشکیل یک سازمان فعال حرفه ای از سوی زنان معمار می تواند الگوی مناسبی برای یک گفتگوی مشترک صنفی و درون حرفه ای در دیگر زمینه ها را هم پدید آورد. شاید این فعالیت بزرگ در کنار زنان معمار سرزمینم بتواند به همان پرسش و تأمل که در میانه متن مطرح کردم، پاسخی در خور دهد، اینکه بتوانیم با یکدیگر به آرزوهای دوران دانشجویی خود نزدیک شویم و به دیگر زنان جوان و تازه وارد در این حرفه یاری رسانیم.


این متن در قالب مجموعه "زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت" پدید و در این لینک گرد آمده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group