ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
زخم های پنهان
طراح : حمیدرضا معماریان
طراحی منظر تاریخی - فرهنگی قلعه گردفرامرز
طراح : مسعود دهقانپور هنزایی
زیستا پل
طراح : جواد دانشور حقیقی
مسجد و حسینیه
طراح : میلاد سلطانی
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
محل اقامت زروس ؛ تطابق با محيط سخت صحراي آريزونا
قسمت دوم پارکْ پیاده راهِ"های لاین" از دیلر ـ اسکفیدیو+ رنفرو؛محور سبز شهر نیویورک
اتووود کلاسیک ـ ساختمان مجلس ملی بنگلادش ـ لویی کان
چگونگی بازتعریف باوهاوس از پرکتیس طراحی برای جامعه . نیکیل سَوَل . قسمت سوم
کامنـــــــــت پــــروژه ها
یسنا رسولخانی در مورد پروژه خانه مد و لباس نوشته است:
با سلام و خسته نباشید واسه طرح زیباتون،
عنوان پایان نامه من هم خانه مد هست اگه میشه مقالتون و ضوابت و از ...
یسنا رسولخانی در مورد پروژه خانه مد تبریز نوشته است:
سلام روزتون بخیر طرحتون و ایده طراحیتون جالب بود اگه میشه مقالتونو برام بفرستید تا مطالعه کنم و کمکی در پایان ...
مهسا خوش رضا در مورد پروژه مرکز نمایش های آئینی نوشته است:
سلام خانم تقوی. پروژه تون واقعا عالیه. من این ترم میخوام همین موضوع رو طراحی کنم. ممنون میشم اگه بتونید ریز فض ...
کیانوش دهکردی در مورد پروژه اسکیس و راندو نوشته است:
?salam cheor mitonam ba shoma tamas begiram @
سلام
وقت بخیر
[email protected]
0912361 ...
حمیده محمدرضاپور در مورد پروژه مهد کودک جوانه ها شیراز نوشته است:
سلام جناب شاکری
یکی از نمونه های موردی متن برای پایان نامه مهد جوانه هاست
در صورت امکان می خواستم لط ...
فرزانه علوی مقدم در مورد پروژه خانه مد تبریز نوشته است:
سلام خانم محمدی،کارتون واقعا عالی بود، میشه ریزفضا و پلانتون رو واسم بفرستید؟ [email protected] ...
Asal Dia در مورد پروژه خانه ی مد نوشته است:
سلام کارتون بسیار عالی و ارزشمنده میشه لطفا برای پایاننامه ی من هم با موضوع طراحی خانه مد و لباس کمکم کنید. ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
رضا نجفیان
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    کافه - گالری عمارت شاپوری
    دانشـــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
    سال طـــــراحی : 1391
    مـــــــــــــــــکان : شیراز
    کـــــارفـــــــــرما : مجموعه عمارت شاپوری ( آقای کریمی پور )_صندوق بهره برداری از اماکن تاریخی
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1395/02/01
    مســــــــــــاحت : 500
    تعـــداد بازدیـــــد : 3023
    محــــدوده سنی : 32_33
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح :
     ایده های طراحی : از آغاز ... رِنا دیزاین ( رضا نجفیان ) آغاز در طراحی، نقطه ای است به ابهام ژرف ترین گوشه های ذهن خلاق معمار. عرصه ای که بسیاری آن را ممتنع ترین سهل در روند طراحی تعریف کرده اند و بسیاری دیگر در مسیر تاباندن رگه هایی از آگاهی بر آن گام برداشته اند. تلاش هایی که سعی در تبیین سرچشمه های خلاقیت و اکتشاف مسیرهای بروز و ظهور آن در روند طراحی کرده و سعی بر پاسخ به این پرسش اساسی داشته اند که چگونه بارقه های فکری معماران به بیانی نغز در معماری تحول مییابد. شناخت آنچه بر این فرآیند تأثیر گذار است، نخستین گام برای یافتن پاسخی برای این پرسش خواهد بود. برای نیل به این مقصود، میتوان روند شناخت مسأله تا خلق پاسخ را در مراحل زیر بازتعریف نمود: 1. درک پرسش1 مسائل طراحی، گاه برخاسته از خواسته های کارفرمایی تعریف شده (به مانند بسیاری از پروژه های اجرایی و تحقیقاتی متداول) و گاه نشأت گرفته از دغدغه های ذهنی معمار (آنچه در برخی از موارد از آن به عنوان «پروژه ذهنی معمار» یاد می شود) هستند. در تمامی این موارد، طراح یا گروه طراحی پیش از هرچیز نیازمند شناخت جامع و مانع از وجوه مختلف مسأله است. روندی که طی آن داده های خام دریافت شده از منابع مؤثر بر طرح، در فرآیندی تحلیلی و پردازشی به مجموعه ای از اطلاعات کاربردی تبدیل می شوند. در این فرآیند، آنچه از بیرون بر مسأله تأثیرگذار بوده و آنچه مسأله بر بستر تحمیل می کند، در قالب دانسته های منطقی (باید ها و نباید ها) ، عددی و بصری (دیاگرام های تحلیل مسأله، تصویر سازی داده ها و عکس ها) دسته بندی می گردند. این روند از یک سو ریشه در خواسته های آشکار و نیازهای نهفته کارفرما داشته و از سویی دیگر ناظر بر بعد جستجو و اکتشاف وجوه ناشناخته مسأله است. از این رو روند تدقیق و تعریف مسأله، به تدریج و با شکل یابی پاسخ، همواره در معرض گسترش و کشف قراردارد. 2-1. تفکر خلاقانه بر پرسش2 مسائل طراحی، از آن رو که طبیعتی پیچیده و چندگانه دارند، نمی توانند به مانند مسائل خوش تعریف ریاضی و منطقی با روش های معین از پیش تعریف شده مورد تحلیل و بررسی قرارگیرند و از این رو نیازمند روشی متفاوت برای بیان و توضیح مسأله3 هستند. شیوه های تفکر جهت دار4، که ناظر بر حل مسائل خوش تعریف از طریق سعی و خطا یا خرد کردن مسأله است، یا تفکر بی جهت5، که به شکلی آزاد و شناور به بیان راه حل ها می پردازد به تنهایی قادر به توضیح این مسائل نیستند. شاید تفکر خلاقانه6 که تلاشی هدفدار برای یافتن راه حل های خلاقانه است قرابت بیشتری با مسائل طراحی داشته باشد. مرحله درک، به همراه خود برداشت های متنوعی از پرسش را در ذهن طراح تصویر می نماید، برداشت هایی که هر یک، آغازی بر خلق یک پاسخ خواهند بود. هر چند در موارد بسیاری، قالب های ذهنی طراح، از پیش پاسخی نامعین و شکل نایافته را پیشنهاد می کنند، اما همین عدم تعیین به تدریج با تکیه بر دانسته های حاصل از درک مسأله، در روندی خلاقانه، به پاسخی قطعی تبدیل خواهد شد. اما در موارد دیگر، طراح به کمک شیوه تفکر خلاقانه و روش های تعاملی7 و بازگشتی8 ، به خلق پاسخ های اولیه، پرداخت، ارزیابی و انتخاب می پردازد. مراحلی که به شکلی حلقه وار یکی در پس دیگری بارها تکرار می شوند تا روند دگردیسی «ایده گنگ نخستین» به «پاسخی صیقل خورده» تکمیل گردد. شاید کلیدی ترین نکته این روندها، در حلقه تکرار شونده ارزیابی و تصحیح آنها نهفته باشد، خصلتی که سبب می شود در هر مرحله از روند طراحی، گام های قبلی و بعدی برای همخوانی با دانسته های جدید، یا نقد آنها و در مواردی حمایت آنها مورد بازنگری و بازتولید قرارگیرند. به عنوان مثال، آنچه در مرحله تفکر و طراحی خلق می شود، بارها با محک دانسته های مرحله شناخت مورد ارزیابی قرارمی گیرد تا خطا ها و تناقضات آن آشکار شود، در عین حال برای تقویت پایه های نقد و ارزیابی درونی پروژه، داده های جدید و دانسته های مستخرج از آنها به عرصه شناخت مسأله وارد می شوند، تا آنجا که گاهی ایده هایی جدید و به ظاهر ناممکن، به واسطه دانسته هایی جدید از مسأله، از مقام ایده ای خام به پاسخی بالقوه ارتقاء می یابند. آنچه به عنوان مدلی قابل قبول برای پیشبرد روند طراحی پذیرفته شده است را می توان به عنوان گونه ای از تفکر تعاملی، به عنوان ترکیبی از «تفکر محتوايي تحت تأثير آگاهي پذيرفته شده، تفکر نقادانه تحت تأثير آگاهي تشخيص داده شده و تفکر خلاقانه تحت تأثير آگاهي توليد شده»9 تعریف نمود. 2-2. بن مایه10 و میانه 11 ایده های اولیه شکل گرفته در ذهن طراحان، برای انطباق با واقعیت های موجود و نیز برقراری گفتمانی قابل درک میان مجموعه طراحان، نیاز به زبان واسطی دارند که از یک سو فارغ از لایه های عینی12 طرح به بیان تجریدی13 آن پرداخته و از سوی دیگر زبان بصری آنها، نه تنها برای چشمان ورزیده طراح بلکه برای ذهن بی پیرایه مخاطبان نیز قابل درک باشد. دیاگرام ها، در جریان امروز معماری، به عنوان شیوه بیان پذیرفته شده طراحان، از یک سو ابزاری اساسی برای بیان داده های اولیه به زبان دانسته های قابل تحلیل به شمار می روند و از سویی دیگر برای منظم نمودن ادراکات خلاقانه و بعضاً متکثر طراحان به کار گرفته می شوند. به این ترتیب دیاگرام های تولید شده در روند طراحی را می توان در شاخه های زیر طبقه بندی نمود: داده نگاری داده های خام اولیه برای تبدیل آنها به دانسته های کاربردی، درک شرایط موجود و شناخت حقایق طرح. دیاگرام های طراحی که به منظور سازمان دهی ایده های طراحی و انتقال مفاهیم به کار رفته و می توانند شامل ایده های فرم یابی، سازماندهی و پاسخ به عملکرد و ... باشند. دیاگرام های توصیفی که به منظور بیان دقیق تر مفاهیم طرح برای مخاطبان (یا کاربران) به کار گرفته می شوند. هرچند دیاگرام های طراحی، هر یک به بیان بخشی از تفکرات راه یافته به ذهن طراح می پردازند، اما آنچه معیاری برای ارزیابی و انتخاب آنها قرارگرفته و سبب تبلور وحدت در میان تکثر ایده ها می گردد، بن مایه و تفکر حاکم بر پاسخ است. بن مایه که برخاسته از دریافت های ذهنی معمار از دانسته های طرح و تفکرات وی در باب معماری است، در حکم معیاری قاطع، تمیزدهنده سره از ناسره در فرآیند طراحی به شمار میرود. بدین ترتیب جمع اجزای طرح، در ترکیبی قوام یافته بر مبنای منطقی سازمان یافته منجر به خلق کلیتی فراتر از مجموع اجزا می گردد. پاسخی چنین صیقل خورده، در دیدی کل نگر، به عنوان ماهیتی وحدت یافته درک شده و در عین حال، هر جزء آن به هویتی تعریف شده در ساختاری جامع آراسته گشته. 3. پاسخ دهی14 خلق پاسخ، نه در آخرین گام فرایند، که در نخستین برخورد های طراح با پرسش آغاز می گردد. پاسخ به عملکرد، تأمین ارزش های زیبایی شناختی و پایداری بنا به شکلی پیوسته در ناخودآگاه طراح، برای برقرار نمودن ارتباطی منطقی میان ایده ها و همسو نمودن آنها با پرسش حضور دارند. هرچند ممکن است بنمایه حاکم بر طرح، بنابر شرایط و شیوه تفکر طراح، ناآگاهانه به یکی از عرصه های فوق متمایل باشد، اما پیوستگی و وحدت طرح ایجاب می کند که طراح نه تنها در گام های آغازین بلکه در تمامی حلقه های طراحی، ارزیابی و انتخاب، به کمک تعریفی جامع و مانع از بن مایه ، تمامی آنها را در افق دید خود قرار دهد. بر این اساس چهار عرصه درک پرسش، تفکر بر آن، تعریف بن مایه و بیان و در نهایت پاسخ دهی، در چرخه ای تکرار شونده منجر به خلق پاسخ های طراحی خواهند شد. درک پرسش: کافه گالری / فضای تاریخی / شرایط موجود / قواعد ساخت / نیازهای کارفرما / کاربری ها تفکر بر موضوع / تعریف بن مایه: کاربرد ایده های طراحی پارامتریک / ساخت به کمک کامپیوتر / پیوستگی ساخت و فضا / خلق پاسخ: دیاگرام های شکل گیری طرح مجموعه تاریخی شاپوری، مشتمل بر باغ و عمارت کوشک، در بافت مرکزی شهر شیراز قرار گرفته است. کافه گالری شاپوری به عنوان فضایی الحاقی در ضلع شرقی باغ به عنوان فضایی برای گردهمایی هنرمندان و مخاطبان خاص تعریف شده است. برای درک پرسش طراحی، ابتدا خواسته های کارفرما برای تعریف کیفیت فضایی خاص، قواعد حاکم بر ساخت و ساز در حریم ابنیه تاریخی، شرایط موجود و لایه های پیشین طراحی مورد بررسی و شناخت قرارگرفته اند. سپس در طی فرآیند های طوفان ذهنی و بررسی ایده های مختلف طراحی و سازماندهی، بن مایه های طرح بر دو رکن احترام به بنای اصلی و بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال در فرآیند طراحی وساخت تعریف شده و ایده های شکل یابی، سازماندهی و ساخت متعدد بر اساس این بن مایه ها مورد ارزیابی و انتخاب قرارگرفتند. بر این اساس سطوح خارجی بنا، به ساده ترین فرم ممکن و به شکل مکعبی شیشه ای، بازتاب کننده تصویر باغ بوده و خود را از دید مخاطب استتار می کند تا ضمن تأمین فضای کافی برای دو طبقه کاربری خدماتی-فرهنگی، کمترین تأثیر بصری را بر خط آسمان باغ و عمارت تحمیل نمایند. فرورفتن بنا در زمین در پاسخ به محدودیت های حریم بناهای تاریخی، حفاظت از عناصر و درختان باغ، در نظر گرفتن جزئیات اجرایی ویژه و عقب نشینی حجم بنا نیز از همین موضوع نشأت می گیرند. اما کاربرد ابزارهای دیجیتال در خلق پیچیدگی فرمی، کیفیتی دیگر بر فضای داخلی مجموعه حاکم نموده است. پیوستگی فرم، عملکرد و فضاسازی از دیگر دغدغه های این پروژه در فضای داخلی بوده است، به گونه ای که الوارهای چوبی، شکل دهنده جداره ها، کف و سقف بوده و با تغییر موقعیت خود سبب کنترل دید، تعریف مسیرها و تنوع فضایی شده اند. در عین حال بهره گیری از ابزارهای پارامتریک در مدلسازی فرم های داخلی و سازه اصلی بنا، امکان بهینه سازی، خلق گزینه های متعدد طراحی و تولید مدارک ساخت و ساز را به صورت آنی برای پروژه فراهم نموده است. 1. Problem Comprehension 2. Creative Thinking 3. Problem Addressing 4. Directed Thinking 5. Undirected Thinking 6. Creative Thinking 7. Interacting Methods 8. Recrudesced Methods 9. محمودی، امیر سعید. (1383). “تفکر طراحی، معرفی الگوی تفکر تعاملی در آموزش طراحی". مجله هنرهای زیبا. شماره 20. دانشگاه تهران. تهران 10. Theme 11. Medium 12. Objective 13. Abstract 14. Problem Solving

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group