ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
زخم های پنهان
طراح : حمیدرضا معماریان
طراحی منظر تاریخی - فرهنگی قلعه گردفرامرز
طراح : مسعود دهقانپور هنزایی
زیستا پل
طراح : جواد دانشور حقیقی
مسجد و حسینیه
طراح : میلاد سلطانی
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
خانه Hiedaira ، استودیو توماس دَنیِل ؛ فرمی انتزاعی از بتن عریان
میکله دلوکی ؛ طراحی از شیئ تا فضا
موزه هنرهای استانی اویتا از شیگرو بان
مرکز بازدید باغ گیاه شناسی پرکینز+ویل
کامنـــــــــت پــــروژه ها
یسنا رسولخانی در مورد پروژه خانه مد و لباس نوشته است:
با سلام و خسته نباشید واسه طرح زیباتون،
عنوان پایان نامه من هم خانه مد هست اگه میشه مقالتون و ضوابت و از ...
یسنا رسولخانی در مورد پروژه خانه مد تبریز نوشته است:
سلام روزتون بخیر طرحتون و ایده طراحیتون جالب بود اگه میشه مقالتونو برام بفرستید تا مطالعه کنم و کمکی در پایان ...
مهسا خوش رضا در مورد پروژه مرکز نمایش های آئینی نوشته است:
سلام خانم تقوی. پروژه تون واقعا عالیه. من این ترم میخوام همین موضوع رو طراحی کنم. ممنون میشم اگه بتونید ریز فض ...
کیانوش دهکردی در مورد پروژه اسکیس و راندو نوشته است:
?salam cheor mitonam ba shoma tamas begiram @
سلام
وقت بخیر
[email protected]
0912361 ...
حمیده محمدرضاپور در مورد پروژه مهد کودک جوانه ها شیراز نوشته است:
سلام جناب شاکری
یکی از نمونه های موردی متن برای پایان نامه مهد جوانه هاست
در صورت امکان می خواستم لط ...
فرزانه علوی مقدم در مورد پروژه خانه مد تبریز نوشته است:
سلام خانم محمدی،کارتون واقعا عالی بود، میشه ریزفضا و پلانتون رو واسم بفرستید؟ [email protected] ...
Asal Dia در مورد پروژه خانه ی مد نوشته است:
سلام کارتون بسیار عالی و ارزشمنده میشه لطفا برای پایاننامه ی من هم با موضوع طراحی خانه مد و لباس کمکم کنید. ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
تورج شش بلوکی علمداری
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مسابقه مرکز اجتماعی صدرا
    دانشـــــــــــگاه : آپادانا
    سال طـــــراحی : 1395
    مـــــــــــــــــکان : شهر صدرا
    کـــــارفـــــــــرما : شرکت عمران شهر جدید صدرا
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1395/08/22
    مســــــــــــاحت : 62500
    تعـــداد بازدیـــــد : 2194
    محــــدوده سنی : 36_40
    نــــوع کاربـــــری : مجموعه چند عملكردي
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : تورج شش بلوکی علمداری
     ایده های طراحی :

مرکز فرهنگی و اجتماعی شهر جدید صدرا

(Civic Center)

تجربه معنادار وضعیتهای زندگی ، بخشی از هدف اثر هنری در نگهداری و انتقال معناهاست. از این رو هدف اثر معمارانه وجودی ساختن معماری است ، معناهائی که در محیط حضور دارند و با تحلیل وجوه فضا و خصلتهایش ، محیطی کامل و فراگیر را به معنای عینیت بخشی گوهر مکان نمایان می سازد. به تعبیر هایدگر که می گوید : فضاها هستی خود را از مکانها می گیرند و نه از فضا ، پدیدار شناسی مکان بر آن است تا بر پایه دریافت و فهم انسان از محیط که آنرا در طبیعت ، شهر ، ساختمانها و در کل چیزها متمرکز و شرح میدهد ، خصلتهای محیطی را آشکار سازد. سطوح محیطی یا Environmental Levels یعنی رابطه میان مکانهای طبیعی و انسان ساخت Man-Made مبنای درک انسان از طبیعت و ساختار طبیعی برای رسیدن به پایگاه وجودی خویش است. هر آنچه را دیده و تجربه کرده است میسازد هرجا طبیعت صورتی مرکز یافته دارد او یک میدان می سازد و در جائی که به یک سمت و سو اشاره دارد یک مسیر میسازد.در عین حال انسان تمایل به تکمیل وضعیت موجود و آنچه را که فاقد آن است دارد. انسان با درک خود از طبیعت و نمادین سازی به واسطه عینیت بخشی به مکان و نمایان سازی خصوصیات آن با آزاد کردن معنا در ارتباط با انسان و اندامهای حسی انسان که از اهداف وجودی ساختن معماری است ، محل را به مکان تبدیل می کند. جهت یابی و هویت بخشیidentify برای تحصیل  پایگاه وجودی انسان به عنوان اعمال روان شناختی مبنای مبانی نظری و برنامه ریزی معماری است. لذا عناصر و کیفیتهای محیطی و خصلتها به معنای آشنائی با یک محیط و تشخص خاص آن محیط بوده است. انسان شهری مدرن ، ارتباط خودش را با محیط طبیعی تا حد روابط خرد فرو کاسته است و در عوض او بایستی با چیزهای انسان ساخت در ارتباط باشد مثل خیابانها ، خانه ها و ماشینها، اما بایستی این حقیقت را درک کنیم که انسان بخشی از محیط یکپارچه است.

 امروزه دو نوع معماری مدرن مورد بحث است، یکی معماری عمومی و استاندارد شده که متکبر و آزاردهنده است و دیگری معماری خصوصی که معمولا بر الگوهای منطقه ای مبتنی است و به شکلی هماهنگ با طبیعت و معماری و چشم اندازها و فضای شهری موجود در می آمیزد. مکانهای فرهنگی ، تجاری ، فضاهای اجتماعی و مدنی ، دینی ، میدانها ، تماشاخانه ها ، پل ها و ... عناصر نمادین و عمومی هر شهرند که به همراه عناصر طبیعی و تاریخی و عناصر حیاتی و کلیدی اجزاء تشکیل دهنده ساختار شهر را تشکیل می دهند. شهر ها حاصل ترکیب سه عامل است : بستر طبیعی ، عناصر انسان ساخت و جامعه انسانی. 

هدف اثر معمارانه ایجاد شرایط مساعد جهت فعالیتهای ضروری و اختیاری با تحلیل وجوه فضا و خصلتهایش در جهت پاسخدهی به حواس انسانی،لازمه شکل گیری فعالیتهای اجتماعی در فضای شهر می باشد. تنوع فعالیت‌ها در فضای شهری، یک الگوی مرکزی مشخص را پدیدار می‌کند . فعالیت‌های ضروری هدفمند ؛ یعنی فعالیت‌هایی که مردم معمولاً مجبور به انجام آن‌ها هستند: رفتن به محل کار یا مدرسه، انتظار در ایستگاه اتوبوس و تحویل کالا به مشتریان. این فعالیت‌ها تحت هر شرایطی انجام می‌شوند. در انتهای دیگر این درجه‌بندی، فعالیت‌های کاملاً فراغتی و اختیاری قرار دارند که مردم به آن‌ها علاقه‌مندند: پیاده‌روی در گردشگاه، سر پا ایستادن برای داشتن زاویه‌ی دید خوبی به شهر و مناظر شهری، نشستن برای لذت بردن از منظره و یا هوا ، دیدن فیلم و تئاتر ، شنیدن موسیقی ، دوچرخه سواری و ورزش کردن  ، .... اغلب جذاب‌ترین و محبوب‌ترین فعالیت‌های شهر به گروه فعالیت‌های اختیاری تعلق دارند که کیفیت مناسب شهر پیش‌نیاز آن‌هاست.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
پوریا فرخی ( 1395/08/27 ) : اولا به گمان بنده ضعف بزرگی که در بیان ایده طراحی مشاهده میشه، الحاقیات گفتاری همچون محیط آکادمیک دانشگاه است.
طرح کاملا ناخوانا و گنگ است چه در خوانش و چه در تصاویر.
ثانیا در واقع برای این طرح و درک ما از دو رویداد فضا و مکان نمی توان به فلسفه هایدگر متوسل شد، این رویکرد فلسفه محور و تاریخ محور برای توجیحات و شفافیت یک طرح است و نه اکتفا کردن صرف به آن.
در میان طرح های بارگذاری شده در اتووود بنده تنها نام شما را دیدم که از دیار استان فارس هستید و بالطبع آشنایی بیشتری با این اقلیم و ناهنجاری های متعدد اون دارید، حال چگونه در پروژه ای با چنین مقیاس وسیع شهری قبول حل بخشی از این معضلات را دارید؟
تورج شش بلوکی علمداری ( 1395/08/27 ) : آقای فرخی بنده با شما در مورد بیان طرح موافقم.شاید اگر کار در قالب یک تیم طراحی انجام می گرفت نتایج بهتری بدست می آمد.
بنده هر آنچه را که در قالب مطالعات معماری تا به امروز کسب کرده ام سعی شد که از قالب نوشته و کلام به خطوط معماری تبدیل شود که احتمالا ضعفها ئی هم وجود خواهد داشت.
متنی که نوشته شده بیش از 500 کلمه در آن استفاده شده که 10 کلمه مربوط به هایدگر است.این متن شامل سه بخش می باشد بخش اول چارچوب فکری طراح در بیان مسئله و ماهیت معماری است.در بخش دوم شیوه برنامه ریزی طرح شرح داده شده است و در قسمت سوم عوامل کیفی طراحی مطرح شده است.که همانطور که شما هم اشاره کردید این شیوه در بیان ایده طرح موفق نبوده است با اینکه سعی شد در دو شیت تحلیل و استراتژی به صورت تصویر و دیاگرام بیان شود.
اما بنده به کلیت مفاهیم عنوان شده در متن ایمان دارم به این دلیل که هر آنچه گفته شده حاصل چندین سال مطالعه و تفحص بوده است که هنوز هم ادامه دارد.
به عنوان یک معمار یک روزی باید مثل یک موسیقیدان آثار خود را بنوازیم و بگذاریم دیگران به آنها گوش دهند و مورد قضاوت قرار بگیریم معماری هم از این قاعده مستثنی نیست .
معضلات معماری شیراز و استان فارس و ایران و جهان به دست شخص یا یک گروه حل نخواهد شد و این روندی است که در طول زمان و به آرامی روی خواهد داد اما لازمه آن کار مداوم و تلاش آگاهانه خواهد بود
ممنون بابت وقتی که گذاشتید.
امیر (archbiz.sellfile.ir)محمّدی ( 1395/08/28 ) : با سلام
طرح خوب و جذابی هست بنظرم فرم مهمتر از هر سخنی هست که برای توضیح و تفسیر آورده و زده می شود عالیست همین روند ادامه بدید موفق باشید
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group