ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ویلا شماره هفت
طراح : دفتر معماری شار (احمد قدسی منش و همکاران)
دفتر معماری شار
طراح : دفتر معماری شار (احمد قدسی منش و همکاران)
پاویون قوام الدین شیرازی
طراح : دفتر معماری شار (احمد قدسی منش و همکاران)
مجموعه اقامتی - توریستی دانشجویان خارجی جزیره کیش
طراح : سیاوش اکبری
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
برندگان مسابقه ARC Wildlife Crossing ؛ رویکردی جدید و خلاق در پلت فرم حیات وحش
دکوراسیون داخلی بوتیک شانگ شیا در پاریس از کنگو کوما ؛ تلفیقی از هنر آسیایی با ظرافت فرانسوی
طراحی در زمان پاندمیک به روایت آلیس راستورن - قسمت بیست و دوم
جشن نامه اتووود ـ زاها حدید
کامنـــــــــت پــــروژه ها
پری دارایی در مورد پروژه طراحی خانه مد نوشته است:
کارتون بسیار‌عالیه موضوع طرح نهایی‌من هم خانه مد هست ولی متاسفانه نمونه موردی داخلی پیدا نکردم هر چی گشتم میتو ...
پری دارایی در مورد پروژه خانه مد شیراز نوشته است:
سلام کارتون عالیه من نمونه موردی داخلی از خانه مد میخواستم میشه لطف کنید و برای من هم ارسال کنید ممنونم
Pa ...
الهه حاجحسینی در مورد پروژه مرکز فرهنگی خیام نوشته است:
لطف پروزه تون رو در اختیار من بگذارید[email protected] ...
حسین حسینی در مورد پروژه فرودگاه بین المللی چابهار نوشته است:
در این فرودگاه طبق تریدی ها ارباس 380 لندینگ کرده... یعنی فرودگاه شما تایپ f است. درسته؟ ...
پردیس جعفری در مورد پروژه میدان اجتماعی شیراز: جولانگاه ابتهاج نوشته است:
ایده طراحی به وسیله دخل و تصرف که در حال حاضر انفاق افتاده است بسیار جذاب است و مهمتر از آن شهر شیراز نیازمند ...
شرکت زیگوران در مورد پروژه مجتمع مسکونی -تفریحی با رویکرد پویایی اجتمایی نوشته است:
این پروژ در زمینه خودش میتواند کم نظیر باشد ، استفاده از یک زمین با دو کاربری( آن هم به صورت کاملا جدا،استفاده ...
علی علی اکبریان در مورد پروژه مجموعه ی ورزشی دانشگاه هنر نوشته است:
ورودی مجموعه اصلا شاخص نیست. ای کاش روی این مسئله بهتر کار شده بود. ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
امین(حسن) سلطان پور
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    تپه ها چشم دارند
    دانشـــــــــــگاه : هنر های زیبای دانشگاه تهران
    سال طـــــراحی : 1397
    مـــــــــــــــــکان : ایران , همدان
    کـــــارفـــــــــرما : شهرداری همدان
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1398/02/26
    مســــــــــــاحت : 3000
    تعـــداد بازدیـــــد : 530
    محــــدوده سنی : 34_35
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : مهدی رسولی , فریبا گودرزی
     ایده های طراحی :

پیش از تغییرات عمده کالبدی در ساختار شهری همدان توسط کارل فریش ( قبل از 1310 )  , بازار به عنوان استخوان بندی عمده شهر و 52 محله در اطراف آن , ساختار فضایی شهر را شکل می داد . ولی در دوران بعد ( از سال 1310 الی  1332 ) با تغییر ساختار شهر  و شکل گیری شهرسازی مدرن ,با ساخت یک میدان مرکزی در کنار مرکز شهر سابق و 6 محور منشعب از آن , ساختار استخوان بندی شهر دستخوش تغییرات عمده فضایی شده است . به گونه ایی که با وجود معایب و از هم گسیختگی کالبد تاریخی شهر , تصویر ذهنی جدید و نوع شناخت متفاوتی از شهر بوجود آمد .

همانطور هم که می دانیم  از منظر شهری و به خصوص شناخت شناسی شهری , شهر تلفیقی از عناصر قوی ( نشانه ها ) و عناصر خنثی است . که شهر همدان (بعد از سال 1332)  را می توان با چند نشانه قوی متشکل  از یک میدان مرکزی( هسته شهر ) و شش بازوی حاشیه آن  تجسم کرد که محله ها در میان آن گسترش یافته اند .  ولی آنچه این شناخت را کامل می کند جانمایی گونه ای از نشانه های شهری قدرتمند در امتداد هر یک از این محور های شهریست .  برخی از این نشانه ها بناهای ارزشمند شهری ( نشانه های مصنوع ) و برخی از آنها تپه ها و عوارض جغرافیایی شهر ( نشانه های طبیعی ) هستند .

همانطور هم که می دانیم  از منظر شهری و به خصوص شناخت شناسی شهری , شهر تلفیقی از عناصر قوی ( نشانه ها ) و عناصر خنثی است . که شهر همدان (بعد از سال 1332)  را می توان با چند نشانه قوی متشکل  از یک میدان مرکزی( هسته شهر ) و شش بازوی حاشیه آن  تجسم کرد که محله ها در میان آن گسترش یافته اند .  ولی آنچه این شناخت را کامل می کند جانمایی گونه ای از نشانه های شهری قدرتمند در امتداد هر یک از این محور های شهریست .  برخی از این نشانه ها بناهای ارزشمند شهری ( نشانه های مصنوع ) و برخی از آنها تپه ها و عوارض جغرافیایی شهر ( نشانه های طبیعی ) هستند .

با توجه به این موضوع به این تصویر ذهنی خواهیم رسید که خود تپه در جایگاه یک میراث و یک نشانه شهریست و حفظ ماهیت طبیعی تپه وظیفه اصلی در حفظ یک میراث شهری برای آیندگان خواهد بود و دخل و تصرف از طریق ساخت وساز و محوطه سازی روی تپه , الویت دوم را در استخوان بندی شهر خواهد  داشت . در نتیجه احیا و باز آفرینی ماهیت اصلی تپه به عنوان مولفه اصلی در برخورد با پروژه خواهد بود .

جهت ارائه راهکار برای این موضوع , ابتدا نگاهی به تاریخچه تپه می اندازیم , تپه ایی در یک محله نسبتا پایین شهر و همجوار با محله  مزدقینه ,که در طول سالها بدون توجه باقی مانده و نهایتا در سال 1382 با ساخت رصد خانه ابن صلاح به مساحت حدود 800 متر مربع بر ارتفاع آن و خاکبرداری و ایجاد فضای مسطح مرکزی،  ساختار مورفولوژیک تپه دستخوش مداخلاتی شده است , که سبب شده تپه به عنوان یک نشانه در ساختار فضایی شهر ماهیت و شاکله اولیه خود را به عنوان یک نشانه و از طرفی میراث شهری از دست دهد . در این راستا , اقدامات آینده پروژه را از منظری خواهیم دید که به بازافرینی و احیای ماهیت تپه , قبل از سال 1382 اشاره داشته باشد .


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group