معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
??? ??? ??? ???? ????? ????: ??? ???? : ??? ???? ?? ?????? ????

?? ???????? ?????? ??????? ? ????? ????? ??????? ????? ????? ??? ????? ???? |  ??? ??? |  ???? ?? ?? |  ?????? ?? |  ?????? ???? |  ??????




????????????????
?????? ??? ??????
    ????: مفاهيم و نظريات معماري
    ????: مصالح ساختمانی پایدار
    ????: سه بعدی
    ????: نقد معماری در فضای مجازی
???? ???? ???? ??
    ???? : مفاهيم و نظريات معماري
    ???? : سه بعدی
    ???? : مصالح ساختمانی پایدار
    ???? : پریتزکر 2011
???? ??????
???? ???? ????
    پوریا ترکفر
    عادل نیکخو
    F Nazari
    ساخت بازار
???????? ??? ??
    صنایع دستی تبریز چیست ؟
 
    کل و جزء در معماری
 
    پوست تیره و رفع موهای زائد
 
    راهنمای بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی بینگ گوگل با دارا بودن سهم ۶۷ درصدی همچنان به عنوان محب ...
 

نظریات معماری > مفاهيم و نظريات معماري >
تاملی برای علت یابی گرایش شدید معاصر به فروکاستن معماری به فلسفه بافی های پرطمطراق و روشنفکرنمایانه در نظریات معماری
  وحید امیری    (1388/12/21)

از بین رفتن و گم کردن هویت میتونه یک علت باشه


  گيسو سلخي خسرقي    (1388/12/29)

اگر منظورتونو درست فهمیده باشم..به نظر من ریشه اش بر می گرده  به یافتن خاستگاهی منطقی  و در عین حال پر جلوه برای معماری معاصر از طریق عده ای....که از نظر من یه معمار پیش از این حرف و حدیث ها باید خلق کند و یه اثر بیافریند تا به مثابه حرف و سخنی که می زند دلیل عملی داشته باشد بعد به نقد و بحث در ان مورد بپردازند تا نه تنها معمارها بلکه مردم عادی بتوانند گفته هایشان را بفهمند تا نظزیاتی اصولی در آن قالب ارایه شود...و این است مشکل امروز معماری ما..   


  الناز جوادی    (1389/06/10)

البته باید گفت این اتفاق برای معماری معاصر ایران افتاده است.وگرنه اگر نگاهی به آثار معاصر جهان بیاندازید،معماری نه تنها دور از هویت نبوده بلکه بخشی از هویت است و همگام با پیشرفت این هویت سعی در نظام بخشی به افکار عمومی با انتشار مقالات فلسفی کرده است.این مسأله بدون تأثیرپذیری از هر گونه فیلتر فکری هم قابل رؤیت هست.در یک معماری رو به رشد،فلسفه جایگاه مهمی دارد و کسانی موفق تر عمل کرده اند که رابطه ی مهم این دو را در آثارشان نشان داده و با مقالات خود موجب بسط چنین تفکری در جامعه ی جهانی شده اند.اما آنچه در ایران دیده می شود ،تقلیدی صرف از فلسفه گرایی آثار غربی است و نشان این مسئله در نوشته هایی با لغات بسیار سخت و واژگانی بدون برگردان فارسی از نوع واژگان فلسفی دیده می شود.نویسنده  این آثار ،چه معمار و چه منتقد،هر دو سعی در بزرگ جلوه دادن آثارشان در سطح کشور هستند(که بگویند ما همگام جهانیم!)ولی اکثر این نوشته ها حتی از نظر اهل قلم و فلسفه نویسان باتوجه به ساختار ادبی اشکالات فراوانی داردچه برسد به اینکه مفهومی معمارانه را ارائه دهند.شاید دلیل آن،بخشی عدم پیشرفت ما در هویت خودمان است.تنها شناخت هویت مهم نیست.این مهم است که چقدر نسبت به دیروز خود هویتی آگاه تر،خلاق تر و منعطف تر داشته باشیم.


  اکبر صفی پور    (1390/05/17)

سلام

منم کاملا با بحث هویت و گم شدن اون در معماری امروز ایران موافقم.بنظر من امروزه وقتی یه عده میان به اسم معماری"دکان"باز میکنن و از اون طریق امرار معاش میکنن ،واسه کارهاشون میان دلیل تراشی میکنن.واسه یه معمار اول مطالعه و تفکر مهمه،وقتی یه معمار خط بکشه(هنوز به ساختن نرسیده)و بعدش بیاد برای خطش دلیل بیاره اونجاست که فاتحه معماری خونده شده.

دلیل اصلی این بحثها هم فراموشیه،فراموشیه ریشه ها و گذشته.وقتی ما اون چیزی که داشتیم رو چند دهه فراموش میکنیم و میریم دنبال یه چیز وارداتی(معماری مدرن،تازه اونم فقط ظاهرش)وضعیت ما این میشه.بنظر من وظیفه ما پرکردن این خلا چند دهه ای تو معماری ایران با شناخت درست معماری گذشته است.واضحه که منظورم اصلا از شناخت معماری گذشته کپی برداری از اون معماری نیست.


  زینب(ریحانه) غفاری    (1390/11/29)

بانظراقای صفی پورموافقم خیلی هافقط ظاهریه چیزی رو یادگرفتن وشروع می کنن به کپی برداری طرف اصلا نمی دونه فلسفه سبک چیه اصلانمی دونه دیکانس چی هست  فقط یه خطی می کشه 


  ناهید میرفخرائی    (1391/01/06)

باسلام

بنده هم با نظر دوستان در رابطه با اینکه معماری ایران هویت خودشو گم کرده موافقم.و البته من فکر میکنم مقصر اصلی خود ما معمارها هستیم.

چون فکرمیکنیم هرچیزی که غربی باشه خوبه. اگه ما وقتی میخوایم طراحی کنیم قبل از اینکه دنبال مصداق خارجی بگردیم، توی معماری خودمون دنبال عناصر معماری باشیم شاید بتونیم این هویت گم شده رو برگردونیم.

شاید بهتر باشه هرکدوم از ما وقتی فارغ التحصیل میشه قبل از اینکه بلافاصله شروع به طراحی کنه یه کم در رابطه با معماری ایران مطالعه کنه تا بتونه در حد خودش به معماریمون کمک کنه.

وقتی تو تاریخ مطالعه میکنم میبینم اولین کاغذ دیواری در دنیا توی برج الله الله مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی استفاده شده. و بعد ما برای طراحی های داخلیمون دنبال نمونه های خارجی هستیم.

که البته این فقط یه نمونه کوچیکی از معماری وسیع ایرانیه.

به راستی چی به سر معماری ما اومده؟....


  سامان کاوه    (1391/07/12)

به نظر من فروکاستن معماری به فلسفه بافی هاتنها یک دلیل دارد و آن هم این است در پروژه ای که طراحی شده استا جازه ی نقد و سوال گرفته می شود و با ایجاد هر سوالی باید با مفاهیم بنیادی آن فلسفه چالش کرد یا از نگاه آن فلسفه به موضوع طراحی نگریست.و اساسا دراین موارد نگاه طراح گم و مبهم می شود واز نظر بنده خلاقیت کمرنگ می شود.

.      


  نیکروز سیدی    (1391/08/24)

 داشتنِ فلسفه نه تنها تو معماری و هنر که تو همۀ جنبه های زندگی خیلی پر اهمیتِ. اما تا اونجایی که من از این بحث دستگیرم شده منظور اون فلسفه هایی است که بیشتر ریشه تو ریاضی و فیزیک و شیمی و کلاً "علمِ محض"  دارن. من اعتقادم اینِ که تا وقتی هدفِ معماری توجه به انسان و نیازهای انسانی نباشه این اتفاق طبیعیِ. وقتی ما موقع طراحی ندونیم که برای کی داریم طراحی می کنیم، اینی که داریم براش طراحی می کنیم چه نیازها و ویژگی هایی داره و .... طبیعیِ که تو معماریمون احساس پوچی کنیم. یعنی برای مثال نخواهیم دانست که طراحی رو از کجا شروع کنیم و متوجه نباشیم که هر فضایی که طراحی می کنیم باید چه جوری باشه. (البته این بی توجهی به انسان هم عمدتاً حاصل این تفکرِ که همۀ انسان ها با هم یکسان هستند. یعنی تفاوت برابری با یکسانی خوب فهمیده نشده. اون هم یکسانی در سطح جهان). نتیجۀ این پوچی تو طراحی "به تنگ آمدنِ قافیه" خواهد بود که طبیعتاً منجر به "جفنگ گویی" خواهد شد. البته با پوزش از دوستان. 

این وسط، از بین رفتن هویت چه تو کشور ما چه در اکثر کشورهای دنیا قابل انتظارِ. وقتی هدف ما برآورده کردن خواسته های روابط ریاضی باشه و .... بدیهی است که هیچ کدوم از جنبه های خواسته های انسانی برآورده نخواهد شد. چه هویتِ ملی چه زیبایی شناسی چه هویت سنی، هویت جنسی، هویت طبقاتی و .... .

وقتی بنایی ساخته میشه و با دیدنش هیچ ویژگی ای از بستری که در آن طراحی شده به ذهن نمیاد یعنی هویت نداره. چه بستر طبیعی و جغرافیایی، چه بستر فرهنگی و اجتماعی و .... . این جوابیِ به خانم الناز جوادی که گفته بودند اکثر کشورها معماریشون حامل هویتشون هست.

در نهایت پرداختن به فلسفه های "خوشگل" تو معماری را به خاطر از یاد بردن هدف اصلی معماری یعنی "انسان" میدونم. از بین رفتن هویت یک نتیجه موازیِ نه یک دلیل.


  بهزاد ریاضی    (1391/08/27)

درگیر شدن در مفاهیم انتزاعی باعث رکود و سکون و تکرار خود می شود. زبان وسیله قدرتمندی برای سفسطه هم هست و این باعث می شود به جای شکافتن

 مفاهیم تجربی، معمار اسیر مفاهیم انتزاعی شود. هر معماری یک آرمان هایی دارد، وقتی کارش ساخته می شود، آرمان های او (شکل انتزاعی خواسته هایش) تبدیل به امکان (آنچه ساخته شده) می شود و باید بپذیرد کار او جایی بین آرمان و امکان قرار گرفته. معمار با انصاف قاضی منصفی برای کار خودش است و خود اوست که باید بپذیرد کارش چقدر از یک امکان معمولی فراتر رفته


  محمد افضلی    (1392/10/09)

با سلام : نظرات تمام دوستان گلم محترم ، تاجایی که من فهمیدم افراط و غرق شدن در مدرنیته و کم ذوقی بعضی از معماران باعث کاستی های نا محدودی در معماری و صنعت ساختمان شده که می طلبه معماران نسل جدید با نگرشی گسترده تر به میدان آمده و صرفا با استفاده و کمک گرفتن ، از فن آوری مدرن به طراحی و تلفیق  آن با معماری  کلاسیک یک معماری اصیل و کم عیب و نقص را به مرحله ظهور برسونند    


  حميدرضا متولي    (1393/04/28)

 در كتابي خواندم كه سبك معماريو هنري زاييده يك نظريه اجتماعي متبني بر يك فلسفه است اما أز إنجايي كه أينجا همه جيز برعكس است اين اتفاق بد ميافتد  معمار هويت و فلسفه خود را با طرح خود بروز ميدهد نه انكه براي طرح خود فلسفه بسازد مانند فرق اختراع و اكتشاف است بنظر من هويت و فلسفه در يك اثر كشف ميشود نه اختراع


  حميدرضا متولي    (1393/04/28)

 در كتابي خواندم كه سبك معماريو هنري زاييده يك نظريه اجتماعي متبني بر يك فلسفه است اما أز إنجايي كه أينجا همه جيز برعكس است اين اتفاق بد ميافتد  معمار هويت و فلسفه خود را با طرح خود بروز ميدهد نه انكه براي طرح خود فلسفه بسازد مانند فرق اختراع و اكتشاف است بنظر من هويت و فلسفه در يك اثر كشف ميشود نه اختراع


  کیومرث اسکندری    (1394/01/23)

قطع پیوستگی در معماری " معماری پیوسته  و پله وار است و معماریی که ریشه نداشته باشد بی شک بدنبال ساختن هویت است .

 


  کیومرث اسکندری    (1394/01/23)

قطع پیوستگی در معماری " معماری پیوسته  و پله وار است و معماریی که ریشه نداشته باشد بی شک بدنبال ساختن هویت است .

 


  فوم بتن الوند    (1395/10/30)

فوم بتن چیست؟

فوم بتن نوعی بتن سبک است که از ترکیب آب، سیمان و فوم (‌مادۀ شیمیایی تولید‌کنندۀ کف) به دست می‌آید و چون چگالی آن به‌طور قابل ملاحظه‌ای از بتن معمولی کمتر است، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش وزن ساختمان به‌ویژه در قسمت غیر‌سازه‌ای داشته باشد. فوم بتن به دلیل خواص فیزیکی منحصر‌به‌فردی که دارد، بتنی سبک، باکیفیت و عایقی با مقاومت (‌فشاری و کششی‌) لازم است .
از فوم بتن در کفسازی طبقات، شیب بندی پشت‌بام، پر کردن چاه‌های فاضلاب و حفره‌های تونل استفاده می‌شود.
از مهمترین دلابل استفاده از فوم بتن می توان به هزینه مالی کم، عایق گرما، سرما، صدا و رطوبت، سرعت اجرا، سبک بودن، مقاومت فشاری زیاد و... اشاره کرد.
‌‌می‌توان گفت که بهترین گزینه از لحاظ اقتصادی و فنی‌ـ مهندسی انتخاب فوم بتن در اجرای کفسازی و شیب بندی است.

foam-beton.com/index.html

foam-beton.com/foam.html


  میلاد رازقی    (1396/11/01)

 بقول دکتر پاکزاد، دلیل اصلی تنزل سطح سلیقه مردم هست.. طرف یه طرح تری دی مکس ساده میزنه و به کارفرما نشون میده اون هم فقط به دنبال ارزونی هست و سریعا قبول می کنه. خود مردم هستند که بدسلیقه شدن.


اظهار نظـــــــر
 
جهت نوشتن مبحث جدید باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

?????? ??????? ????? ????? :
??? ???? ?? ??? 1386 ?? ??? ????? ?? ??????? ??? ??????? ?????? ????? ??? ?? ???.?? ???? ??? ??? ?? ???? ??????? ?????? ?? ????? ???? ??????? ?? ????? ????? ?? ??????????? ??? ?????? ?????? ??? ???? ???? ?? ??? ?????? ?? ???????
???? | ???? | ??? ??? | ?????? ?? | ???? ?? ?? | ?????? ???? | ??????
© ???? ???? ??? ?? ???? ????? ?? ???? ??????? ????? ?? ????.
Developed by Tryon Software Group