ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
کوپ هیملبلا؛ انتزاع باغ های چینی در مرکز هنر شانگهای
پاتریک شوماخر و رینهولد مارتین؛ سیاست های پارامتریسیزم
برج وی از معماران مریدیان 105؛ پارک عمودی
نایک در باکس پارک؛ مَجازیتِ فضا
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
هادی مولائی
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    طراحی خانه‌ای برای خویشتن
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : دکتر محمد‌صادق فلاحت
    دانشــــــــــــگاه : دانشگاه زنجان
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1398/10/14
    تعــــــــداد بازدید : 925
    محــــدوده سنی : 24_25
    نــــوع کاربـــــری : مسكوني
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی :

در پی یافتن پاسخی برای این پرسش که "طراحی از کجا و چگونه آغاز میشود؟" به پرسش مقدم تری هدایت شدم، این که: "چرا انسان دست به ساختن میزند؟"

همانطورکه همه میدانند پاسخ، ایجاد سرپناهی که از باد، باران و سرما محافظت کند نیست. پاسخ‌ای عمیق تر وجود دارد که هایدگر آن را "میل به باشیدن انسان" نامید و چنین شرح داد که هدف انسان از ساختن، باش داشتن اوست که در نهایت منجر به اندیشیدن او می‌شود. به این ترتیب؛ انسان، در آغاز چیزها را خالی میکرد و در میان آن‌ها جایی برای خود می‌ساخت و بعدها با اضافه کردن و در کنارهم قرار دادن چیزها، جایی را برای خودش بوجود آورد تا باشیدن را تحقق بخشد. هر دو این روشها، ساختن معنا میدهند اما در این پژوهش روش انسان های اولیه یا همان خالی کردن چیزها (پارادایم استریوتومیک) را بکار گرفتم تا شاید به قول شولتز با وارونه اندیشیدن در مقابل فعل ساختن به آنچه که هست بهتر بتوانم نزدیک شوم. هدف، رسیدن به اولِ اولِ قصه معماری بود، تا حدی که بتوانم آن را با "یکی بود، یکی نبود" تعریف کنم. این خواست مرا به سویی کشاند که "طراحی خانه" را موضوع طرح قرار دهم، زیرا؛ اولین بنایی که انسان ساخت نیز همین بود؛ جایی برای خودش، جایی که بتواند به آن تعلق یابد و یا به نقل از هرمن هرتزبرگر: "جایی برای بازگشت."

در ادامه عنوان طرح به این صورت تکمیل شد: "طراحی خانه ای برای خویشتن" زیرا باید با کشش درونی انسان و فضای وجودی‌اش آشنا میشدم و در این میان، کسی که بیش از همه میشناختم‌اش، خودم بودم.

با مخاطب قرار دادن خود به عنوان نمونه ای از وجود انسانی، تلاش برای ایجاد فضایی کردم که انسان بتواند حضور خود را در آن متصور شود. و آنطور که هایدگر درنظر داشت، فضا برای ایجاد شدن نیاز به عینیت بخشی دارد که از طریق ساختن انجام میشود. او می‌نویسد: "فضا همان است که جا از برای آن ساخته شده است" و نتیجه میگیرد که فضا، وجود خود را مدیون "جا" (مکان) است که البته خودِ "جا" از طریق حد و مرزهایش تجلی می‌یابد. در نتیجه؛ چنین انتزاعی که، فضا قبل از ساخت بتواند وجود داشته باشد، صرفا در ذهن اتفاق می‌افتد و ابزاری که من برای هدایت این انتزاعِ ذهنی، به سمت آن میلِ درونیِ به باشیدن یافتم، ساخت ماکت‌ای بود که به‌سان یک موجود زنده بتواند همزمان با ساخت؛ تغییر یا به عبارتی، رشد کند تا به خلق آن فضا بیانجامد. چنین بود که ماکت‌های سفالی زیر برای خلق فضایی ناب و اولیه ساخته شد؛ برای رسیدن به سِفر فضا و یا شاید به‌سان همان که لویی کان آن‌ها را "پیشْ فرم" نامید.

هدف از ساختن این ماکت‌های سفالی ایجاد مکانی معنادار است. عینیت بخشیدن به جایی است که فضایی را در دل خود دارد. این ذاتِ ساختن‌ای است مبتنی بر اصالتِ فضا. برای این هدف ابزار معمار، جداره ها هستند که این جداره ها مانند DNA انسان میتواند هرجا باشند و هر اندازه‌ای داشته باشند و به هر شکلی دربیایند، تا بعد از آن نام کف یا دیوار یا... به‌خود بگیرند. اما جداره ها به تنهایی هرگز نمیتوانند وجودبخش فضا باشند؛ بلکه آنها توام با روزنه‌ها گشتالتی را پدید می‌آورند که روح فضا را در خود دارد. دیوار با پنجره معنا میدهد، جداره با روزنه، پر با خالی، فرم با فضا و در ناب‌ترین حالت، یکی بود با یکی نبود. اکنون اگر قصه معماری را بگویم از همین یکی بود و یکی نبود شروع میکنم، میگویم: جایی بود، جایی نبود.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
غزاله شمسبگي ( 1398/10/18 ) : خیلی خوب بود . موفق باشید .....
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group