ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
کتابخانه اتووود ـ مفاهیم پایه در روانشناسی محیطی ـ لیندا اشتگ، اگنس‌ون‌دن‌برگ و جودی‌دگروت
معماری و سقف شیشه ای در روایتِ پرشیا قره گوزلو
ادوارد برتینسکی؛ عکاسی و تعامل انسان و طبیعت
ویترا از نگاه اتووود ـ برج سرسره ویترا ـ کارستن هولر
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
محمدرضا افتخاری آرش عزیزیان
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    رتبه اول مسابقه کارگاهی سنگلج؛ تهران: کاریز، کهن شهر، خانه من
    دانشـــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد تهران شمال
    سال طـــــراحی : 1397
    مـــــــــــــــــکان : تهران
    کـــــارفـــــــــرما : دبیرخانه آب های تهران با حمایت شهرداری منطقه 12
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1399/08/26
    مســــــــــــاحت : 10000
    تعـــداد بازدیـــــد : 1494
    محــــدوده سنی : 28_29
    نــــوع کاربـــــری : مجموعه چند عملكردي
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : آرش عزیزیان
     ایده های طراحی : "زندگي فراموش شده"

قنات از ديرباز منبع اصلي فراهم كردن نياز هاي بشر به آب بوده است به خصوص در اقليمي چون ايران با حجم بالاي فضاي خشك،نياز به ذخيره و حفظ آب از جمله مسائل اصلي متفكران ،دانشمندان و معماران بوده است به گونه اي كه شكل خانه ها ،محله ها و حتي شهرها را نيز تحت تاثير قرار ميداد. اين رشته فكري تا زمان مدرن شدن ايران با احداث منابع بزرگ تر و بهداشتي تر چون سد ها از هم گسسته ميشود تا جايي كه ساكنان شهر هايي كه زماني مهمترين قنات ها را در دل خود جاي داده بودند ديگر اطلاعاتي از موقعيت و حتي تعريفی از آن ندارند.
در كلان شهري چون تهران كه همواره دستخوش تغييراتي  چون ساخت و ساز نادرست بوده تعداد قنات ها كاهش چشم گيري داشته اند اين در حالي است كه بحران فراگير كمبود آب ،خطر آتش سوزي به خصوص در محله هاي قديمي كه استاندارد هاي روز آتشنشاني در آن رعايت نشده اند از جمله معضلاتي هستند كه هر روز بيش از پيش مورد توجه منتقدين و كارشناسان امر قرار ميگيرند.
در بر طرف كردن يا به حداقل رسانيدن اين مشكلات دو فاكتور افزايش آگاهي عمومي و ايجاد اقدامات كاربردي مهم مي نمايد كه در فاز طراحي مورد توجه واقع شده است.قنات سنگلج كه از قديمي ترين ومهم ترين قنات هاي تهران مي باشد كه با بررسي ،مطالعه و طرح ايده هاي مناسب،شايد بتوان بستري فراهم آورد تا در آينده مردم و مسئولين با آگاهي و توجه به آن در سدد اقدامات لازم برآيند و همين مسئله منجر به حفظ و استفاده مثبت و بهينه از تمامي اين منابع آبي بيانجامد.
اين  قنات از ابتداي تقاطع خيابان سي تير و سرهنگ سحابي تا محله سنگلج مسيري را مي پيمايد كه شايد امروزه تنوع بيشتري پيدا كرده باشد تنوعي كه شامل زون هاي تاريخي، تفريحي و مسكوني ميباشد اما عموم مردم به خصوص در بخش هاي تاريخي و تفريحي از جاري بودن اين قنات در زير پايشان بي خبر هستند و تنها نشان اين آب هاي جاري دريچه هايي است كه عملا به چشم نمي آيند. حال در اين اقدام اوليه توجه به اين بافت متنوع و ارائه رفتاري متناسب با هر بخش مهم مي باشد.

طراحي:
در اين طرح سعي شده تا براي آگاهي رساندن به مردم از قناتي كه همواره در زير زمين جاري بوده،تصويري از خط حركت آن در تمامي طول سفرش بر روي زمين ايجاد شود و اين خط تصوير شده ماهيتي متغير و متناسب با بافت شهري در هر منطقه دارد.
سه سكانس از طرف برگزار كنندگان معرفي شده كه بر اساس مطالعه سايت هر كدام از اين سكانس ها متقارن با سه شاخصه مسير مشخص شده كه شامل زون هاي تاريخي،تفريحي و مسكوني بود ،ميباشند.
سكانس ابتدایي كه از تقاطع سي تير و سرهنگ سهابي تا حوالي تقاطع اين خيابان با خيابان امام خميني ميباشد ،سكانس دوم از پارك شهر عبور كرده وسكانس نهايي در محله سنگلج به پايان ميرسد.
سه رنگ اصلي زرد،قرمز و آبي و سه شكل هندسي اصلي مربع،دايره و مثلث براي هر يك از اين سكانس ها با توجه به نوع و هويتشان تعريف شده است و تصوير حركت قنات بر روي زمين نيز تابع تغيير بافت شهري است كه با تغيير رنگ نشان داده ميشود. نكته اصلي در اين طرح بر انگيختن حس كنجكاوي عابرين در مواجه با خطوطي ميباشد كه هر كدام از آنها شخص كنجكاو را به نقطه اي هدايت ميكند كه شامل فضاي معماري شده اي است كه در پي معرفي ،لمس و استفاده از اين مايع زندگي بخش فراموش شده ،مي باشد.

ايستگاه ابتدايي اين مسير در سكانس اول روبروي موزه ايران باستان و در محوطه آن قرار دارد ،رنگ زرد براي اين فضا كه يك گالري باراني و زير زميني ميباشد در نظر گرفته شده است ، فضايي كه در آن علاوه بر معرفي قنات مخاطب را در كنار آن قرار داده و فرصت شناخت هر چه بيشتر را به او از اين پديده با ارزش ميدهد.

ايستگاه دوم(در سكانس دوم) در واقع در محور اصلي پارك شهر قرار دارد،رنگ قرمز براي اين قسمت در نظر گرفته شده كه با توجه به ماهيت تفريحي يك پارك ،شامل فضا هايي مانند چند فواره براي بازي كودكان ،نشيمني پله اي با كفي آينه اي براي ارائه نظرگاهي به درون قنات با زاويه و ديدي م تفاوت ميباشد.

سكانس سوم اينبار نه شامل يك استگاه بلكه شامل چند ايستگاه ميباشند كه براي استفاده از آب قناتي است كه مسير خود را پيموده و در يك زون مسكوني جهت بهره رساندن به ساكنين ،جمع و استفاده ميشود.اين ايستگاه ها در واقع آب انبار هاي به روز شده و چند منظوره اي هستند كه توسط تكنولوژي پرينت سه بعدي در مكان هايي مناسب بر پا شده اند.هر كدام از اين آب انبار ها علاوه بر كاربري هاي جانبي كه شامل چايخانه و گلخانه ميباشد وظيفه ذخيره و انتقال آب قنات  به شير هاي آتش نشاني تعبيه شده در نقاط مختلف اين منطقه براي برطرف كردن نياز هاي روزمره و مبارزه با بحران هايي همچون آتش سورزي را بر عهده دارند،طيف وسيعي از نياز هايي چون شست و شو ،آبياري درختان و ... .رنگ آبي براي اين سكانس در نظر گرفته شده است.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group