ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
مجموعه مدولار مبلمان اتاق نشیمن
رقابت طراحی با لگو در جشنواره معماری لندن ؛ برگزیده شدن گروه معماری زاها حدید
تراشه های کانسپچوال ـ لویی کان؛ فروپاشی زمان و تجسم ابدیت
کتاب خانه اتووود ـ تارخ اکنونِ آنی ؛ ساخت مدرنیسم معماری ـ آنتونی وایدلر
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
فاطمه سعیدی نژاد
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    پیست بین المللی مسابقات اتومبیلرانی فرمول1
    عنـــــــوان درس : طراحي معماری 3
    نـــــام استــــــاد : جناب مهندس دهقانی
    دانشــــــــــــگاه : حافظ شیراز
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1391/01/31
    تعــــــــداد بازدید : 5043
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : ورزشی
    همـــــکاران طرح : جناب دکتر قدرت
    ایده های طراحی : طراحی سایت: در معماری به دو روش توجه می شود: 1- سوپر پوزیشن 2- سوپر ایمپوزیشن در سوپر پوزیشن چند لایه روی هم وجود دارد که هیچکدام اولویتی نسبت به هم ندارند. از این روش پیتر آیزنمن و برنارد چومی در پارک دولاویلت استفاده کرده اند، لایه ی کف سازی، لایه ی فضای سبز، لایه ی مسیر و لایه ی عناصر معماری، همه با هم یک فضای معماری ایجاد می کنند که هیچ یک اولویتی نسبت به هم ندارند. در سوپرایمپوزیشن لایه های بالاتر نسبت به لایه های زیرین اولویت دارند و براساس میزان اهمیت و تأثیرگذاری ساماندهی می شوند. سایت کلی از پنج لایه تشکیل شده است: 1- مسیر اصلی مسابقه 2- مسیر دسترسی اصلی سواره 3- فضای سبز 4- پارکینگ 5- کارکردها این پنج لایه بر روی یکدیگر قرار می گیرند و سایت اصلی را بوجود می آروند. این ایده از نحوه‏ی طراحی پارک دو لاویلت بدست آمده است. بنابراین طرح بدست آمده از مجموع این پنج لایه که هر کدام طراحی مستقل خود را دارند بدست آمده است. 4-6- طراحی مسیر مسابقه: در طراحی مسیر مسابقه از ادغام پرسپکتیو و پلان اتومبیل فرمول 1 استفاده شده است، بدین صورت که با انتزاع کردن خطوط اطراف تصویر بدست آمده، خطوط اصلی مسیر بوجود آمده اند. پس از بدست آمدن خطوط اصلی مسیر و تطبیق آن با قوانین طراحی مسیر مسابقه، طرح اصلی تثبیت شده است. وجود مسیر 7 شکل در پیست، به این دلیل است که ابتدا مساحت کلی سایت، با وجود حدود 5/4 کیلومتر طول مسیر و وجود 20 پیچ در آن ،کمتر شود . درجه ی سختی پیست، متوسط است. از مسیر اصلی ، یک مسیر بیضی شکل نیز برای مسابقات NAS Car و یک مسیر کوتاهتر با پیچهای کمتر برای مسابقات سرعت و موتور سواری در نظر گرفته شده است. 5-6- مسیر دسترسی اصلی سواره مسیر دسترسی اصلی سواره بایستی خوانا و ساده باشد تا اتومبیل ها به راحتی بتوانند پارکینگهای مربوط به هر جایگاه را پیدا کنند و مسافران خود را به راحتی به محلهای مورد نظر برسانند. این مسیر بایستی پهنای لازم و همچنین محلهایی برای دور زدن داشته باشد. سهولت دسترسی به فضاها و خوانایی مسیر در طراحی آن اهمیت بالایی دارد. 6-6- طراحی کارکردها ،پارکینگ و فضای سبز: از آنجایی که سرعت و حرکت و سبقت مفاهیمی هستند که در طراحی چنین فضایی مد نظر قرار می گیرند، در طراحی خطوط کلی سایت از خطوط شکسته و متقاطع استفاده شده است. استفاده از این خطوط باعث برجسته شدن خطوط منحنی مسیر مسابقه نیز می شود. در طراحی این خطوط سعی شده خطوط مستقیم مسیر مسابقه تقویت شوند و بر اساس آن ها فضاهای پارکینگهای و مسیرهای دسترسی داخلی و فرعی درون سایت بوجود آیند . 7-6- طراحی ورودی اصلی و مسیر پیاده: برای طراحی مسیر ورودی و ورودی سایت، از یک سناریو استفاده شده است. موزیکی به نام مایکل شوماخر در کشور آلمان ساخته شده که از قسمتی آن در طراحی مسیر ورودی استفاده شده است. دیسک حامل این موسیقی در بخش پیوست می باشد که در صورت تمایل می توان بدان گوش فرا داد. در شروع موزیک سه بار صدار گاز فرمول 1 که نشان دهنده ی آماده شدن اتومبیلی برای مسابقه است شنیده می شود که هر بار صدای آن بالاتر می رود. در این راستا از سر جداره ی شیبدار که طولها و ارتفاعهای متفاوت دارند و بوسیله ی دو پوتر تبنی به هم متصل شده اند استفاده شده است. پله های ورودی نیز دارای سه پا گرد هستند که تداعی کننده ی فضای مورد نظر می باشد. سپس صدای گازی ممتد از زیر صدای گاز نهایی شروع می شود و اتومبیل شروع به حرکت می کند. هیجان و سرعت مفاهیمی هستند که در طراحی این قسمت مد نظر قرار گرفته اند. برای نشان دادن سرعت و حرکت در مسیر از جداره های شیبدار با پوترهای متصل کننده استفاده شده است که به طور اغراق آمیز، پرسپکتیو یک نقطه ای را تداعی می کنند. خطوط شکسته ی پلان نشان دهنده ی هیجان و خطوط به هم رسیده نشان دهنده حرکت در مسیر و سرعت می باشد. جداره ها در طول مسیر حرکت می کنند ، ابتدا تعدادی جداره ی سلب بتنی در مسیر وجود دارند که پس از آن به تلفیق جداره ی سلب بتنی و شیشه تبدیل می شوند و سپس جداره ها به تلفیقی از شیشه و میلگرد و پس از آن به شبکه میلگرد تبدیل می شوند. این اتفاق به این دلیل است که وقتی جسم سلبی شروع به حرکت می کند، با افزایش سرعت قطعات یا ذراتی از آن جدا می شود تا هنگامی که فقط اسکلت و استخوانبندی آن باقی بماند و پس از آن نیز تبدیل به انرژی و نور شود. این موضوع به صورت افزایش شفافیت یا transparency در جداره ها نشان داده شده است. در طول حرکت اتومبیل ها و صدای گاز، صدای دنده دادن راننده، صدای گاز را قطع می کند و وقفه ای در آن ایجاد می کند. این شرایط بوسیله ی ایجاد فضای مکثی که با پله در کف ایجاد شده بوجود آمده است. بدین گونه که افراد در قسمت هایی از مسیر چند پله پایین می روند و پس از طی مسیر کوتاهی چند پله بالا می آیند و دوباره در مسیر حرکت اصلی قرار می گیرند. این موارد در تغییر جنس و متریال کف و دیواره ها نیز لحاظ شده است. متریالهای کف، بتن درجا و سنگ کپ 10×10 و سنگ تراورتن هستند که در قسمت های مختلف استفاده شده اند. برای ایجاد مکث در حرکت از احجامی نیز در وسط مسیر مکث استفاده شده که به پیاده تغییر مسیر را القاء می کند و این خود باعث ایجاد وقفه در حرکت می شود. در طراحی مسیر پیاده از سیالیت آب استفاده نشده است ، به علت کمبود آب در منطقه ی طرح و عدم صدور مجوز حفره چاه از طرف سازمان محیط زیست در این منطقه استفاده از آب در طرح منطقی نبوده، اما در صورت استفاده نیز به دلیل غلظت بالای املاح در آبهای زیر زمینی این منطقه شاهد شوره زدن و لک شدن سطوح خیس خواهیم بود. برای تعیین هدفی در دور دست برای افزایش اشتیاق افراد پیاده، از دو ستون که در ارتفاع به هم برخورد می کنند استفاده شده است. پس از آن که افراد بادرگیر شدن در فضای ایجاد شده برای رسیدن به گیتها آماده شدند ، مسیر دسترسی به جایگاههای تماشاچیان شروع می شود. وقتی در شب اتومبیلی با سرعت از کنار فردی عبور می کند وی مسیر حرکت آن را به صورت نور چراغهایی که در طول مسیر امتداد یافته اند می بیند. طراحی نمای شب این مسیرها نیز بر گرفته از همین تفکرتصویری است ؛ خطوط ممتد نوریی که مسیر حرکت را تعریف می کنند. 8-6- طراحی جایگاه تماشاچیان: در طراحی جایگاه تماشاچیان از خطوط کلی سایت استفاده شده است و برای افزایش حس سیالیت و تکاپو و حرکت در بیننده جداره ها در راستای مسیر قرار دارند و بیننده خطوط تلاقی جایگاهها را درک می کند. پلان و طرح جایگاهها نمایانگر تکاپو و هیجان در فضا ی حاکم می باشد. در طرح کلی از ایده ی بکار رفته در تالار فیلارمونیک لوس آنجلس اثر هانس شارون استفاده شده که لزومی برای طراحی جایگاه تماشاچیان به صورت معمولی و ساده قائل نشده است و به خود اجازه داده با طرح جایگاه بازی کند. دسترسی به جایگاهها از طریق پلکان و آسانسورهای هیدرولیکی امکان پذیر شده است. کافی شاپ و سرویسهای بهداشتی و رستوران و فروشگاه نیز به راحتی در دسترس تماشاگران قرار گرفته است.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
لتل لات ( 1391/09/10 ) : خوب بود...فقط در حد طرح 3.فکر میکنم بعدها اگه به عنوان پایان نامه روش کار بشه خیلی بهتر از اینا بشه
فاطمه سعیدی نژاد ( 1391/09/10 ) : سلام. با تشکر از شما جهت تماشای این کار ولی باید خدمتتون عرض کنم که این پروژه ی پایان نامه ام بود که موقع ثبت نه سال اون درسته و نه شماره ی طرحش. این کار در تابستان 1390 دفاع شد که به دلیل قوی بودن ایده ها و ریز بینی در آن از ان بسیار استقبال شد. ماکزیمم نمره ی آن دوره دفاع مربوط به کار منه. مسیر پیاده رو بر اساس موزیک مایکل شوماخر طراحی کردم. یک سال مطالعات و طراحی آن طول کشید. اگه حضوری براتون این کارو باز می کردم نمیگفتین که بد نیست. البته هیچ کاری بدون ایراد نیست.
بازم از توجهتون ممنونم...
لتل لات ( 1391/09/10 ) : مطمئنا منظورتون پایان نامه ارشد که نیست؟در مورد جزئیات هم باید بگم حداقل توی این عکسها نتونستم چیز خاصی ببینم.
منم موضوع پایان نامم موضوع خاصی بود و واسه مطالعات و طراحیش خیلی زحمت کشیدم...راجب این موضوع درکتون میکنم و بهتون خسته نباشید میگم.
راستی نمره رو هیچ وقت ملاک قرار ندین.
فاطمه سعیدی نژاد ( 1391/09/11 ) : در مورد کار من پروسه ی طراحی و فکرهای پشت طراحی قسمتهای مختلف بیشتر مد نظر بود ، به دلیل بالا بودن حجم پروژه ( 170 هکتار ) رندرهای کار بسیار ساده از آب در اومد که آن را با کلاژ با تصاویر واقعی سعی کردم جبران کنم. در جلسه دفاع جزئیاتی که بسیار وقت من رو گرفته بود به دلیل بزرگی کار به چشم نمیومد ولی من از اون دفاع کردم مثل الآن که دارم سعی می کنم اینکارو بکنم ، ولی حق با شماست ، حق دارید چیز زیادی از اون دریافت نکنید. داورهای من که انقدر متعجب و گیج شده بودن که به جای سوال از خود طرح از انگیزه ی من جهت انتخاب این موضوع می پرسیدن. نمره همیشه کم اهمیت ترین قسمت کار منه. من مزد کارمو همون موقع توی جلسه ی دفاع گرفتم
بازم از اینکه وقت گذاشتید ممنون.....
علی نظری ( 1392/03/15 ) : merc movafagh bashid
حمید میرزایی ( 1396/01/08 ) : سلام موضوع پروژه جالب هست فقط یک مقدار رندر ها ضعیف هستن که دلیلش حجم زیاد کار هست در کل خسته نباشین
من هم پروژه طرح نهایی همین موضوع رو انتخاب کردم اگه امکانش هست بفرمایید قوانین یا ضوابط طراحی مسیر و استاندارد ها رو از کدام منبع تهیه کردین ممنون میشم
عارفه پاکدل ( 1396/12/04 ) : سلام و خسته نباشید.خانم مهندس چطوری میتونم باهاتون مشورت کنم ؟ برای مشورت درباره همین تیپ موضوع و پایان نامه ...
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group