ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
رودولف شیندلر در هفت پرده به روایت آلیس راستورن . قسمت اول
بامْ باغِ آپارتمانِ شارل دو بـِـسـْـتیگی؛ سورئالیسم در خوانش لوکوربوزیه
چایخانه شناور در چین؛ بازگشتی به معماری بومی
برج زراعیِ و مسکونی شهریِ؛ به دنبال کاهش فاصله تولید و مصرف
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
احسان داننده
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    طراحی نمایشگاه بر روی بام
    دانشـــــــــــگاه : هنر اسلامی تبریز
    سال طـــــراحی : 1395
    مـــــــــــــــــکان : تبریز
    کـــــارفـــــــــرما : دانشگاه هنر اسلامی تبریز-مسابقه
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1396/02/08
    مســــــــــــاحت : 970
    تعـــداد بازدیـــــد : 5025
    محــــدوده سنی : 20_21
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : علی مقصودی
     ایده های طراحی :

به گفته ماریو بوتا اثر معماری دارای محیط ویژه مربوط به خود است، به بیانی ساده تر پیرامون این محیط ویژه را می‌توان بستر ساختمان نامید. ارتباط بین معماری و بستر آن ارتباطی نقش گرفته از یک تأثیرپذیری متقابل است. می‌توان گفت که این بستر و معماری آن در تماس دو جانبه و همیشگی  هستند و همواره با هم در ارتباطند*. سایت پردیس در گذشته در ارتباط با بستر خود بالاخص بافت شهر و ساختار کلی آن بوده است که اکنون دگرگون گشته. اما در مقیاس کوچک‌تر در طراحی فضای نمایشگاهی بر روی بام، این بستر همان سایت پردیس خواهد بود.

پردیس چرم‌سازی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. با بررسی سایت و بناهای موجود در آن می‌توان به این نکته پی برد که ساختار کلی بناهای آن در سال‌های اخیر حفظ شده و حتی با مرمت آن که به دهه 70 برمی‌گردد سعی در تحکیم و ابقای وضع موجود آنها بوده است. می‌دانیم تغییر عمده و ناسازگار با ساختمان‌های موجود باعث بحران هویتی و ناکارآمدی بافت‌های تاریخی خواهد بود و همچنین میزان ادراک انسان از محیط هم بستگی به حافظه تاریخی وی از آن محیط دارد و اگر محیط را حذف و یا تقلیل دهیم و یا تغییرات ناسازگار در آن داشته باشیم آن حافظه دچار اختلال شده و احساس بیگانگی در فضا می‌نماید. بنابراین سعی در پاسخگویی به چالش بین بستر و بنای موجود با فضای نمایشگاهی بودیم که قرار است به عنوان یک ساختمان جدید و برای مخاطب کنونی، بر روی بستری مربوط به تقریبا یه سده قبل بنشیند و با آن هم‌نوا باشد. در واقع بدنبال حل کردن ساختار جدید در بستر خود بودیم تا ضمن حفظ حس مکان بستر، حافظه‌ی تاریخی ذهن مخاطب را دچار آشفتگی نکند تا بدین ترتیب پیوندی موثر و قوی بین مخاطب-اثرالحاقی و بستر ایجاد شود.

با در نظر گرفتن ایده کلی، روند طراحی و فرم‌یابی به شکل زیر صورت گرفت:

1- نابر قانون گشتالت، در صورتی که بخش یا جزئی از یک طرح کامل، حضور نداشته باشد، ما تمایل به اضافه کردن آن جزء داریم. (دربنا با توجه به فرم کامل بقیه بناها بنظر می‌رسد قسمت ناتمام آن نیز بمانند بقیه، امتداد ساختار طبقه دوم آن باشد).

2- با در نظر گرفتن جداره موجود، بدنه به امتدادی از آن تبدیل می‌شود.

3-  با توجه به کارکرد ساختار جدید و تامین نور غیرمستقیم برای فضای داخلی، گشودگی‌های روی جداره حذف می‌شود تا بدنه در فضای داخل کارکرد نمایش آثار را داشته باشد و در عین حال نور فقط از قسمت میانی به صورت غیرمستقیم تامین گردد.

4- در جداره شرقی بنا، با توجه به نیاز عملکردی و در دو جداره شمالی و جنوبی با توجه به محورهای حرکتی و تعریف آنها، از مشبک‌های آجری برای ایجاد دید به بیرون و تعریف مسیر استفاده شده است.

5- در تقسیم‌بندی فضای داخلی با توجه به مسیر حرکتی و نیاز به تعریف فضای میانی جمعی (به عنوان فضایی برای گفت و گو و همنشینی) و همچنین فرم تعریف شده برای ورود نور غیرمستقیم داخل فضای نمایشگاه، از تقسیم بندی مرکزی استفاده شد.

 در طراحی فضای داخل نمایشگاه در پی آن بودیم تا با تغییر زاویه دید از ساختار به تولید یک زمینه برسیم. ساختاری حداقلی که علاوه بر حفظ ایده به بستری برای تولید فضای دیگر تبدیل شود، فضایی که از متن خود خارج می‌شود و زمینه و زهدانی را می‌سازد تا تصاویر متعدد و متعلق به دیگری را فعلیت بخشد. فضایی که آثار آن را می‌سازند و معماری بستری خنثی برای نمایش آن خواهد بود. با ایجاد وید برای تامین نور غیرمستقیم، فضا به دو قسمت میانی و راهرو‌های جانبی تقسیم می‌شود.  بدین ترتیب کناره‌ها به راهرویی خصوصی بین مخاطب و اثر تبدیل می‌شود و فضای میانی به فضای جمعی تبدیل خواهد شد. در معماری ایرانی نیز فضاهای مرکزی قلمرو فعالیت‌های گروهی و فضاهای پیرامونی، قلمرو فعالیت‌های فردی هستند** . نور غیرمستقیم ضمن تامین روشنایی داخل حس آرامش و سکوت را القا می‌کند و عناصر طبیعی در قاب وید، ضمن تعریف مکان به تشدید حس مکان کمک خواهد کرد.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
پوریا درویشی علمداری ( 1396/02/08 ) : ایکاش بیشتر به نمای بیرونیش توجه می کردید. فضای داخلی خوبه ولی فضای خارجی بهتر از این هم می تونست باشه
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group