ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
ترکیب آشیانه سرخِ معلق و سوله صنعتی ناموجود؛ طرح دفتر معماری دِهْسارْ ورکز برای بلوز. اچ
فضای سیال؛ پاویونی در اکتشاف تلاطم فضای پارامتریک، برآمده از ترسیمات لبس وودز و لئوناردو داوینچی
نشست معماری و شهرسازی نرم افزارهای غیردیجیتالی برای واقع گرایی در طراحی معماری
تعامل حوزه ی عمومی و خصوصی در راستای تولید فضای بهینه
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
حمید مایلی , مریم منصف
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مسابقه طراحی مفهومی،معماری و طبیعت سبز(پنجمین دوره جایزه معماری میرمیران)
    عنـــــــوان درس : تمرین معماری
    نـــــام استــــــاد : ---------
    دانشــــــــــــگاه : پیام نور مرکز بندرعباس
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1391/09/23
    تعــــــــداد بازدید : 4636
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : مجموعه چند عملكردي
    همـــــکاران طرح : مسعود مقیمی زاده،محسن زارعی،مهران بهمن نژاد،محمد سعید زارعی،آناهیتا وزیری نسب
    ایده های طراحی : تفاوت مابین نظرات ،دیدگاه ها و امیال انسان ها امری است قطعی.بنابراین فضاهای مختلف در افراد احساسات مختلفی را بر می انگیزند. اما وجه اشتراک مابین دیدگاه ها علاقه ی انسان به طبیعت و فضای سبز است. که شاید این علاقه نشات گرفته از آغاز خلقت انسان و جایگاه والای او در بهشت است. بنابراین وجه اشتراک طبیعت سبز وفضای معماری را مرکز تجمعی برای مردم متصور شدیم و عنوان پروژه را هم معماری و فضای سبز نامیدیم. این مرکز تجمع همان برداشت انتزاعی ما از باغ ایرانی می باشد چرا که مفاهیم باغ ایرانی هم دربردارنده ی مفهوم مرکز تجمع و هم بیان استعاری از بهشت است. سایت پروژه،سایتی است واقع در بندرعباس و در مجاورت دریا که به طور کامل چمن کاری شده اما فاقد عملکردی شایان ذکر است،در این پروژه سعی بر این بوده که این فضای از دست رفته شهری احیا شود.از جمله پتانسیل های مثبت این سایت می توان به منظر مناسب و همجواری اش با پارک ساحلی اشاره کرد و از جمله پتانسیل های منفی اش نحوه دسترسی به سایت است که در طراحی با در نظر گرفتن زیرگذر و مسدود کردن دسترسی مستقیم با ارتفاع دادن سایت نسبت به پیاده رو سعی در مرتفع کردن این مشکل داشتیم. در اولین قدم طراحی، باغ ایرانی را در عصر امروز متصور شدیم با این تفاوت که کوشک امروز عظیم تر و به نوعی متفاوت با فضای بیرون در ارتباط است و همچنین شیب سایت نیز به صورت مصنوعی و صفه ای ایجاد شده،این سایت را باآب نماها و فضای سبز آراستیم.،کوشک امروز دارای کاربری های عمومی و با منظرهای متفاوت رو به بیرون است که این امر سبب غنی تر گشتن فضای تجمع مورد نظر می شود. نمای کوشک به صورت مشبک های غیر متشابه و به صورت تصادفی در نظر گرفته شده که نشات گرفته از این حقیقت است که هر انسانی از دریچه نگاه خود به طبیعت و فضای سبز می نگرد.روزن های طبقات به گونه ای طراحی گردیده تا با برقراری سلسله مراتب منظم انسان را از درون زمین (لابی-مبدا) با طی مراحل فضای بسته،نیمه بازو باز بر فراز آسمان(باغ معلق-مقصد) انتقال دهد.و این سیرکولاسیون سیر انسان از زمین به بهشت می باشد. همچنین فضای تهی مرکزی از بام تا لابی گسترش پیدا کرده که در طول مسیر خود کوچک وکوچکتر میشود و در انتها بر فراز حوض مرکزی پایان می یابد تا علاوه بر برقراری ارتباط عمودی دسترسی و بصری منجر به تامین نور طبیعی برای طبقات زیرین نیز گردد.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
فرزان شاماسب لو ( 1391/09/25 ) : سلام. اين طرح بيشتر ميتواند پاسخي به حل دوگانگي طبيعت و ضد طبيعت باشد تا معماري و طبيعت سبز. براي مثال پاسخ به وضعي كه سازه اي رها شده برابر با حجم اين كوشك عظيم در سايت موجود بود و اين طرح در جهت زنده سازي وضع موجود صورت گرفته بود .... به عبارت ديگر اينجا ابتدا معماري در قالب كانسپت كلي با ويژگي هايي نظير چگال بودن،سكون، ايجاد انقطاع در منظر، مانومنتاليسم و تحكم بر زمينه و... به عنوان جزئي مقابل طبيعت تعريف شده و سپس راهكار هايي جزئي در جهت كاهش اين ويژگي ها صورت گرفته .

چند نكته ديگر هم در مباني نظري قابل ذكر است:
1-اين نكته كه چرا باغ ايراني استعاره يا تمثيل بهشت ناميده مي شود؟ يا چه ويژگي باغ ايراني را به بهشت پيوند مي زند كه ساير سبك هاي باغ سازي از آن بي بهره اند؟ (براي پاسخ -در جهت رد اين فرضيه-مي توانيد به مقاله "خاستگاه هاي ايده بهشت سازي در زمين"-دكتر محمد نقي زاده-كتاب ماه هنر 124 مراجعه فرماييد)

2- مسلما اگر باغ ايراني ايده اصلي نبود ديگر كوشك هم در اين موضوع جايگاهي نداشت زيرا كوشك زمينه ارتباطش با طبيعت را صرفا بوسيله باغ فراهم ميكند و خود به تنهايي فاقد الگويي طبيعت گرا است.

3- با عنايت به اينكه پارادايم باغ ايراني پارادايمي امروزي نيست و بايد مفهوم آن را نيز در زمان شكل گيري اش ارزيابي كرد كه اصولا داراي كار بري شخصي بوده ؛ چگونه مفهوم مركز تجمع را منعكس مي كند؟ و بويژه چرا اين مركز تجمع در قالب كوشك و يك فضاي محصور تصور مي شود كه دقيقا يكي از خصوصي ترين قسمت هاي باغ است در حالي كه ميدان كه از نظر كالبدي كاملا نگاتيو كوشك است هميشه معرف مركز تجمع بوده؟

حمید مایلی , مریم منصف ( 1391/09/26 ) : سلام.
ممنون از نقد تیزبینانه تان.
اما چند نکته از نظر نگارنده:
1.باغ ایرانی به روایت بسیاری کتب در این زمینه استعاره از بهشت دانسته شده.
و به روایت مقاله مذکور مهندس شاماسب لو این فرضیه رد شده.
اما به هر حال مفهوم بهشت روی زمین می تواند از مقوله"باغ "استخراج شود حال باغ ایرانی هم به عنوان یکی از ناب ترین الگوهای باغ سازی مد نظر طراحان بوده است.

2.میرمیران بزرگ معماری ایرانی را واجد صفتی به نام "شفافیت"می دانست که در تمام ادوار تاریخی معماری این مرز و بوم سیر تکاملی خود را طی کرده است،در واقع این شفافیت را در تعامل و ادغام فضای درون و بیرون می دانست.(کم شدن از ماده و افزوده شدن به فضا).

3.کوشک های باغهای ایرانی به شدت واجد این شفافیت هستند،مثال:
*کوشک چهل ستون: با ایجاد یک ایوان منحصر به فرد صفوی این صفت و ادغام فضای بیرون و درون به خوبی لمس می شود.
*کوشک بادگیر باغ دولت آباد: با ایجاد بازشوهای مختلف در محورهای مختلف فضای بیرونی به فضای داخلی امتداد می یابد.

4.این باغ ها و کوشکهایشان که در قدیم کاربری شخصی داشته اند،امروز کاربری عمومی پیدا کرده اند و ویژگی های ناب معماری شان (از جمله شفافیت فضایی) در توفیقشان به این امر کمک بسزایی داشته است.

5.ما هم نظر به این امر،به گونه ای متفاوت قصد داشتیم این شفافیت فضایی را در کوشک امروزمان متبلور سازیم و از آن مانند آنچه که امروز از چهل ستون و دولت آباد باقی مانده به عنوان یک مرکز تجمع استفاده کنیم.
سروناز سمرکند ( 1391/09/26 ) : تبریک میگم..کارتون خیلی خوبه.از دور جدید مسابقات خبر ندارید؟
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group