ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
خانه سالمندان با رویکرد برقراری کنش اجتماعی
طراح : محمدرضا واعظی
باغ تفریحات زندیه
طراح : فربود وثوقی
پروژه گنبد استین گلس یزد
طراح : سحر نوروزی
مجتمع مسکوني
طراح : عبدالرضا خسروپور
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
پروژه دانشجویی GAAY NAGARA (منطقه گاوی) 2011
پالپ نیوز ِ اتووود ـ دیوارهای تقسیم و پارتیشن ها
اتووود کلاسیک ـ موزه ملی شیلرـ دیوید چیپرفیلد
کتابخانه اتووود ـ آپاراتوس شهری؛ سیاست های رسانه ای و شهر ـ رینهولد مارتین
کامنـــــــــت پــــروژه ها
حسین حسینی در مورد پروژه طراحی دانشکده معماری نوشته است:
تناسب و اتصال!

دو ضعف بزرگ این پروژه تناسب و اتصالات می باشد. پروژه یک پروژه فانشنال می باشد اما با ک ...
یسنا رسولخانی در مورد پروژه خانه مد و لباس نوشته است:
با سلام و خسته نباشید واسه طرح زیباتون،
عنوان پایان نامه من هم خانه مد هست اگه میشه مقالتون و ضوابت و از ...
یسنا رسولخانی در مورد پروژه خانه مد تبریز نوشته است:
سلام روزتون بخیر طرحتون و ایده طراحیتون جالب بود اگه میشه مقالتونو برام بفرستید تا مطالعه کنم و کمکی در پایان ...
مهسا خوش رضا در مورد پروژه مرکز نمایش های آئینی نوشته است:
سلام خانم تقوی. پروژه تون واقعا عالیه. من این ترم میخوام همین موضوع رو طراحی کنم. ممنون میشم اگه بتونید ریز فض ...
کیانوش دهکردی در مورد پروژه اسکیس و راندو نوشته است:
?salam cheor mitonam ba shoma tamas begiram @
سلام
وقت بخیر
[email protected]
0912361 ...
حمیده محمدرضاپور در مورد پروژه مهد کودک جوانه ها شیراز نوشته است:
سلام جناب شاکری
یکی از نمونه های موردی متن برای پایان نامه مهد جوانه هاست
در صورت امکان می خواستم لط ...
فرزانه علوی مقدم در مورد پروژه خانه مد تبریز نوشته است:
سلام خانم محمدی،کارتون واقعا عالی بود، میشه ریزفضا و پلانتون رو واسم بفرستید؟ [email protected] ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
جواد پی تام
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    طراحی فضای شهری به منظور ارتقا خلاقیت شهروندان (نمونه موردی: معبر گلخون شیراز)
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : احمد استقلال
    دانشــــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد یزد
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1394/12/04
    تعــــــــداد بازدید : 3343
    محــــدوده سنی : 24_25
    نــــوع کاربـــــری : تفريحي
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی : بيان مسأله تحقيق فضای شهری خلاق به عنوان محل شکل گیری خلاقیت، دانایی، صنایع خلاق و نوآور و اقتصادی در یک رویکرد ترکیبی در نظر گرفته شده است. اگر بپذیریم که محور تمام موارد فوق حضور سرمایه های انسانی خلاق و نوآورند، بنابراین فضاهای شهری باید از شرایطی برخوردار باشند که بتوانند این سرمایه ها را جذب و حفظ کنند. لذا با توجه به نقش و ارتقای وضعیت فضاهای عمومی از بدو پیدایش شهر ها و به ویژه در طول بیش از یک سده گذشته همواره مورد توجه بوده است به طوری که امروزه فضاهای شهری، مکان هایی هستند که به عموم شهروندان تعلق داشته، منحصر به جنبه ی کالبدی و فیزیکی نبوده و در حقیقت با حضور انسان و فعالیت اوست که معنا پیدا می کنند. این فضاها به نوبه خود می توانند بستری برای بروز خلاقیت های افراد باشند. بنابراین با توجه به اینکه افراد خلاق نیاز به فضایی برای زندگی، کار، الهام بخشی و نمایش کارهای خود دارند، فضاهای عمومی می توانند به کانونی جهت بروز خلاقیت در بین شهروندان تبدیل شوند. تبدیل یک فضا به فضای شهری خلاق بدون فضاهای عمومی مطلوب امکانپذیر نیست در کل نتایج حاصله بیانگر این مطلب است که فضاهای شهری با داشتن مولفه هایی همچون سرزندگی، تنوع، هویت بخشی، جذابیت، ارزش اقتصادی و مشارکتی موجب بروز خلاقیت و شکل گیری یک فضای شهری خلاق می شود (رضائیان، قادری و میر عباسی، 1391، 72). در این میان، ظهور نظریه طبقه خلاق و شهر خلاق موجب اهمیت یافتن روزافزون اقتصاد فرهنگی در پژوهش ها و تحقیقات علوم شهری و به ویژه اقتصاد دانان شهری شده است؛ چنان که به حق باید گفت در اقتصاد دانش محور سده بیست و یکم، خلاقیت نقش حائز اهمیتی در افزایش توان رقابتی شهر ها دارد (اشتری و مهدنژاد، 1391، 10). ترسا آمابیل شش گروه برنامه عملیاتی برای مدیریت خلافیت ارائه نموده است که به شرح ذیل است: 1- چالش 2- آزادی 3- منابع 4- فعالیت گروهی و اجتماعی 5- نظارت تشویقی 6- حمایت سازمانی یک فضای شهری خلاق محیط مساعدی برای تربیت خلاقیت انسانی است و زمینه پرورش خلاقیت ساکنین خود را فراهم می آورد. این شهر ها فضای پویا و سالمی دارند و به صورت یک جامعه باز، از تازه وارد ها استقبال کرده و به سرعت خود را با ایده های جدید سازگار می کند. همچنین گروه های جدید مهاجر را به راحتی در خود جای داده و به همسازی و همزیستی خلاقانه آنها کمک می نماید ( رضائیان و همکاران،1391، 72). به طور کلی یک فضای شهری خلاق از به هم آمیختگی سه عنصر مکان، انسان و سرمایه گذاری حاصل می شود. ایده فضای شهری خلاق بر این باور است که باید با استفاده از سرمایه گذاری بر عنصر مکان، خارج از صنعت و به عنوان محیطی که کیفیت زندگی انسان را بالا می برد، تاکید کرد. این در هم آمیختگی سرمایه گذاری، مکان و انسان ها باید به پنج نوآوری برسد: نوآوری در حوزه مدیریت شهری، مسائل مدنی، مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی و هنری (همان، 1391، 74). اهداف دیگری که در فضاهای شهری خلاق دنبال می شود، پروژه قدرت خلاقیت ساکنین شهر ها است و اینکه چگونه می توان با کمک مردم مکانی بهتر برای زندگی، کار، بازی و یادگیری ایجاد کرد. در واقع خلاقیت زمانی شکل خواهد گرفت که مردم با عقیده های گوناگون توانایی این را داشته باشند که با یکدیگر در یک شرایط محیطی آرام تعامل داشته و گفتگو کنند و این تعامل و گفتگوی ایده های مختلف است که زمینه رشد خلاقیت بیشتر را فراهم می کند. خلاقیت پدیده ای است که برای توسعه در شهر ها، ما به آن نیاز داریم. این توسعه، توسعه ای است که از ترکیب فعالیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی به دست می آید (همان، 1391، 76). به همین دلیل از معبر گلخون در شهر شیراز به طول تقریبی یک کیلومتر که تامین کننده ی یک فضای عمومی و پتانسیل خلق مولفه های همچون سرزندگی، تنوع، هویت بخشی، جذابیت، ارزش اقتصادی و مشارکت اجتماعی شهروندان را دارد استفاده شده است. اهمیت و ضرورت انجام تحقيق شهر ها خواستگاه خلاقیت اند. آنها از گذشته های دور ابزاری برای تحرک، تمرکز و به عنوان مجرای انتقال انرژی خلاقیت انسان بوده اند (Florida ،2005). ارتباط بین عوامل موثر بر خلاقیت در یک شهر ارتباطی رفت و برگشتی است که از وجود انسان هایی متفکر نشات می گیرد و بدین لحاظ شهر بدون عامل انسانی مفهوم ندارد. وقتی از شهر صحبت می کنیم صحبت از تعاملات انسانی است: تعاملات انسان با انسان، انسان با طبیعت و انسان با شهر. به همین دلیل عوامل تشکیل دهنده مادی و معنوی یک شهر، هویت انسان شهر نشین را شکل می دهد. یکی از عناصری که انسان با آن تعریف می شود قوه خلاقیت و نوآوری است. اگر شهری فاقد این دو خصیصه انسانی باشد، نمی توان هویت شخصی را برای آن متصور شد (جاوید و همکاران،1392، 6). شهر ها همواره مکانی برای ابداع نوآوری و خلاقیت هستند و در آنها روابط اولیه زیادی وجود دارد که منجر به نوآوری های اجتماعی و خلاقیت در زندگی شهری می شود. حال برای داشتن یک فضای شهری خلاق بستری نیاز است که از طریق آن شهروندان بتوانند شهر خلاق را شکل دهند. این بستر همان فضاهای عمومی در شهر است که شهروندان از طریق حضور در آنها می توانند ظرفیت بالقوه خلاقیت خود را به ظرفیت های بالفعل تبدیل کنند. این فضاها به دلیل ماهیت خود حق ورود و حضور هر قشر، سن، نژاد و صنفی را بدون هیچگونه محدودیتی به عموم شهروندان می دهد و فضایی مناسب را برای گردهمایی و تجمع شهروندان با برقراری ارتباطات و تعاملات بین آنها، بحث و گفتگو و تبادل نظر در ارتباطات دو یا چند طرفه میان افراد از طریق ایجاد ارتباط با محیط طبیعی فراهم می کند (کلانتری و همکاران، 1391، 74). به هر حال با این رویکرد جدید، مسئله حکومت شهری و مدیریت شهری اهمیت پیدا می کند. با اهمیت پیدا کردن شهر ها و افزایش جمعیت و رابطه شبکه ای شهر ها، مسایل مدنی به نوعی دیگر مد نظر قرار می گیرد. به دنبال آن، نگاه به مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری نیز تغییر پیدا می کند. در حال حاضر برای اینکه فضای شهری به عنوان یک فضای شهری خلاق شناخته شود، باید در زمینه های فرهنگی و هنری سرمایه گذاری کرد. در فضای شهری خلاق علاوه بر مسائل صرف اقتصادی، تکنولوژی، علم و فرهنگ است که به توسعه ی فضاهای شهری در شهر کمک می کند (رضائیان و همکاران ، 1391، 74). شاخص های اصلی و ضروری در یک فضای شهری خلاق به عناصر مختلفی از قبیل: کیفیت محیط زیست، شرایط اجتماعی و فرهنگی، کاربرد تکنولوژی، وجود الگوهای اقتصادی و استقرار سیاست عمومی بستگی دارد (رضائیان و همکاران، 1391، 84). لذا چون معبر گلخون در مجاورت بزرگترین پارک حاشیه ای ایران (بلوار چمران به طول 6 کیلومتر) و رودخانه خشک در شهر شیراز قرار گرفته و چون در دو طرف معبر باغ های کهنسال واقع است و همچنین وجود ایستگاه مترو در دو طرف معبر به رشد و پیاده مداری و ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی می دهد و عریض بودن معبر باعث شده است که به عنوان سایت مورد نظر انتخاب شود تا بتواند شاخص های فوق الذکر را به خوبی پاسخگو باشد. به همین منظور اهمیت و ضرورت انجام تحقیق بر این اساس می باشد که فضای شهری به صورت خلاق طراحی شود که نیاز های هویت انسان را به برقراری ارتباط با محیط پیرامون خود را مهیا سازد. اهداف تحقيق اهداف اصلی • طراحی معبر گلخون شیراز به عنوان یک فضای شهری موفق و گسترش آن به منظور ارتقا خلاقیت شهروندان اهداف فرعی • شناخت مولفه های تأیرگذار در خلاقیت شهروندان که به واسطه طراحی، امکان تحقق آن وجود دارد. • طراحی فضای ایمن که برای خلاقیت افراد و مشارکت آنها در سنین مختلف • ایجاد مولفه های فضای شهری خلاق در معبر گلخون به منظور ارتقا خلاقیت شهروندان شهر شیراز • باز طراحی فضای شهری به منظور تعامل و آموزندگی افرار با یکدیگر و محیط پیرامون خود • ایجاد دسترسی های خوانا و پویا برای ترغیب افراد به بروز خلاقیت در محور گلخون شیراز.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
شهربانو خدایی ( 1395/02/15 ) : با سلام
خسته نباشید و همواره موفق باشید
با توجه به اینکه ویژگی های محیط های خلاق انعطاف پذیری است و همون طور که می دونید برای اینکه بتوان محیطی موفق در جهت انعطاف پذیری و بدنبال ان متنوع و سرزتده (هر سه کاملا وابسته به هم و غیر قابل تفریق می باشند) داشته باشیم باید از مارک گذاری فضاها و به عبارت خودمانی تر نام گذاری هر فضا اجتناب کنیم ، اینجا سوال بنده اینه که :
*فضایی که شما به عنوان فضای ایجاد خلاقیت ذکر کردید به صورت اختصاصی چگونه توانایی ایجاد خلاقیت را خواهد داشت؟
*همچنین بروز خلاقیت صرفا در این فضا "باید" اتفاق بیافتد ؟
*خلاقیت و ایده پردازی در کل مسیر طراحی شما توسط یک شهروند عادی چگونه رخداد می کند؟
*نقش طبقه خلاق در بروز خلاقیت شهروندان عادی چیست ؟
*بعد اقتصادی فضای شهری خلاق در قالب مشارکت چگونه بروز می کند و توانایی کسب درامد برای طبقه خلاق و شهروندان خواهد داشت ؟
*عملکرد فضای فرهنگی چیست ؟
ممنون که با حوصله پاسخگوی سوالات من خواهید بود
پیوسته موفق باشید
تورج شش بلوکی علمداری ( 1395/02/18 ) : لطفا یک تعریف جامع از خلاقیت در یک جمله از زبان خودتون بفرمائید
مطالبی هم که در مورد شخصیت طرح نوشته شده مصداقی از اون رو در طرح توضیح بفرمائید.
با آرزوی موفقیت برای شما
جواد پی تام ( 1395/02/21 ) : با سلام خدمت سرکار خانم خدایی
ممنونم از ارسال نظر و سوال های بسیار خوبتان
امید وارم جواب های پی آمده شمارا قانع کند.
در جواب سوال اول میتوانم بگویم که فضای طراحی شده از پیاده راه حاشیه ای بلوار چمران شروع می شود تا ایستگاه مترو میدان قصرالدشت.
در این میان با استفاده از کاربری های متفاوت نظیر بازی های فکری، وجود المان هایی که تفکر افراد را به خود جذب می کند،وجود کاربری هایی که باعث سرزندگی و جذب افراد می شود ( نظیر کافه و رستوران و ایجاد مکان سوم)، فضاهای بسیار تعاملات اجتماعی که خود باعث تبادل نظر در افراد و باعث خلق ایده نو می شود، فضایی برای تئاتر و موسیقی زنده و به نمایش گذاشتن خلاقیت های افراد به صورت آزادانه و کاربری های متفاوت دیگر که باعث می شود فضا کاملا متنوع و سرزنده باشد.

در جواب سوال دوم می توانم پاسخگو باشم که خیر این فضا می تواند نقطه شروعی برای ایجاد شهر های خلاق در ایران باشد.

جواب سوال سوم: سوال بسیار کلی می باشد. جواب آن در ادامه صحبت ها پرداخته خواهد شد. اگر قانع کننده نبود باز توضیح خواهم داد.

جواب سوال چهارم: فضاهایی در طول مسیر وجود دارد که باعث جذب طبقه خلاق از جمله هنرمندان در تمام زیر شاخه های هنر و فرهنگ برای مثال ( نقاشی، موسیقی، خوشنویسی، تئاتر، معرفی و آموزش بازی های فکری جدید) که باعث می شود که شهروندان با این افراد آشنایی و آموزش در هر زمینه ای که دوست دارند فرا گیرند.

جواب سوال پنجم و ششم: در طول مسیر با آموزش دادن و دیده شدن آثار شهروندان و طبقه خلاق باعث به وجود آمدن شهر خلاق و ایجاد متولد شدن بعد اقتصادی برای گردشگران از فضا و اینکه در قسمتی از مسیر بر روی زمین فضای نوشتن ( یادگاری) و طراحی و نقاشی کردن وجود دارد که شهروندان می توانند خلاقیت خود را به نمایش بازدید کنندگان بگذارند و می توانیم شهرداری را در این زمینه مشارکت دهیم که با فستوال هر هفته که می گذارد به بهترین اثر به صورت قرعه کشی جوایزی اهدا شود و آثار آنها در کاربری فرهنگی که در سایت قرار دارد به نمایش گذاشته شود. کاربری فرهنگی به عنوان موزه نگهداری آثار شهروندان و طبقه خلاق و فروش آنها جانمایی شده است.
و یک فضا به نام اتاق هنرمندان جانمایی شده است که شهروندان با هنرمندان خود در زمینه های ذکر شده دیدن میکنند.
امیدوارم به سوالات پاسخ داده باشم.
جواد پی تام ( 1395/02/21 ) : با سلام خدمت جناب بلوکی علمداری
تا به امروز تعاریف متفاوتی از خلاقیت به تفسیر کشیده شده است و تعریف پایه ای از خلاقیت وجود ندارد.

تعریف بنده از خلاقیت تولد ایده نو هست و هر آنچه که انسان ایده ای جدید می تواند بروز دهد در هر زمینه ای باعث خلاقیت می شود.
این فضا باعث می شود از ابتدا تا انتها، افراد به همراه تفریحات و سرگرمی، احساس بروز خلاقیت هم در آنها شکل گیرد.
با توجه به توضیحات بالا اگر سوالی بود در خدمتم.
حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group