ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
خانه مسكوني ولنجك
طراح : محمد امين طاهري
ویلای اوشان
طراح : شرکت استودیو معماران مادو
فرهنگسرای اندیشه
طراح : محمد دست بلارکی
فرهنگسرای ادبیات با رویکرد فرهنگ و هویت ایرانی
طراح : علیرضا پیرایی
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
مرکز فرهنگی بنیاد ای دی پی؛ پیچش شهری آماندا لـِـوت
موزه هنر شهر نیو تایپه
معمارْستاره ها به روايت اتووود ـ پل مندس دا روچا
تبدیل کَمپر کوچک به خانه متحرک بزرگ؛ نوزایی کارکردی پوسته
کامنـــــــــت پــــروژه ها
پری دارایی در مورد پروژه طراحی خانه مد نوشته است:
کارتون بسیار‌عالیه موضوع طرح نهایی‌من هم خانه مد هست ولی متاسفانه نمونه موردی داخلی پیدا نکردم هر چی گشتم میتو ...
پری دارایی در مورد پروژه خانه مد شیراز نوشته است:
سلام کارتون عالیه من نمونه موردی داخلی از خانه مد میخواستم میشه لطف کنید و برای من هم ارسال کنید ممنونم
Pa ...
الهه حاجحسینی در مورد پروژه مرکز فرهنگی خیام نوشته است:
لطف پروزه تون رو در اختیار من بگذارید[email protected] ...
حسین حسینی در مورد پروژه فرودگاه بین المللی چابهار نوشته است:
در این فرودگاه طبق تریدی ها ارباس 380 لندینگ کرده... یعنی فرودگاه شما تایپ f است. درسته؟ ...
پردیس جعفری در مورد پروژه میدان اجتماعی شیراز: جولانگاه ابتهاج نوشته است:
ایده طراحی به وسیله دخل و تصرف که در حال حاضر انفاق افتاده است بسیار جذاب است و مهمتر از آن شهر شیراز نیازمند ...
شرکت زیگوران در مورد پروژه مجتمع مسکونی -تفریحی با رویکرد پویایی اجتمایی نوشته است:
این پروژ در زمینه خودش میتواند کم نظیر باشد ، استفاده از یک زمین با دو کاربری( آن هم به صورت کاملا جدا،استفاده ...
علی علی اکبریان در مورد پروژه مجموعه ی ورزشی دانشگاه هنر نوشته است:
ورودی مجموعه اصلا شاخص نیست. ای کاش روی این مسئله بهتر کار شده بود. ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
نگار مقتدایی
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    روشنیِ خاموش | مجموعه فرهنگی و یادمانی 175 غواص شهید
    عنـــــــوان درس : طراحی معماری 2 کارشناسی ارشد
    نـــــام استــــــاد : دکتر محمدرضا اکبریان
    دانشــــــــــــگاه :
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1398/10/07
    تعــــــــداد بازدید : 379
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    همـــــکاران طرح : یاشار منتظری
    همكار طراح : یاشار منتظری
    ایده های طراحی :

کانسپت اصلی پروژه: تضاد حقیقت و واقعیت

این موزه با هدف گرامی داشت و یادمانی برای شهدای کربلای 4 به ویژه 175 شهید غواص طراحی شده است. در پروژه تلاش شده تا با استخراج مفاهیم و ویژگی های آن عملیات، به جای بازسازی صحنه جنگ، با نگاهی متفاوت و به صورت نمادین و غیر مستقیم، ورای آن چه رویداده به نمایش گذاشته شود. مهم‌ترین کلید واژه‌ای که در این عملیات دیده می‌شود تضاد است. تضاد میان حقیقت و واقعیت، درون و بیرون، باطن و ظاهر، نور و تاریکی. تضاد میان حرکتی به سوی مرگ یا اوج گیری به سمت کمال.

در شکل گیری و طراحی این پروژه از عنصر تضاد استفاده شده است. تضاد میان بیرون و درون ،  پر و خالی ، نور و سایه.    

آنچه که در خارج بنا می‌بینیم، نمادی از ظاهر و پوسته واقعه کربلا 4 و درون بنا، تصویری از حقیقت و روح عملیات است. از این رو جداره خارجی موزه که تصویری از تفکرات مادی وظاهری است به صورت مکعب - مستطیل و صلب و در میان آن کره ای تو خالی نمادی از حقیقت طراحی شده است.

مسیر موزه نیز بر مبنای آنچه که در واقعه کربلای 4 برای شهدای غواص روی داده در نظر گرفته شده است.

در بدو ورود به بنا شاهد کاربری های عمومی همچون، رستوران، کتابخانه، فروشگاه، کاربری های خدماتی و آموزشی هستیم که با فرم‌های مکعبی و عملکردی خود، نمادی  از  مادیات  را  به  تصویر کشیده اند. به عبارتی پیش از ورود به بخش اصلی موزه، مخاطب از همه دلبستگی‌های مادی گذر می‌کند. همچون رزمندگانی که با گذشتن از مادیات و دلبستگی‌های زندگی وارد جبهه‌های جنگ می‌شدند.

در بخش اصلی شاهد ورودی، 5 گالری (نمادی از اتصال زمین به آسمان و واقعیت به حقیقت) و در انتها، حقیقت نهایی یعنی شهادت هستیم.

ورودی بخش نمایشگاهی به صورت یک پله مواج زنگ زده، نمادی از زنگار زندگی مادی در نظر گرفته شده که با گذر از آن زنگاری که بر روح انسان نشسته پاک می‌شود.

گالری اول وداع، زمانی که غواص‌ها قدم در مسیری بی بازگشت می‌گذاشتند و با هر آنچه که در دنیا داشتند حتی خانواده خود، وداع می‌کردند. مجموعه‌ای از مکعب هایی که هر یک، یکی از لذت‌ها و آمال دنیوی را به تصویر می‌کشد و فرد با عبور از میان آن‌ها، با  تمام دلبستگی‌ها  و آرزوهایش  وداع می‌کند.      

گالری دوم تردید و اطمینان، مسیر پیش رو بر غواصان تاریک و مبهم بود و تردیدی آن‌ها را ازحرکت باز‌می‌داشت اما ایمان قلبی، آن‌ها را به سوی هدف سوق می‌داد.

گالری سوم فریاد و سکوت، غواصان در نزدیکی مواضع دشمن، حتی در صورت جراحت ناگزیر به سکوت بودند اما درونشان سرشار از فریاد بود.

گالری چهارم تاریکی و نور، همچنان که غواصان در تاریکی شب در میان بمب و گلوله حرکت می‌کردند، درونشان از نور ایمان روشن بود.

گالری پنجم اسارت و وارستگی، در انتها عده زیادی از غواصان شهید و ما بقی به اسارت گرفته می‌شوند ولی در حقیقت همه آن‌ها به آزادی رسیده بودند.

انتهای مسیر مرگ و شهادت، شهادت یعنی عشق (بید مجنون)، اوج (آسمان) و بینهایت (دریا)، فضای انتهایی فرصتی است برای تفکر به روایت عشق و نظاره‌ای بر 175 شهید نورانی که به سوی قبله در حرکت هستند.

پس از این، مخاطبین در دو مسیر مختلف که خود انتخاب می‌کنند به سمت خروجی گالری ها هدایت شده و در مسیر با اسناد و مدارکی در ارتباط با واقعه کربلا 4 و شهدای غواص آشنا می‌شوند.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group