ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
ابژه ؛ نمایش گروهی صندلی های سه نسل از معماران معاصر ایران
دفتر "تی بِیلی" ، طراح تام کاندیگ؛ نگاهی نو ومتفاوت به ساختار
فضای عمومی در بلگراد- پیچیدگیِ قوام یافته در بستر
کامپوزیت زیستی همکرت , گروه لیوست در انگلستان
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
مهناز فراهانی
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مجموعه مسجد،بازارچه،تکیه
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : مهندس سهیل کارآگاه
    دانشــــــــــــگاه : میرعماد
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1391/03/08
    تعــــــــداد بازدید : 4123
    محــــدوده سنی : 24_25
    نــــوع کاربـــــری : مذهبی
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی : هدف اصلی این پژوهش ارائه طرحی مناسب ازمسجد و تکیه است تا با ایجاد فضای مناسب باعث مشارکت و فعالیت های اجتماعی وفرهنگی و...مردم دراین مکان شود و مسجد فقط به عنوان محلی برای عبادت واستفاده در زمان های خاص نباشد و پذیرای طیف بیشتری از اقشار زامختلف جامعه باشد. ایده اولیه شکل دهنده طرح ، طراحی فضای مسجد در مقیاس محله که علاوه بر عملکرد مذهبی ، عملکرد اجتماعی و فرهنگی و... را نیز دارا باشد و نقش خود را در تکامل و تعریف زندگی شهری بیان نماید. بر اساس این ایده اولیه و با توجه به الگوهای برداشت شده فرم ، فضا و عملکرد های طرح شکل گرفت . از همان ساخت اولین مساجد در صدر اسلام ، مسجد صرفا مکانی برای عبادت نبوده ؛ بلکه بسیاری از امور جامعه در آن اتفاق می افتاده است. همان طور که در قسمت معرفی توضیح داده شد در تاریخ معماری و شهرسازی اسلامی به خصوص ایران ، مساجد در شهرسازی و معماری نقش کلیدی و موثری داشته اند . مساجد و مجموعه اطراف آن ، میدانهای شهری را تشکیل می داده اند . برای مثال در گذشته در هر دوره تاریخی ، در پایتخت و در شهرهای بزرگ و مهم ، یک میدان حکومتی- عمومی وجود داشته که بسیاری از جشنها و مراسم اجتماعی ، مذهبی و ملی در آن برگزار می شده است . بسیاری از این گونه میدانها برای پاسخگویی به فعالیتهای گوناگون و متنوع شهری و اجتماعی، از لحاظ کالبدی با توجه به اصول کمابیش معینی طراحی و ساخته می شدند یا به تدریج شکل می گرفتند .بسیاری از این مکانها دارای فضای محصور طراحی شده ، بودند و فضای باز آنها ، فضای واحد های معماری را تداعی می کرد ، زیرا دارای بدنه های طراحی شده ای بود، که برای شکل دادن به آن ساخته شده اند . میدان نقش جهان اصفهان و مسجد جامع یزد از نمونه های خوب این نوع طراحی به شمار می آید. که به عنوان الگو در این طرح از آنها استفاده شد. برای انتخاب کاربری های که برای سایت در نظر گرفته شد از الگوی میدان نقش جهان استفاده شد ، در میدان نقش جهان ما شاهد مجموعه ای هستیم که شامل :دو مسجد ، بازار ، عمارت حکومتی عالی قاپو و حتی میدان بازی چوگان و... هستیم . استفاده از این الگو به پویا تر شدن و سرزندگی یک مسجد به مثابه یک فضای شهری زنده کمک میکند. از لحاظ سیمای شهری ، دید بصری و همچنین چگونگی عبور از فضاها تا رسیدن صحن اصلی مسجد از الگو و تحلیل مسجد جامع یزد استفاده شد . می توان گفت دید های که عناصر در داخل سایت به هم و به محیط اطراف دارند تحت تاثیر این الگو بوده است . ایده گودال باغچه هم از مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان گرفته شد . علاوه بر اینها در طرح سعی شد تا استفاده کافی از نقاط قوت سایت برده شود ، مانند دید بسیار مناسبی که سایت به باغات سنتی قزوین دارد . فرم اولیه سایت که در شکل گیری خطوط حجم تاثیر گذار بوده است .

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
محمد اسدی ( 1391/03/08 ) : اینکه سعی کردید کار متفاوتی انجام بدید خوبه اما باید به این نکته هم توجه می کردید که متفاوت بودن به چه قیمتی؟
مسعود ولی نژاد ( 1391/03/08 ) : کارتون قابا تحسینه ولی نقطه اوج یا نگاه به سمت بالا رو که تو مساجد اصله رو تو کار نمیبینم و بیشتر سعی کردی نگاه به زمین باشه تا به آسمان
ایمان زارع ( 1391/03/09 ) : از نظر من که بسیار عالی و فقط می تونم بگم i love you PMC . . . هااااااا ببخشید اشتباه شد . من که 5 میدم
مهناز فراهانی ( 1391/03/09 ) : آقای محمد اسدی:متوجه نمیشم چه قیمتی؟
مهناز فراهانی ( 1391/03/09 ) : آقای مسعود ولی نژاد:اصلا هدف از اول این بود تو طراحی که نگاه و اوج کار و در نهایت مسجد باشه. این یکی از تکاتی بود که تو طراحی ابن مجموعه برام خیلی مهم بود.احتمالا به خاطر دید عکسهای که که گذاشتم باید از دیدهای دیگر هم میذاشتم.
محمد اسدی ( 1391/03/09 ) : من فکر می کنم مسجد و بناهای مذهبی از این دست حرمت ،شخصیت و کارکتر خاص خودشونو دارن که نمیشه خیلی توش دخل و تصرف کرد.تو این کار احساس می کنم که این موضوع کاملا نادیده گرفته شده.
مهناز فراهانی ( 1391/03/14 ) : اقای محمد اسدی: یعنی با نذاشتن گنبد و گلدسته حرمت یک مکان مقدس میره زیر سوال؟
محمد اسدی ( 1391/03/15 ) : نه شاید حرمت زیر سوال نره اما فکر می کنم شخصیت و اصالت بنا زیر سوال میره.
زینب جعفری ( 1391/04/26 ) : طرحت خوبه اما این سبک چه ایده ای پشتشه؟
فرشته عطایی ( 1391/05/13 ) : جسارت طراح - برای گذشتن از تکرارها و رسیدن به فرمی جدید،ساده و زیبا که در عین حال پاسخگو هم هست - کاملا مشهود و تحسین برانگیز هست.
خانم mis ( 1391/05/18 ) : salam perspective haii ke gozashtid kheili gooyaye tarh nist.agar perspective bishtari darid ,az zavayaye behtar,bezarid.
آذر افشار ( 1391/05/19 ) : سلام. خسته نباشی مهناز جان: در مورد طرحت با آقای اسدی موافقم....
مهناز فراهانی ( 1391/05/19 ) : فرشته عطایی عزیز مرسی لطف داری.
مهناز فراهانی ( 1391/05/19 ) : آذر افشار و محمد اسدی : فکر میکنم شخصیت و اصالت بنا از مبانی نظری و فکری که پشت طرح قرار گرفته میاد . در مورد بناهای مذهبی مثل این موضوع کمی حساس تر و پیچیده تر میشه به نظرم ما تقلید بی چون و چرا از گذشته رو با شخصیت و اصالت اشتباه گرفتیم (این نظر شخصی منه امکان داره از طرف بقیه کاملا رد بشه)
پریا نجفلو ( 1391/05/21 ) : خیلی عالی شده
خسته نباشی
قدرت اله فیضی ( 1391/05/25 ) : سلام قدرت فیضی هستم حال و هوای مسجد و تکیه را نمیده
جعفر زینالی اقدم ( 1391/05/27 ) : بهتره به جای اون بافت بد از طرح گره های ایرانی استفاده بشه خ جذاب میشه کار در کل عالی بود به خصوص نحوه استفاده از طرح گره ها برای رسیدن به پلان
و اما در جواب آقای فیضی باید بگم تنها چیزی که باعث میشه شما حال و هوای اونجوری پیدا کنی تزیینات بسیار قدرتمند معماری ایرانی که با مکس یه سختی میشه بش رسید برای مثال به همین بافتی که عرض کردم کار زیاد میبره
مهناز فراهانی ( 1391/05/28 ) : خانم ژریا نجفلو مرسی لطف دارین
مهناز فراهانی ( 1391/05/28 ) : آقای جعفر زینالی مقدم تا حدودی با نظرتون موافقم طرحی که برای نما تو ذهنم بود متاسفانه نشد که اجرا کنم این کار رو با نرم افزار گوگل اسکچاپ انجام دادم و تا حدودی دستم تو این زمینه کمی بسته بود.
مهناز فراهانی ( 1391/05/28 ) : اقای محسن غریبی سعی کردم فضای که خلق میکنم به عابر و فضاهای عمومی توجه بیشتری داشته باشم .
سیداحمد حسینی ( 1391/06/03 ) : با سلام و عرض خسته نباشید.به علت اینکه تعداد دیدها و عکسها کم هستش، نمیشه درک خوب و کاملی از پروژه داشت و طبیعتا، قضاوت هم سخت میشه.سایت پروژه مشخص نیست و معلوم نیست جداره های بنا به کجا ختم میشن و چه موقعیتی دارند. احجام هم خیلی کلی هستن.با نظر دوستمان موافقم که خیلی فضاهای منفی وجود داره که به نظرم تصادفی و موقع حجمسازی و بدون توجه به عملکردشون به وجود اومدند.به نظر من در معماری ، هر حجمی رو نمیشه در هر جایی و عملکردی به بهانه تازه بودنشون به کار برد.چون هر حجمی فضای خاصی رو تداعی می کنه که حتما بایستی با موضوع طراحی هماهنگ باشه.ممنون و خسته نباشید.
نیما خادم ( 1391/06/07 ) : سلام دوست عزیز خوشحالم که پایان نامه شما تمام شده تبریک می گم
ولی در کل من خودم نظر شخصیم راجع به این بنا اینه که این سایه اندازی ها یا بازگشایی ها باید در داخل بنا به صورتی باشه که به رسیدن به اوج حس تعالی انسان کمک کنه از این رو که کار شما هم مذهبی بوده حتما به این نکته باید توجه می شده ولی من احساس میکردم این بازشو ها با توجه به نمایی که توی کار می داده طراحی شده
ولی گودال باغچه شما بسیار زیبا طراحی شده و نمیدونم شاید هر شکست در کارتون معنای خاصی داشته که اگه اینطور بوده بسیار هم عالی
مهم راه درست رو پیدا کردن خسته نباشید دوست عزیزم
متین مصباحی ( 1391/06/07 ) : خسته نباشید شاید اگه تعداد عکسهاتون بیشتر بود قضاوت راحتر میشد و خیلی از این ابهامات ایجاد نمیشد.شاید بعضی از دوستان نتونستن منظورشون رو به خوبی مطرح کنن .هر حجم و بنایی یه حسی به آدم میده. ولی من به شخصه با دیدن حجم شما حس فضای مذهبی رو احساس نکردم منظور این نیست که هر بنای مذهبی حتما باید گنبد و مناره داشته باشه تا ما با دیدن مجموعه متوجه بشیم که این فضا یه فضای معنوی.بلکه به نظر من میشه با تلفیق سنت و مدرنیته این کار رو به نحو احسنت انجام داد.خوشحال میشم دیدگاهتون رو در رابطه با نظرم بدونم.موفق و پیروز باشید
رضوان نوع پرور ( 1391/07/14 ) : با سلام و خسته نباشید . اگر امکانش هست می خواستم بدونم برای (مبانی نظری) طراحی پروژتون از چه منابعی استفاده کردین . ممنون
حسام عشقی صنعتی ( 1391/11/04 ) :
-داور دومین دور بزرگترين مسابقه معماري كشور-
ارائه و پردازش معماری سنتی با روحیه مدرن - بازی صحیح نور و سایه - لحظه به لحظه نو شدن فضا
مهناز فراهانی ( 1391/12/12 ) : آقای رضوان نوع پرور:برای مبانی نظری از تحلیل چند تا مسجد موفق که از نظر معماری و فضای شهری بودن بیشتر استفاده کردم.اگر هم منظورتون کتاب هست کتاب طراحی فضای شهری محمود توسلی و یه کتاب مجموعه مقالات دومین همایش بین الملیلی مساجد کتابهای خوبی هستند.
رضوان نوع پرور ( 1391/12/15 ) : ممنون از راهنماییتون
میشه بگین کدوم مساجد تحلیل کردین ؟
مهناز فراهانی ( 1391/12/17 ) : آقای رضوان نوع پرور.خواهش میکنم .میدان نقش جهان،مسجد جامع یزد،مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان و چند تا مسجد دیگه ولی نمونه مردی های اصلی اینا بودن.
مهناز فراهانی ( 1391/12/17 ) : آقای متین مصباحی:شاید عکسهای بیشتر کمک میکرد.ولی راجع به حس فضای مذهبی و در کل حس در مکانهای معماری به نظرم تا در مکان حضور نداشته باشیم نمیشه قطعا گفت.و اینکه حس مکان مولفه های زیادی داره.
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group