ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
لوکوربوزیه؛ معماری که شیوه زندگی ما را دگرگون کرد
اتووود کلاسیک ـ ویلا ساوو ا ـ لوکوربوزیه
سرویس های بهداشتی پارک هیروشیما؛ توفق زیبایی شناسی بر کارکرد
زاها حدید؛ نمایشگاه معماری جهان
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
نازنین علوی مقدم
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    طرح ساماندهی میدان تجریش
    عنـــــــوان درس : طراحي معماری 4
    نـــــام استــــــاد : دکتر ایرج معینی
    دانشــــــــــــگاه : دخترانه شریعتی
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1393/11/10
    تعــــــــداد بازدید : 2702
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : مجموعه چند عملكردي
    همـــــکاران طرح :
    استاد : نازنین علوی مقدم
    ایده های طراحی : اتومبیل یکی از مولفه‌های بزرگ زندگی انسان امروز در تمام جوامع است. طوریکه تمامی حوزه‌های فردی و جمعی زندگی ما را به خود اختصاص داده است. حاکم خیابان‌های امروز به جای انسان، ماشین‌هایی است که عامل شکل‌دهنده‌ی فضاهای شهری شده است به‌طوریکه انسان را در درجه دوم طراحی شهری ما قرار می‌دهد. در طرح ساماندهی میدان تجریش نیز به دنبال رفع این معضل هستیم. این منطقه به عنوان یکی از شریان‌های اصلی شهر تهران از جمله پرترافیک‌ترین نقاط شهر است که به عنوان یک منطقه ارتباطی شناخته شده است. بنابراین بدیهی است که اتومبیل حرف اول این منطقه را می‌زند. هدف در ان طرح از بین بردن سلطه ماشین بر خیابان ‌های این منطقه با به زیر کشاندن آن‌ها و دور از دید انسان قرار دادن، است. با در نظر گرفتن مکانی مناسب برای آن‌ها سعی شده تا منظره‌ی شهری بهتری را به نمایش گذاشت. برنامه فیزیکی طرح: 3 طبقه پارکینگ زیرزمینی یک پایانه تاکسی‌رانی در همکف یک طبقه اداری و یک طبقه رستوران در طبقات فوقانی زیربنای کل: 51048 متر مربع با توجه به نیاز طرح و موقعیت طبیعی سایت و با توجه به اینکه پارکینگ‌های امروزین همگی با معضل آلودگی همراه است و محیط‌های خفه و تاریکی به وجود آورده است، در این طرح سعی شده به گونه‌ای برخورد شود که این تصور همیشگی از پارکینگ‌های زیرزمینی تغییر کند و فضاهای باز و روشن با تهویه و نور طبیعی بدون سر و صدای فن‌های امروزی باشد زیرا می‌دانیم که با وجود تردد ماشین، باز هم انسان وارد این مجموعه می‌شود بنابراین هدف اصلی حاکمیت بخشیدن به انسان است. حال مسئله و سوال اصلی در این است که خواسته کارفرما زیرزمینی بود پارکینگ است! چطور میتوان نور و تهویه طبیعی را در اعماق زمین داشت؟! مسئله دوم اینکه با توجه به پیوند معماری و فرهنگ ایرانی تا به کنون طرح از نظر طراح باید به گونه‌ای شکل گیرد که بتواند صورت و محتوای معماری ایرانی را در قالب یک نظام فضایی معین به خوبی مطرح کند. برای پاسخ به مسئله اول با توجه به مسئله دوم و نگاه به تاریخ معماری ایران ، می‌توان از نقش بادگیر در گذشته خود استفاده کرد و به مسئله اول پاسخ داد که چگونه در جهت باد می‌توان از تهوبه طبیعی در اعماق زمین استفاده کرد. همانطور هم که بررسی شده جهت اصلی باد مزاحم در جهت غربی بنا است که با قرار دادن حفره‌ای که بتواند این باد را به سمت داخل بکشاند تا نقش هواکش را داشته باشد، میتوان به مسئله تهویه طبیعی پاسخ داد. از اصول معماری ایرانی مسئله محرمیت است که با مرکزیت معمولا بیان شده است. در طرح مورد نظر موقعیت حغره باید به گونه‌ای باشد که بتواند یک تهویه یکپارچه برای تمام مساحت مورد نظر داشته باشد. مرکزیت حفره علاوه بر تامین تهویه ، به عنوان تامین دسترسی‌های عمودی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. که برای تلطیف هوای داخل حفره به دلیل عبور ماشین از دیوارهای سبز استفاده شده است. برای رفع معضل نور که اصلی‌ترین عامل در از بین بردن تاریکی و خفگی است از اصل فیزیکی انعکاس نور استفاده شده است.به این صورت که آفتاب جنوب مناسب‌ترین آفتاب برای نورگیری است که زاویه تابش آن بین 33 تا 73 درجه در طول سال تغیر میکند. با توجه به اینکه حفره مورد نظر در وسط مجموعه است گردش آن به سمت جبهه جنوبی به گونه‌ای در نطر گرفته شده که نور خورشید با برخورد به شیشه‌های تعبیه شده در حفره و انعکاس متقابل آن در جبهه دیگر نور را به پایین تا عمق زمین برساند همچنین با در نظر گرفتن المانی طاق مانند می‌توان دهنه نوری بیشتری را به داخل هدایت کرد. این المان می‌تواند عامل مقابله کننده با باد جنوبی که همراه با آلاینده است،نیز باشد. شیب سایت و استفاده از نیم‌طبقه در این نورگیری کمک بیشتری می‎‌کند. از عوامل دیگری که در موقعیت سایت تاثیرگذار می‌باشد وجود رودخانه در کنار سایت مورد نظر است که بوی بد ناشی از آن را می‌توان با گیاهانی از بین برد. استفاده از بام سبز در نیم طبقه آخر به این مسئله کمک میکند.همچنین فضای زیر المان مورد نظر به عنوان بک سایبان شهری و آمفی‌تئاتر روباز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که بیان شده هدف طراح استفاده از نمادهای معماری ایرانی اسلامی بوده است که سعی شده با ستون‌های طاق و قوس این حس را به فضا منقل کند. وجود حفره در کمک در جدا شدن نوع سازه در سایت مورد نطر کرده است.به این صورت که سازه پیش تنیده تیر و ستونی در جبهه شمالی بنا و سازه خرپایی و ستون قوسی در جبهه جنوبی و در نهایت دیوار برشی دور حفره در وسط استفاده شده است. در جبهه شمالی : استفاده از سازه پیش تنیده به شکلی که بخشی از تیر به شکل قوس به ستون به صورت روکار متصل شده است که این موضوع سقفی به ضخامت 0.3 متر را ایجاب می‌کند و تمامی لوله‌های تاسیساتی نیز به صورت روکار است.به دلیل روکار بودن تیرها در نقاط بحرانی که بار ایجاد میشود از اتصالات دستک مانندی استقاده شده است که باعث میشود تیر به صورت یکپارچه بار را در همه جا پخش کند. در جبه جنوبی: صلاح دید به دلیل وجود فوت کرت در این قسمت این بوده که ستونی در وسط قرار نگیرد و وجود نیم طبقه تاکسی‌رانی در جبهه جنوبی باعث می‌شود که تیر و ستون در جبهه شمالی کمی بلندتر باشد که ایجاب ستون های قطورتری را می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از این عامل از دو ستون قطور قوس مانند استفاده شده که بار خود را به دیوار برشی پایین منتقل میکند. بار بام سبز نیز توسط خرپاهای به دهنه 1/10 عرض پلان تحمل می‌شود. حفره وسط و رمپ‌هایی که در داخل آن قرار گرفته‌اند به صورت دیوارهای برشی استفاده می‌شود که نقش هسته برشی برای مقابله با زلزله را نیز ایفا می‌کند. این دیوارهای برشی به شکل دیوار سبز برای مقابله با آلودگی موجود اجرا میشوند دتیل دیوار برشی آن به صورت مقابل می‌باشد.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
سلیمان رمضانی ( 1393/11/11 ) : معمار گرامی خسته نباشید خدا قوت کارتون خیلی عالی بود امیدوارم پیروز وموفق باشید
نازنین علوی مقدم ( 1393/11/11 ) : ممنونم آقای مهندس
سلیمان رمضانی ( 1393/11/11 ) : خانم مهندس من روی یه مقاله درمورد میادین بزرگ و پر رفت آمد تهران تحقیق میکنم اگه اشکالی نداره لطف کنید اگه اطلاعات در مورد میدان تجریش دارید برام میل کنید ممنون میشم [email protected] -
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group