ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
گالری کِرِکی؛ بازتعریف معناشناختی اشیا و پدیدارشناسی فضا
عکس های اندرو کوُیْلتی از کارگران روزْمزدِ کابل؛ پرده سفید به مثابه شخصیتِ دومِ تصویر
بلوک شرق و جهانی [کم و بیش] در استانه حذف شدن ـ نارکومفینِ مسکو
خانه اترایا؛ کشتی نوح بر کرانه ایی سبز
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
محمد رسول موسی پور
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    پلاسکو نو
    دانشـــــــــــگاه : هنر تهران
    سال طـــــراحی : 1397
    مـــــــــــــــــکان : تهران
    کـــــارفـــــــــرما : بنیاد مستضعفان
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1397/11/04
    مســــــــــــاحت : 20000
    تعـــداد بازدیـــــد : 2104
    محــــدوده سنی : 30_31
    نــــوع کاربـــــری : تجاري
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح :
     ایده های طراحی :



1339- پلاسکوبه مثابه بزنگاه تاریخی 


ساختمان پلاسکو قدیم به عنوان یک ازاولین پروژه های اجرا شده بزرگ مقیاس محصول ورود مدرنیسم  به ایران و حتی نمادی از مدرنیزاسیون در خاورمیانه آن زمان، مدخلی برای ورود معماری مدرن به ایران و البته یکی از پاسخ های ما در مواجه با این امر جدید الورود بود که از نظر نگارنده شاید می توانست به گونه ای دیگر رخ داده و تاریخ دیگری رقم بزند لذا بعد از فاجعه پلاسکو و طی مسابقه ای که برگزار شد فرصت بی نظیر تاریخی ای فراهم شد تا بعد از نیم قرن دوباره همان بنا با همان موضوع "باز طراحی" شود، و به تعبیری به "مسئله پلاسکو" دیگر بار پاسخی داده شود، ازین رو در طرح پیشنهادی درجهت رجوع به ارزش ها و اصول معماری مدرن تلاش شد تا از طریق مراجعه به دیاگرام و ایده ی تاریخی دامینو (به عنوان مانیفست معماری مدرن) وارائه خوانشی شرقی /ایرانی ، بر اساس "دانش" و "جهان بینی" شرقی /ایرانی، بار دیگر با این مسئله تاریخی مواجه شده و به آن پاسخی بدهیم ، در این راستا ستون ها جای خود را به اسلب های خمیده تا شده که همان طاق ایرانی- به مثابه دانش تاریخی انتقال بارهای عمودی- باشد، داد و از طرفی این طاق ها در پلان ها به گونه ای توزیع شد که محصول نهایی علیرغم عدم وجود نظام پر و خالی درونی همواره (از نماهای مختلف) ناخوانا ،مرموز و به معنای شرقی آن کشف ناپذیر باشد. به این معنا پروژه پلاسکو جدید نه تنها آلترناتیوی برای بنای پلاسکو که تلاشی در جهت ارائه آلترناتیوی برای "تاریخ معماری معاصر ایران" بود.

 

1395- پلاسکو به مثابه ساختمانی که فرو ریخت:

با توجه به بافتی که پروژه در آن واقع شده و در جهت افزایش کیفیت فضای شهری منطقه، زمین در طبقه همکف کاملا آزاد شد و حفره بزرگی در بدنه صلب شهری بافت ایجاد کرد که فضای آن در اختیار عموم قرار گرفت ، از طرفی هم در جهت افزایش کیفیت این فضای شهری و هم در جهت پاسداشت "یاد شهدای آتش نشان"، این فضا (که در واقع امتدادی از موزه آتش نشان خواهد بود) نقش گالری دوره ای هنرهای شهری با موضوع "شهدای آتش نشان" و "فاجعه پلاسکو" را در خود خواهد داشت تا یاد شهدا و درس هایی از آنچه گذشت در لابه لای روزمرگی ها همواره "تازه" بماند. این فضای شهری در قامت "ایوان های شهری" در طبقات تکثیر شد و این امکان را به عنوان فضاهای شهری و عمومی برای "همه اقشار و طبقات" فراهم آورد تا تهران را از کد های ارتفاعی متفاوت تجربه کنند.

مسئله بعدی مسئله ساختمان قدیم پلاسکو به عنوان نشانه شهری و "خاطره جمعی" بود که باید پاسخ داده می شد لذا پیشنهاد شد نماهای ساختمان قدیم پلاسکو روی جداره های شفاف جدید سندبلاست شود تا ضمن احیای خاطره جمعی به مسئله "کنترل ورود نور" نیز پاسخ دهد. 


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group