ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن - قسمت چهارم
ساختمان تیمرهایس در روتردام؛ اُ اِم اِی و انباشت بی قاعده ی سلول های مدولار
اتووود کلاسیک ـ خانه دایْمیند اِی ـ جان هیداک ـ 1967تا 1963
یادمان اِسـْــتـِــیـْــلـْــنـِـســِـت از پيتر زمتور و لوئيس بورژوا ؛ بازیابی يك تاریخ فراموش شده
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
علی شیخ‌الاسلام
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    عبادت‌گاه زواره
    دانشـــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد خوراسگان
    سال طـــــراحی : 1392
    مـــــــــــــــــکان : زواره، نیروگاه سیکل ترکیبی زواره
    کـــــارفـــــــــرما : هولدینگ پرشیان
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1399/04/11
    مســــــــــــاحت : 460
    تعـــداد بازدیـــــد : 1817
    محــــدوده سنی : 40_45
    نــــوع کاربـــــری : مذهبی
    مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
    همــــکاران طرح : مشاور: گروه کاما / طراح: علی شیخ‌الاسلام / همکاران طرح: اشکان شیرانی، ادیب ایروانی / اجرای پانل‌های گچی: استاد اصغر بخشی / ماکت: وازریک ملکنیان / عکاس: علی شیخ‌الاسلام، علی گرجیان / موقعیت: زواره، نیروگاه سیکل ترکیبی زواره
     ایده های طراحی :

عبادت‌گاه زواره مکان مقدسی هست برای همه ادیان و ملل در کویر اطراف شهر زواره که داخل یک نیروگاه برق سیکل ترکیبی قرار گرفته. فضایی که در دوردست مانند یه قطعه یخ در دل کویر است و وقتی به آن می‌رسید با حوضچه‌ی آبی روبرو می‌شید که گنبدخانه‌ای درون آن قرار گرفته (به شکلی که هیچ راه نفوذی نداره). رسیدن به آب، اون هم در دل کویر، آرزوی بیشتر مسافرانی هست که از کویر عبور می‌کنند و این بهترین راه خوشامدگویی هست که یه نیروگاه می‌تونه از مهمونای خودش پذیرایی بکنه. مهمان‌هایی که از محلی‌ها هستند تا کارشناسان برق با ملیت‌ها و ادیان مختلف. گنبدخانه‌ی داخل آب، با فرم دایره‌ای و قوس‌دار خودش، انسان‌ها را به هم نزدیک‌تر و همه‌ی جهت‌های مذهبی رو یکی میکنه. برای رسیدن به داخل گنبدخانه باید مسیر شیب‌دار و دواری رو طی کنید که از فضای آزاد به داخل آب نفوذ می‌کنه و هر چه جلوتر می‌رید باریک و تاریک‌تر میشه و نهایتاّ در انتهای راهروی تاریک به درون گنبدخانه قدم گذاشته و با نور مواجه می‌شید (خود را جزئی کوچک از کل میبینی). نوری از رأس گنبدخانه در ارتفاع بیست و هفت متری به داخل فضای گنبدخانه می‌تابه و طیفی از سفید و خاکستری رو در داخل فضا می‌سازه. داخل فضای گنبدخانه با پانل‌های گچی دست‌سازی که به دیوار نصب شدند، تزئین شده و نقش بینهایت رو دارند که به منبع نور متصل هست.

گنبد خانه

دایره‌ای هست به قطر نه و نیم متر و ارتفاع بیست و هفت متر به مساحت هفتاد متر مربع و حجم سه هزار متر مکعب. فضایی کشیده و مرتفع که تناسبات یک به سه در اون رعایت شده. وقتی درون این تناسبات قرار می‌گیریم احساس می‌کنیم که با متافیزیک انسان سازگاره. تناسبات گنبدخانه مربوط به دوره ایلخانی هست، همون دوره‌ای که مسجد جامع زواره هم ساخته شد و هنر گچ‌بری برجسته با ضخامت شش یا هفت سانتی‌متر بزرگترین دست‌آورد اون دورست. این هنر توی مساجد به عنوان تزئین استفاده می‌شد و امروز این هنر در یک عبادتگاه که متعلق به همه‌ی ادیان هست، یادآوری شده. امّا این بار با هندسه‌ای به روز شده (معاصرسازی شده). هندسه ای که فضا رو بلندتر از اون چیزی که هست نشون میده تا بتونه روح انسان رو از جسمش جدا و به نور متصل کنه. هندسه‌ی گل آفتابگردان، هندسه‌ای بینهایت هست که فضای داخل را یکپارچه نشان می‌ده و حس حرکت به سمت نور رو ایجاد کرده و بیننده رو به تفکر در نظم حاکم بر هستی وا میداره. برای ایجاد این هندسه، از پانل‌های گچی استفاده شد که توسط استاد گچ‌کار در محل کارگاه ساخته می‌شد و با فاصله از دیوار به پروفیل‌های فلزی‌ای که تعبیه شده بود، نصب شدند. نوری که از رأس گنبد به داخل می‌تابه در طول روز با حرکت خورشید در فضا به حرکت در میاد و با طبیعت کویر یعنی خورشید رابطه برقرار می‌کنه و به این ترتیب فضای داخلی اون را پویا می‌کنه.

توی این عبادتگاه توده‌ی فضا در محدوده‌ی زمین خودش طوری سازماندهی شد که دعوت کننده و گشاده‌رو باشه و عناصری مانند آب، گنبدخانه، شبستان و... که در مساجد نیز حضور داشتند، معاصر سازی بشند و در یک سازماندهی جدید، فضای جدیدی رو به وجود بیارند. به این ترتیب گنبدخانه داخل آب قرار گرفت تا به عنوان نشانه‌ای پاک و مقدس خودش رو نشان بده و انگار هیچ راه نفوذی نداره و در قالب فضایی خطی با کاربری سالن چند منظوره، طوری با مجموعه ترکیب شد که آب و گنبدخانه رو در بر بگیره. بنابراین آب، گنبدخانه و شبستان در ترکیب بندی جدیدی با هم قرار گرفتند در حالی که اصول سلسله مراتب فضایی در اون‌ها رعایت شده. فرم سالن چند منظوره و پوشش اون طوری انتخاب شد که با بناهای کویری همخوانی داشته باشه. گنبدخانه که درون آب قرار گرفته، با طیفی از آجر لعاب‌دار پوشیده شد تا در پایین با آب هماهنگ باشه و در ارتفاع درون آسمان محو بشه. برای ایجاد طیف رنگ، از رنگ‌هایی سنتی که در مساجد رایج بودند با چینش جدیدی استفاده شد.

(نامزد جایزه‌ی معماری آقاخان در سال 1397)


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group