ثبت نام عضو جدید
ایمیل آدرس:
رمز عبور :
مرا به خاطر بسپار
رمز عبور را فراموش کردم
به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید
خانه
|
ثبت نام
|
تماس با ما
|
درباره ما
|
قوانین سایت
|
راهنما
|
تبلیغات
پــــــــــــروژه
ثبت پروژه شما
|
پروژه های دانشجویی محبوب
|
پروژه های حرفه ای محبوب
|
آخرین پروژه های دانشجویی
|
آخرین پروژه های حرفه ای
|
پروژه های دانشجویی برتر
|
پروژه های حرفه ای برتر
|
راهنما و قوانین
فـــــــــــــروم
فـــــروم
|
جستــــجو
|
راهنما و قوانین
مقــــــــــــالات
مقالات
|
مقالات برتر
|
مقالات پر بازدید
|
معرفی گروه تحریریه
|
راهنما و قوانین ثبت
دانشــــــــــگاه
دانشگاه
|
فعال ترین دانشگاه ها
|
دانشگاه با بیشترین اعضا
|
ثبت دانشگاه شما
|
راهنما و قوانین
آمـــــــــــــوزش
آموزش
|
ثبت کلاس جدید شما
|
راهنما و قوانین ثبت کلاس
مسابقـــــــــــات
مسابقات
|
مسابقات داخلی
|
مسابقات خارجی
|
دبیرخانه
|
ارتباط با مسئولین
کاربـــــــــــران
کاربران
|
ثبت نام
|
دانشجویان
|
معماران حرفه ای
|
کاربران آزاد
|
پروفایل های پر بازدید
|
راهنما و قوانین
کتــــــــــــــاب
کتاب ها
|
راهنما و قوانین
کاریابـــــــــــی
کاریابی
|
کارجویان
|
پیشنهادهای کاری
|
فرم کارجو
|
فرم پیشنهاد کار
|
راهنما و قوانین
|
اخبـــــــــــــار
آخرین اخبار
|
راهنما و قوانین
وبــــــــــلاگ
وبلاگ ها
|
راهنما و قوانین
موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر
- 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری
- 16
منظر شهری
- 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت
- 15
طراحي داخلي
- 1172
اینستالیشن های شهری
- 15
نظریه معماری
- 1136
معماری خاورمیانه
- 15
سازه های شهری
- 1084
شهرهای در حرکت
- 15
تکنولوژی ساخت
- 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا
- 15
معماری حوزه عمومی
- 1070
معماری بایومورفیک
- 15
مرزهای معماری
- 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه
- 14
نگاه نو به سكونت
- 923
معماری و دشت
- 13
المان شهری
- 869
معماری و غذا
- 13
نظریه شهری
- 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو
- 13
معماری و سیاست
- 806
معماری و جنگ
- 11
معماری مدرن
- 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند
- 11
معماری پایدار
- 751
معماری خوانی
- 10
کلان سازه
- 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم
- 10
روح مکان
- 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو
- 10
آینده گرایی
- 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه
- 10
معماری منظر
- 637
بی ینال ونیز
- 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی
- 627
درس گفتارهای اتووود
- 10
آرمان شهرگرایی
- 593
معماری و انسان شناسی
- 10
طراحی صنعتی
- 582
فمینیسم
- 10
معماری تندیس گون
- 571
معماری آمریکای جنوبی
- 9
توسعه پایدار
- 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم
- 9
منتقدان معماری
- 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن
- 9
معماری شمایل گون
- 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم
- 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری
- 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن
- 9
معماریِ توسعه
- 525
لیوینگ آرکیتکچر
- 9
باز زنده سازی
- 497
معماری تخت جمشید
- 8
هنر مدرنیستی
- 437
شهرسازی کوچک مقیاس
- 8
معماری یادمانی
- 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن
- 8
طراحی نئولیبرال
- 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن
- 8
معماری سبز
- 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول
- 8
تغییرات اقلیمی
- 376
تز 1400
- 8
معماری ارزان
- 365
جنتریفیکیشن
- 7
تراشه های کانسپچوال
- 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن
- 7
معماری پست مدرن
- 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن
- 7
معماری محدود
- 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن
- 7
بنای محدود
- 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن
- 7
گرمایش زمین
- 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئلهی طراحی به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری محلی
- 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن
- 7
اتووود کلاسیک
- 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن
- 7
محوطه سازی
- 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری تجربی
- 286
عبور از مرحله جنینی
- 7
کتابخانه ی اتووود
- 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن
- 7
بدنه سازی شهری
- 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم
- 7
معماری انتقادی
- 277
طراحی و پناهجویان
- 7
اقتصادِ فضا
- 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری ـ سینما
- 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن
- 7
زنان و معماری
- 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن
- 7
فضای منفی
- 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن
- 7
عکاسی
- 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن
- 7
مسکن حومه شهری
- 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری های تک
- 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن
- 7
هنر انتزاعی
- 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن
- 7
گرافیک
- 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن
- 7
مسکن عمومی
- 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن
- 7
طراحی مبلمان
- 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن
- 7
معماری و فاجعه
- 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016
- 7
معماری فضای داخلی
- 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم
- 7
معماری و رسانه
- 190
معماری مصر
- 7
معماری ژاپن
- 181
منبع شناسی اتووود
- 7
مسکن روستایی
- 181
صد و بیست و یک تعریف معماری
- 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان
- 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند
- 6
ترسیمات معماری
- 173
مسابقه ویلا 1400
- 6
معماری ایران
- 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند
- 6
هنر گفت و گو
- 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن
- 6
بلندمرتبه ها
- 140
معماری پساصنعتی
- 6
اتووود ـ ایران معاصر
- 123
ده پرسش از دو معمار
- 6
معماری کوچک مقیاس
- 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت
- 5
ویرانه ها
- 107
سایبورگ
- 5
معماری آسیا
- 106
معماری استرالیا
- 5
مدرنیته؛ از نو
- 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز
- 5
معماری چین
- 100
اکنی استودیو
- 5
معماری اروپا
- 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون
- 5
معماری مذهبی
- 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا
- 5
معماری فاشیستی
- 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت
- 5
معماران و چالش انتخاب معماری
- 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی
- 4
معماری جنگلی
- 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز
- 4
اکسپو
- 85
بلوپرینت
- 4
معماری پراجکتیو
- 81
اتووودْ آبزرور
- 4
گفت و گو با مرگ
- 81
شهر ژنریک و نامکان ها
- 4
ویروس کرونا و معماری
- 80
اکسپوی دبی. 2020
- 4
فیلوکیتکت
- 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی
- 4
معماری و هنر انقلابی
- 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد
- 4
جهان علمیْ تخیلی
- 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن
- 4
معماری دیجیتال
- 75
همه ما سایبورگ هستیم
- 4
معماری هند
- 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ
- 4
پالپ نیوز ِ اتووود
- 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن
- 4
بحران آب
- 66
سایبرنتیک
- 4
مدارس معماری
- 65
معمای حبابی
- 4
طراحی مُد
- 63
متاورس
- 4
معماری و نقاشی
- 61
مدرنیسم هیپی
- 4
پداگوژی
- 60
معماری آفریقا
- 3
معماری و روانشناسی
- 59
معماری مدارس
- 3
معماری و رنگ
- 58
اتووودْ باکسْ آفیس
- 3
زاغه نشینی
- 57
سایبرفمینیسم
- 3
آنتروپوسین
- 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی
- 3
معماری و هوش مصنوعی
- 55
باشگاه مشت زنی
- 3
معماری بیابانی
- 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر
- 3
معماری و ادبیات
- 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه
- 3
معماری و آب
- 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو
- 3
معماری کانستراکتیویستی
- 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر
- 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه
- 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن
- 3
هنر روسیه
- 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016
- 3
جنبش متابولیسم
- 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون
- 3
معماری و گیم
- 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن
- 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن
- 45
اسمیتسن ـ رابین هود گاردنز
- 2
باهاوس
- 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم
- 2
معماری و سلامت
- 37
فیلم های اتووود
- 2
درگذشت زاها حدید
- 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک
- 2
طراحی پارامتریک
- 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام
- 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود
- 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن
- 2
معماری آمریکا
- 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟
- 2
اکسپو شانگهای 2010
- 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری
- 2
معماری مجازی
- 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی
- 2
پاویون های سرپنتین
- 29
شهرهای پیشاصنعتی
- 2
اکسپو میلان 2015
- 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی
- 2
معماری و کوه
- 27
نمایش های مد پرادا
- 2
طراحی جزییات
- 27
معماری و کودک
- 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر
- 25
مطالعات پسااستعماری
- 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی
- 24
معماری و ورزش
- 2
جشن نامه اتووود
- 21
معماری برزیل
- 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی
- 21
معماری به مثابه منظر
- 1
معماری و آسمان
- 21
شهرسازی داخلی
- 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت
- 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری
- 1
فرهنگ نفت
- 19
ان اف تی
- 1
معماری ـ موسیقی
- 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری
- 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین
- 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری
- 1
پداگوژی انتقادی
- 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول
- 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر
- 18
ده پرسش از هشت معمار
- 1
پردیس ویترا
- 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی
- 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد
- 17
شهرْخوانی با اتووود
- 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی
- 16
طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس
- 3
زاها حدید
- 197
آراتا ایسوزاکی
- 17
زیگموند فروید
- 19
آرشیگرام
- 8
ژان بودریار
- 11
آرکی زوم
- 6
ژان نوول
- 22
آلبرت پوپ
- 4
ژاک دریدا
- 19
آلدو روسی
- 15
ژاک لوگوف
- 4
آلفرد هیچکاک
- 5
ژیل دلوز
- 34
آلوار آلتو
- 19
سائول باس
- 7
آلوارو سیزا
- 9
ساسکیا ساسن
- 9
آن تینگ
- 4
سالوادور دالی
- 2
آنتونی گائودی
- 28
سانا
- 5
آنتونی وایدلر
- 5
سانتیاگو کالاتراوا
- 14
آنتونیو نگری
- 6
سدریک پرایس
- 3
آنسامبل استودیو
- 2
سو فوجیموتو
- 18
آنیش کاپور
- 8
سوپراستودیو
- 9
آی وِی وِی
- 34
سورِ فِهْن
- 6
آی/ تری
- 2
سوزان سانتاگ
- 10
اُ ام اِی
- 61
شاشونا زوبوف
- 4
اتوره سوتساس
- 8
شیبیک و کریستوف
- 2
ادریان لابوت هرناندز
- 5
شیگرو بان
- 34
ادوارد برتینسکی
- 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان
- 4
ادوارد سعید
- 19
فدریکو بابینا
- 30
ادوارد سوجا
- 10
فرانک گهری
- 50
ادواردو سوتو دی مُرِ
- 18
فرانک لوید رایت
- 45
ادولف لوس
- 9
فرای اوتو
- 10
ارو سارینن
- 30
فردا کولاتان
- 2
اریک اوون موس
- 14
فردریک جیمسون
- 4
اریک هابسبام
- 2
فرشید موسوی
- 3
استن آلن
- 4
فمیهیکو ماکی
- 4
استیون هال
- 32
فیلیپ جنسن
- 7
اسلاوی ژیژک
- 18
گابریل کوکو شنل
- 2
اسنوهتا
- 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک
- 8
اسوالد متیوز اونگرز
- 7
گرگ لین
- 7
اسوتلانا بویم
- 5
گونتا اشتلزل
- 1
اسکار نیمایر
- 39
لئوپلد بانچینی
- 2
اف او اِی
- 9
لئون کریر
- 2
ال لیسیتسکی
- 5
لبس وودز
- 26
الیس راستورن
- 112
لوئیس باراگان
- 2
اِم اِی دی
- 25
لوئیس مامفورد
- 1
ام وی آر دی وی
- 74
لودویگ لئو
- 3
اماندا لِــوِت
- 4
لودویگ میس ون دروهه
- 29
اورهان پاموک
- 4
لودویگ هیلبرزیمر
- 4
اویلر وو
- 9
لودویگ هیلبرزیمر
- 1
ایال ویزمن
- 1
لوسی رای
- 15
ایلین گری
- 9
لویی کان
- 39
ایوان لئونیدوف
- 4
لوییجی مورتی
- 1
بئاتریس کُلُمینا
- 10
لوییس بورژوا
- 8
بال کریشنادوشی
- 4
لُکُربُزیه
- 153
باک مینستر فولر
- 13
لیام یانگ
- 4
برنارد چومی
- 36
لینا بو باردی
- 4
برنارد خوری
- 2
مارتین هایدگر
- 32
برنو زوی
- 7
مارسل بروئر
- 7
بنیامین برتون
- 8
مارشال برمن
- 16
بوگرتمن
- 1
مانفردو تافوری
- 16
بی یارکه اینگلس
- 69
مانوئل کاستلز
- 3
پائولو سولری
- 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس
- 10
پائولو فریره
- 2
مایکل سورکین
- 4
پاتریک شوماخر
- 3
مایکل گریوز
- 6
پال گلدبرگر
- 1
محمدرضا مقتدر
- 4
پرویز تناولی
- 2
مخزن فکر شهر
- 1
پری اندرسون
- 3
مـَــس استودیو
- 3
پل ویریلیو
- 28
معماران آر سی آر
- 5
پیتر آیزنمن
- 59
معماران مورفسس
- 16
پیتر برنس
- 5
موریس مرلوپنتی
- 2
پیتر زُمتُر
- 69
موشه سفدی
- 12
پیتر کوک
- 10
میشل سر
- 3
پیر بوردیو
- 5
میشل فوکو
- 59
پییر ویتوریو آئورلی
- 14
نائومی کلاین
- 5
تئودور آدورنو
- 7
نورمن فاستر
- 36
تادو اندو
- 13
نیکلای مارکوف
- 1
تام مین
- 13
هانا آرنت
- 10
تام ویسکامب
- 10
هانری لفور
- 24
تاکامیتسو آزوما
- 3
هانی رشید
- 5
توماس پیکتی
- 5
هرزوگ دی مورن
- 31
توماس هیترویک
- 31
هرنان دیاز آلنسو
- 18
تیتوس بورکهارت
- 2
هنری ژیرو
- 3
تیموتی مورتُن
- 2
هنریک وایدولد
- 1
تیو ایتو
- 25
هنس هولین
- 5
جاشوا پرینس ـ رامس
- 2
هوشنگ سیحون
- 14
جان برجر
- 2
هومی بابا
- 2
جان هیداک
- 8
واسیلی کاندینسکی
- 2
جف منن
- 2
والتر بنیامین
- 30
جفری کیپنس
- 3
والتر گروپیوس
- 18
جورجو آگامبن
- 8
ورنر پنتون
- 5
جوزپه ترانی
- 2
ولادیمیر تاتلین
- 13
جولیا کریستوا
- 2
ولف پریکس
- 1
جونیا ایشیگامی
- 8
ونگ شو
- 8
جیمز استرلینگ
- 1
ویتو آکنچی
- 12
جین جیکوبز
- 2
ویوین وست وود
- 6
چارلز جنکس
- 7
ک. مایکل هیز
- 2
چارلز رنه مکینتاش
- 7
کارلو اسکارپا
- 13
چارلز کوریا
- 15
کازو شینوهارا
- 2
چاینا میه ویل
- 4
کازیو سجیما
- 2
حسن فتحی
- 6
کالین روو
- 1
حسین امانت
- 3
کامران دیبا
- 13
خورخه لوئیس بورخس
- 2
کامرون سینکلر
- 11
داریوش آشوری
- 1
کریستفر الکساندر
- 2
داریوش شایگان
- 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز
- 15
دانیل لیبسکیند
- 24
کریم رشید
- 5
دنیس اسکات براون
- 10
کلر استرلینگ
- 2
دورته مندروپ
- 3
کلود پَره
- 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو
- 23
کنت فرمپتن
- 14
دیوید رُی
- 2
کنزو تانگه
- 10
دیوید گیسن
- 2
کنستانتین ملنیکف
- 3
دیوید هاروی
- 25
کنگو کوما
- 47
رابرت نوزیک
- 2
کوپ هیمِلبِلا
- 23
رابرت ونتوری
- 32
کورنلیوس کاستوریادیس
- 3
رُدولف شیندلر
- 7
کوین لینچ
- 7
رضا دانشمیر
- 5
کیانوری کیکوتاکه
- 1
رم کولهاس
- 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ
- 1
رنزو پیانو
- 34
کیشو کـُـروکاوا
- 8
ریچارد مِیر
- 8
یان گِل
- 9
ریچارد نویترا
- 7
یو ان استودیو
- 32
ریموند آبراهام
- 1
یورگن هابرماس
- 15
رینر بنهام
- 2
یورن اوتزن
- 1
رینهولد مارتین
- 5
یونا فریدمن
- 5
ریکاردو بوفیل
- 7
یوهانی پالاسما
- 12
کـاربـــــــری هـا
مسکونی
-880
گالری
-97
زیرساخت های شهری
-479
هتل
-84
فرهنگی
-387
ورزشی
-70
پاویون
-307
حمل و نقل عمومی
-39
موزه
-273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک
-38
اداری ـ خدماتی
-256
ویلا
-28
تفریحی
-194
مجموعه های مسکونی
-10
مسکونی ـ تجاری
-173
زاغه نشینی
-6
اموزشی
-159
سرویس بهداشتی عمومی
-5
صنعتی
-116
عناصر یادمانی شهری
-5
معماری مذهبی
-108
تجاری
-3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
علی رنجی پور
دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح :
علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح :
محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح :
امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح :
م معيت
گذرگاه همیابی
طراح :
محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
کاریابی
لیست درخواست ها ی قبلی شما
لیست کاندیدها به تفکیک استان
لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر :
مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر :
سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر :
اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر :
مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :
.
انتشارات :
علم معمار
اشتیاق تئوریک و استراتژی های طراحی در آثار هشت معم
نویســـــــــــــــنده :
رافائل مونئو
ناشــــــــــــــــــــر :
انتشارات کتابکده کسرا، مشهد
ســــــال نشــــــــر :
1390
-
فارســی
متـــــرجــــــــــــــم :
ایمان رئیسی و حسام عشقی صنعتی
معرفی شده توسط:
سوده نادری
1390/07/20
مقدمه همواره معتقد بوده¬ام که مدارس معماری باید به چشم¬انداز معاصر توجه کنند، به معمارانی که همچنان قهرمانان کتب اصلی¬اند. بنابراین اوایل دهه¬ی نود م. بود که به دانشجویان مدرسه معماری هاروارد درسی را پیشنهاد کردم که درباره ی آثار معماران معاصر بود. من همچنان به آثار بعضی از این [معماران] بزرگتر [از من] یا استادِ من فکر می¬کنم. همه از همکاران و دوستانی¬اند که تحسین¬شان می¬کنم. این کتاب تالیفی از آن سخنرانی¬ها است. آثار استرلینگ، ونتوری و اسکاتبراون، روسی، آیزنمن، سیزا، گری، کولهاس، و هرزوگ و دِ مورن با دقت تحت عنوان "اشتیاق تئوریک و استراتژی های طراحی" ارزیابی شده اند. از واژه¬ی "اشتیاق" استفاده می¬کنم، چون مطالعه¬ی معماری در زمان حال در مسیری پیش رفته است که به دراندیشیدن و مباحث نقادانه نزدیک¬تر شده است تا هرگونه علاقه¬ای به ساختن تئوری سیستمی. کتاب پیچیدگی و تضاد در معماری رابرت ونتوری به این [بحث] شهادت خواهد داد. کتاب نوعی آزمون نیش¬دار است که به اندیشههای انتقادی هدایت می-شود؛ بهعنوان نمونه، این [کتاب] نوعی رسالهی تئوریک یا بیانی شخصی از اشتیاق تئوریک است، و نه نوعی تئوری. در نقطه مقابل، معماریِ¬شهر آلدو روسی، نمایشی است از فردی، که دارای علاقهی زیادی به اصول شهری است، که با روان¬پالایی شخصی رهاشده¬ای پایان یافته است.در این نقطه از تاریخ ما به کتاب روسی احترام می¬گذاریم، نه¬زیاد به¬خاطر همکاری¬اش در توسعهی تئوری، بلکه برای ایدههای بسیار شخصی¬اش، این تمثیلی است از معماری که از واژگان هم استفاده می¬کند. اشتیاق تئوریک واژهی دقیق¬تری نسبت به تئوری است، و چنین است، هنگامی که به نوشتههای پیتر آیزنمن مراجعه میکنیم. اینها متونی¬اند که نشانگر نوعی ظرفیت روشن¬فکرانه برای انتقال به مفاهیم معماری است که از فیلسوفان معاصر اکتساب شده است. برای کولهاس هم چنین است، آخرین بحثی که از آن استفاده می کنیم، بسیار مهم است که نیویورک هذیانی را درک کنیم، [کتابی] که هنوز به¬روز است و ارزشمند¬ترین نوشته¬ی اوست، بهعنوان کتابی از مقالات، اندیشه ای اصیل و بسیار شخصی درباره¬ی اصول نهفته در معمایِ شهرِ آسمان¬خراش¬ها. واژه ی دیگر نیازمند توصیف، "استراتژی¬ها" است. این واژه در اینجا اشاره دارد به ساز-و-کار¬ها، شیوه¬ها، مدلواره¬ها، و روش¬های شکلی که در کارهای معماران تکرار¬می¬شود- ابزارهایی که با آن به ساختمان¬شان شکل می¬بخشند. از ساز-و-کارهای شکلی، هنگامی که در مورد مهارت پلان¬ها و مقطع¬ها در معماری جیمز استرلینگ، تا هنگامی که در مورد شکلهای تانشده با همکاری فرانک گری می¬اندیشم، صحبت خواهم نمود. ممکن است دشوار باشد که این واژه را در مورد آلوارو سیزا یا هرزوگ و دِ مورن بهکار ببرم، اما ارائه¬ی دست¬خط معمارانه و بسیار شخصی سیزا، و علاقه¬ی توام با وسواس معماری و مصالح هرزوگ و دِ مورن، اعتقاد دارم که همچنان می¬توانیم آنها را در همان مسیر مورد بحث قرار دهیم. حالا که عنوان کتاب را شرح دادم، اجازه دهید که سعی کنم احساسم را درمورد این گروه معماران بعضا نامتجانس بیان¬کنم. علاقه¬ام به این بود که معمارانی را مطالعه کنم که دارای نفوذ و قدرت بیشتری در زمان حال هستند، آنهایی که در آخرین ربع قرن بیستم علایق دانشجویان معماری را برانگیخته¬اند، آنهایی که کارهای¬شان در عرصه ی وسیعی مورد بحث قرار گرفته است، و سرانجام آنهایی که کتاب¬های¬شان با مقدار زیادی مقالات مفهومی منتشر شده است. به¬نظرم¬رسید که باید با جیمز استرلینگ شروع¬کنم. شخصیت او دعوت¬کننده¬ به تلاشی¬است که در راستای اتصال چیزی بود که می¬توانست شامل میراث زبانشناختی پیشروها - که هنوز در آغاز دهه¬ی شصت م. زنده بودند- به علاقه¬ی شدید به پیچیدگی باشد، که پس¬ازآن ایجادشد. فکر¬می¬کنم که امروزه کمتر درباره¬ی او بحث¬می¬شود، لذا الزامی¬است که هرگونه ارزیابی معماری معاصر را با استرلینگ آغاز کنیم. [تفکر] استرلینگ به¬سرعت توسط رابرت ونتوری و آلدو روسی ادامه یافت. این دو اغلب باهم جفت شده¬اند، ازجمله¬ی این دلایل انتشار پیچیدگی و تضاد در معماری و معماریِ¬شهر در یک سال است (1966 م.)، اما معمار آمریکایی ¬باید مقدم¬تر از معمار ایتالیایی باشد. تاثیر ونتوری سریع بود و در دههی¬ شصت م. و اوایل دهه¬ی هفتاد م. حکم¬فرما بود، درحالی که کار روسی، درحالی که در اروپا به خوبی شناخته شده بود، اما تا اواخر دهه¬ی هفتاد م. "جهانی" نشد، تا زمانی که اندیشه¬هایش در آمریکا منتشر شد. هریک ایده¬های¬شان را با ،آثارشان نشان دادند. ونتوری، با ساخت کشور به عنوان نقطه¬ی شروع، سعی کرد تا اصول را دریابد و نشان¬دهد که چقدر درمقابل هنجار و گرایش به فرد مقاوم است. در مقابل، روسی تلاش¬کرد که نظم علمی را گسترش¬دهد، پس از اینکه از اصول مهمی که معماریِ¬شهر را توصیف می¬کند، رمزگشایی کرد. هردو طی دهه¬ها اندیشه¬ی معمارانه را تحت تاثیر قراردادند، و تاثیرشان تا امروز احساس شده¬است. معماری مانند پیتر آیزنمن، علاقه¬ی ویژه¬ای به تئوری¬پردازی مقدم¬بر تمرین ساختن اثر دارد. او مسئول بخش تئوری کتاب پنج معمار نیویورک در سال 1972، و موسس مرکز مطالعات معماری و شهر و [مجله¬ی] مخالفان، و در نتیجه نقشی کلیدی در فرهنگ معماری آمریکا دارد. بعضی وقت¬ها با سوء تفاهم همراه شده اما هیچ¬وقت فراموش نشده¬است، نوشته¬های تئوریک¬اش جایگاه برجسته¬ای در چشم¬انداز تاثیر معمارانی، که در این سخنرانی¬ها توصیف می¬شوند، دارد. آلوارو سیزا و فرانک گری بر چشم¬انداز معماری دهه¬ی هشتاد م. تاثیر گذاشتند. به نظر می¬رسد که بهوسیله¬ی آنها، تئوری در مسیری افتاد که نوعی معماری با اثر واقعی قابل توصیف شد. هرچند گری چندسالی مسن¬تر است، ابتدا سیزا را ارایه نمودم. معماری¬ [سیزا] همیشه مورد تحسین بوده است و از ابتدای دوره¬ی کاری¬اش، زمانی که مجلات ایتالیایی او را کشف نمودند، فرهنگ معماری اروپا درآثارش بازتاب داشت. کارهای-اش همواره علاقه¬ی زیادی دنبال شده¬است، و کسی ممکن است بگوید که او بدون رهایی از تعهد تئوریک و اجتماعی به آغازگران [این اندیشه] شکوفا نمی¬شد. این مسئله باعث شد که گری بعضی اوقات اعمال نفوذ کند، اما تاثیر او در معماری دهه¬ی هشتاد غیرقابل پرسش است. عمل¬گرایی آگاهانه¬ی او، با روش نوآورانه¬¬اش در سازماندهی مصالح و فرم ترکیب شد، و از هرگونه تسلیم¬شدن به زمینه دل¬کند، و سریعا باعث شد که به مرجعی مسلم تبدیل شود. سفر اعجاب انگیزی را شرح خواهیم داد که چگونه محرکی، باعث شد معمار نه¬چندان مطرحی [مثل گری] به سازماهی محبوب در دهه¬ی نود م. تبدیل¬شد، دهه¬ای که شاهد اختلاط صریح شخصیت او و سلسله کارهای اصلی¬اش بود که به نقطه¬ی اوج گوگنهایم بیلبائو منتهی شد. علایق تئوریک و حرفه¬ای، اساسا در این دهه تغییر یافت، و چهره¬ی رم کولهاس مدل¬واره ¬ی این تغییر بود. کولهاس می¬خواست که معماران، بدون پیش¬داوری روشن¬فکرانه، عقلانیت ضمنی نوعی از معماری را که سرمایه¬گذاران¬ ساختمان می¬ساختند، ترمیم نماید. لذا، او اعتقاد داشت، که باید ریشه های معماری را، که هنوز زنده بود، و با اشتیاق تئوریک حامیان معماری بافرهنگ تحریف شده بود، نشانه بگیرد. هدف او، کلیدی برای نوعی از معماری در دنیای جهانی¬شده بود، که احترام به تاریخ و غمِ¬غُربت نسل¬ِگذشته ندارد. نیویورک هذیانی، نخست منتشر شده در [سال] 1978، تاثیری معطوف¬به¬گذشته در دهه¬ی نود م. و کامل شده با [کتاب] بسیار عمومیت¬یافته¬ی S,M,L,XL، که گونه ای از کتاب را بنیان نهاد که توجه بسیار بیشتری به تصویر و نقشه نسبت به متن داشت. حسن ختام این مقدمه، نخستین کارهای هرزوگ و دِ مورن بود، که اعلامکننده¬ی سرشت متعالی مکعب¬های اصلی است. اینجا ارتباط با جهان شکل¬گرایانه ی هنرمندان حداقل¬گرا آشکار می¬شود، احیاشدن سنتی که کارهای این دو معمار را با آن نقاشان مرتبط¬می¬سازد. تاثیر هرزوگ و دِ مورن در مدارس معماری خیلی سریع بود، و ظرفیت آنها برای به¬عهده¬گرفتن هرگونه ساده¬سازی و هماهنگ¬شدن با مهمترین رویداد متضادی که شرح می¬دهد چرا دانشجویان به دیدن از نزدیک کارهایشان ادامه¬می¬دهند، قابل ستایش است. آنها، با اطمینان، در میان چندتن از معمارانی، که من فکر می¬کنم تاثیرگذاراند، قرار ¬می¬گیرند. جهت شرح چگونگی انتخاب معماران، با ید بگویم که چگونه تعدادی از سخنرانیهایم به این کتاب تبدیل شد. همان¬گونه که قبلا گفتم، سخنرانی¬ها بهعنوان درس¬ها¬یم در مدرسه¬ی طراحی هاروارد ارایه شده است. این مربوط به سال¬های تحصیلی 1992-1993 و 1993-1994 است. آن سخنرانی¬ها مجددا، به¬درخواست خوزه مانوئل لوپز پلائز ، در مجموعه¬ای از صحبت¬هایم در [ماه] نوامبر [سال] 1995 در سیرکلو دِ بلاس آرتس مادرید ارایه شد. بدون او [پلائز]، مطالب ارایه شده در این کتاب ممکن بود هرگز واقعیت نیابد. سخنرانی¬های سیرکلو، ضبط شدند، و بذر این متن را ایجاد نمودند. بنابراین، کتاب همکاری دانشجویان شرکتکننده در کلاس را در خود مستتر دارد. لحن گفتگومحور کلاس تا¬حد¬ممکن حفظ¬شده¬است، تصاویر هم، مانند آنهایی که در طول سخنرانی¬ها نمایش¬داده¬می شد، ارایه شده¬است. ... چکیده رافائل مونئو، برنده جایزه پریتزکر سال 1996 و استاد دانشگاه هاروارد، در این کتاب با رویکردی نقادانه آثار جیمز استرلینگ، رابرت ونتوری و دنیساسکاتبراون، آلدو روسی، پیتر آیزنمن، آلوارو سیزا، فرانک اُ. گِری، رم کولهاس، ژاک هرزوگ و پیر دِ مورن را با دقت ارزیابی نموده است. کتاب به هشت فصل اصلی تقسیم بندی شده است و مونئو در هر فصل ابتدا شرحی مختصر از عوامل تاثیرگذار بر زندگی و اندیشه های معماران ارائه کرده، سپس به تحلیل آثار ایشان تا سال 2001 اقدام نموده است.
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه
|
ورود
|
ثبت نام
|
درباره ما
|
تماس با ما
|
قوانین سایت
|
راهنما
|
تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by
Tryon Software Group