معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1401
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1353
معماری مجازی   - 22
نظریه معماری   - 1043
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 956
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
سازه های شهری   - 900
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 886
معماری و رسانه   - 19
معماری حوزه عمومی   - 817
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 811
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نظریه شهری   - 744
جهان علمیْ تخیلی   - 17
المان شهری   - 740
معماری کوچک مقیاس   - 17
نگاه نو به سكونت   - 739
معماری و نقاشی   - 17
معماری و سیاست   - 643
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 564
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 538
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 506
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 485
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 476
معماری و روانشناسی   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 474
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 470
معماری و هوش مصنوعی   - 12
معماری تندیس گون   - 469
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 12
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 458
معماری و گیم   - 11
معماری منظر   - 455
معماری و ادبیات   - 11
معماری شمایل گون   - 431
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 397
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 378
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 377
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 377
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 356
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 332
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 321
معماری جنگلی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 310
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 288
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 273
معماری بیابانی   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 261
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 259
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 253
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 252
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 248
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 229
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 220
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 219
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 203
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 201
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 191
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 178
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 178
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 176
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرافیک   - 161
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
فضای منفی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 142
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر گفت و گو   - 141
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
طراحی مبلمان   - 127
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری ژاپن   - 126
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 114
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
ترسیمات معماری   - 105
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری و فاجعه   - 95
معماری خوانی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری مذهبی   - 87
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فاشیستی   - 80
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ نفت   - 5
معماری هند   - 66
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری چین   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 62
بلوپرینت   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 61
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 58
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
اقتصادِ فضا   - 57
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 48
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
پداگوژی   - 46
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 44
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 43
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
باهاوس   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
فیلوکیتکت   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 35
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری فضای داخلی   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 4
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 29
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 40
سوزان سانتاگ   - 8
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 3
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 25
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 111
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 142
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 29
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 22
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 58
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 68
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 9
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 5
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 12
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 30
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 4
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 190
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 11
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -776
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -375
صنعتی   -102
فرهنگی   -329
گالری   -84
پاویون   -264
هتل   -75
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -154
ویلا   -6
اموزشی   -133
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
اتووود کلاسیک ـ خانه توگندات ـ میس ون دروهه
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1390/09/23
مـنـــــــبـع : ریشه های معماری مدرن ـ نوشته نوربرگ شولتزـ ترجمه محمدرضا جودت
تعداد بازدید : 31606

میس ون دروهه تنها در یک موقعیت توانست برداشت خود از خانه مدرن را تحقق بخشد و توانایی پلان ازاد را نشان دهد. خانه توگندات در برنوی کشور چک(1929-30)، اگرچه این خانه تا حدودی به سبب محبوس ماندن پشت پرده های اعنی تا اواخر قرن بیستم به درستی دیده نشد اما تا کنون اساسی و کامل ترین تعبیر از مسکن مدرن تلقی می شود.

این خانه در زمین شیبداری در بخش شمالی برنو قرار دارد. به طوری که از انجا می توان از منظره زیبای شهر لذت برد. دسترسی به ان از بخش شمالی تر زمین میسر است، از این رو، ورودی ان در طبقه بالا تعبیه شده است. خانه مورد بحث به طرز ژرفی با فضای اطراف ارتباطی صمیمی بر قرار می سازد.

این خانه به جای انکه ساختمانی معمولی با بدنه ای حجیم باشد، چونان دیوار یک طبقه کوتاهی که در امتداد خیابان گسترش می یابد و دورنمایی به وجود می اورد، به نظر می رسد. به هر حال، این دیوار در نقطه معینی قطع می شود و چشم انداز قاب شده ای از تصویر قصر برنو را در دوردست از طریق گذری که از حیاط ورودی و تراس طرف دیگر ساختمان ادامه دارد، ایجاد می کند. تا اینجا این دید چندان واضح نیست؛ نرده ای که سرتاسر این گذر ساخته شده، القا می کند که ان دید اولیه را باید نوعی زمینه چینی دانست.

این ساختمان دو طبقه از باغ واقع در زیر دست بنا نیز رویت شدنی است، اما چنین نیست که به صورت جعبه ای یکدست دیده شود، چون اتاق های واقع در طبقه بالا عقب تر از نما قرار گرفته اند. پلان هر طبقه متفاوت از ان یکی است، هر چند که اصول ترکیب فضایی ان ها در اصل یکسان است. پلان ازاد محتوای این خانه است این خانه از لحاظ کیفی از چند منطقه متفاوت تشکیل می شود. بنابراین خانه مورد بحث، در مقام مکان، چیزی است نامتجانس، اما فضای متجانسی که با نظام ستونی تعریف شده، نوعی معیار به ان داده است. بدین ترتیب خانه توگندات، لزم و ملزوم بودن پلان ازاد و ساختار روشن را به همدیگر نشان می دهد. خانه توگندات، همراه با خانه های شاخص لوکوربوزیه مثل ویلا اشتاین و ویلاساووا، مرحله بین المللی را در تحول خانه مدرن نشان می دهد، گرچه این مکان ها اگاهانه با مکان های شان در ارتباطند، اما پیش از هر چیز اصول کلی پلان ازاد و فرم باز را نشان می دهند.

دیوار نیمه منحنی و نیمه شفاف کنار گذرگاه، دیدارکننده را به سمت در ورودی هدایت می کند و پلکان نیم دایرهه شکلی، انتقال به پایین و به فضای نشیمن بزرگی را بر عهده دارد که در انجا ان زمینه چینی به بار می نشیند، انهم با چشم انداز متداومی که از طریق دیواری شیشه ای دیده می شود و بسته به اوضاع هوا، گویی می تواند در کف این فضا محو شود. از این رو، شالوده ارایه بندی فضایی از ویژگی محل ناشی می شود، و این خانه را به بخشی از جهان باز بدل می سازد.

در طبقه بالا، اتاق های خواب در دو جعبه کنار هم تعبیه شده اند، که با یکدیگر و همراه با گاراژ، پلان ازادی را که مرکب از سه عنصر به هم پیوسته است، تشکیل می دهند. گشودگی های بین این سه حجم صرفا فواصل فواصل اضافی نیستند، بلکه از ان ها به عنوان مناطق فضایی اصلی استفاده می شود: یکی همان گذرگاهی است که پیشتر بدان اشاره شد و از خیابان تا تراس بام ادامه داردو دیگری به منزله ورودی خانه است. برای تاکید بر ورودی، دیوار شیشه ای منحی شکلی بین دو حجم مربوط به اتاق های خواب گنجانده شده است. تعامل بین این دو حجم در داخل نیز با دیوارهایی که بیرون زده اند و هر کدام از جعبه ها را در سرسرای مشترک حل می کند به روشنی بیان شده است. در راهروی ورودی مقابل و همچنین روی تراس ستون های فولادی صلیب شکل ظاهر می شوند، به شکلی که گویی این خانه ساختاری پنهانی را در بر دارد که اتاق های خواب در میان ان قرار گرفته اند.

تدام این ساختار، با سقف مسطحی که روی دیوار شیشه ای منحنی و گذرگاه چشم انداز قرار دارد، نشان داده شده است. تنها ستونی که این قالب را حمل می کند همچون نوعی شعار یا نشانه که بر نظم فضایی و همخوانی ساختاری دلالت دارد به نظر می رسد، از انجا که همان ستون در سرسرا نیز دیده می شود، داخل و خارج بنا به گونه ای با معنا با هم ارتباط می یابند و این ورای تداوم حاصل از سنگ تراورتن یکنواخت کف و دیوار شیشه ای نیمه شفاف است که دهانه بین کف و سقف را پر می کند.

صعود منحنی شکل پله، به خودی خود نوید رهایی فضایی را در مواجهه با فضای نشیمن نشان می دهد. هرانچه یاداور جعبه های محصور است، در اینجا از میان می رود؛ فضای بزرگ چونان تداومی فضایی به نظر می رسد که به هر حال چند منطقه مشخص را در بر می گیرد: پذیرایی، نشیمن، ناهارخوری، مطالعه و گلخانه و پیکره ساخته ی ویلهلم لـِـمْبراک. این مناطق با توجه به ویژگی متفاوت شان به شیوه متفاوتی نیز تعریف شده اند. برای پذیرایی، یک میز و چهار صندلی در جلوی دیوار شیشیه ای نیمه شفاف، که همچنان انعکاس دیوار مشابه در سرسرای بالاست قرار داده شده است. علاوه بر این موقت بودن این بخش که با چوب رنگی گرم ساخته شده، در عین حال حاکی از این است که ادم به داخل خانه رسیده است.

از فضای پذیرایی می توان به فضای مطالعه رسید، اما حرکت در این جهت به دلیل بوفه ای که به طور عرضی قرار داده شده، تا حدی مشکل است. قسمت مطالعه، به ویژه به عنوان نوعی منطقه فضایی جلب توجه می کند چرا که مشمتل بر کتابخانه ایست دنج که با دیوارهای برامده در هر قسمت به خوبی محصور شده است و کاملا هم چوبی شده اند و در فضای بازِ کار نیز میز تحریر بزرگی در جلوی گلخانه شیشه ای که در تمام بخش شرقی خانه گسترده شده است، قرار دارد. این باغ زمستانی، منطقه پرنور و باز را از منطقه مطالعه خصوصی تر پشت ان جدا می کند، متصل می سازد.

این دیوار به دلیل موقعیت و مصالح سخت و غنی اش، کانون اصلی کل ترکیب بندی فضایی به شمار می اید. منطقه نشیمن که از طریق دیوار شیشیه ای ممتد و متحرک بر چشم انداز مشرف است، نوعی رهایی را که قبلا در مسکن ناشناخته بود، بیان می کند. منطقه ناهارخوری نیز در این گشودگی سهیم است اما در اینجا عمل گرد امدن، با میز مدوری که در کنکاشگاه چوبی نیم دایره شکل قرار داده شده است، مشخص می گردد. پشت این دیوار، ابدارخانه به مثابه منطقه نیمه باز گذار به اشپزخانه بسته و همچنین منطقه خدمتکاران پشت ان، کارکرد دارد. پلان ازاد منطقه نشیمن با توالی منظم ستون های فولادی اب کروم داده صلیبی شکل، ارایه بندی شده است.

انچه در بالا حکم نشانه را داشت، اینجا به نظامی کامل بدل می گردد؛ و این گونه ستون فقرات اسکلت ترکیب اشکار می شود. این را نیز باید مورد توجه قرار داد که چنین ستون هایی در ابدارخانه و اشپزخانه و همچون انعکاس به نظر می رسند. بدین ترتیب با امدن از بیرون به درون، از هر طرف خانه که باشد. تک ستونی به چشم می خورد که بیانگر نظام منسجم ایجاد شده در داخل است. به هر حال این نظم هدفی را در خود نشان نمی دهد، این نظم تنها در پلان ازادی که ان را در بر می گیرد، معنا می دهد.

ورودی از کناره خیابان به سقف طبقه دوم


پلکان مدور اعمال شده بر تراس طبقه دوم


کلیت حجمی بنا از پایین دست با تاکید بر ورودی های چندگانه که به نوعی تداعی کنده ازادی حجمی بناست


نمای بیرونی ورودی اصلی و تمرکز بر اتاق شیشه ای طبقه اول


اتاق شیشه ای داخل، کریدوری نسبتا تنگ که فضاهای پذیرایی، نشیمن، مطالعه و باغ زمستانی را به هم می دوزد


اتاق پذیرایی و تبلور یک فضای نه چندان مقوم


فضای پذیرایی با تمرکز بر در ورودی و فضای پس زمینه که بن مایه بسیاری از اثار میس می باشد


فضای نشیمن و پیکره ای از ویلهلم لمبرک


فضای نشیمن با تاکید بر باغ زمستانی


فضای نشیمن


فضای نشیمن و فضای پس زمینه که به کتابخانه منهتی می شود


فضای بیرون، فضای پس زمینه و فضای کتابخانه، تبلور گردامدن جهان بیرون و درون، جهان باز


کتابخانه


فضای مطالعه در کنار باغ زمستانی


باغ زمستانی


در وردوی اصلی و پلکان ـ گریزی که طبقه بالا را به پایین متصل می کند


پلان طبقه پایین


پلان طبقه بالا




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
بهنام دیداری ( 1390/09/26 ) :
کیفیت فضا بسیار مناسب می باشد،فضاها به وسیله دیوار ها به طور کامل قطع نمیشود و فضاها درهم امیخته و درگیر می باشد.این ارتباط فضاها را میتوان در پاویونی که خود میس ون دروهه طراحی کرده است را دید که وجوه مشترک زیادی دارند.در اثار وندروهه دیوارهای داخلی فضاها را جدا نمیکند،این شاخصه کار وی می باشد.
ون دروهه مانند لوکوربوزیه توانایی چندانی در زمینه طراحی پلان ازاد ندارد. و اثار کمی از وی به جا مانده است.نکته ای که وجود دارد این است که ارتباط فضاها به وسیله راه رو نمیباشد که این نیز هم قابل توجه است.دیدهای مناسبی به بیرون وجود دارد،نور به وسیله وارد شدن از پنجره ها به فضاها حرکت می بخشد.
معصومه مردانی ( 1390/09/26 ) :
اشتراک: ترکیب سازه و شفافیت..فضاهای بدون تزئینات و خالی وبسیار مینیمالیستی (کمش هم زیاده) ...پلان مستطیلی و حجم مستطیل ( پلان و حجم بسیار شبیه هم هستند)... از لحاظ مصالح استفاده شده بسیار محدود عمل میکند...وجود مجسمه .....
میس با وجود تفکیک نکردن کاربری ها به صورت معمول ( دیوار و..) توانسته به خوبی به کسی که در ان خانه وجود دارد ارزش هر مکانی را به صورت جدیدی و فقط با گذاشتن محدودههای نامحدودی را نشان دهد...ستونها صرفا جنبه سازه ای ندارند و به تزئینات بسیار کم خانه ملحق شده...پپنجره ها برای جداسازی بیرون و داخل نیست برعکس متصل کننده دو فضا است و به داخل کشیدن سایت...در فرهنگ ما وسعت گشودگی و ازادی در پلان و نما باعث ناامنی میشود اما اکثر ما با دیدن سبک بنا احساس ارامش میکنیم...به نظر من بعد از مدتی به دلیل نبود بازی با محدودهها و حرکت کسل کننده میشود..
حامد چوبينه ( 1390/09/27 ) :
معماری زمانی شروع میشود که دو اجر به دقت روی هم گذاشته می شوند . دو عنصر ارگا نی بودن (نظم داشتن ) و همگنی شرایطی را پدید اورده که منتج از ساختن است ولی دلیل ساختن نیست . میس ون دروهه معتقد بود که بدین شیوه ساختن مفهو می فیلسوفا نه است . در تمام کارهایش از بالا تا پایین تا اخرین جزء را با همین ایده کار کرد . این گفته میس وندروهه که کمتر بیشتر است یعنی ساختمان باید فاقد هر گونه تزئینات و اجزاء اضافه باشد، مشخصه سبک میس وندروهه و در نهایت، مشخصه سبک بین المللی او بود. دیوار نیمه منحنی و نیمه شفاف کنار گذرگاه، دیدارکننده را به سمت در ورودی هدایت می کند و پلکان نیم دایرهه شکلی، انتقال به پایین و به فضای نشیمن بزرگی را بر عهده دارد که در انجا ان زمینه چینی به بار می نشیند، انهم با چشم انداز متداومی که از طریق دیواری شیشه ای دیده می شود و بسته به اوضاع هوا، گویی می تواند در کف این فضا محو شود. از این رو، شالوده ارایه بندی فضایی از ویژگی محل ناشی می شود، و این خانه را به بخشی از جهان باز بدل می سازد.
سحر اردشیرنژاد ( 1390/09/27 ) :
اشتراک فضا:پلان آزاد"سازه ومصالح شیشه ای "نور" ستون" پله ورودی " دید اطراف ودر آخرفاقد تزیینات بودن آن ...........
کیفیت فضایی:به نظر من میس کیفیت فضایی خود را با دراولویت گذاشتن مواردی مانند دید(به خاطر وجود شیب)و نوربا مصالح شیشه ای وهمچنین رنگ آن, درعین حال سادگی وبعد ازآن وجود ستونهای فولادی.......همچنین پلان مستطیل شکل باوجود شکست درساختمان وپله ها که ورود آن ساده ودرمقابل خروجی مدوراست واینکه با آن فضا رادرگیرداخل وخارج کرده توانسته خاص بودن کار خود را نشان دهد.
مخمد رضا کرمی ( 1390/09/27 ) :
با سلام
دراي ن طرخ ميس با طرخ ازاد خود كار را به خوبي نسان داده است..
اشتراك: استفاده از پنجرههاي نواري در طرح..تزينات خيلي كم و يا حتي ناچيز است..استفاده از نور..ستونها كه بصورتي
طراخي شده است كه نقش بسيار خوبي ايفا كرده است به جز بخث سازه اي..استفاده از مجسمه در كار خود همانند كارهاي قيلي و....
پدرام پورمزینی ( 1390/09/27 ) :
باسلام
در خانه توگندات اوج پیچیدگی پلان آزاد را می بینیم. در خانه از مصالح پر مصرف کارهای او یعنی چوب و ستون های با روکش کروم را می بینیم که در اینجا به شکل چلیپایی است ( + ) پله های مدور را فقط در توگندات می بینیم .ورودی خانه مسیری صاف ولی خروجی خانه به صورت مدور که با پله های مدورطراحی شده . از آنجایی که تبلور منحنی در کارهای لوکوربوزیه (فرمال ) بوده .ولی در کارهای ( میس )معنامحور از آن استفاده می شود .میس می گوید شما باخط منحنی فرار بهتری را دارید تا خطوط شکسته . ودر ادامه پر پلکان ترین اثر میس به نظر من توگندات می باشد . درنمای پشتی خانه با توجه کردن به ستون ها میبینیم که از وسط به لبه سقف نزدیک شده است این همان حس مجسمه گرایی میس است که همه چیز را درنما می بیند ودر آخر اینکه شفافیت و عناصر سازه ای را هم در کار می بینیم .
سمیه فاضل زاده ( 1390/09/27 ) :
نسبت به کارهای دیگر میس ون دروهه از پیچید گی بیشتری بر خوردار است . نکته ی قابل توجه این است که میس برای اولین و آخرین بار از پله ی- مدور استفاده میکند و در قسمتی طراحی شده که با رسیدن به فضای گریز سریعا پله در جلوی ما ظاهر می شود.
ستون که عنصر اصلی کار میس است از داخل به سمت جلو حرکت کرده و نما را تحت سیطره ی خود قرار می دهد.
استفاده از فضای سبز چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی به وفور در کار دیده می شود .
ایمان درودی ( 1390/09/27 ) :
در دوره معماری مدرن اولیه، کماکان سبکهای تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک، رمانتیک و بالاخص التقاطی به عنوان سبکهای مهم و رایج در غرب حائز اهمیت بودند.
با پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم خرابیهای جنگ و تولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت.
لذا استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مهم ، پیش ساختگی، عملکردگرایی و دوری از سبکهای پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت.
در این دوره، معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و در غرب مطرح شد و دامنه نفوذ آن بصورت یک سبک جهانی، در اقصی نقاط گیتی گسترش یافت.
معماری مدرن متعالی و یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم، یعنی عمدتا در دهه های 20 و 30 میلادی، در اروپا وآمریکا مطرح بود.
یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی مسئله صنعت، تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. تمامی معماران صاحب نام در این دوره به نوعی با مسئله تکنولوژی درگیر بودند. عده ای مانند والتر گروپیوس، میس وندروهه و لوکوربوزیه سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن به گذشته و تاریخ گرایی داشتند. بجای آن، آنها خواستار جایگزینی تکنولوژی و عملکرد به عنوان منبع الهام معماری شدند. گروهی دیگر مانند هوگو هرینگ، فرانک لوید رایت و آلوار آلتو خواهان استفاده از امکانات مدرن برای رسیدن به یک معماری همگون با طبیعت بودند .
مینیمال
كمتر بيشتر است” براي مدرنيستها يك كانسپت و مفهوم تعريف شده ومشخص است كه همواره در پي كم كردن جزييات ناخواسته اند. هدف مينيماليستها در طراحي، نمايش جوهره ذاتي جز و كل هر چيز است.خواه قسمتي از قاشق و چنگال باشد و خواه فضاي گالري يا يك خانه.
اوج تکامل ایده های مینیمالیستی در ساختمانهایی چون پاویون آلمان در بارسلون می باشد.بر خلاف سایر هنرها،معماری در این دوره حامی اندیشه ها و آرمانهای مدرنیسم بود.میس سعی داشت در پروژه هایش با سیستمهایی که اغلب شبکه ای ساده و شفاف هستند ،به سازماندهی فضا بپردازد.معماری میس همچون مدرنیسم مقتدر آن دوره،در پی آنست که همه چیز را به یک فرجام منطقی بکشاند و این اقتضای زمان اوست.
فلز و شیشه مصالح مورد علاقه وی هستند.او در معماریش بیشتر از رنگهای خنثی استفاده می کند و صلابت فرم را به رنگ ترجیح می دهد.
آنچه عاقبت از شيوه هاي لوكوربوزيه ، رايت ، ميس واندروه و پيروان آنها بر جاي مانده سبكي بين المللي بود كه دولت ها و سازندگان خصوصي از ان استقبال كردند. چون ساده و ارزان بود.
معماران پیرو سبک میس وندروهه در طرح های خود به ندرت از خطوط منحنی یا مورب استفاده میکردند. سادگی و خطوط مستقیم از مشخصه های کار این معماران بود . میس وندروهه نمونه های بسیار درخشانی به روش معماری آجری و به شیوه ی اسکلت فلزی تیرآهن به اجرا در آورد که در آنها ماهیتا هر چیز در نهایت دقت و ظرافت مورد بررسی قرار گرفته است . به همان نحوه نیز الگوهای ساده ی بنیادینی در معماری ارائه داد که از لحاظ کاربردی با هم متفاوت بود . دستاوردش ظریف بود اما در این شیوه دستیابی با کمال ظرافت همواره به نحوی شور انگیز ساده گرایی خلاق و هنرمندانه مورد توجه قرار گرفته است . این گفته میس وندروهه که کمتر بیشتر است یعنی ساختمان باید فاقد هر گونه تزئینات و اجزاء اضافه باشد، مشخصه سبک میس وندروهه و در نهایت، مشخصه سبک بین المللی او بود.
4 اصل عمده در کارهای میس وندروهه می توان یافت
oحذف وزن غیر ضروری
oمصالح صنعتی
oساختار آشکار
oروشنایی ساختاری
با این تفاسیر و توضیحات من نتیجه میگیرم که این کار هم مثله اکثر کارهای میس وندروهه از 4 اصل فوق طبعیت کرده و با توجه به این 4 اصل طراحی شده است.در ضمن با توجه به نظر آقای پورمزینی من هم فقط در توگندات پله های مدور میبینمو مثله همیشه در این کار هم مجسمه میبینیم
فرشته رنجبر ( 1390/09/27 ) :
میس ون دروهه دراین کار نهایت استفاده از فضای اطراف کرده به گونه ای که توانسته با استفاده از شفافیت نما فضای بیرون را به داخل بنا بیاورد .مانند کار پاویون نیز دیوارها یکدیگر راقطع نکرده .که فضاها را توانسته با این روند از هم جدا کند ، نیز توانسته ارتباط فضایی بسیار خوبی نیز به وجود آورد . از نظر حجم نیز با این که شکل چند مکعب کنار هم می باشد ولی با شکستهایی توانسته حجم رااز آن حالت سلب درآورد در واقع مجسمه سازی در نمای ساختمان انجام داده است . درکنار حجم مکعب مستطیلی ، باقراردادن پله گرد (برای اولین بار درکارهای میس ) این حالت خشک بودن رادرداخل بنا از بین برده . دراین بنا نیز از سنگ تراورتن (مشابه پاویون بارسلونا ) دردیوارها استفاده کرده که به نظر من زیبایی داخل بنا راچندین برابر کرده .ستون های اب کروم دیده ومجسمه نیز در کار وجود دارد که نشانه هایی از کار میس میباشد.....در کل به نظر من جمله میس که گفته کمشم زیاد است واقعا در کار دیده میشود
دراین بنا نیز سازه وشفافیت را با هم نشان داده به طوری که ستون ها از داخل بنا به بیرون بنا کشیده شده است و نیز تبلور جهان باز دراین بنا وجوددارد
مهدی توکلی ( 1390/09/27 ) :
ba salam.man dar koliyate karhaye mis van rohe tafkike fazaei ra ba estefade az partishen va safahat k haman divarha hastand dide va dark kardam.
مهدی توکلی ( 1390/09/27 ) :
dar koliate in faza ke tarahi shode ast hamchon namaie sakhteman fazaie dakheli ham sade tarahi shode ast va ba nazare khanome ranjbar kami movafegham
فرشاد پورشمس ( 1390/09/27 ) :
ba salam.dide man nesbat be in tarahi ke tarah az solbiate fazaie basari jelogiri karde kamelan movafegham va pardakhthaie dakheli nesbat be namaie dakheli kamelan hamgan ast.ke tavaneste aramesh ra ijad konad.va hamchenin az partishen baraie joda sazie fazaha estefade karde ast
فرشاد پورشمس ( 1390/09/27 ) :
ba salam.dide man nesbat be in tarahi ke tarah az solbiate fazaie basari jelogiri karde kamelan movafegham va pardakhthaie dakheli nesbat be namaie dakheli kamelan hamgan ast.ke tavaneste aramesh ra ijad konad.va hamchenin az partishen baraie joda sazie fazaha estefade karde ast
فرشاد پورشمس ( 1390/09/27 ) :
ba nazare aghaye tavakoli movafegham makhsusan partishenha
محبوبه زارع ( 1390/09/27 ) :
این بنا اوج پیچیدگی پلان آزاد است . پله های خروجی مدور و پله های ورودی ساده است .میس ون دروهه در این کار از فضا به پلان رسیده . این بنا دو طبقه است اما از سمت خیابان به نظر می رسد یک ساختمان کوتاه باشد . طبقات بروی هم جلو وعقب هستند . این بنا در زمین شیبدار ساخته شده واز پشت ساختمان دو طبقه قابل رویت است . در طراحی این بنا ستون ها در نمای بیرون آزاد هستند و ستون ها از نمای داخل به بیرون می آیند . در این بنا چون روی نما کار شده یک طور کار مجسمه سازی به حساب می آید. در طراحی داخل از هیچ مرزی استفاده نشده یعنی مرزی (شفافیت فضایی) بین درون و بیرون وجود ندارد. بنا دارای فضاهای خالی ، نور و سایه هست. طبق معمول از مصالحی چون شیشه ، بدنه کرم و خیلی محدود چوب و سنگ استفاده کرده (از شفافیت و سازه). فضا درگیر با خارج است . کارهای میس ون دروهه ساده است و دچار زیاده گویی نشده . پیکره تراشانه بودن آن از طریق ستون ها نشان داده شده. تعدادی از عنصر های لوکوربوزیه در این بنا قابل رویت است مثل پنجره نواری ، بام باغ البته به صورت باغچه زمستانی ، نما و پلان آزاد . دیوارها سازه ای نیستند و فقط عناصر زیبا شناسانه هستند واسکلت سازه ای است . میس ون دروهه در کارهایش از مجسمه و صندلی هایی که خودش طراحی کرده استفاده می کرده. نگاه کوبیستی داشته .شی ثابت و ما متحرک به وسیله ی پرسپکتیو از زاویه های متفاوت از دیوار ها به عنوان تزیینات استفاده کرده که این یک رویکرد پدیدار شناسانه است . با استفاده از سنگ با طرح و یا استفاده از دیوارهای کرو و . . .

لیلا حیدری ( 1390/09/27 ) :
میس ون دروهه بسیار پیرو پلان آزاد و نمای آزاد است و سعی کرده در خانه توگندات این کار را به خوبی نشان دهد . به نظر می رسد خانه توگندات میس ون دروهه تنها خانه ای است که از فضای منفی بسیاری برخوردار است . میس ون دروهه پیرو تاثیر نور در خانه است که این کار از طریق جایگزین کردن فریم های شیشه ای به جای دیوار انجام داده . مساله مهم در کار میس ون درو هه دید است طوری که دیوار مرز را جدا کرده .سعی کرده پیکره تراشی را با ستون ها و تک ستون ها ی فولادی نشان دهد و ستون ها عضو اصلی سازه هستند . در خانه توگندات دیوار ها از هم فرار می کنند یا به هم نمی رسند که خود ایجاد فضای خالی می کند . خانه توگندات میس ون دروهه کنار خیابان است . شاید به دلیل استفاده ار نور و دید مناسب . . .
عبدالحسین نصیری ( 1390/09/27 ) :
با درود .روح بزرگ و بی حد و مرز میس وان درهه او را فراتر از مدرن هم کشانده است و کلیه حصار ها راشکسته تا جایی که با خلق آثاری با حداقل دیوار های جداکننده .ارتیاط کامل فضا ها و یک پار چگی و تک فضایی داخل و خارج را مهیا ساخته است.مخصوصا در خانه توگندات.
با دید کامل کلیه فضا های داخل و خارج با چرخش 360 درجه ای از یک نقطه ساختمان از خلاقیت های مدرن ایشان است.اما در قالب کاربری بنا در زمان حال نکاتی را نادیده گرفته که باعث شده شاید سال هایی معادل قرن را می طلبد تا بتوان کاربری مسکونی داشته باشد.
معمار آدنا.
راضیه فرهادی ( 1390/09/27 ) :
سلام
میس ون دروهه : با شنیدن این اسم اولین چیزی که در ذهن من می آید اینکه فضا را خالی کنیم . به نظر من آقای میس ون دروهه فضاهارا خوب خالی می کند و در کار های او این امر به وضوح دیده می شود . در خانه توگندات از فضای پس زمینه به خوبی استفاده کرده و استفاده از پلان آزاد و ... بی تردید یکی از بهترین کارهای میس ون دروهه است
یوسف فتحی ( 1390/09/27 ) :
سلام
خانه توگندات یکی از بهترین کارهای آقای میس که در این کار برعکس خیلی از کارهای خود از مصالح و متریال های زیاد و پله گرد استفاده کرده . استفاده از پلان آزاد و فضای پس زمینه که در این کار در استفاده از فضای پس زمینه از پذیرایی قابل مشاهده می باشد . یکی دیگر از شاخصه های میس استفاده خوب از کریدور ، پیکره و ... که شاخصه های کار میس می باشد در این کار هم دیده می شود .
شیوا گل دعایی ( 1390/09/27 ) :
سلام
با دیدن نما های کلی مجموعه متوجه شدم که اشتراک کار میس این است که تمام فضا ها به یکدیگر نمی رسند و اگر می رسند بسیار کم
وجوه اشتراک در کار میس استفاده از شیشه است که در بیشتر کارهایش مشاهده می شود.
کیفیت فضاها با خالی بودن آنها و محدود نکردن آن فضا مشخص شده است.اینکه عوما در کارها دیوارها1فضا جدا را تشکیل می دهند در کار میس اینگونه نیست و با مبلمان دلخواه و نوردهی تعیین می کند هر فضا چه کارکردی دارد.
عليرضا فصحتي ( 1390/09/27 ) :
به عنوان یکی از مهم ترین ساختمان های از معماری مدرن اروپا میباشد و یکی از سازهای ویلایی معروف جهان میباشد
مبلمان اصلی در خانواده در اختیار داشتن بسیاری از آنها نشان داده شده است ،
چند اتاق یک خانه کاملا مدرن و بلافاصله تشخیص به عنوان کاخ فرانس وورس ، طراحی شده توسط لودویگ میس های ون دروهه. این ساختار تک طبقه فولادی با دیوارهای شیشه کف به سقف به باز کردن یک فضای داخلی مینیمالیستی به طبیعت در راه افراطی بود
محمد خضریان نژاد ( 1390/09/28 ) :
با سلام
بطور مختصر
ما در کلیه کارهای میس یک فضای روح دار واحساسی را می بینیم و درکش میکنیم و باطبع خود و بنا نشان از احساسی بودن خالق خود را میدهد.میس خالق یک فضای رومانتیک است که با توجه به اعتقاداتش و عناصر ومصالح ساختی در ترکیب زمان ساختدار فضای با روح و آزاد و بی مرز هستیم که در این بنا هم اینطور میبینیم ودرکش میکنیم وجود فضای خالی از مبلمان و یا اشیا اضافی (کمتر بیشتر است) و جود جداره ها و ورقه های بزرگ و صفحات شیشه ای (درپیدایش پلان آزاد) درترکیب با فضای بیرون به بنا در گرو زمان نشان از درک روح از فضا در بنا هستیم
محمد خضریان نژاد ( 1390/09/28 ) :
با سلام
بطور مختصر
ما در کلیه کارهای میس یک فضای روح دار واحساسی را می بینیم و درکش میکنیم و باطبع خود و بنا نشان از احساسی بودن خالق خود را میدهد.میس خالق یک فضای رومانتیک است که با توجه به اعتقاداتش و عناصر ومصالح ساختی در ترکیب زمان ساختدار فضای با روح و آزاد و بی مرز هستیم که در این بنا هم اینطور میبینیم ودرکش میکنیم وجود فضای خالی از مبلمان و یا اشیا اضافی (کمتر بیشتر است) و جود جداره ها و ورقه های بزرگ و صفحات شیشه ای (درپیدایش پلان آزاد) درترکیب با فضای بیرون به بنا در گرو زمان نشان از درک روح از فضا در بنا هستیم
ماریا زارع ( 1390/10/11 ) :

از نمای بیرون دید انسان به این کار بیشتر به روی کف و سقف میباشد ودیوار در این کار معنایی ندارد که این نوع طراحی باعث شده است که فضای بیرون و داخل یکی شود.
در این طراحی هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد و ازادی فضایی دیده میشود.
اشتراک فضا در ستون و شیشه که ساختار کاملا سازه ای دارد. وجود نور. استفاده نکردن از تزینا ت و رنگ میباشد.
سادگی در کار و استفاده از باغ و سعی در یکی شدن فضا های مختلف ساختمان و باغ را میتوان دید

مهسا حجازي ( 1390/10/11 ) :
پلان های میس ون روهه پلان ازاد است در تمامی بنا هایش مجسمه وجود دارد , دیوار هاش نقش سازه ای ندارد و حائلی بین دو فضاست نقش تزئینی نیز دارد, فضایش پر از خالی ست . از شیشه زیاد استفاده کرده و عادت دارد از حجم به پلان برسد. این خصوصیات در این کارش مشهود است.
مرضیه جمالی ( 1390/10/13 ) :
پلان ازاد مشخصه میس میباشد چوب و سنگ تراورتن مصالح اصلی در کارش است . فضاها پراز خالی است. ستون ها به علاوه ای شکل هستند .پوسته وسادگی در کارش وجود دارد
اعظم مختاری ( 1390/10/29 ) :
با سلام
اولین موضوع در خانه تاگندات این است که این بنا روی شیب ساخته شده .از بالا کامل شهر دیده میشود ومنظره خوبی در ذهن جا میگذارد .
کارهای مسی پلانی آزاد دارند وهموتره در تمامی کارهایش نماد مجسمه به چشم میخورد.فضاها در کار میس همیشه خالی هستند
میس از شیشه در کارهایش استفاده میکند. استفاده از گیاهان در فضای نشیمن به کار زیبایی وطراوت داده
ایمان قاسمی ( 1391/04/01 ) :
با سلام
خانه در پلان و مقطع کمی پیچیده است،در ارتفاعی سه طبقه،در یک شیب تند..
بیشترین متریال در کارهای میس ون دروهه شیشه است و در پوسته خارجی از فضای پرو خالی استفاده میکردو طبیعت در کارش از اهمیت زیادی برخوردار بود...
راحیل پنجی ( 1391/04/01 ) :
با سلام
خانه توگندات در برنوی کشور چک وجود دارد.
این خانه در زمین شیبداری در بخش شمالی برنو قرار دارد. به طوری که از انجا می توان از منظره زیبای شهر لذت برد. دسترسی به ان از بخش شمالی تر زمین میسر است، از این رو، ورودی ان در طبقه بالا تعبیه شده است. خانه به طرز ژرفی با فضای اطراف ارتباطی صمیمی بر قرار می سازد.
با استفاده از شیشه و فضای پر و خالی در بنا از صلبیت کار کم کرده
میلاد شاهیان ( 1391/04/01 ) :
4 اصل در کارهای میس وندروهه: حذف وزن غیر ضروری, مصالح صنعتی, ساختار آشکار, روشنایی ساختاری.این ساختمان دو طبقه از باغ واقع در زیر دست بنا نیز رویت شدنی است، اما چنین نیست که به صورت جعبه ای یکدست دیده شود، چون اتاق های واقع در طبقه بالا عقب تر از نما قرار گرفته اند. پلان هر طبقه متفاوت از ان یکی است، هر چند که اصول ترکیب فضایی ان ها در اصل یکسان است.
مرضيه مختاري ( 1391/04/01 ) :
كمتر بيشتر است” براي مدرنيستها يك كانسپت و مفهوم تعريف شده ومشخص است كه همواره در پي كم كردن جزييات ناخواسته اند. هدف مينيماليستها در طراحي، نمايش جوهره ذاتي جز و كل هر چيز است.خواه قسمتي از قاشق و چنگال باشد و خواه فضاي گالري يا يك خانه.
محمد رضا خلیل زاده ( 1391/04/11 ) :
هنگامی که عناصر تعریف فضای یک خانه کاملا آزاد شود ورهایی از هر نوع محدودیت در استفاده از دیوار باربرمد نظر طراح باشد ،به ظاهر ساده می آید اما امکان ایجاد یک ساختار با ارزش برابر در تمام محیط و ساختاری منظم برای هم کناری سطوح بسیار پیچیده خواهد بود اگر ،عمل تبدیل دیوار باربر به پرده ای که خود وسیله ای برای گشودن فضا باشد به درستی صورت نپذیرد.به عقیده من حتی در پلان آزاد هم بایستی حس امنیت و محرمیت فضا و همچنین شخصیت پردازی هر یک از کاربری ها حفظ شود .

احسان قلندری ( 1391/04/11 ) :
تا حالا شده فکر کنید که چرا هنوز دنیا از کارهای معماران بزرگی همچون وندروهه سخن به میان می آورند؟ کاربرد این معماران از نظر فلسفی قابل درک است[email protected]
پوریا فرخی ( 1391/04/13 ) :
توگندات خانه ای که لازم و ملزوم بودن پلان آزاد و ساختار روشن را به یکدیگر نشان می دهد و همین لازمه پدیدار شدن چنین حجمی را ایجاد می کند.شاید استفاده من از کلمه حجم کنایه ای باشه بر این که به واقع فضای درون هیچ گونه نقش بار بری ایجاد نمی کنند که این خود چه از نظر اقتصاد و چه از نظر مفهوم پلان آزاد بسیار تحسین بر انگیز است.اما آیا باور معمار در این بنا چی بوده؟واقعا میشه توی چنین حجمی زندگی کرد؟از نظر من معمار تنها اثری ماندگار از خود به جای گذاشته که از آن می توان الگویی برای پلان آزاد و مفهوم آزاد سازی نام برد.
حسین حسینی ( 1393/03/14 ) :
این معماری صادق است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

خانه ای در آلگارو از ادواردو سوتو دی مُر؛ مینیمالیسم بومی
خانه پیچیده کالیفرنیا؛ تکتنیک صفحه ای و تولید پوسته ای زیستی
برزن شماره ۶؛ تکه/ریز شهری مرتفع در نیویورک
مهمان خانه اقامتگاه تسای از آی وِی وِی و گروه HHF
اتووود کلاسیک ـ مجموعه مسکونی راموت پولین ـ زِوی هِکِر
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group