معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1448
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1439
معماری و ادبیات   - 21
نظریه معماری   - 1079
معماری کوچک مقیاس   - 21
طراحي داخلي   - 997
معماری و گیم   - 20
سازه های شهری   - 925
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 909
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 852
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 831
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 777
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 773
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 765
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 704
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 640
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 614
معماری و هوش مصنوعی   - 15
معماری پایدار   - 558
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 530
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 510
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 497
معماری جنگلی   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 497
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 474
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 438
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
آینده گرایی   - 422
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 413
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 408
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
توسعه پایدار   - 396
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 345
معماری بیابانی   - 8
معماریِ توسعه   - 339
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 8
معماری سبز   - 333
طراحی مُد   - 7
طراحی نئولیبرال   - 323
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری پست مدرن   - 318
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 287
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 264
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 263
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 246
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 239
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 233
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 233
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 223
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 207
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 203
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 199
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 198
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 191
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
فضای منفی   - 166
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری خوانی   - 7
مسکن روستایی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 139
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ژاپن   - 133
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
ترسیمات معماری   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 119
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 118
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 113
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 83
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 81
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 79
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 69
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
فیلوکیتکت   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 66
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری چین   - 66
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
ویرانه ها   - 62
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
مدارس معماری   - 55
پداگوژی انتقادی   - 3
زاغه نشینی   - 52
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 52
آنتروپوسین   - 3
پداگوژی   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری فضای داخلی   - 51
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و رسانه   - 46
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 43
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 41
عبور از مرحله جنینی   - 2
هنر روسیه   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و روانشناسی   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
بحران آب   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و نقاشی   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 32
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 12
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 30
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 28
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 102
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 18

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -808
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -395
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -162
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تراشه های کانسپچوال ـ جورجو اگامبن و بازْتدقیق فرایند زایش فضا
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1391/02/24
مـنـــــــبـع : برداشته از مقاله "جورجو آگامبن و فضامندی اردوگاه" نوشته ی ریچارد اِک
تعداد بازدید : 4804

تعریف ماهیت های دوْسویه، کنشْ مند و ارتبطی برای فضا و مکان نقطهْ عظیمتی پارادایمیک در ره یافت های فکری موکد بر فهم ماهیت های فضا در قامت فهمی مطلق و نسبی است چرا که تعریف ماهیت های کنش مند، دوْسویه و ارتباطی برای فضا موانع و مرزهای مابین اشیا و فضا را محو می کند. بر قوام انچه پیش امد، به جای انکه فضا در قامت کلیتی فائق و برفراز اشیا، مناسبات و گستره های متاثرکننده شان وجود داشته باشد، اشیا، خودْ، فضا هستند و فضا نیز می تواند همچون اشیا ظاهر شود.

در این روایت فرایندهای طبیعی و اجتماعی، اشیا و روی دادها، نسبت به فضا، اولویت هستی شناسانه خواهند گرفت، بنا بر همین قوام هستی شناسانه، فضا، محصول فرایندها و روندهاست، به جای انکه فرایندها و روی دادها در فضا، حادث شوند. بنا بر یک هستی شناسی هراکلیتوسی فضا همیشه تحت شمولِ "شدن" است، یک فعل است تا انکه یک اســـم باشد و پرداختی از اجراهای ارتباطی.

تولید دوْسویه، کنشْ مند و ارتبطیِ فضامندیِ مبتنی بر توپولوژی [موضع]، برای جورجو اگامبن تفکری غریب و بیگانه نیست. برای او حالت عادی در کنار حالت استثنا:

"یک فرایند توپولوژیکال [موضع نگارانه] مجرد است که تحت شمولش انچه از پیش مفروض بوده است، به صورتی خارجی ، در درون و تحت شمول قدرت خودْفرمان و مسلطی که ناممکن بودگی افتراق میان بیرون و درون، وضعیت طبیعی و استثنا، فایسس [طبیعت] و نوموس[قانون] را محقق می گرداند دوباره ظاهر می شود، درست به مانند انچه بر نوار موبیوس می رود. بر این روال حالت استثنا، ان تعلیق فضاییْ زمانی حادی نیست که بتوان انرا به مثابه یک شمایل پیچیده توپوگرافیک در نظر اورد، بلکه شمایل پیچیده توپوگرافیکی است که تحت شمول ان نه صرفا استثنا و قاعده که حتی حالت طبیعی و قانونی و همچنین بیرون و درون در یک دیگر می امیزند."

می باشد.

فریبا شفیعی در نوشتار وضعیت استثنا؛ فروپاشی فرم عادی، امحا حوزه عمومی، تعلیق الگوهای رایج زیستْ بافت ها به صورتی فشرده وضعیت استثنا را تبیین نموده است

امین حشمتی در نوشتار فضای گفتگویی و جایگاه طراح شهر سعی در تبیین میانْ فضا دارد

ایمان رئیسی در مقاله میدان تهی به هستی شناسی میدان پرداخته

سارا وایتینگ در یادداشت فضاي اعتراض؛ وقتي سخن منطقه بندي شده است تلاشش را بر تدوین فضاهای ضد گفت و گویی در بافت شهری موکد ساخته

مقاله یورگن هابرماس؛ چیستیِ کنش ارتباطی و کارْویژه ی حوزه عمومی به قلم فریبا شفیعی تلاش دارد به فهم یورگن هابرماس از حوزه عمومی نزدیک شود.

اخرین روز مرد محکوم از میهالی مونکاسی




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
سمیه فرزانه ( 1391/02/27 ) :
با سلام
ادبیات سختی داره ولی متن خیلی جالب و پر معنایی هست
باتشکر
محمد رضا عرب شیبانی ( 1391/02/28 ) :
محمد رضا عرب شیبانی
سلام
همان گونه که درمتن میخوانیم فضا را میتوانیم یک شی و شی را در مقیاس بزرگتر یک فضا در نظر گرفت همان گونه که هر شی را برای هر کاری در نظر میگیریم این قانون برای فضا که میتوان یک شی بزرگ است القا کردو فضا ها هستند که نوع فعالیت را در مکان مشخص میکند
قاسم مهشید ( 1391/03/02 ) :
هر بخش از فضای ساخته شده و یا هر واحد معماری- شهری،بدون توجه به شکل و اندازه‏اش،قابلیت آنرا دارد که‏ مفهوم(یا معانی و مفاهیم)خاصی را منعکس سازد.وجود معانی و مفاهیم در فضای معماری آنجا بیشتر متراکم می‏شود که‏ فرهنگ غنی‏تر و سازندگان متعهدتری در امر شکل دادن به فضا دخالت داشته باشند.یا،بعبارت دیگر،مردم سازندهء شهر، هر گاه توانسته‏اند فرصت اندیشیدن بیشتری داشته و سلیقه‏های‏ خاص خود را-چه در زمینهء روابط کاربردی فضا،چه در زمینهءتناسبات سه بعدی و برداشتهای روانی،چه در زمینه مصالح‏ ساختمانی و شالودهء بنا و تطابق آن با نیازهائی از قبیل حس‏ آرامش،پناه داشتن از ناآشنایان و یا حفاظت یافتن بهراه یاران، امکان تمرکز فکری و تلاشهای ذهنی داشتن،تجمع یافتن و غیره... روی بناهای خویش بیشتر انعکاس دهند،شهری ساخته‏اند که‏ مظاهر و علائم یبشتری را از بافت فرهنگی ساکنین در خود اندوخته‏ است.....
آرش بصیرت "سردبیر اتووود" ( 1391/09/18 ) :
ـ چه زمان پا به وضعیت اضطرار و استثنا می گذاریم؟ اگر بپذیریم که "استثنا در رشتۀ حقوق همانند معجزه در الاهیات است" پس نتیجه این می شود که با ورود به عصر مدرن و عرفی شدن با معجزه بدرود گوییم. اما خود اشمیت به ما می گوید که هر سیاستی بنیان الاهیاتی دارد و بنابراین سیاست مدرن نیز از مبنای الاهیاتی خود تغذیه می کند. اگر الاهیات سنتی مسیحی در دوران روشنگری کم رنگ شده، نوع دیگری از خداپرستی یا الاهیات مبتنی بر ایدۀ خدای واحد وجود دارد که معجزه را نفی می کند. پس الاهیات نفی نمی شود، این معجزه است که جای خود را به استثنا می دهد؛ هر چند هم معجزه و هم استثنا به نوعی محصول مداخلۀ مستقیم خدا و حاکم مطلق العنان در طبیعت و سیاست اند. هر دو نظم عادی را از میان بر می دارند، استثنا می آفرینند و برای عادی سازی امور پس از این گرد و خاک ها، تعیین تکلیف می کنند که اشمیت از آن به تصمیم گرایی یاد می کند. اما اگر به گفتۀ خود اشمیت عقل گرایی عصر مدرن یا همان خرد روشنگری – زیر آب معجزه را می زند، زیر پای استثنا را نیز سست می کند: "عقل گرایی عصر روشنگری استثنا را در هر شکل به کناری نهاد". پس استثنا و اضطرار و حاکم وضعیت استثنا کی سر بر می آورند؟

ـ استثنا فقط از دل تحولات دوران مدرن بیرون می آید؛ هر چند وضعیتی که می آفریند کاملاً ضد هر گونه نظم است. پس هر چند عقل گرایی دوران روشنگری در تئوری معجزه و استثنا را نفی می کند، اما در شرایطی همچون جنگ، انقلاب، بی اثر شدن نیروهای اجتماعی و سیاسی اضطرار سر بر می آورد. مهمتر اینکه استثنا جایگاهی هموزن حاکمیت در نظریه و عمل دولت های مدرن دارد. فرمانروای واجد حاکمیت همان فرمانروای وضعیت استثنا است. به تعبیری، نظریۀ مدرن دولت که از صلب پدر معنوی اش ژان بدن بیرون آمده، نه فقط ایدۀ حاکمیت یکدست و تقسیم ناشدنی را به او مدیون است، بلکه به همین میزان وضعیت بحرانی یا استثنا را. اگر به تعبیر بدن "حاکمیت قدرت دائمی و مطلق یک جمهوری است"، استثنا نیز وضعیتی است که تعهدات حاکم را نسبت به اتباع و مال و جان آنها قطع می کند و او را در شرایط تصمیم گیری اضطراری قرار می دهد که نه تنها می تواند تعهدات متقابل با اتباع را لغو کند، بلکه تمامی قوانین موضوعه و قانون اساسی را نیز تغییر دهد یا به حالت تعلیق در آورد. سه نوع الزام موقعیتی، زمانی و انسانی حاکم را به اتخاذ چنین تدابیری مجبور می کند؛ هر چند در پس همۀ آنها بهانۀ بازگرداندن نظم، احیای آرامش در جامعه و عادی سازی امور وجود دارد.

ـ نه تنها استثنا مولود تحولات مدرن است، بلکه حاکم وضعیت اضطرار نیز محصول پیوند میان دمکراسی و حاکمیت است؛ به ویژه دمکراسی های برخاسته از انقلاب های مدرن که بر پایۀ انتخابات و پارلمان های مردمی شکل گرفته باشند. حاکم استثنا در حقیقت دیکتاتوری است که نه به نمایندگی از سوی پادشاهی یا مجلس، بلکه به اتکاء پارلمان (یعنی مردم) و کاریزمای منصب که از جایگاه نهادیِ فراقانونی او بر می خیزد می تواند عمل کند. در چنین شرایطی نهاد و فرد، دیکتاتوری و دمکراسی و اقتدار فراقانونی و مردمی کاملاً در هم تنیده اند و یکی بدون دیگری معنا ندارد. مهمترین کار چنین حاکمی تعطیلی کامل نظم برخاسته از حقوق اساسی و قضایی و ایجاد نظم حقوقی نوین همراه با اعلام وضعیت عادی اجتماعی است که به اسم مردم صورت می گیرد. چون زمانی که قانون اساسی از میان رفته و قانون اساسی جدید نوشته نشده، مردم در صحنه حی و حاضر اند؛ هر چند از تعیین نماینده به اسم خود ناتوان. پس اگر تنها مردم حق داشتن قانون اساسی و نماینده و اعمال قدرت توسط این دو را دارند، در فقدان آنها حاکم می تواند و قانوناً مجاز است – هر چند در قانون اساسی دمکراتیک این اقتدار حاکمانۀ دائمی به تصریح نیامده باشد – که اعمال قدرت کند. اشمیت این را نظریۀ وجود مردم می نامد.
نوشته لیلا چمن خواه از مقاله حاکمِ وضعیت استثنا

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ جورجو آگامبن، اروپای غیر آلمانی و بازْساخت امپراتوری جهان لاتین
کتابخانه اتووود ـ استفاده از بدن از مجموعه هوموساکر ـ جورجو آگامبن
آگامبن، کولهاس، تافوری و جیکوبز؛ دیالکتیک شهر، اردوگاه و زیستْ سیاست از آشویتس تا منهتن
تراشه های کانسپچوال ـ جورجو آگامبن و پدیدارشناسی اردوگاه، تحت شمول ماتریس وضعیت استثنا
وضعیت استثنایی و توپوگرافیِ سوم به روایت جورجو آگامبن
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group