معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1385
پاویون های سرپنتین   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1316
معماری فضای داخلی   - 23
نظریه معماری   - 1030
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
طراحي داخلي   - 941
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
سازه های شهری   - 893
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 874
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
مرزهای معماری   - 806
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 801
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 732
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 731
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 724
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 617
معماری و نقاشی   - 16
معماری مدرن   - 551
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری ـ موسیقی   - 15
منتقدان معماری   - 499
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 472
شهرهای در حرکت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 465
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 462
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 461
معماری و روانشناسی   - 13
روح مکان   - 458
معماری کوچک مقیاس   - 13
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 452
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 445
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 430
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 392
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 371
معماری و گیم   - 10
هنر مدرنیستی   - 360
معماری و هوش مصنوعی   - 10
آینده گرایی   - 355
معماری و ادبیات   - 9
معماری یادمانی   - 346
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
بی ینال ونیز   - 9
معماریِ توسعه   - 327
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری سبز   - 316
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 301
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 276
معماری و رسانه   - 8
اتووود کلاسیک   - 270
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 255
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 246
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 226
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 219
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 216
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 194
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 193
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 183
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 170
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 163
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 150
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 135
طراحی و پناهجویان   - 7
طراحی مبلمان   - 126
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 112
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
منبع شناسی اتووود   - 6
ترسیمات معماری   - 95
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری بیابانی   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری و فاجعه   - 69
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری خوانی   - 5
معماری هند   - 66
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری چین   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 57
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
بلوپرینت   - 4
ویرانه ها   - 54
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 54
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 49
معماری جنگلی   - 4
زاغه نشینی   - 47
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 44
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
اقتصادِ فضا   - 43
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 3
معماری دیجیتال   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 39
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
هنر روسیه   - 32
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 31
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
بحران آب   - 29
شهرْخوانی با اتووود   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 4
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 97
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 141
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 5
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 12
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -765
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -371
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
مسجد كانسپچوال از معماران مانچو
اتووود سرویس خبر:   ندا باقری "دبیر تحریریه اتووود"
1391/09/25
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
تعداد بازدید : 10225

دفتر استانبولي معماران مانچو ، اولين تصاوير طرح پيشنهادي خود را براي رقابت در " طراحي مفهومي در معماري مسجد " كه توسط شهرداري شهر قيصريه در تركيه برگزار گشته را ارائه داده است. در اين طرح ، با حفظ اصل استفاده از يك حجم بزرگ منفرد ، يك فرم سلب ديگر جايگزين گنبد هميشگي در مساجد شده است : يك مكعب شيبدار .

" كعبه " ، مقدسترين مكان براي همه مسلمانان جهان است ؛ محلي كه همه دعاگويان بر گرد آن مي چرخند و نشاني ست از سادگي و خشوعي كه به مسلمانان توصيه شده است. اين نقطه شروعي براي طراحي اين حجم مكعبي مابل بوده است تا پلاني مستطيل شكل را حفظ كند كه از اصول اساسي برنامه ريزي براي خطوط پيوسته نماز است. دگرگوني ايجاد شده در حجم از حركات خم شدن و سجده در نماز بدست آمده است و سطوح متعلق به نمازكزاران ، با اختلاف ارتفاعي در كف به سمت قبله هدايت مي شوند.

شيب داخلي ايجاد شده به فضاي بيروني بسط داده مي شود و حياط را به دو بخش تقسيم ميكند. در قسمت مرتفع تر حياط ، نماز جمعه، عيد فطر و تشييع جنازه انجام مي شود در حاليكه قسمت پايين تر با عمق 1.5 متر از سطح زمين قرار گرفته است و با ضمايم مسجد محدود شده است. محل وضو نيز در اين قسمت قرار دارد تا دسترسي آساني براي نمازگزاران داشته باشد . آب موجود در تسهيل تهويه طبيعي، عبور نور طبيعي به داخل و خنك كردن مسجد كمك بسزايي مي كند.

نماي خارجي


نماي خارجي


نماي داخلي


نماي داخلي


كانسپت حجم


تهويه طبيعي و عبور نور خورشيد


پلان بنا و سايت


پلان سايت


پلان بنا


پلان مجموعه


برش




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
رضا ذوقی ( 1391/09/27 ) :
خیلی عالی بود به نظر من کانسپت انتخاب شده فوق العاده بود
سمانه د ( 1391/09/29 ) :
حرف نداره...
سالار ملی ( 1391/09/30 ) :
ایده تون اصلا جالب نیست انگار می خواستین خونه خدا رو به زیر اب بفرستین هر چند در طرح این نمود نداره
در ضمن در تمام تاریخ اسلام ایران دیوار سمت قبله یک دیوار صلب بوده و انسان جایز نیست در مقابل جایی که باز هست نماز بخونه و طرحتون با اضافه کردن استخر شبیه کلیسای رو آب تادائو آندو شده .
فهیمه خلیلی ( 1391/10/17 ) :
منم با نظر آقای سالار موافقم اما ایده ی فرم سجده خوبه
ریحانه بصام تبار ( 1391/10/20 ) :
اثری کانسپچوال که تابوهای مسجدسازی در ایران رو درهم کوبیده.. رو به دیوار بودن یا نبودن سمت قبله مثل داستان گربه بستن بودایی ها می مونه..! کسیکه که بخواد عبادت کنه رو که نباید توی فضای خفه گذاشت، ضمناً اگه قرار باشه به راحتی حواس آدم پرت بشه که دیگه فاتحه ی اون عبادت رو باید خوند!!
رضا ذوقی ( 1391/10/21 ) :
متاسفم بخاطر همچین ادبیات زشت ریحانه..........................
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
با عرض ادب و احترام
این طرح، یادآور بناهای دیکانستراکشنه. مبانی فکری، سازه ی نظری و خواستگاه معرفتی اکثر نحله ها و جریان های فکری غرب و علی الخصوص دیکانستراکشن با جهان بینی اسلامی در تقابل و تعارضه.
تجلی دیکانستراکشن در معماری میشه: دوئیت، دوگانگی و دو پهلویی، تناقض، آشفتگی، ایهام، تزلزل و ....
و این در حالیه که مسجد باید نمونه ی تام و تمام از تبلور وحدت و وحدانیت حضرت حق باشه. لذا از اونجایی که طراح با روح اسلام بیگانه بوده و شناخت عمیقی نسبت به آموزه های اسلام و معماری اسلامی نداشته فقط تونسته که تراوشات ذهنی خودش رو متجسد کنه.
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
دوئیت در اندیشه من نیست، دوئیت در ذات و شالوده ی عقیدتی این ایسم ها و مکاتبه. تقلید کورکورانه و پیروی جاهلانه از سبکها، نشانه ی خود کم بینی، ضعف نفس و جهالت از دوران پر افتخار و هویت ساز خودمونه.
اگر یه بار دیگه جملات خودتون رو مرور کنید، متوجه می شید که برای خودتون و حس و تجربه تون اصالت قائل شدید. اصالت حس و تجربه یعنی پوزیتویسم، یکی از تفاوت های مبنایی معماری اسلامی از معماری غربه. در هنر یا بهتر بگم «هونره» (منظورم آرت نیست)، حس و تجربه، خوشایند و بدآیند دیگران ملاک ارزیابی نیست. تحریک نفسانیات و تهییج هیجانات ارزش محسوب نمیشه، بنابراین حس من و شما از نماز خوندن در اونجا مهم نیست.
از وقتی عقل خودبنیاد، خود محور، دکارتی، جزئی و ... در غرب مطرح شد، راه هنر اسلامی و آرت غربی هم از هم جدا شد. خود محوری یا انسان محوری با جوهره ی هنر اسلامی در تناقضه.
هر اثری هنری به مثابه یک رسانه است و پیام داره. تا با حکمت هنر(فلسفه هنر) آشنا نشید، قادر به کشف این کدها نخواهید شد و در هپروت و شپروتی که ساختید دچار قضاوت های قشری و سطحی خواهید شد.
امیدوارم بالا غیرتاً متفکرین شبه روشنفکر غربی معاصر، پاشون رو از معماری اسلامی بکشن بیرون و معماری اسلامی رو با توهماتشون به سمت التقاط نبرن.
یه کم مطالعه کنید.
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
با عرض ادب و احترام خدمت شما خانم بصام
اگر عرائض بنده که ناشی از حس مسئولیت و دلسوزی بود، بوی اسائه ادب میداد عذر میخوام. فرمایشات شما تا حدّی درسته و موافقم. ولی تا حالا هیچ به این موضوع فکر کردید که چرا معماری غرب تا قبل از رنسانس و معماری ایرانی تا قبل از قاجار، یک روند بهم پیوسته و زنجیروار داشت ولی پس از رنسانس و بخصوص مدرنیته، چرا ایسم های مختلف در غرب ظهور و به سرعت افول می کنن؟؟؟ دادائیسم، فوویسم، سوررئالیسم، کانسپچوال آرت و ... کجا رفتن؟ چی شدن؟
همه ی این مکاتب که برگرفته از فلسفه و علوم عقلی هستند به دنبال تهیه ی نسخه ی نجات بشر هستند ولی چون نگاهشون به انسان بر اساس عقل بریده از وحی هست، راه به جایی نمی برن و پس از مدتی به زباله دان تاریخ میرن.... البته بنا بر فلسفه ی اسلامی هیچ مکتب، تفکر و حتی هیچ موجودی باطل محض و شر مطلق نیست... یعنی همین ایسم ها هم تک و توک نقاط قوت و نکات مثبت دارن ولی من حیث المجموع باطل و زودگذر هستن... پس بعنوان یک مسلمان متفکر و یک معمار متعهد باید بصورت هوشمندانه و عالمانه به دنبال هنر واقعی و اصیل باشیم، نه به دنبال ارضای احساسات خودمون... اون هنری که به دنبال تمنیات مادی و نفسانی باشه، میشه هنر برای هنر... یعنی پایین ترین و مبتذل ترین مرتبه از هنر. نباید دنبال هر کسی راه بیفتیم و بهشون اقتدا کنیم...
مطالعه به ما کمک میکنه نگاهی ژرف تر به معماری داشته باشیم و هندسه ی معرفتی ما رو از شلختگی خارج می کنه.
متاسفانه این حرفها رو توی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به ما نمیگن. راه دور نریم.... بهتره بگم نمی دونن که بگن.
در مورد انتقال حس خوب خودمون به دیگران باهاتون موافقم. اما هنر از جنس کشف و شهوده... تا درونمون رو نسازیم، حس خوبی از اون تراوش نمی کنه... تا در مسیر انسانیت، طیّ طریق نکنیم، نمی تونیم شیخ لطف الله دیگه ای بسازیم و پا جای پای علی اکبر اصفهانی و مرحوم لرزاده و ... بذاریم و حس خوبی به دیگران ببخشیم. از کوزه همان برون تراود که در اوست...
معماری اسلامی ما یه گنجینه است که ازش غافلیم و به دنبال مدهای پرطمطراق و زودگذر غربی هستیم. اگه شناخت و معرفتمون نسبت به هنر اسلامی عمیق و علمی باشه و به موازات اون خودمون رو هم بسازیم، معماریمون ساخته میشه و از شرق و غرب بی نیاز میشیم...
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
در مورد منابع مطالعه هم پیشنهاد میکنم، مقالات دکتر محمد مددپور، دکتر محمد نقی زاده، دکتر حسن بلخاری و شهید آوینی رو مطالعه کنید که خیلی خیلی مفیدن.
موفق و موید باشید
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
خواهش میکنم. نظر لطف شماست
امیدوارم با ظرفیت وسیع و گسترده ای که دارید پتانسیل های بالقوه خودتون رو به فعلیت برسونید و از معماران سازنده و اثرگذار باشید.
موفق و کامیاب باشید
سمانه عبدی ( 1391/10/22 ) :
طرح عالیه. به همه چیز فکر کرده.
من که خیلی خیلی از این طرح خوشم اومد
منیره زینالی ( 1391/10/24 ) :
واقعا عالیه..........
امير سلماني ( 1391/10/24 ) :
طرح ضعیف
ایده نپخته
سایت اصلا حل نشده
ترکیب بندی ضعیف تر
مصالح نا مناسب
در حد طرح دانشجویی
میترا اربابی ( 1391/11/14 ) :
به نظرم کانسپت جالب و جذابی بود
چندسالی بود به همچین طرحی از یه خونه که خدا رو میشه قشتگ احساس کرد و باهاش با شادی خلوت کرد بودم
امروز با این طرح دیدمش
به طراحش تبریک میگم.
علیرضا زارعپور ( 1391/11/30 ) :
به نظر حقیر طرح، کانسپت جالبی داره و بدلیل اینکه از یک ایده ی عامیانه و آشنا برای نمازگزار استفاده شده میشه گفت طرح قابل درکی برای کاربران اون هست. اما در رابطه با صحبت دوستان دیگر چند نکته به ذهنم میرسه که امیدوارم بیانش باعث ادامه ی تبادل نظراتمون بشه .
جناب شفیعی عزیز در جایی از صحبت هاتون فرمودید که "مکاتب جدید بدنبال تهیه ی نسخه ی نجات بشر هستند" . آیا این برداشت شما از اهداف اصول بیان شده در مکاتب مختلف هست یا اینکه واقعا مکتبی در معماری وجود داره که چنین ادعایی رو مستند کرده ؟ چون به نظر من صرف اینکه، یک مکتب اصولی رو بیان کنه و از دیدگاه خودش ترجیحاتی رو در اون لحاظ کنه نمیتونه معنی این رو بده که بدنبال تهیه ی نسخه ی نجات بشر هست. مثلا توی سبک دیکانستراکشن معماران معتقد هستند که نازیبایی هایی هم که جامعه ی انسانی امروز درگیر اون هست رو باید در طرح به نمایش گذاشت ( که چنین نظری شاید با جمله ی شما درباره ی ادعای مکاتب در تناقض باشه مگر اینکه نسخه ی نجات رو شامل این نازیبایی هم بدونیم ).
در جایی دیگر فرمودید: " هنر از جنس کشف و شهود است " به نظر حقیر چنین تفکری درباره ی هنر نمیتونه به خلاقیتی وسیع با کیفیت هنری ختم بشه ممکنه من هم بپذیرم که شاید کاشی کاری ایرانی یا طرح های قالی ایرانی برای تولید متمسک به کشف و شهودند اما ایا به نظر شما ترکیب بندی رنگ هم در کاشیکاری ایرانی شامل چنین قاعده ای میشه ؟ که البته به نظر من نه . ایا امروز هم میشه گفت که یک اثر کانسپچوال فقط با یه ادراک شهودی حاصل میشه ؟ اگر بله پس هنر مدرن رو که مملو از سنت شکنی هایی هست که بیشتر بر پایه ی تفکر و ممارست در ترکیب بندی و ... است تا احساس و کشف شهود، اسمش رو چی باید بگذاریم ؟
در قسمت دیگه ای پرسشی مطرح کردید در باب پیوستگی جریانهای معماری در غرب و ایران. من متوجه نمیشم که چرا یک سبک هنری باید ماندگاری داشته باشه ؟ اگر هنر از بطن جامعه برخاسته پس تحولات در حیطه ی هنر هم باید نشون دهنده ی این باشه که جوامع در دوران تغییر سبکها با تحولاتی روبرو شدند و آیا این تحول سبکها ( البته شاید در ایران کمتر) نشان از خودسازی و "اَداپته " کردن هنر با جامعه است ( که البته منظور از من از خودسازی به معنی پیشرفت حتمی و همیشگی هنر در این دوران نیست ).
در رابطه با صحبت دوست گرامی خانم ریحانه بصام هم سوالی دارم که توی این جمله : "کسی میتونه به ذهن من در جهت تعالی کمک کنه که به شمایل ذهن من اشراف داشته باشه؛ پس اگر کامل نداند که اسلام و عرفانش چیه نمیتونه در خلق اثری این چنینی موفق باشد." منظورتون از تعالی ذهن چیه ؟ و دوم اینکه ایا من میتونم بر اساس این نظرتون؛ استنباط کنم که "شما معتقدید معماری اسلامی در جهت تعالی ذهن گام برداشته"؛ یا خیر ؟
محبوبه علیپور ( 1392/01/15 ) :
خیلی دلم میخواد بدونم چرا نماز خوندن روی یه سطحی که آب زیرش جریان داشته باشه اشکال داره؟؟....... به نظرم حس بی نظیریه
ali darban ( 1392/04/26 ) :
سلام بسیارعالی بود.خسته نباشید
فاطمه صدقیانی ( 1392/05/29 ) :
شاید ایده های این طرح در عین سادگی روانی و گویایی دارای جذابیت باشه همچنین اینکه می بینیم از حجمی استفاده شده که در اسلام با هر فرقه ی که باشی تاثیر پذیری از اون برات مهمه ولی اصل واقعیت اینه که با این کار اقتدار -سنگینی- استحکام -خلوص- یکپارچگی و از همه مهم تر ایستایی روحی و روانی کعبه و بعد از اون مساجد رو به راحتی به تزلزل کشیده طوری که دیگه این ظاهر القای آرامش نداره به همین راحتی تمام تفکرات اسلامی - مذهبی ما زیر سوال میره یعنی اولین هدفی که خدا از نماز خواندن ما داره برای خودمان خلوتی با آرامش....

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

مسجد اعظم رم ؛ بزرگترین مسجداروپا
معماران و چالش انتخاب معماری ـ مهدی پارسایی ـ عاشقانه برای دو مسجد؛ مشیر الملک و نصیر الملک
کلیسای جامع حلقوی وین؛ هرنان دیاز آلونسو و باز زایی لایه های نامنتظر شهری
نمازخانه برادر کلاوس؛ پیتر زُمْتـُـر و هستی شناسی ماده و تاریخ
اتووود کلاسیک ـ صومعه لا تورِت ـ لوکوربوزیه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group