معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
مسجد كانسپچوال از معماران مانچو
اتووود سرویس خبر:   ندا باقری "دبیر تحریریه اتووود"
1391/09/25
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
تعداد بازدید : 11839

دفتر استانبولي معماران مانچو ، اولين تصاوير طرح پيشنهادي خود را براي رقابت در " طراحي مفهومي در معماري مسجد " كه توسط شهرداري شهر قيصريه در تركيه برگزار گشته را ارائه داده است. در اين طرح ، با حفظ اصل استفاده از يك حجم بزرگ منفرد ، يك فرم سلب ديگر جايگزين گنبد هميشگي در مساجد شده است : يك مكعب شيبدار .

" كعبه " ، مقدسترين مكان براي همه مسلمانان جهان است ؛ محلي كه همه دعاگويان بر گرد آن مي چرخند و نشاني ست از سادگي و خشوعي كه به مسلمانان توصيه شده است. اين نقطه شروعي براي طراحي اين حجم مكعبي مابل بوده است تا پلاني مستطيل شكل را حفظ كند كه از اصول اساسي برنامه ريزي براي خطوط پيوسته نماز است. دگرگوني ايجاد شده در حجم از حركات خم شدن و سجده در نماز بدست آمده است و سطوح متعلق به نمازكزاران ، با اختلاف ارتفاعي در كف به سمت قبله هدايت مي شوند.

شيب داخلي ايجاد شده به فضاي بيروني بسط داده مي شود و حياط را به دو بخش تقسيم ميكند. در قسمت مرتفع تر حياط ، نماز جمعه، عيد فطر و تشييع جنازه انجام مي شود در حاليكه قسمت پايين تر با عمق 1.5 متر از سطح زمين قرار گرفته است و با ضمايم مسجد محدود شده است. محل وضو نيز در اين قسمت قرار دارد تا دسترسي آساني براي نمازگزاران داشته باشد . آب موجود در تسهيل تهويه طبيعي، عبور نور طبيعي به داخل و خنك كردن مسجد كمك بسزايي مي كند.

نماي خارجي


نماي خارجي


نماي داخلي


نماي داخلي


كانسپت حجم


تهويه طبيعي و عبور نور خورشيد


پلان بنا و سايت


پلان سايت


پلان بنا


پلان مجموعه


برش




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
رضا ذوقی ( 1391/09/27 ) :
خیلی عالی بود به نظر من کانسپت انتخاب شده فوق العاده بود
سمانه د ( 1391/09/29 ) :
حرف نداره...
سالار ملی ( 1391/09/30 ) :
ایده تون اصلا جالب نیست انگار می خواستین خونه خدا رو به زیر اب بفرستین هر چند در طرح این نمود نداره
در ضمن در تمام تاریخ اسلام ایران دیوار سمت قبله یک دیوار صلب بوده و انسان جایز نیست در مقابل جایی که باز هست نماز بخونه و طرحتون با اضافه کردن استخر شبیه کلیسای رو آب تادائو آندو شده .
فهیمه خلیلی ( 1391/10/17 ) :
منم با نظر آقای سالار موافقم اما ایده ی فرم سجده خوبه
ریحانه بصام تبار ( 1391/10/20 ) :
اثری کانسپچوال که تابوهای مسجدسازی در ایران رو درهم کوبیده.. رو به دیوار بودن یا نبودن سمت قبله مثل داستان گربه بستن بودایی ها می مونه..! کسیکه که بخواد عبادت کنه رو که نباید توی فضای خفه گذاشت، ضمناً اگه قرار باشه به راحتی حواس آدم پرت بشه که دیگه فاتحه ی اون عبادت رو باید خوند!!
رضا ذوقی ( 1391/10/21 ) :
متاسفم بخاطر همچین ادبیات زشت ریحانه..........................
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
با عرض ادب و احترام
این طرح، یادآور بناهای دیکانستراکشنه. مبانی فکری، سازه ی نظری و خواستگاه معرفتی اکثر نحله ها و جریان های فکری غرب و علی الخصوص دیکانستراکشن با جهان بینی اسلامی در تقابل و تعارضه.
تجلی دیکانستراکشن در معماری میشه: دوئیت، دوگانگی و دو پهلویی، تناقض، آشفتگی، ایهام، تزلزل و ....
و این در حالیه که مسجد باید نمونه ی تام و تمام از تبلور وحدت و وحدانیت حضرت حق باشه. لذا از اونجایی که طراح با روح اسلام بیگانه بوده و شناخت عمیقی نسبت به آموزه های اسلام و معماری اسلامی نداشته فقط تونسته که تراوشات ذهنی خودش رو متجسد کنه.
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
دوئیت در اندیشه من نیست، دوئیت در ذات و شالوده ی عقیدتی این ایسم ها و مکاتبه. تقلید کورکورانه و پیروی جاهلانه از سبکها، نشانه ی خود کم بینی، ضعف نفس و جهالت از دوران پر افتخار و هویت ساز خودمونه.
اگر یه بار دیگه جملات خودتون رو مرور کنید، متوجه می شید که برای خودتون و حس و تجربه تون اصالت قائل شدید. اصالت حس و تجربه یعنی پوزیتویسم، یکی از تفاوت های مبنایی معماری اسلامی از معماری غربه. در هنر یا بهتر بگم «هونره» (منظورم آرت نیست)، حس و تجربه، خوشایند و بدآیند دیگران ملاک ارزیابی نیست. تحریک نفسانیات و تهییج هیجانات ارزش محسوب نمیشه، بنابراین حس من و شما از نماز خوندن در اونجا مهم نیست.
از وقتی عقل خودبنیاد، خود محور، دکارتی، جزئی و ... در غرب مطرح شد، راه هنر اسلامی و آرت غربی هم از هم جدا شد. خود محوری یا انسان محوری با جوهره ی هنر اسلامی در تناقضه.
هر اثری هنری به مثابه یک رسانه است و پیام داره. تا با حکمت هنر(فلسفه هنر) آشنا نشید، قادر به کشف این کدها نخواهید شد و در هپروت و شپروتی که ساختید دچار قضاوت های قشری و سطحی خواهید شد.
امیدوارم بالا غیرتاً متفکرین شبه روشنفکر غربی معاصر، پاشون رو از معماری اسلامی بکشن بیرون و معماری اسلامی رو با توهماتشون به سمت التقاط نبرن.
یه کم مطالعه کنید.
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
با عرض ادب و احترام خدمت شما خانم بصام
اگر عرائض بنده که ناشی از حس مسئولیت و دلسوزی بود، بوی اسائه ادب میداد عذر میخوام. فرمایشات شما تا حدّی درسته و موافقم. ولی تا حالا هیچ به این موضوع فکر کردید که چرا معماری غرب تا قبل از رنسانس و معماری ایرانی تا قبل از قاجار، یک روند بهم پیوسته و زنجیروار داشت ولی پس از رنسانس و بخصوص مدرنیته، چرا ایسم های مختلف در غرب ظهور و به سرعت افول می کنن؟؟؟ دادائیسم، فوویسم، سوررئالیسم، کانسپچوال آرت و ... کجا رفتن؟ چی شدن؟
همه ی این مکاتب که برگرفته از فلسفه و علوم عقلی هستند به دنبال تهیه ی نسخه ی نجات بشر هستند ولی چون نگاهشون به انسان بر اساس عقل بریده از وحی هست، راه به جایی نمی برن و پس از مدتی به زباله دان تاریخ میرن.... البته بنا بر فلسفه ی اسلامی هیچ مکتب، تفکر و حتی هیچ موجودی باطل محض و شر مطلق نیست... یعنی همین ایسم ها هم تک و توک نقاط قوت و نکات مثبت دارن ولی من حیث المجموع باطل و زودگذر هستن... پس بعنوان یک مسلمان متفکر و یک معمار متعهد باید بصورت هوشمندانه و عالمانه به دنبال هنر واقعی و اصیل باشیم، نه به دنبال ارضای احساسات خودمون... اون هنری که به دنبال تمنیات مادی و نفسانی باشه، میشه هنر برای هنر... یعنی پایین ترین و مبتذل ترین مرتبه از هنر. نباید دنبال هر کسی راه بیفتیم و بهشون اقتدا کنیم...
مطالعه به ما کمک میکنه نگاهی ژرف تر به معماری داشته باشیم و هندسه ی معرفتی ما رو از شلختگی خارج می کنه.
متاسفانه این حرفها رو توی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به ما نمیگن. راه دور نریم.... بهتره بگم نمی دونن که بگن.
در مورد انتقال حس خوب خودمون به دیگران باهاتون موافقم. اما هنر از جنس کشف و شهوده... تا درونمون رو نسازیم، حس خوبی از اون تراوش نمی کنه... تا در مسیر انسانیت، طیّ طریق نکنیم، نمی تونیم شیخ لطف الله دیگه ای بسازیم و پا جای پای علی اکبر اصفهانی و مرحوم لرزاده و ... بذاریم و حس خوبی به دیگران ببخشیم. از کوزه همان برون تراود که در اوست...
معماری اسلامی ما یه گنجینه است که ازش غافلیم و به دنبال مدهای پرطمطراق و زودگذر غربی هستیم. اگه شناخت و معرفتمون نسبت به هنر اسلامی عمیق و علمی باشه و به موازات اون خودمون رو هم بسازیم، معماریمون ساخته میشه و از شرق و غرب بی نیاز میشیم...
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
در مورد منابع مطالعه هم پیشنهاد میکنم، مقالات دکتر محمد مددپور، دکتر محمد نقی زاده، دکتر حسن بلخاری و شهید آوینی رو مطالعه کنید که خیلی خیلی مفیدن.
موفق و موید باشید
رسول شفیعی ( 1391/10/22 ) :
خواهش میکنم. نظر لطف شماست
امیدوارم با ظرفیت وسیع و گسترده ای که دارید پتانسیل های بالقوه خودتون رو به فعلیت برسونید و از معماران سازنده و اثرگذار باشید.
موفق و کامیاب باشید
سمانه عبدی ( 1391/10/22 ) :
طرح عالیه. به همه چیز فکر کرده.
من که خیلی خیلی از این طرح خوشم اومد
منیره زینالی ( 1391/10/24 ) :
واقعا عالیه..........
امير سلماني ( 1391/10/24 ) :
طرح ضعیف
ایده نپخته
سایت اصلا حل نشده
ترکیب بندی ضعیف تر
مصالح نا مناسب
در حد طرح دانشجویی
میترا اربابی ( 1391/11/14 ) :
به نظرم کانسپت جالب و جذابی بود
چندسالی بود به همچین طرحی از یه خونه که خدا رو میشه قشتگ احساس کرد و باهاش با شادی خلوت کرد بودم
امروز با این طرح دیدمش
به طراحش تبریک میگم.
علیرضا زارعپور ( 1391/11/30 ) :
به نظر حقیر طرح، کانسپت جالبی داره و بدلیل اینکه از یک ایده ی عامیانه و آشنا برای نمازگزار استفاده شده میشه گفت طرح قابل درکی برای کاربران اون هست. اما در رابطه با صحبت دوستان دیگر چند نکته به ذهنم میرسه که امیدوارم بیانش باعث ادامه ی تبادل نظراتمون بشه .
جناب شفیعی عزیز در جایی از صحبت هاتون فرمودید که "مکاتب جدید بدنبال تهیه ی نسخه ی نجات بشر هستند" . آیا این برداشت شما از اهداف اصول بیان شده در مکاتب مختلف هست یا اینکه واقعا مکتبی در معماری وجود داره که چنین ادعایی رو مستند کرده ؟ چون به نظر من صرف اینکه، یک مکتب اصولی رو بیان کنه و از دیدگاه خودش ترجیحاتی رو در اون لحاظ کنه نمیتونه معنی این رو بده که بدنبال تهیه ی نسخه ی نجات بشر هست. مثلا توی سبک دیکانستراکشن معماران معتقد هستند که نازیبایی هایی هم که جامعه ی انسانی امروز درگیر اون هست رو باید در طرح به نمایش گذاشت ( که چنین نظری شاید با جمله ی شما درباره ی ادعای مکاتب در تناقض باشه مگر اینکه نسخه ی نجات رو شامل این نازیبایی هم بدونیم ).
در جایی دیگر فرمودید: " هنر از جنس کشف و شهود است " به نظر حقیر چنین تفکری درباره ی هنر نمیتونه به خلاقیتی وسیع با کیفیت هنری ختم بشه ممکنه من هم بپذیرم که شاید کاشی کاری ایرانی یا طرح های قالی ایرانی برای تولید متمسک به کشف و شهودند اما ایا به نظر شما ترکیب بندی رنگ هم در کاشیکاری ایرانی شامل چنین قاعده ای میشه ؟ که البته به نظر من نه . ایا امروز هم میشه گفت که یک اثر کانسپچوال فقط با یه ادراک شهودی حاصل میشه ؟ اگر بله پس هنر مدرن رو که مملو از سنت شکنی هایی هست که بیشتر بر پایه ی تفکر و ممارست در ترکیب بندی و ... است تا احساس و کشف شهود، اسمش رو چی باید بگذاریم ؟
در قسمت دیگه ای پرسشی مطرح کردید در باب پیوستگی جریانهای معماری در غرب و ایران. من متوجه نمیشم که چرا یک سبک هنری باید ماندگاری داشته باشه ؟ اگر هنر از بطن جامعه برخاسته پس تحولات در حیطه ی هنر هم باید نشون دهنده ی این باشه که جوامع در دوران تغییر سبکها با تحولاتی روبرو شدند و آیا این تحول سبکها ( البته شاید در ایران کمتر) نشان از خودسازی و "اَداپته " کردن هنر با جامعه است ( که البته منظور از من از خودسازی به معنی پیشرفت حتمی و همیشگی هنر در این دوران نیست ).
در رابطه با صحبت دوست گرامی خانم ریحانه بصام هم سوالی دارم که توی این جمله : "کسی میتونه به ذهن من در جهت تعالی کمک کنه که به شمایل ذهن من اشراف داشته باشه؛ پس اگر کامل نداند که اسلام و عرفانش چیه نمیتونه در خلق اثری این چنینی موفق باشد." منظورتون از تعالی ذهن چیه ؟ و دوم اینکه ایا من میتونم بر اساس این نظرتون؛ استنباط کنم که "شما معتقدید معماری اسلامی در جهت تعالی ذهن گام برداشته"؛ یا خیر ؟
محبوبه علیپور ( 1392/01/15 ) :
خیلی دلم میخواد بدونم چرا نماز خوندن روی یه سطحی که آب زیرش جریان داشته باشه اشکال داره؟؟....... به نظرم حس بی نظیریه
ali darban ( 1392/04/26 ) :
سلام بسیارعالی بود.خسته نباشید
فاطمه صدقیانی ( 1392/05/29 ) :
شاید ایده های این طرح در عین سادگی روانی و گویایی دارای جذابیت باشه همچنین اینکه می بینیم از حجمی استفاده شده که در اسلام با هر فرقه ی که باشی تاثیر پذیری از اون برات مهمه ولی اصل واقعیت اینه که با این کار اقتدار -سنگینی- استحکام -خلوص- یکپارچگی و از همه مهم تر ایستایی روحی و روانی کعبه و بعد از اون مساجد رو به راحتی به تزلزل کشیده طوری که دیگه این ظاهر القای آرامش نداره به همین راحتی تمام تفکرات اسلامی - مذهبی ما زیر سوال میره یعنی اولین هدفی که خدا از نماز خواندن ما داره برای خودمان خلوتی با آرامش....

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

چینِ کمونیست و کلیسای کوچک استودیو "اُ"؛ توتم دریا و گفت و گوی سفیدِ بلندِ کشیده با جهان
موزه جدید والر ؛ معماران مویو
اتووود کلاسیک ـ كليسای جامع برزيل ـ اسكار نيماير
بیست بنا ... ـ حبیبه مجدآبادی ـ برج گائودی در منهتن نیویورک
نمازخانه ی نور جاوید از برناردو رودریگوئز؛ تعظیمیْ سبزْآبی به زمین، اقیانوس، روستا و مرگ
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group