طراحی مساجد انگلیسی به روايت معماران مِيك سپيس: " انگلستان با رشد بسيار سريع مسلمانان در دو دهه اخير مواجه بوده است و گسترش و نمود مساجد در اين كشور منعكس كننده اين روند رو به افزايش است. با تشديد بحث پيرامون چگونگي موقعيت اين مسلمانان در انگلستان، ما به اين تفكر رسيده ايم كه احداث ساختمان هايي براي آنان مي تواند تاثيرات مثبتي در بيشتر شدن حضور و اعتماد به نفس مسلمانان در نمود فرهنگ اسلامي در انگلستان شود. "
اين گروه معماري در حال طراحي مجموعه اي از مساجد در لندن و اطراف آن مي باشند و در هر طرح سعي بر توسعه زبان معاصري از اسلام دارند تا تكاملي در اسلام بريتانيايي را مطرح كنند. يكي از جنبه هاي كليدي طراحي اين مساجد، ارتباط نزديك ميان معماران و اجتماعات محلي و انجمن مساجد است. اين مساجد عمدتا محلي و كوچك هستند و توسط جامعه محلي مسلمان اطراف آن راه اندازي و نگهداري شده اند؛ در نتيجه اين ارتباط نزديك به رفع نيازهاي عملي و نمادين كاربران مي انجامد.
طراحي هر مسجد نتيجه نهايي تقاضاي اجتماعات آن ها، الزامات سياست هاي برنامه ريزي محلي، زيبايي شناسي معمارانه و نگرش فرهنگي منطقه است.
كميته مساجد اغلب انتظارات خاصي از اينكه يك مسجد چگونه بايد به نظر بيايد، دارند و اين ايده ها اغلب ريشه در تفسيرهاي خاصي از تاريخ اسلام دارند كه عموما پيرامون طراحي عناصر معماري همچون گنبد و مناره مطرح مي شوند. فرم و شكل نهايي اين عناصر و طريقه چيدمانشان، به تاثير فرهنگ هر اجتماع در طول تاريخ اسلام بستگي دارد.
" ساخت يك مسجد در لندن، فرايندي حساس و پيچيده است. به عنوان معمار، ما سعي بر تفسير پيچيدگي هاي بافت شهري لندن، خواسته ها و سياست هاي اجتماعات مساجد، شناخت تاريخچه معماري اسلامي و مطالبات اين تغييرات سريع فرهنگي مي باشيم. "
مسجد خيابان هاكني
اين مسجد در منطقه هانكي، در ميان دو ساختمان قرار گرفته است. براي كانسپت طراحي اين بنا، طرحي انتزاعي از الگوي كاشي اهالي شمال آفريقا از كاخ الحمراء در گرانادا گرفته شده و بر روي نما كار شده است. بخشي از اين طرح در واقع، نقش سازه اي و محافظتي دارد و بخشي انتزاعي و از الگوي اسلامي ست. بقيه نما با سيستم مش فلزي با روكش كار شده است كه زمينه هاي اصلي هنر اسلامي همچون نفوذپذيري، تداوم و شبكه بندي منظم را تداعي مي كند.
مسجد مايل اند
اين پروژه شامل افزودن دو طبقه اضافي به مسجد موجود است كه خود از تبديل ساختمان يك بانك نئو كلاسيك بوجود آمده است. چشم انداز خيابان همچون هنري التقاطي ست؛ اين سايت در ميان يك سينماي 1930 و يك فروشگاه بزرگ يكپارچه ي ويكتوريايي قرار دارد. بنابراين، يافتن يك عملكرد معاصر در ميان اين تركيب غني به زمان بيشتري نيازمند بوده است. ديواره شيشه اي الحاقي به اين طرح با انتزاعي اسلامي به سبك خط كوفي مزين شده است.
طرح اوليه مسجد گلينگهام
اين پيشنهاد، بخشي از مزايده زمين براي اين مسجد در گلينگهام بوده است. اين مسجد كه بر پايه ستون داري همانند طرح شهرهاي شمال آفريقا همچون فاس و مراكش، همراه يا حياط و يك مناره در گوشه ساخته شده است. در اين طرح از يك سقف زيگزاگ نامنظم براي سقف و از مس هواديده براي پوشش مناره در بالاي يك كافه ي شيشه اي استفاده شده است.
مسجد گرين بتنال
اين مسجد در زميني بي تناسب در ميان يك سري كابين هاي موقت قرار گرفته است و اين پيشنهاد براي جايگزيني كامل ساختمان كنوني ارائه شده است. سايت بنا در ميان يك خط راه آهن، يك پارك و يك مدرسه ويكتوريايي قرار گرفته است. بي نظمي در شكل اين زمين، به اجبار طرح را به شكل يك مثلث درآورده است و يك فضاي مناره شكل جايگزين عناصر سنتي گنبد و مناره هاي معمول شده است كه به شكلي پويا بر روي اين طرح، تعبير و اضافه گشته است. سايبان ورودي نمازخانه با طرح هاي اسليمي مزين شده است و در مواقع لزوم به گسترش سطح نمازخانه كمك مي كند.