معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1475
معماری کوچک مقیاس   - 21
منظر شهری   - 1443
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1088
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1004
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 926
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 835
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 786
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 782
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 766
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 711
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 643
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 621
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 565
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
منتقدان معماری   - 530
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 523
معماری جنگلی   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 501
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 12
روح مکان   - 500
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 481
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 478
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 446
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 438
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
طراحی مُد   - 9
هنر مدرنیستی   - 415
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
توسعه پایدار   - 399
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 351
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 341
معماری بیابانی   - 8
معماری سبز   - 336
معماری خوانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 323
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
اتووود کلاسیک   - 291
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 283
طراحی و پناهجویان   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 267
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری محلی   - 264
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ارزان   - 259
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 255
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری تجربی   - 249
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 240
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 238
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 236
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 210
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 194
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 175
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 148
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 140
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 133
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری و فاجعه   - 124
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 119
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری مذهبی   - 87
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 84
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 83
عبور از مرحله جنینی   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اقتصادِ فضا   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 72
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 70
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
فیلوکیتکت   - 69
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 64
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 55
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فضای داخلی   - 54
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و رسانه   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
پداگوژی انتقادی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
باشگاه مشت زنی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 2
باهاوس   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و روانشناسی   - 37
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و نقاشی   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و ادبیات   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری مجازی   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
آنتروپوسین   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 33
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 43
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 27
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییجی مورتی   - 1
باک مینستر فولر   - 12
لوییس بورژوا   - 8
برنارد چومی   - 33
لُکُربُزیه   - 148
برنارد خوری   - 2
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 57
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 6
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 192
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 20
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -814
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -402
گالری   -87
فرهنگی   -336
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -233
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -8
تفریحی   -163
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تراشه های کانسپچوال ـ والتربنیامین و شخصیت ویرانگر
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1392/01/10
مـنـــــــبـع : http://www.revistapunkto.com
تعداد بازدید : 4157

به غیر "پروژه پاساژها" که ان را نیز نمی توان یک متن منسجم متمرکز بر معماری دانست، دو یا سه متن نسبتا کوتاه دیگر وجود دارد که شاید بتوان با کنکاش در ان ها نگاه والتر بنیامین به معماری را کاوید، یکی از ان ها "تجربه و فقر" است و دیگری"شخصیت ویرانگر"، انچه پی می اید برگردانی از این نوشتار است، نوشتاری که محور کتابی همچون "فلسفه بنیامین: تخریب و تجربه" نوشته ی اندرو بنیامین قرار گرفته است در مقالاتی هم چون "انسان بی وطن: تاملاتی بر شخصیت ویرانگرِ والتر بنیامین" نوشته اروینگ ولفارت نیز بر ان تاکید گردیده.

این کوتاهْ نوشته پیش از این توسط امید مهرگان نیز به فارسی برگردانده شده است که نسخه هایی از این برگردان را می توانید اینجا و اینجا نیز بیابید.

احتمالا برای هر ادمی پیش می اید که وقتی برمی گردد و زندگی اش را مرور می کند به این نتیجه می رسد که تقریبا ریشه تمام تعهداتی که در طول عمرش به ان ها مقید بوده است از انسان هایی نضج می گیرند که همه بر تجسد ویژگی های یک "شخصیت ویرانگر" در ان ها متوفق الرای هستند. او روزی، احتمالا بر حسب تصادف، با این واقعیت مواجه می شود و هر چه این شک سنگین تر باشد، احتمالا، مجال او برای ارائه وجوه شخصیت ویرانگر بیشتر بوده است.

شخصیت ویرانگر فقط یک اسم رمز می شناسد: "جا بازکردن" و فقط به یک کنش پایبند است: "جاده صاف کردن" نیاز او به هوای تازه و فضای باز از هر کینه ای قوی تر است.

او جوان و شاد است، جوان است از ان رو که ویران گری با پاک کردن تمام نشانه گان سن و سالی که از ما گذشته، انسان را دوباره جوان می سازد. او شادی می کند، چرا که پاک کردن هر چیزی برای او به معنای به حداقل رساندن و حتی امحای کامل تمام ان چیزهایی است که او را از شرایط ایده ال دور می کند. به واقع تنها زمانی به عمق و میزان سادگی جهان پی می بریم که مشاهده می کنیم، شان جهان در محک مواجه با ویرانی، نهایتا به خلق تصویری این چنین اپولونیونی از شخص ویرانگر منتهی می گردد. این همان شانی است که همچون بندی سترگ، هر انچه وجود دارد را تنگ بغل کرده، یکی می سازد. تمام انچه پیش امد جلوه ایست از انچه به شخصیت ویرانگر استطاعت درک نمایی از یک هارمونی عمیق تر می دهد.

[نرینهْ] شخصیت ویرانگر، همیشه حین کار سرِحال و سرْزنده است. این طبیعت[ــِـ زنانه] است که، حداقل به صورتی غیر مستقیم، ضرباهنگ او را مقرر می سازد، چرا که او بایستی از طبیعت پیشی گیرد، که در غیر این صورت طبیعت خود ویرانگری را مقرر خواهد ساخت.

شخصیت ویرانگر، تصویری از اینده نزدیکِ پیش رو ندارد، نیازهای انچنان زیادی هم ندارد و در این میان کمترین چیزی که برایش اهمیت دارد این است که بداند چه چیزی جایگزین انچه ویران می کند خواهد شد، انچه بیش از هر چیزی، حداقل در لحظه، برایش اهمیت دارد فضای خالی است ـ جایی که تا لحظه ای پیش چیزی در ان قرار داشت یا قربانی ای در ان می زیست، بدون شک کسی پیدا خواهد شد که به این فضا نیاز داشته باشد، بدون ان که این فضا را اشغال کند.

سرش به کار خودش است و تنها کاری که نمی کند، کارِ افرینشگرانه است. به همان میزان که انسانِ آفرینشگر محتاج تنهایی است، او نیازمند ان است که مدام در احاطه مردم ـ شاهدانی بر کارایی اش ـ باشد.

شخصیت ویرانگر یک نشان است، نشانی هم همچون نشانه های مثلثاتی که می توان به هر سازی رقصاندش، از این روست که به راحتی لابه لای یاوه بافی ها و مهمل گویی ها لانه می کند و سعی بر فاصله گذاری میان او و این یاوه ها و مهملات دست سایی است عبث.

شخصیت ویرانگر علاقه ای به فهمیده شدن ندارد. تلاش در این راستا را نیز خام و سطحی می داند، فهمیده نشدن اسیبی به او نمی رساند، به عکس، [خودْخواسته] به این بارزه دامن می زند، درست همچون اوراکل ها[که گاه پیشگو و گاه جادوگر است و با نامیدن و تولید می آفریند و حقانیت و سرنوشت جهان را تعیین خواهد کرد]؛ ان نهادهای تخریب گر دولت، که محرک این نوع نگاه اند. شایعه؛ این بورژوایی ترینِ پدیده ها، صرفا ابزاری است برای فرار مردم از بدفهمی های رایج بر ان ها، حال انکه شخصیت ویرانگر بدفهمی را تاب می اورد و به شایعه دامن نمی زند.

شخصیت ویرانگر خصم انسانِ غلافی ایست[استعاره ای مناسب برای ترس فزاینده از خشونت در پست مدرنیته متاخر]؛ انسانی به دنبال ارامش و راحتی، که غلافْ ماوایش، عصاره و هسته اصلی این ارامش است، درون غلاف رَدِ مخملْینی است که او بر جهان به یادگار گذاشته است، این در حالی است که شخصیت ویرانگر هیچ ردی از خود به جای نمی گذارد، حتی ردهای تخریب را نیز محو می کند[انسان غلافْ نشین برخلاف شخصیت ویرانگر که ویران destruct می کند، امحا devastate می کند، یعنی مرزهای ممکنِ اینده را نیز از مسدود می کند و از میان می برد و هیچ امیدی برای رشد به جای نمی گذارد].

شخصیت ویرانگر در خط مقدم سنت گراها می ایستد. برخی مردم با دور از دسترس دانستن چیزها، دست یافتن به ان ها را به اینده [حتما دور] احاله داده و بدین طریق از ان ها محافظت می کنند، برخی [اما] هر موقعیتی را مغتنم می دانند و همه چیز را در دست رس و ممکن و به همین سبب به کل نابودشان می سازند، ادم های دسته دوم را ویرانگر می خوانند.

شخصیت ویرانگر واجد اگاهی انسان تاریخی است؛ انسانى كه ژرف ترين احساس اش نوعى بدگمانى نازدودنى است نسبت به روندهایی که بر [فیزیک] چیزها می گذرد، نوعی کارْبلدی readiness که گویی از ابتدا در ذاتش نهادینه شده، برای تشخیص امکان خراب شدن هر چیزی، بنابراین شخصیت ویرانگر تجسد کامل به خودْ اتکایی است.

شخصیت ویرانگر هیچ چیزی را پایدار و ماندگار نمی بیند و دقیقا از این روست که هرجایی راهی پیدا می کند، ان هم جایی که دیگران فقط به موانع و کوه ها بر می خورند و درست به همین دلیل که او هر جایی راهی می بیند، بایستی هر چیزی در هرجایی را پاک کند و البته همیشه این کار را سبوعانه به انجام نمی رساند، بعضا، به ظریف ترین صورت های ویران کردن نیز متمسک می گردد و باز هم از ان جایی که او هرجایی راهی می یابد، همیشه بر تقاطع ها مستقر است، بنابراین هیچ گاه نمی دانید که چه پیش خواهد امد. او هرانچه موجود است را به خُردِ ریز تبدیل می کند ـ نه برای انکه خُردِ خاکشی کردن را دوست دارد، بلکه بدان رو که می تواند از میان این خرابه ها راهی بازکند.

شخصیت ویرانگر نه از این رو به زندگی علاقه مند است که ان را با ارزش می داند، بلکه زندگی می کند چرا که خودکشی به دردسرش نمی ارزد.

آی وی وی و تخریب کوزه های سرامیکی و باستانی چینی(1995)




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

یوتوپیای کوچک و سرانجام هنر در عصر بازتولید مکانیکی
پروژه پاساژها؛ والتر بنیامین و بازی اشباح در ویرانه های بورژوازی
تراشه های کانسپچوال ـ تاریخ نگاری مخروبه ها از یونان باستان تا قرن نوزدهم
کتاب خانه اتووود ـ والتر بنیامین و معماری مدرنیته ـ اندرو بنیامین و چارلز رایس
تراشه های کانسپچوال ـ والتر بنیامین، معماری، تاریخ ابدی و گذر از ایده ئولوژی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group