با نگاهی به تاریخ معماری در روایت رسمی اش شما می توانید به سادگی بسیاری از واقعیت های تاریخی را فراموش کنید و زنان معمار را ابداعی متعلق به دهه 1950 بدانید، اما این نمی تواند حقیقت باشد. نام های بزرگی هم چون لوکوربوزیه، میس ون دروهه، فرانک لوید رایت و لویی کان غالبا از همتایان مونثشان بی نهایت الهام گرفته اند و این زنان بی نهایت در اثارشان منشا اثر بوده اند، وب سایت آرک دیلی در مارچ 2013 اقدام به معرفی ده تن از تاثیرگذارترین معماران زن بر فضای معماری مدرن کرد، اتــــووود به فراخور این ده تن را معرفی خواهد کرد:
ماریون ماهونی گریفین
ماریون ماهونی گریفین، که در تصویر بالا کنار همسرش نشسته است، نه تنها اولین زنی است که موفق به اخذ مدرک لیسانس در معماری گردید، بلکه اولین کارمند فرانک لوید رایت نیز می باشد. وی در سال 1871 به دنیا امد و در ام آی تی مشغول تحصیل معماری گردید. پس از فراغت از تحصیل به سال 1894، در دفتر پسر عمویش مشغول کار شد، کسی که به طور اتفاقی در پروژه ای با معمارانی دیگر، از جمله فرانک لوید رایت شریک شد، فرانک لوید رایت، ماهونی را در سال 1895 استخدام کرد، ماهونی به عنوان اولین کارمند فرانک لوید رایت، تاثیری بی نهایت ژرف بر توسعه سبک پرریPrairie فرانک لوید رایت داشت، به زودی رندرهای ابرنگ او به شناسه اثار فرانک لوید رایت تبدیل گردید و البته همانگونه که معمول ان زمان بود، رایت هیچگاه برای او تره هم خرد نکرد.
همکاری این دو با هم در سال 1909، همزمان با سفر رایت به اروپا تمام شد، با این ها او همچنان به واسطه مشتریان رایت در امریکا مورد رجوع قرار می گرفت و کارهایی از ان ها را می پذیرفت و عملا بر تمام جوانب طرح احاطه داشت. در سال 1911 او با والتر برلی گریفین ازدواج کرد، کسی که او نیز با رایت همکار بود، ان ها به همراه یک دیگر دفتری به راه انداختند و خیلی زود طرح پایتخت استرالیا در کانبرا را بردند، هر دو به استرالیا مهاجرت کردند و بعد از ان به هند و در هند به کارشان ادامه دادند تا انکه گریفین در سال 1937 فوت کرد، پس از فوت وی ماهونی تا دم مرگ در سال 1961 از هر گونه فعالیت در حوزه معماری اجتناب کرد.
اتووود موضوع زنان و معماری را به فراخور محتوایی که در این زمینه تولید شده است پی گیری کرده
یادداشت زاهــــــــــا حـــــــــدیــد چیـــــــــــســــــت؟ نگاهی تاریخ نگارانه دارد به چرایی و چگونگی تولید زاها حدید به عنوان یکی از مهمترین معماران زن زنده
مقاله زنان باهاوس؛ روایتی ربوده شده نیز نگاهی است به زنان مدرسه باوهاوس و سرنوشتشان
مقاله اکثریت خاموش؛ ایا طراحی هنوز باشگاهی مردانه است? نیز چرایی عدم تبلور تام و تمام زنان در محیط طراحی را مد نظر می اورد