معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1452
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1439
معماری و ادبیات   - 21
نظریه معماری   - 1079
معماری کوچک مقیاس   - 21
طراحي داخلي   - 997
معماری و گیم   - 20
سازه های شهری   - 925
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 909
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 852
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 832
معماری و هوش مصنوعی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 780
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نظریه شهری   - 774
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 765
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 704
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
کلان سازه   - 641
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری مدرن   - 615
معماری بایومورفیک   - 15
معماری پایدار   - 559
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 530
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 511
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 499
معماری جنگلی   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 497
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 475
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 438
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
آینده گرایی   - 424
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 414
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 410
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
توسعه پایدار   - 396
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 345
معماری بیابانی   - 8
معماریِ توسعه   - 339
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 8
معماری سبز   - 333
طراحی مُد   - 7
طراحی نئولیبرال   - 323
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری پست مدرن   - 319
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 287
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 264
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 264
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 249
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 240
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 233
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 233
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 223
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 208
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 204
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 200
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 198
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 193
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 170
طراحی و پناهجویان   - 7
فضای منفی   - 166
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری خوانی   - 7
مسکن روستایی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 139
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ژاپن   - 133
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
ترسیمات معماری   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 119
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 119
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 113
آنتروپوسین   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 87
معماری مصر   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 83
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 81
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اقتصادِ فضا   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 70
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
فیلوکیتکت   - 67
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
عبور از مرحله جنینی   - 4
ویرانه ها   - 62
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 55
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 52
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری پراجکتیو   - 52
پداگوژی انتقادی   - 3
پداگوژی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری فضای داخلی   - 51
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری دیجیتال   - 48
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 47
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و رسانه   - 47
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
هنر روسیه   - 38
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و روانشناسی   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
بحران آب   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری و نقاشی   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 32
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 147
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 12
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 30
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 29
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 102
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 18

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -810
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -396
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -163
ویلا   -8
مسکونی ـ تجاری   -163
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
آزادی در ابرها؛ جولیان آسانژ، بردلی منینگنز و ادوارد اسنودن به روایت اسلاوی ژیژک
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/06/08
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق شماره 1819 تاريخ 1392/06/07 نوشته ي اسلاوی ژیژک ، ترجمه ي امیررضا گلابی
تعداد بازدید : 2921

همه ما چهره بشاش و سرشار از امید پرزیدنت اوباما را در خلال مبارزات دوره اولش به یاد می‌آوریم، هنگامی که او شعارش را مدام تکرار می‌کرد، “آری، ما می‌توانیم!”- ما می‌توانیم از شرِ کلبی‌مسلکی دوره بوش خلاص شویم و عدالت و رفاه اجتماعی را برای مردم آمریکا به ارمغان آوریم.

اکنون که ایالات‌متحد به عملیات مخفیانه‌اش ادامه داده و شبکه جاسوسی‌اش را تا حد جاسوسی علیه هم‌پیمانانش گسترش می‌دهد، می‌توانیم تظاهراتی را تصور کنیم که در آن معترضان بر سر اوباما فریاد می‌زنند: “تو چگونه می‌توانی از پهپادها برای کشتن استفاده کنی؟ تو چگونه می‌توانی حتی علیه متحدانمان جاسوسی کنی؟” آن‌وقت است که اوباما برمی‌گردد و نگاهشان می‌کند و با لبخندی شیطانی می‌گوید: “آری، ما می‌توانیم...” اگرچه، شخصی‌کردن ساده ماجرا نکته اصلی را نادیده می‌گیرد: فاش‌شدن تهدید علیه آزادی‌هایمان توسط افشاگرها ریشه‌های متکثر و منتشر (سیستمیک) عمیق‌تری دارد.

از ادوارد اسنودن باید دفاع کرد نه از این‌رو که کارش پلیس مخفی ایالات متحد را به دردسر انداخت و آبرویش را برد، درسی که او می‌دهد جهانشمول است؛ فراتر از ضربه‌زدن صرف به ایالات‌متحد. چیزی که او افشا کرد کاری بود که نه‌تنها ایالات متحد بلکه تمام قدرت‌های بزرگ (و البته نه‌چندان بزرگ) - از چین تا روسیه، از آلمان تا اسراییل - تا جایی که توان فنی‌اش را داشته باشند، انجام می‌دهند. به این قرار، کار او شالوده‌ای واقعی به دست می‌دهد برای دلواپسی‌های ما از اینکه تا چه میزان تحت نظارت و کنترل بوده‌ایم. اسنودن - ا مَنینگ- در واقع چیزی بیش از آنچه خودمان می‌دانستیم و تصور می‌کردیم درست است به ما نگفته‌اند- اما اینکه قضیه‌ای را به‌طور کلی بدانیم یک چیز است و اینکه اطلاعات و داده‌های مشخص و دقیق داشته باشیم چیز دیگر. کمی شبیه این است که کسی بداند شریک زندگی سروگوشش می‌جنبد- آدم می‌تواند با صرف آگاهی با این موضوع کنار بیاید، اما قضیه وقتی دردناک می‌شود که جزییات پرشور ماجرا برایش رو شود، وقتی عکس‌هایی از آن دو به دستش برسد.

در سال 1843، مارکس جوان مدعی شد که رژیم سابق آلمان “تنها تصور می‌کند به خود باور دارد و از همه دنیا نیز می‌خواهد چنین تصوری داشته باشند.” در چنین موقعیتی، رسوا‌کردن قدرتمندان خود به سلاحی تبدیل می‌شود- یا، آنگونه که مارکس در ادامه می‌نویسد: “فشار واقعی را باید افزایش داد، آن‌هم با افزودن آگاهی از فشار به خود فشار؛ شرم را باید شدت بخشید و به شرمی بیشتر تبدیل کرد؛ با علنی‌کردنش.” و این دقیقا وضعیت امروز ماست: ما امروزه با کلبی‌مسلکی بی‌شرمانه نمایندگان نظم موجود جهانی مواجهیم که “تنها تصور می‌کنند به ایده‌شان در باب دموکراسی، حقوق بشر و ...، باور دارند.” چیزی که در افشاگری‌های ویکی‌لیکس اتفاق افتاد این بود که “شرم آنها و مایی که حکمرانی چنین قدرتی را بر خود تحمل می‌کنیم، با علنی‌شدنش، شرم‌آورتر شد.”

چیزی که باید از آن شرمنده باشیم فرآیند جهانی تنگ‌تر‌شدن فضا برای آن چیزی است که ایمانوئل کانت “کاربرد عقل در عرصه عمومی” می‌نامید. کانت در نوشته کلاسیک خود “روشنگری چیست؟”، کاربرد “عمومی” و “خصوصی” از عقل را در مقابل هم قرار می‌دهد. “خصوصی” برای کانت آن نظم اشتراکی-نهادی است که ما در آن غوطه‌وریم (دولتمان، ملتمان، ...)، در حالی‌که “عمومی” کلیت فراملی به‌کارگیری عقل هر فرد است:

به‌کارگیری عمومی خرد خود باید همیشه آزاد باشد و فقط همین نوع به‌کارگیری خرد است که می‌تواند روشنگری را به میان مردم بياورد. اما از سوی دیگر، دامنه به‌کارگیری خصوصی خرد را اغلب می‌توان خیلی محدود کرد بی‌آنکه مانع پیشرفت روشنگری شود. منظور من از اصطلاح به‌کارگیری عمومی خرد، به‌کارگیری‌ای است که یک پژوهشگر از خرد خود می‌کند تا با مردمان باسواد سخن گوید و مقصود من از اصطلاح به‌کارگیری خصوصی خرد، آن نوع به‌کارگیری خرد است که یک شخص مثلا در مقام کارمند اداره یا شاغل در یک موسسه در امور شغلی خود از خرد خویش می‌کند. [ترجمه از یدالله موقن] ببینید کانت در کجا راه خود را از عقل سلیم و شعور لیبرالی ما جدا می‌کند:

به‌زعم او، قلمرو دولت حوزه “خصوصی” است منافع جزیی یا خاص محدوده‌اش را تعیین می‌کند، در حالی‌که افرادی که در باب مسایل عمومی فکر می‌کنند از خردشان به صورت “عمومی” استفاده می‌کنند. این تمایز کانتی مخصوصا با اینترنت و سایر رسانه‌های جدیدی همخوانی دارد که مابین “کاربرد عمومی” آزادانه و کنترل رو به افزایش “خصوصی” دو شقه شده‌اند. در عصر رایانشِ ابری (Cloud computing)، ما دیگر احتیاجی به رایانه‌های شخصی قوی نداریم: نرم‌افزارها و اطلاعات برحسب نیازمان در دسترس است، و کاربران می‌توانند از طریق مرورگرهای خود به ابزارها و برنامه‌های تحت وب به‌گونه‌ای دسترسی پیدا کنند که گویی این برنامه‌ها روی رایانه شخصی‌شان نصب شده است.

ولی این دنیای حیرت‌انگیز جدید، تنها یک‌سوی ماجراست، که می‌توان آن را شبیه لطیفه معروفی درباره دکتری خواند که “اول خبر خوب را می‌دهد، سپس خبر بد را.” کاربران به نرم‌افزارها و برنامه‌هایی دسترسی دارند که دور از دسترس آنها در اتاق‌هایی تحت‌کنترل به همراه هزاران رایانه نگهداری می‌شوند- یا اگر بخواهیم از متنی تبلیغاتی درباره رایانش ابری نقل قول کنیم: “جزییات از مصرف‌کنندگان جدا شده، مصرف‌کنندگانی که دیگر نیازی ندارند در زیرساخت‌های فناوری “رایانش ابری” که از آنها پشتیبانی می‌کند تخصص یا بر آنها نظارت داشته باشند.” دو واژه در اینجا گویای همه‌چیز است: “جدا‌شدن” و “نظارت”- برای مدیریت یک ابر، احتیاج به یک سیستم کنترلی است که بر کارکردش نظارت داشته باشد و این سیستم، طبق تعریفش، از کابران آن مخفی است. هر چقدر ابزار کوچکی که در دستم می‌گیرم شخصی‌تر باشد (تلفن‌های هوشمند یا ابزارهای کوچک قابل حمل)، هرچه استفاده از آن ساده‌تر و کارکردش “شفاف‌تر” باشد، کل دستگاه بیشتر باید به کاری که در جای دیگری صورت می‌پذیرد تکیه کند، به حلقه عظیم ماشین‌هایی که تجارب کاربران را سروشکل می‌بخشد. هرچه تجاربمان غیربیگانه‌تر، خودانگیخته‌تر و شفاف‌تر باشد، بیشتر توسط شبکه نامریی تحت کنترل آژانس‌های دولتی و کمپانی‌های خصوصی عظیمی تنظیم می‌شود که تابع برنامه‌های سری دولتند.

همین که تصمیم بگیریم مسیر اسرار دولت را تعقیب کنیم، دیر یا زود به نقطه سرنوشت‌سازی می‌رسیم که در آن خود مقررات قانونی که مقرر می‌کنند چه چیز سری یا مخفی باشد سری و مخفی می‌شوند. کانت اصل اساسی حقوق عمومی را چنین صورت‌بندی کرد: “همه اقدامات مرتبط با حقوق دیگر آدمیان خلاف عدالتند، اگر چنانچه قاعده راهبر آنها با قاعده عمومیت یا همگانی‌بودن سازگار نباشد.” یک قانون سری، قانونی که برای مردم ناشناخته باشد، به استبداد دلبخواهی مجریانش مشروعیت می‌بخشد، چنان‌که اخیرا تیتر گزارشی درباره چین می‌گوید: “در چین حتی خود اینکه چه چیزی سری است، سری است.” روشنفکران مزاحمی که از سرکوب‌های سیاسی چین، فجایع طبیعی، فقر روستایی، و ... گزارش داده‌اند، به دلیل افشای اسرار دولتی به سال‌ها زندان محکوم شده‌اند. نکته اینجاست که خیلی از قوانین و مقرارتی که رژیم دولت سری را ساخته خودشان محرمانه‌اند، و این موجب می‌شود افراد به سختی متوجه شوند چرا و چگونه از قوانین تخطی کرده‌اند.

چیزی که کنترل همه‌جانبه بر زندگی‌مان را اینقدر خطرناک می‌کند این نیست که ما خلوتمان را از دست داده‌ایم و اسرار شخصی‌مان در برابر چشم “برادر اعظم” بر‌ملا شده؛ هیچ سازمان دولتی نیست که بتواند چنین نظارتی را اِعمال کند- نه از این‌رو که آنها به اندازه کافی نمی‌دانند، بلکه از این‌رو که بیش از حد می‌دانند. حجم مطلق داده‌ها بسیار زیاد است، و به‌رغم وجود همه این برنامه‌های پیچیده برای تشخیص پیام‌های مشکوک، رایانه‌هایی که میلیاردها داده را بررسی می‌کنند کودن‌تر از آنند که آنها را به‌گونه‌ای صحیح تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنند، و این منجر به خطاهای احمقانه و بیش از حدی می‌شود که در نتیجه‌اش یک فرد بی‌گناه در فهرست تروریست‌های بالقوه قرار می‌گیرد و این است که نظارت دولتی بر ارتباطاتمان را حتی خطرناک‌تر می‌کند. بدون اینکه بدانیم چرا، بدون ارتکاب هیچ عمل غیرقانونی، ناگهان می‌توانیم خود را در فهرست تروریست‌های بالقوه بیابیم. به‌یاد بیاوریم پاسخ افسانه‌ای ویراستار روزنامه هیرست را به نظرخواهی این روزنامه که پرسیده بود چرا نمی‌خواهد از یک تعطیلات بلند‌مدت که مستحق آن است استفاده کند: “می‌ترسم اگر بروم، هرج‌و‌مرج شود، همه چیز از هم بپاشد، اما حتی بیشتر از این می‌ترسم که اگر بروم، همه چیز بدون من به همان روال عادی خود پیش رود، اثباتی بر اینکه واقعا نیازی به من نیست!” چیزی مشابه این نکته را می‌توان درباره نظارت دولتی بر ارتباطات ما گفت: باید از این بترسیم که دیگر چیزی مخفی نداریم، اینکه سازمان‌های سری دولتی همه چیز را می‌دانند، اما بیشتر باید از این بترسیم که آنها در انجام این مهم شکست بخورند.

به همین دلیل است که افشاگران نقش حیاتی در زنده نگه‌داشتن “خرد عمومی” ایفا می‌کنند. آسانژ، منینگ، اسنودن، ... قهرمانان جدید ما هستند، مثال‌هایی از اخلاق جدید درخور عصر کنترل دیجیتالی ما. آنها دیگر افشاگرانی نیستند که اَعمال غیرقانونی کمپانی‌های خصوصی (همچون شرکت‌های نفتی، دخانیات یا بانک‌ها) را برای مقامات افشا می‌کنند؛ آنها به انتقاد از خود این مقامات یا موسسات دولتی می‌پردازند، در مواقعی که مقامات مذکور به “کاربرد عقل در حوزه خصوصی” روی می‌آورند. ما به منینگ‌ها و اسنودن‌های بیشتری در چین، روسیه، و همه‌جا نیاز داریم.

دولت‌هایی هستند به مراتب سرکوبگرتر از ایالات متحد- فکرش را بکنید برای کسی مثل منینگ در دادگاهی در چین یا روسیه چه اتفاقی می‌افتاد (به احتمال زیاد محاکمه علنی در کار نبود! ) اما نباید در باب نرمش ایالات‌متحد اغراق کرد. درست است که ایالات‌متحد به اندازه چین یا روسیه با زندانیان باخشونت رفتار نمی‌کند- زیرا به دلیل برتری‌های فنی‌اش، احتیاجی به اِعمال خشونت آشکار ندارد (البته به وقتش، خیلی هم آماده اعمال خشونت است)، اما کنترل دیجیتالی نامحسوس به‌قدر کافی کارشان را راه می‌اندازد. به این معنی، ایالات متحد حتی از چین و روسیه هم خطرناک‌تر است زیرا اقدامات نظارتی آن به‌خودی‌خود قابل فهم و واضح نیست، در حالی‌که خشونت چینی‌ها آشکار است.

ازین‌رو، کافی نیست که یک دولت را در برابر دولت دیگر قرار دهیم (کاری که اسنودن کرد، او از روسیه علیه ایالات متحد استفاده کرد.) ما به یک بین‌الملل (انترناسیونال) جدید نیاز داریم، یک شبکه بین‌المللی برای سازماندهی حفاظت از افشاگران و انتشار پیامشان. افشاگران قهرمانان ما هستند زیرا ثابت می‌کنند که اگر اصحاب قدرت می‌توانند ما را کنترل کنند، ما نیز می‌توانیم دست به حمله متقابل بزنیم و به هراسشان بیندازیم.

 

منظور از ابر یا cloud در تيتر خبر، سیستم دسترسی به اطلاعات، نرم‌افزارها و ابزارهایی است که پردازش، نگهداری و کنترل آنها به جای رایانه خصوصی در فضای اینترنت و از طریق سرورهای قدرتمند انجام می‌شود، در سیستم فوق، رایانه شخصی تنها درگاهی است برای ورود و دریافت اطلاعات، ویژگی نظام فوق استفاده حداقلی از فضای رایانه شخصی، عدم نیاز به نصب نرم‌افزارهای پیچیده و عدم نیاز به رایانه پیچیده برای اجرای نرم‌افزارهای قدرتمند است، به دلیل اینکه عملیات پردازش و نگهداری اطلاعات در محلی دیگر و توسط رایانه‌های بسیار قوی‌تر صورت می‌گیرد. خطر چنین سیستمی وابستگی بیشتر کاربر به سیستم ارایه‌دهنده خدمات است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اسلاوی ژیژک، منظر پارالاکس و حقیقت تضاد در شی ای که مازاد زمینه است
آینده پژوهی در امروز و اینجا به روایت اسلاوی ژیژک ـ قسمت سوم
اسلاوی ژیژک؛ پارالاکس و معماری
تراشه های کانسپچوال ـ اِسلاوُی ژیژک، اصالت اندیشه و لزوم نظریه
تراشه های کانسپچوال ـ اسلاوی ژیژِک؛ نوْیوتوپیا و امپراتوری خیال
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group