معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1476
معماری کوچک مقیاس   - 21
منظر شهری   - 1443
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1089
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1006
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 926
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 835
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 786
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 782
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 766
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 711
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 643
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 623
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 566
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 524
معماری جنگلی   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 501
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 12
روح مکان   - 500
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 481
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 478
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 447
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 438
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
طراحی مُد   - 9
هنر مدرنیستی   - 416
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
توسعه پایدار   - 399
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 351
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماریِ توسعه   - 341
معماری بیابانی   - 8
معماری سبز   - 337
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
معماری خوانی   - 8
معماری پست مدرن   - 324
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 292
طراحی و پناهجویان   - 7
تغییرات اقلیمی   - 283
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 267
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری محلی   - 264
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ارزان   - 259
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 255
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری تجربی   - 249
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 240
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 238
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 236
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 211
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 148
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 140
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 134
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری و فاجعه   - 124
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 119
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 84
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 83
عبور از مرحله جنینی   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اقتصادِ فضا   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 72
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
فیلوکیتکت   - 69
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 67
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 64
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدارس معماری   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری پراجکتیو   - 55
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری فضای داخلی   - 55
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 52
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و رسانه   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
پداگوژی انتقادی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
باشگاه مشت زنی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 2
باهاوس   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری و روانشناسی   - 38
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و نقاشی   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و ادبیات   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری مجازی   - 23
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
آنتروپوسین   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 33
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 43
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 27
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییجی مورتی   - 1
باک مینستر فولر   - 12
لوییس بورژوا   - 8
برنارد چومی   - 33
لُکُربُزیه   - 148
برنارد خوری   - 2
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 57
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 6
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 193
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 20
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -815
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -402
گالری   -87
فرهنگی   -336
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -233
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -8
تفریحی   -164
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
اتووود کلاسیک ـ میدان دل کامپو ـ سیه نا
اتووود سرویس خبر:   معصومه مردانی
1393/08/26
مـنـــــــبـع : کتاب میدان های شهری معماری و طراحی فضا های باز از یورگن کنیرش ، ترجمه ی دکتر فریدون قریب
تعداد بازدید : 4546

“سایه برج مانیا” مانند عقربه یک ساعت افتابی روی صفحه ساعت میدان می لرزد و سرعت متغیر زندگی روزانه را از هفتصد سال پیش نشان می دهد. زمانی سیه نا مستعمره رم بود، در محل فعلی میدان نیم دایره و صدف گونه فعلی میدان دل کامپو، فوروم قرار داشت. در این گودی دره، جایی که سه خیابان بهم می رسند، بعدها یک بازار به وجود امد که محلی به عنوان میعادگاه “کامپو” و کاملا شبیه نخستین فوروم در روم بود.  

امروزه میدان دل کامپو با طراحی نمای مجللش، به صورت امفی تئاتر عمومی بزرگی به نظر می رسد. قهوه خانه ها، رستوران ها و غذا خوری ها، همه، حاشیه بالای میدان را مانند لژها و بالکن های تماشاخانه احاطه کرده اند. همه میدان ها صحنه های نمایش برای زندگی غم انگیز انسانی هستند، اما فقط تعداد کمی از میدان ها، این طور کامل و بی نقص و دارای تاریخی پر حادثه در یکی از شهرهای ثروتمند منطقه توسکانا هستند. اما این توپوگرافی منحصر به فرد و فوق العاده است که به ان شهرت جهانی بخشیده است.

یازده گذرگاه باریک به میدان دل کامپو منتهی می شوند که اصلا احساس نمی شوند، زیرا میدان با بدنه ای از ساختمان های پنج طبقه به هم چسبیده، احاطه شده است – و حتی کاخ پوبلیکو با بنای مقعر شکلش با وجود تسلط بر میدان بیش از هر چیز برای محصور کردن بی نظیر میدان به کار گرفته شده است و البته از نظر بصری از خیابان و کوچه ها، ارتباط بصری کاملی را با میدان برقرار می سازد.میدان سیه نا در گذشته، همواره مکانی برای تجمع، صحنه ای برای نمایش و محلی برای برگزاری با شکوه جشن های ملی و مسابقات پر هیجانی مانند:مسابقه اسبدوانی  بود.

میدان کامپو تا ابد کانون و مرکز انکارناپذیر زندگی اجتماعی باقی می ماند. افراد بومی و باز دید کنندگان در اطراف پرسه می زنند، با هم گفتگو می کنند و در هوای گرم بعد از ظهر مثل اینکه روی چمن نشسته اند، روی سنگفرش خیابان می نشینند. حتی در سکوت شب، هنگامی که رستوران ها و غذا خوری ها بسته اند و تنها گربه ها در میدان وجود دارند، میدان هنوز هم دعوت کننده به نظر می رسد.

شهر سیه نا، جزو اولین شهرهای ایتالیا بود که مرکز تاریخی خود را بر روی تردد سواره ممنوع ساخت و ان را محدوده تردد پیاده اعلام کرد. بدین ترتیب زیبایی شهری تکامل یافته قرون وسطایی را برای جوانان و دانشجویان جوان حفظ می کنند.

- ویژگی های توپوگرافی، هندسی و تاریخی میدان

یک میدان مرکزی در میان شکاف وسیع دره، بین سه زنجیره تپه، مسلط بر میدان به وجود امده است. از قدیم این محل به تقاطع “سنگربندی” معروف بود. در اینجا به طور معمول، هر محله به هنگام اشوب ها و اغتشاش ها، ورودی های خود را مسدود می کرد و سه تپه و سه محله شهری رقیب، باید دست کم یک ناحیه شهری واحد، به عنوان میعادگاه اجتماعی برای همه ساکنان شهر را تشکیل می دادند.

به دلیل موقعیت جغرافیایی که به وضعیت درون محلی و به توپوگرافی مربوط می شود، تمام میدان های سیه نا مربوط به یک محله با ویژگی دشواری روبه رو هستند. شاید شکل صدف مانند میدان کامپو، نمادی از شنل حضرت مریم است که در سال ۱۲۶۰ شهرخود را وقف ان کرده است؟ بهرحال ۹ شعاع در سنگفرش، کنایه از ۹ شورا دارد، حکومت کردن گروه کوچکی از ثروتمندان بر بخش بزرگی از شهروندان که به طور فعالانه در ان سهیم بودند. در مرکز یک شبکه ارتباطی متراکم، میدان دل کامپو، ساختار فضاهایی را که سعی در جدا شدن از هم دارند، به یکدیگر پیوند داده و در نتیجه مکان منحصر به فردی پدید امده است. توپوگرافی شهری که بر روی تپه قرار گرفته و نظام معابر ان که از پستی و بلندی های زمین پیروی می کند، در شکل گرفتن میدان دوباره خود را منعکس می سازد.

 

هویت مکان، افسانه به جا مانده و شکل شناسی مکان

میدان کامپو به عنوان فضای درون شهری منحصر به فرد، به مظهر کامل یک میدان ایتالیایی تبدیل شده است. چنانچه امروزه باز هم به هویت مکان، شرایط بومی محل و بیشتر به سنت های منطقه ای و انتظارهای فرهنگی اهمیت داده شود، از این نظر از میدان کامپوی شهر سیه نا به عنوان الگو نام برده خواهد شد. یکپارچگی چیدمان که به نحوی شبیه یک امفی تئاتر نسبت به میدان گود کاخ پوبلیکو خود را نشان می دهد، هنوز هم سناریو فوق العاده ای است که مردمان تمام ممالک را به وجد می اورد.

 

تاثیر متقابل ساختار بناها، میدان و فضای خیابان

در اینجا کیفیت فضا به معنای واقعی کلمه، هماهنگی بی نظیر سیمای کلی میدان و همچنین هماهنگی و تضاد بین اشیاء و عناصر معماری نسبت به هم و تاکید بر برج کلیساست.در اینجا البته موضوع اصلی تاثیر گذاری فضا، شکل گیری بدنه میدان است. شکل احاطه کردن فضا از طریق لبه های فضای U شکل و تاکید خاص بر کاخ پوبلیکو و رابطه متقابل هر دو تعیین می شود. در مورد تاثیر گذاری میدان هربار اهمیت محصور بودن فضا ذکر شده است، حتی به عنوان عامل اصلی هماهنگی سیمای کلی میدان. کامیلو زیته این موضوع را در مورد شکل میدان های دوره باستان تا دوره رنسانس تایید می کند. وی محصور بودن فضای میدان را بسیار مهم می داند، “زیرا یک فضای باز در درون شهر، اصولا از این طریق، تازه به میدان تبدیل می شود” و به همین دلیل هم برای تاثیر گذاری میدان، ارتفاع بناها و بدنه میدان تعیین کننده است. به دلیل توده یکسان بناها و همچنین شکل و تقسیم بندی نماها و پنجره ها و استفاده از مصالح همشکل اجری، ریتمی تکراری به وجود امده که برای هماهنگی میدان ضروری است. اما با وجود این یکپارچگی و وحدت، بناهای انفرادی و مجزا از خوانایی و قابلیت ادراکی برخوردارند.

اگر از یک طرف توجه به ویژگی سطح میدان جلب شود، از طرف دیگر در مرکز میدان به دلیل تاکید بر طرح قطعات مثلثی شکل کفسازی و همچنین شیب پیدا کردن سنگفرش به سمت بالا و اهمیت دادن به محدوده میانی و ایجاد یک “مرکز منفی”، همینطور کاخ پابلیکو با برج کلیسا، جاذبه زیادی را به عنوان “مرکز مثبت” ایجاد می کند.گذرگاه ها، کوچه ها و معابر به عنوان محورهای دید و حرکت، مسیر فرعی جهت گیری شده ای به سمت کاخ پابلیکو ایجاد می کنند. بدین ترتیب شکل، عملکردها، توپوگرافی، صحنه پردازی و گرافیک خاص، مرکز ثقلی را در بافت ایجاد می کنند. از این رو کامپو دل سیه نا، یک فضای تعریف شده توسط اطراف خود است که به شکل “چادری” تصور می شود که بدنه ان را حلقه ای از خانه ها تشکیل داده اند و برج کلیسا به عنوان تیرک چادر عمل می کند.

 

عوامل اجتماعی، فعالیت های اجتماعی و مراسم و ایین ها

جشن پالیو در زیارت با حضرت مریم پس از معراج و شرکت پر شور شهروندان سیه نا به نشانه وفاداری انان به موطن و محله شان است.

زندگی اجتماعی یک شهر به ندرت با چنین شدتی به میدان های شهری و اصلی اش وابسته می شود، مثل شهر سیه نا به میدان کامپو. از اغاز هم جزو اهداف اصلی بود که با احداث میدان، یک محل ملاقات مشترک به وجود اید. اگر قضیه میدان دل کامپو به دلیل عناد و دشمنی های هفده محله شهر شکل گرفت، به همین نحو، غرور شهروندان هم به علت رقابت با شهر همسایه، یعنی فلورانس افزایش پیدا کرد. میدان کامپو از دوران قرون وسطی مرکز قدرت دنیوی است و با تمام تمایل و حتی تلاش ساختمانی برای محصور کردن ان، نمادی از یک میدان مسابقه است.

یک بازی پر هیجان از هماهنگی و خشونت؛ با این دوگانگی و اختلاف، اهالی سیه نا زندگی می کنند و میدان کامپو هم در مرکز شهر با تضادهایش، با تاریخش، هویت ارزشمندی را برای ساکنانش به نمایش می گذارد.

 


 

.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

بیست بنا...ـ علیرضا تغابنی ـ از خوشه هایی در اسمان تا ویران سازی دوباره هیروشیمای آراتا ایسوزاکی
هنر گفت و گو ـ متالوکس با بئاتریس کلومینا . قسمت دوم
شورش انقراض: پارادایم جدید در جهت کنشگری تغییرات اقلیمی ـ سروش خانی
معماری به مثابه ابزار سرمایه جهت مقابله با مأموریت اجتماعی خود . رینیر دِ گِراف . قسمت دوم
بیست بنا ... ـ فرهاد احمدی ـ طرح توسعه شهر توکیو از کنزو تانگه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group