معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1401
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1348
جشن نامه اتووود   - 21
نظریه معماری   - 1040
معماری مجازی   - 21
طراحي داخلي   - 954
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
سازه های شهری   - 900
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 886
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 814
معماری و رسانه   - 18
مرزهای معماری   - 811
معماری کوچک مقیاس   - 17
نظریه شهری   - 742
معماری و نقاشی   - 17
المان شهری   - 740
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 736
جهان علمیْ تخیلی   - 17
معماری و سیاست   - 640
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 632
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 561
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 538
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 505
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 482
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 474
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 474
معماری و روانشناسی   - 13
طراحی صنعتی   - 470
معماری و هوش مصنوعی   - 12
معماری تندیس گون   - 469
معماری و گیم   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 458
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 454
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 431
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 397
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 377
بی ینال ونیز   - 10
هنر مدرنیستی   - 377
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 373
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری یادمانی   - 356
معماری و ادبیات   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 332
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 320
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 308
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 286
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 262
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 261
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 259
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 253
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 252
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 248
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 229
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 220
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 219
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 200
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 200
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 194
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 191
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 178
معماری تخت جمشید   - 7
هنر انتزاعی   - 176
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ـ سینما   - 174
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 159
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
فضای منفی   - 147
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
مسکن روستایی   - 141
طراحی و پناهجویان   - 7
هنر گفت و گو   - 140
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 126
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
طراحی مبلمان   - 126
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ایران   - 114
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 104
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 94
معماری بیابانی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری جنگلی   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فاشیستی   - 80
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ نفت   - 5
معماری هند   - 66
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری چین   - 63
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 62
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 62
بلوپرینت   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 61
اتووودْ آبزرور   - 4
ویرانه ها   - 58
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
اقتصادِ فضا   - 57
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 48
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
پداگوژی   - 44
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 43
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 43
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری پراجکتیو   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
باهاوس   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
هنر روسیه   - 35
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
فیلوکیتکت   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری فضای داخلی   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 10
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 32
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 25
الیس راستورن   - 111
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 142
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 58
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 68
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 8
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 5
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 12
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -773
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -375
صنعتی   -102
فرهنگی   -329
گالری   -84
پاویون   -264
هتل   -75
موزه   -254
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -40
مسکونی ـ تجاری   -161
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -154
ویلا   -6
اموزشی   -133
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
چرا دیوارهای مرزی بی‌مصرفند؟
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1394/12/26
مـنـــــــبـع : tarjomaan.com نوشته جونز ری‌یِس، ترجمه سید محسن
تعداد بازدید : 1809

امسال را باید سالِ دیوارهای مرزی نامید. در ۲۰۱۵، استونی، مجارستان، کنیا، عربستان سعودی و تونس یا ساختنِ دیوارهای حائل در نوارهای مرزی‌شان را شروع کردند، یا از ساختنِ چنین دیوارهایی خبر دادند. شاید ما در دورۀ جهانی‌شدن زندگی می‌کنیم، اما به‌هر حال، بخشِ اعظمِ جهان به شکلی روزافزون برای محدودکردنِ حرکت آزادِ مردم بسیج شده‌اند.

در پایانِ جنگِ جهانی دوم، فقط پنج دیوار مرزی در سرتاسر جهان وجود داشت. امروزه، بنا به گزارشِ الیزابت واله از دانشگاهِ کبک در مونترآل، ۶۵ دیوار مرزی ساخته شده است که سه‌چهارم آن‌ها در بیست سالِ گذشته برپا شده‌اند. و کاندیداهای جمهوری‌خواهِ انتخاباتِ ریاست‌جمهوریِ ایالات متحده، نوید دیوارهای بیشتر و بیشتری را می‌دهند. پیشتازِ جمهوری‌خواهان، دانلد ترامپ، مرتباً وعده می‌دهد که سرتاسرِ مرزِ ایالات متحده با مکزیک را دیوار خواهد کشید. و در یک گفتگوی خبری، کاندیدای جمهوری‌خواه دیگر، اسکات واکر که فرماندارِ ویسکازین بوده است، ساختنِ دیواری بینِ مرز آمریکا و کانادا را "موضوعی شایستۀ بررسی" توصیف کرده است.

با همۀ این احوالات، دیوارهای مرزی‌ای که امروزه وجود دارند، نه ارزان تمام شده‌اند و نه فایده‌ای داشته‌اند. دیوار حائلی که اسرائیل در کرانۀ باختری ساخته است، به ازایِ هر مایل، بیش از یک میلیون دلار خرج برداشته است. طبقِ اعلامِ سازمان گمرک و مرزبانیِ ایالات متحده، ساخت و نگه‌داری از ۶۷۰ مایل مرزِ فنس‌گذاری‌شده در مرزِ آمریکا با مکزیک، در هر دورۀ بیست ساله، حدودِ ۶.۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. با احتساب همین قیمت، ساختنِ فنس برای ۱۳۰۰ مایلِ باقی‌مانده از مرزِ آمریکا و مکزیک، بیش از ۱۲.۶ میلیارد دلار هزینه دربرخواهد داشت. و ساختنِ دیوارِ فنسی مشابهی در مرزِ ۵۵۲۵ مایلی آمریکا با کانادا، بیش از ۵۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت: مرزی که از وسطِ یک باند فردوگاه خواهد گذشت، یک سالن اُپرا را نصف خواهد کرد و خانه‌ها و مشاغلی را در حال حاضر روی مرز قرار دارند، تحت شعاع قرار خواهد داد.

"حفاظ‌های مرزی سرعتِ حرکتِ مردم را کاهش می‌دهند و مجبورشان می‌کنند بازارِ سیاهِ فقیرانه‌ای در نقاطِ امنیتی به راه بیاندازند."

به‌علاوه، هیچ نشانه‌ای در دست نیست که دیوارهای مرزی کاری را برای آن در نظر گرفته‌شده‌اند، انجام دهند. روشن است که زندان‌ها با دیوارهایِ کوتاهی که به خوبی محافظت می‌شوند، در جلوگیری از جابه‌جایی افراد بسیار مؤثرند. اما دیوارهای زندان هم فقط تا وقتی مطمئن هستند که نگهبانانی که از آن‌ها محافظت می‌کنند، بدعهدی نکنند و می‌دانیم که می‌شود به نگهبان‌ها رشوه داد. فرارِ اخیر "ال‌چاپو" رئیس یکی از کارتل‌های مواد مخدر، از زندانی در مکزیک، یکی دیگر از نقاطِ آسیب‌پذیریِ دیوارهای حائل را پررنگ کرد: تونل‌ها. از سال ۱۹۹۰ تا امروز، گشت‌های مرزیِ آمریکا، حدود ۱۵۰ تونل را زیرِ فنس‌های مرزِ آمریکا و مکزیک کشف کرده‌اند. آن‌هایی که پولِ کافی داشته باشند، همیشه قادرند از مرزها عبور کنند، یا با مدارکِ جعلی، یا با رشوه، یا با زیرساخت‌های ابتکاری.

در واقع، استحکاماتِ مرزی فقط در متوقف‌کردنِ مهاجران و پناهندگانِ بینوا اثربخش‌اند. حتی در این موقعیت‌ها نیز، بیشتر از آنکه مانعِ ورودِ مهاجران شوند، آن‌ها را به سمتِ راه‌های خطرناک‌تر برای عبور از مرزها سوق می‌دهند. نتیجه، شمارِ فزاینده‌ای از تلفات و جان‌باختگان است. سازمانِ بین‌المللی مهاجرت، تخمین زده است که بینِ سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، حدود چهل هزار نفر هنگامِ تلاش برای عبور از مرزها جان خود را از دست داده‌اند.

بر خلافِ محوطۀ زندان‌ها، مرزها ممکن است هزاران کیلومتر طول داشته باشند و این باعث می‌شود که نتوان به خوبی از آن‌ها مراقبت کرد. ایالات متحده بیش از بیست‌هزار نفر را به‌عنوانِ گشت‌های مرزی استخدام کرده است، اما اگر همۀ آن‌ها همزمان در حال انجامِ وظیفه باشند، هر کدامشان باید بیش از ۵۶۰ متر از مرز را محافظت کنند.

البته، تجهیزاتی مثلِ دوربین‌ها، سنسورهای ثبتِ حرکت، پهبادها، هلی‌کوپترها و اتومبیل‌ها به مرزبان‌ها اجازه می‌دهد تا پهنه‌های وسیع‌تری از مرز را تحت کنترل داشته باشند. اما نیازِ مداوم به مراقبت از دیوارهای مرزی به حقیقتِ انکارناپذیرِ دیگری دربارۀ این دیوارها اشاره دارد: از نظر تاریخی، اکثرِ این دیوارها کاملاً بی‌مصرف بوده‌اند. مهم‌ترین قسمت‌های دیوارِ بزرگ چین، چند دهه بعد از ساخته‌شدن، تخریب شد. در جریانِ جنگ جهانی دوم، وقتی آلمان تصمیم گرفت به فرانسه حمله کند، استحکاماتِ مرزی فرانسه بلافاصله فروپاشید. دیوار برلین، سی سال بعد از ساخته‌شدن فروریخت.

واقعیت آن است که حفاظ‌های مرزی و تجهیزاتِ آن‌ها اگر هیچ مرزِ فیزیکی‌ای هم وجود نداشته باشد، همین فایده‌ها را دارند. در بهترین حالت، سرعتِ حرکتِ مردم را کاهش می‌دهند و مجبورشان می‌کنند بازارِ سیاهِ فقیرانه‌ای در نقاطِ امنیتی به راه بیاندازند. از نقطه‌نظرِ نظامی هم همین‌قدر پوشالی‌اند. موشک‌ها و هواپیماها از بالای آن‌ها پرواز می‌کنند و تانک‌ها مثلِ آب‌خوردن آن‌ها را خرد و خمیر می‌کنند.

اما همچنان، علی‌رغمِ هزینۀ بالا و کارایی پایین، این دیوارها بینِ خط‌مشی‌گذاران و سیاست‌مداران محبوبیتِ وافری دارند. آن‌ها شاهدی ملموس و پرسروصدا هستند بر اینکه دربارۀ مهاجرت دارد کارهایی انجام می‌شود. احتمالاً نیروهای نظامی یا تکنولوژی‌های دیده‌بانی، کارایی خیلی بیشتری در جلوگیری از عبورِ مردم از مرزها دارند، اما دیوار چیزی است که سیاست‌مداران می‌توانند به آن تکیه کنند.

اگر ترامپ واقعاً تصمیم بگیرد دیواری که می‌خواهد را بسازد، بهتر است دیوارِ خوشگلی باشد، چیزی شبیهِ دیوار چین. چون این‌طوری می‌شود امیدوار بود که روزگاری به جاذبۀ توریستیِ خوبی تبدیل شود و لااقل یک دستاوردِ مثبت پیدا کند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group