ترسیم برای یک معمار درست مثل نوشتن است برای نویسنده، ترسیم برای معمار یک رابطه همْ افزای غیر قابل کنترل است میان مغز و چشم و دستانش. انچه از پی می اید بخشی از ترسیمات معمار فقید زاها حدید است، ترسیماتی که از یک سو دریچه ای می گشایند به جهان کاملا شخصی زاها حدید و علقه های عمیق او به هنرمندان رشته های دیگر، سبک های هنری و اثار معماری و غیر معماری محبوبش و از سوی دیگر مرزهای دنیای خیالی او را برای ما روشن می کند.
ترسیمات زاها حدید، که غالبا به دوران اولیه فعالیت حرفه ای او برمیگردند، میزان سختْ سری او در حمله ی رادیکال و انتقادی به اثار هنری تثبیت شده را نشان می دهند و مواجه بنیادی او با اصول پذیرفته شده جهان ممکن ها را به رخ می کشند، ترسیمات زاها حدید نوعی باستان شناسی معماریِ معماری ایست که شاید ناخواسته زیر هجمه ی تصویری که رسانه ها از او تبیین کردند و موجی که سرمایه به معماری اش تزریق نمود گم شده است.
ترسیمات زاها حدید ما را به انچه او نتوانست بسازد ولی بدان می اندیشید نزدیک می کند، جهانی بر مرزهای شکوه، فانتزی و رهایی و البته تمایز، جهانی در اتمسفر یوتوپیا
بخش اول و سوم این ترسیمات را ملاحظه فرمایید.