معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1323
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1122
اکسپو شانگهای 2010   - 33
نظریه معماری   - 941
معماری کانستراکتیویستی   - 33
طراحي داخلي   - 887
معماری دیجیتال   - 32
سازه های شهری   - 853
معماری پراجکتیو   - 32
تکنولوژی ساخت   - 833
طراحی پارامتریک   - 29
مرزهای معماری   - 766
بحران آب   - 28
معماری حوزه عمومی   - 722
هنر روسیه   - 28
المان شهری   - 690
اکسپو میلان 2015   - 27
نگاه نو به سكونت   - 681
پاویون های سرپنتین   - 24
نظریه شهری   - 673
باهاوس   - 22
کلان سازه   - 594
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و سیاست   - 518
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پایدار   - 508
معماری مجازی   - 20
منتقدان معماری   - 478
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری تندیس گون   - 447
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری مدرن   - 430
پداگوژی   - 19
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 429
پردیس ویترا   - 18
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 429
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
آرمان شهرگرایی   - 425
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری منظر   - 422
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری شمایل گون   - 416
فیلوکیتکت   - 16
روح مکان   - 414
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحی صنعتی   - 399
معماری ـ موسیقی   - 14
باز زنده سازی   - 366
معماری بایومورفیک   - 14
توسعه پایدار   - 349
شهرهای در حرکت   - 12
تراشه های کانسپچوال   - 333
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
معماری یادمانی   - 332
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری سبز   - 302
مدرنیته؛ از نو   - 11
معماریِ توسعه   - 299
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
اتووود کلاسیک   - 263
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 262
درس گفتارهای اتووود   - 9
طراحی نئولیبرال   - 260
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
بدنه سازی شهری   - 251
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محلی   - 247
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 243
بی ینال ونیز   - 7
معماری ارزان   - 242
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
محوطه سازی   - 236
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 236
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 204
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 198
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 186
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 151
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
عکاسی   - 143
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
زنان و معماری   - 140
اقتصادِ فضا   - 7
مسکن روستایی   - 131
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ـ سینما   - 127
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 127
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 121
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
گرافیک   - 111
فرهنگ نفت   - 5
معماری ژاپن   - 110
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری ایران   - 106
معماری مصر   - 5
فضای منفی   - 102
جهان علمیْ تخیلی   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
اتووودْ آبزرور   - 4
طراحی مبلمان   - 88
منبع شناسی اتووود   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری هند   - 62
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری فاشیستی   - 61
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری چین   - 61
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
ترسیمات معماری   - 52
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
گفت و گو با مرگ   - 47
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
ویرانه ها   - 46
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 43
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
مدارس معماری   - 39
ده پرسش از هشت معمار   - 1
زاغه نشینی   - 39
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرْخوانی با اتووود   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 21
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوپراستودیو   - 9
ادوارد برتینسکی   - 1
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد سعید   - 12
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 9
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 6
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 43
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 1
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 40
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 22
اماندا لِــوِت   - 3
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 8
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لُکُربُزیه   - 133
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 19
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 6
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 4
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 25
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 4
ولادیمیر تاتلین   - 10
جوزپه ترانی   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 3
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 1
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 5
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 15
کازیو سجیما   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کالین روو   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 13
حسین امانت   - 3
کامرون سینکلر   - 11
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش شایگان   - 8
کریم رشید   - 5
دانیل لیبسکیند   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 24
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت ونتوری   - 13
کوین لینچ   - 7
رُدولف شیندلر   - 7
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رم کولهاس   - 95
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رنزو پیانو   - 30
یان گِل   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 13
رینر بنهام   - 2
یونا فریدمن   - 5
رینهولد مارتین   - 5
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -751
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -336
صنعتی   -99
فرهنگی   -297
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی ـ پرشیا قره گوزلو
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1395/01/19
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 2020

کوچه های قدیمی و دوطبقه بخشی از شهر را یک یه یک در پیاده روی طولانی با پدرم طی می کردم . اکثرا آجری بودند ، با فلزکاریهای آبی تیره. این بخش شهر با اینکه ارتفاعش پایین بود، آسمانش پیدا نبود. آدمها دید همدیگر را داشتند و به طرز کسل کننده ای غم در فضا موج می زد. سر نبش یکی از کوچه ها دیوارهاي یک خانه به دلیل بزرگ شدن بیش از حد تنه یک درخت کهنسال فرو ریخته بود، اما از خانه قدیمی خبری نبود، خانه چند طبقه و سفید، با سقفهای ضخیم و شیشه های وسیع بود و پرده های بزرگی از چهار طرف آن و بیرون نما تا پایین در باد ملایمی حرکت می کرد، نور از زیر پرده بیرون می زد و در سقف یک طبقه پروجکشن بزرگی از یک فیلم کلاسیک و سیاه و سفید برپا بود و مبل راحتی شبیه تخت تنها وسیله آن طبقه بود، من که از کهنگی کوچه ها خسته بودم، خانه جدید چنان به هیجانم آورده بود که زانوهایم را روی آسفالت گذاشته بودم و سعی می کردم لنز دوربین را با سقف و پرده سینمای خانگی اش و ماه در آسمان تنظیم کنم. در ذهنم پایین و بالا می کردم که شاید "رم کولهاس" معمارش باشد. کولهاس و تهران ؟!!! زیبا نبودن عمدی نما، شباهت پرده ها به کار خانه بوردو و برنامه ریزی های متفاوت هر سطح به کار او نزدیکتر بود .

ازخواب دیرهنگام عصر و رویای غریبش که برخاستم ، خبر مرگ زاها حدید، سوپراستار زن معماری دنیا در65 سالگی همه جا پخش شده بود. به رؤیایم برگشتم، فرار از غم و اندوه نوستالژیک گون و یافتن اثری نو و فاقد زیبایی متعارف. ده سال پیش بود که مبحث زیبایی و مقایسه اش در آثار "رم کولهاس"،" فرانگ گری" و "زاها حدید" در فضای نقد معماری علمی ( خارج از ایران ) در جریان بود و نقل قولی از" رم کولهاس" ورد زبانها که هروقت از کارهای خود کسل می شود و دنبال زیبایی است به دیدن یکی از از ساختمانهای "گری" می رود. با مرگ "زاها حدید" این گفتگو دیگربار در نوشته های منتقدین از سرگرفته شده است.

در متن "هاشم سرکیس " معمار لبنانی الاصل و رئیس دانشکده معماری ام .آی.تی به مناسبت مرگ حدید، از "پرسونا"ی نهفته در آثارش سخن رفته است. زیبایی مؤلفی که اغواگرانه مخاطب را به شوق تکرار از طریق الهام وا می دارد . او در اینجا شوق این تقلید را در دودسته تقسیم بندی می کند: معمارانی که با نگاه به آثارشان، با آنها وارد یک گفتگوی فرم گونه بدون کپی کردن آن بشویم و معمارانی که با آثارشان درگیر می شویم، اما حتی نمی توانیم آنچه آنها انجام داده اند را شروع کنیم، چرا که تا به حال به امکانات دیگری پرداخته ایم. این فاصله فریبنده در کارهای حدید به نحوی است که هم ستایشش می کنیم و هم نادیده و نپذیرفته می انگاریمشان؛ همانگونه که " کنث فرمپتون" اروتیسیسم موجود در کارهای حدید را یافته بود و زیرذره بین گذاشته بود. او از " پرسونا "ی حدید ، به مثابه یک پرسونای معماری یاد کرده نه پرسونای معمار؛ آثاری که هم حاوی زیبایی بوده اند و هم اصالت و حقیقت.

دیگر منتقدین اصراردارند که نباید پروژه های اولیه وی که الهام گرفته از نبوغ ریاضی وارش هستند و ریشه در منشأ وی و طبیعت صحراهای عراق و متافیزیک ماده زدایی شده ی کانستراکتیویست های روس دارند با آثاری که بعد از شراکت او با "پاتریک شوماخر" رنگ و بوی پارامتریسیسم تكنوکراتیک و اروپا محور به خود گرفته است، اشتباه شوند، فرمهایی که به نحوی با سبک باروک تزئینی ضعیف شده اند.

همان ویژگیهایی که سرمایه برای تکرار به خوبی می شناسد و می تواند به پایان غم انگیز مفاهیم عمیقی همچون خلق و رؤیا و حقیقت بیانجامد.

این شاید همان مرزی است که معماران بزرگ در دو سویش معلقند: زیبایی همیشه اغواگرانه است و تمایل به یک عدم زیبایی عمدی، اما برنامه ریزی شده و پاسخگو، ناشی از ترسی غریزی است برای از دست دادن خود زیبایی. نمی دانم جواب پرسش همیشگی ذهن من است یا نه؟ اما برای شناخت آن در خود می بایست ترس از ترس را کناری بگذارم . اما به هر رو امروز دنیای معماری بخشی از زیبایی زنانه و شجاع و نبوغ آمیز خود را از دست داده است. فردی که از هر لحاظ ستایش برانگیز بود.

همواره با احترام از یک آوانگارد یاد می کنم .



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

هنر گفت و گو ـ مجله اوشن درایو با زاها حدید
پایان بی در کجاییِ زاها حدید؛ بازگشت معمار به خانه
کتابخانه مرکز خاورمیانه در دانشگاه آکسفورد از زاها حدید؛ تقابل و هم نشینی سازه های متضاد
تراشه های کانسپچوال ـ مارگارت تاچر و تحقق امرانه معماری نئولیبرال
بحث برانگیزترین ساختمان های جهان ـ شماره دو ـ ورزشگاه الوکره دوحه از زاها حدید
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group