مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1345
بحران آب   - 28
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1185
هنر روسیه   - 28
نظریه معماری   - 979
اکسپو میلان 2015   - 27
طراحي داخلي   - 912
پاویون های سرپنتین   - 24
سازه های شهری   - 869
باهاوس   - 24
تکنولوژی ساخت   - 845
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
مرزهای معماری   - 780
فیلوکیتکت   - 22
معماری حوزه عمومی   - 755
جشن نامه اتووود   - 21
المان شهری   - 702
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 697
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نگاه نو به سكونت   - 687
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
کلان سازه   - 601
مدرنیته؛ از نو   - 18
معماری و سیاست   - 551
پردیس ویترا   - 18
معماری پایدار   - 517
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری مدرن   - 487
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منتقدان معماری   - 486
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری تندیس گون   - 452
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 445
معماری ـ موسیقی   - 15
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 441
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 437
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 436
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری منظر   - 427
اقتصادِ فضا   - 12
معماری شمایل گون   - 422
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
طراحی صنعتی   - 422
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 381
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
توسعه پایدار   - 352
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 337
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری سبز   - 307
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 8
معماریِ توسعه   - 304
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 301
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 272
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 272
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 263
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
بدنه سازی شهری   - 254
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 250
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ارزان   - 246
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 243
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 243
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 239
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 233
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 177
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 158
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 157
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 148
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 135
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 133
منبع شناسی اتووود   - 6
هنر گفت و گو   - 131
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
گرافیک   - 118
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 6
طراحی مبلمان   - 113
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ژاپن   - 113
جهان علمیْ تخیلی   - 5
فضای منفی   - 108
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری ایران   - 107
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 102
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فاشیستی   - 69
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
ترسیمات معماری   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 61
مینته د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 51
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 46
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
زاغه نشینی   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 36
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کانستراکتیویستی   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1
طراحی پارامتریک   - 29

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 187
آراتا ایسوزاکی   - 16
زیگموند فروید   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان بودریار   - 3
آرکی زوم   - 4
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 16
آلدو روسی   - 13
ژاک لوگوف   - 4
آلوار آلتو   - 19
ژیل دلوز   - 27
آلوارو سیزا   - 9
سائول باس   - 7
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اتوره سوتساس   - 7
سورِ فِهْن   - 6
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوزان سانتاگ   - 3
ادوارد برتینسکی   - 1
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد سعید   - 13
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 7
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 45
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 2
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 51
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لُکُربُزیه   - 134
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 21
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 7
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 5
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 8
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 22
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 28
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 96
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 13
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 3
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -754
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -346
صنعتی   -101
فرهنگی   -318
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -248
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -157
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
چشم انداز سوم ـ کلانتری یک شروع‌کننده است
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1395/03/19
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق شماره ۲۵۹۳ - شنبه ۸ خرداد 1395، به قلم حسین شیخ زین الدین
تعداد بازدید : 1403

آثار “پرویز کلانتری” را باید در گستره وسیعی دید. دیدن دوباره این آثار، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند كه اصولا چرا از میان نقاشان معاصر، کلانتری تا این حد برای مخاطب جالب و قابل توجه بوده و هست. برای پاسخ به این سؤال، باید پیش از هر چیز به “صورت” و “فرم” در نقاشی‌های کلانتری نگاهی دوباره کرد. اگرچه در جامعه ما هنوز تعلیم درست و کاملی برای درک هنر از طریق “صورت” فراهم نشده و غالب مفسران و اندیشمندان ما در حوزه تجسمی، اغلب درباره محتوای یک اثر سخن می‌گویند تا در مورد فرم آن، اما نقاشی یکی از آن هنرهایی است که در آن، “صورت” و محتوا ارتباطی توأمان دارند به گونه‌ای که شاید باید محتوا تحت‌تأثیر فرم و “صورت” خود را نشان دهد و بگذارد مخاطب، معنای اثر را از خلال “صورت” آن برداشت کند.


کلانتری نقاش، از این منظر در جایگاه ویژه‌ای ایستاده، اگر دقت کنید او در یک موقعیت زمانی واحد، دو شکل اثر متفاوت خلق کرده است؛ نقاشی‌هایی با تصاویری از معماری بومی ایران و تصویرسازی‌هایی برای کتاب درسی. آنچه ارتباط این دو سبک مجزای خلق اثر را در آثار کلانتری فراهم می‌کند، دقت او در پرداختن به “صورت” است. او را باید یک شروع‌کننده دانست؛ هنرمندی که قصد دارد فرم و “صورت” را وارد حیطه‌ای کند که نسبت به محتوایش، جدیدتر هستند. دقت کنید به داستان‌هایی که مصور کرده؛ روباهی که زاغک قالب پنیر به دهان را می‌بیند، روباهی خلاصه‌شده و ساده است. اگر این تصویر در ذهن ما، معنای روباه را متبادر می‌کند به دلیل فرم کشیده پوزه و چشم‌های این تصویر است. پرنده‌هایی که سنگ‌پشت را به آسمان می‌برند، فرمی به‌شدت ساده دارند، همچنان‌که مشتی‌حسنِ آسیابان را به واسطه سادگی فرم آن پذیرا هستیمبسیاری از محققان ما خوشحالند که پرویز کلانتری، صحنه‌هایی از فرهنگ بومی ایران را به تصویر کشیده. بسیاری از معماران، نقاشان و دلسوزان فرهنگی ما، او را ستایش می‌کنند به این دلیل که کاهگل و معماری بومی ایران را در قاب نقاشی جا داده است؛ گویی یادشان رفته این محتوا- چه فرهنگ بومی ایران و متل‌هایش باشد و چه مصالحی مانند کاهگل- بدون این “صورت”های انتخاب‌شده، طراحی‌شده و تطبیق‌یافته، قابلیت انتقال به بوم‌های نقاشی را نداشته‌اند. همه به دنبال دریافتن پیام و محتوا هستند شاید به این دلیل که وقتی پیام نقاشی در سیستم ذهنی ما فهمیده شود، دیگر “صورت”اش موردتوجه قرار نمی‌گیرد. اما کلانتری در جهت عکس این فرایند حرکت می‌کند. او آمده بود تا صورت جدیدی به مسائل و محتواهای بعضا بومی و قدیمی ما دهد.


ما‌ هزاران نقاشی از نقاشان و ده‌ها‌هزار عکس از عکاسان مختلف داریم که ایلات و عشایر کشور را به تصویر کشیده‌اند. چرا این آثار هیچ‌گاه به اندازه نقاشی‌های کلانتری موردتوجه قرار نگرفتند؟ شاید به این دلیل که فرم و “صورت” خلاصه‌شده‌ای که او در آثارش به کار می‌برد، یک فرم مدرنیتی است که به چنین محتوایی القا شده. اگر این فرم ساده در کار نبود، شما با بازتابی آینه‌وار از جامعه، فرهنگ، ایلات و عشایر، ساختمان‌ها، واحه‌ها و محله‌های قدیمی مواجه بودید که نمی‌توانست چنان تأثیری در مخاطب بگذارد. استفاده او از کاهگل در خلق تابلوهایش نیز با چنین قرائتی مواجه شده؛ وقتی می‌بینیم نقاشی‌های کلانتری، شکلی از معماری ما و مصالحی مانند کاهگل را در خود دارد، آن‌چنان غرق در شعف و نوستالژی می‌شویم که توجه به کمپوزیسیون اثر را از یاد می‌بریم. فراموش می‌کنیم اصولا شکل ترکیب آثار معماری در نقاشی‌های کلانتری، شبیه ترکیب آثار معماری واقعی نیست، بلکه صورت خاصی است که متأسفانه مغفول باقی مانده است.


به محض اینکه بگویید کلانتری معمار صحنه‌های خاک‌آلود و کاهگل است، چنان ذهن نوستالژیک ایرانی -که به اینها علاقه‌مند است- در همین مرحله متوقف می‌شود که از یاد می‌برد این نقطه نه نقطه توقف که نقطه شروع حرکت برای شناختِ کلانتری واقعی از خلال آثارش است. به‌همین‌دلیل است که گاه می‌اندیشم اگر او با کاهگل، اثری متفاوت از آنچه آفریده را می‌آفرید که فقط اندکی محتوایش دور از دسترس ذهنی مخاطب ایرانی بود، هیچ‌گاه به چنین درجه‌ای از مقبولیت نمی‌رسید. آن نقطه توقف، نقطه‌ای است که ما قادر نیستیم زبان “صورت” اثر را بخوانیم و بسنده می‌کنیم به دریافتن پیامی که شعف را در ما زنده نگه دارد.


از همین رهگذر است که شاید باید قدرت چندین‌برابری پیام‌دهی ادبیات را در برابر نقاشی پذیرفت. جامعه ما جامعه‌ای ست که قدرت پیام‌دهی فلسفه‌اش‌ هزار بار بیشتر از یک مجسمه یا یک بنای معمارانه است، چراکه هنوز قادر به خواندن زبان صورت اثر نیستیم و این دقیقا ویژگی منحصربه‌فرد کلانتری را در مقام یک آرتیست روشن می‌کند. کلانتری شروع‌کننده راهی بود که در آن بازتاب آینه‌وار واقعیت جای خود را به بازتاب انتزاعی داد. او به ما نشان داد با یک بازتاب انتزاعی‌تر هم می‌توان پیام را منتقل کرد و اتفاقا من فکر می‌کنم سرنوشت هنری جامعه ما هم ناچار به همین‌سو خواهد رفت. به‌تدریج باید از قدرت پیام‌رسانی سریع صرف‌نظر کرد تا کسانی که به این زاویه پنهان هنر نیز علاقه دارند، یاد بگیرند صورت را هم‌وزن معنا و محتوا بخوانند.  نگاه به پرویز کلانتری به‌عنوان کسی که صرفا سنت را –چه در قالب فرم‌های معمارانه‌ای که بر تابلوها آورده و چه در تصویر‌سازی داستان‌های ایرانی- به ایرانی‌ها ارائه کرده، فروکاستن از جایگاه ویژه اوست. سیطره محتوا در این نوع نگاه به حدی زیاد است که هنرهای تجسمی را از کارکرد اصلی آن‌ که رابطه میان محتوا و “صورت” است، خالی می‌کند تا جایی‌که امروز از کلانتری صرفا به‌عنوان یک پیام‌رسان ادبی، فرهنگی و حتی یک پیام‌رسان سنت فلسفی حرف می‌زنیم و او به‌عنوان یک نقاش، مغفول مانده است. انتظارات/ قضاوت‌هایی که ما از/برای هنرهای تجسمی داریم، در حقیقت از ادبیات و فلسفه نشئت می‌گیرند، چراکه هر دو اینها، در حقیقت بستری برای انتقال محتوا هستند، حال آنکه وظیفه هنرهای تجسمی، ترکیبی از صورت و محتواست.  جایگاه تاریخی کلانتری، “شروع‌کنندگی” است. او می‌آموزد ارتباط میان محتوا و صورت را برای کسانی که اطلاع کمی از مسائل فرمی دارند، طوری بازسازی کنیم که این صحنه موضوعی به جان‌شان بنشیند و در اثر این صحنه موضوعی که سخت با آن آشنا هستند، دریابند واقعیت می‌تواند بسیار متفاوت با آنچه باشد که ما به آن عادت داریم.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group