معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1387
معماری فضای داخلی   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1320
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
نظریه معماری   - 1030
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
طراحي داخلي   - 943
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 895
معماری مجازی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 878
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 806
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 803
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 733
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 732
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نگاه نو به سكونت   - 724
معماری و نقاشی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 621
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 552
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 499
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 474
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 466
معماری کوچک مقیاس   - 14
طراحی صنعتی   - 464
معماری و روانشناسی   - 13
معماری تندیس گون   - 463
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 458
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 453
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 446
معماری و گیم   - 10
معماری شمایل گون   - 430
معماری و هوش مصنوعی   - 10
باز زنده سازی   - 393
معماری و رسانه   - 10
توسعه پایدار   - 371
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 362
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 358
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 346
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 327
معماری و ادبیات   - 9
معماری سبز   - 316
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی نئولیبرال   - 301
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 279
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 270
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 256
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 251
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 247
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
معماری تخت جمشید   - 7
بنای محدود   - 226
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری های تک   - 219
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرمایش زمین   - 216
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری انتقادی   - 194
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن عمومی   - 193
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 185
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 171
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 165
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 150
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 136
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 126
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 96
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
معماری بیابانی   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری و فاجعه   - 73
معماری خوانی   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری هند   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری چین   - 63
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 58
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 55
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 54
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 51
معماری جنگلی   - 4
مدارس معماری   - 50
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
زاغه نشینی   - 47
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پداگوژی   - 44
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
اقتصادِ فضا   - 43
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 42
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 40
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 40
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
هنر روسیه   - 33
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 25
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 99
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 141
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 8
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -766
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -372
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
فراخوان رقابت طراحی مرکز اجتماعی Civic Center شهر جدید صدرا
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1395/05/15
مـنـــــــبـع : http://www.sadra-ntoir.gov.ir
تعداد بازدید : 2079

 شرکت عمران شهر جدید صدرا براساس مصوبه هیئت مدیره و پیش بینی طرح جامع شهر صدرا در نظر دارد که طراحی معماری و شهرسازی مرکز اجتماعی شهر جدید صدرا را طی دو مرحله به مسابقه بگذارد. صدرا شهر جدیدی است با عمر 25 سال که در 15 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده­است. به خاطر محدودیت های ارتفاعی و پستی و بلندی زمین و عبور لوله گاز و محور سبز روی لوله گاز، صدرا شهری خطی و کشیده است. برخی از قسمت های شهر شکل گرفته و برخی از قسمت ها در حال شکل گیریست. جمعیت شهر در سال  1395 معادل 70000 نفر و طبق پیش بینی طرح جامع صدرا- که در مرحله تصویب قرار دارد-  این شهر در سال 1405 پذیرای 385000 نفر خواهد بود.

پهنه­ای از این شهر به باغشهر­ها تعلق دارد، حدود 250 هكتار زمين در قالب چهار منطقه با متراژهاي حداقل 1000 مترمربعي جهت ايجاد باغ مسكن در نظر گرفته شده كه اين مناطق در  دامنه كوه هاي جنوب شهر مستقر می باشند. مجتمعی تفریحی- گردشگری- پذیرائی در این پهنه به نام "سرزمین سبز" ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. این بخش از شهر صدرا عمدتا به توسط ساکنان شیرازی مورد بهره برداری قرار می­گیرد (www.greenlandsadraShiraz ).

به غیر از مجموعه سرزمین سبز، چندین بنای ارزشمند و شاخص ( مانند خانه هنرمندان، هنرستان هنر، مسجد جامع، موزه آبزیان، مجموعه گردشگری داووس و...) و یک پارک با نام پردیس مرکزی صدرا در پیرامون سایت  مرکز اجتماعی شهر صدرا در حال طراحی و احداث می باشند

در نقاط مختلفی از اراضی شهر جدید صدرا و با مقیاس­های منطقه­ای، ملی و فرا ملی مراکز درمانی و آموزش عالی متنوع و متعددی مستقر شده که برخی از آن­ها مورد بهره­برداری قرار گرفته­اند. بیمارستان پیوند اعضاء که در جنوب غربی سایت مرکز اجتماعی شهر (زمین مسابقه) قرار دارد در مقیاس فراملی کار می کند. مرتبط با نوع از کاربری ها می توان به بیمارستان سوانح و سوختگی، بیمارستان اعصاب و روان، پردیس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و در آینده ای نزدیک دانشگاه صنعتی شیراز اشاره کرد.

پهنه­هائی از شهر صدرا به محل استقرار مسکن های مهر اختصاص دارد. این مجتمع­های مسکونی از ابتدا در برنامه شهر صدرا حضور نداشته­اند و از نیمه دوم سال 1380 استقرار 23000 واحد مسکونی در قالب قطعات ویلایی و آپارتمان­های تا 10 طبقه برای این شهر در نظر گرفته­شده و بسیاری از آن ها ساخته­شده و هم اکنون مورد بهره­برداری قرار گرفته­اند. این پهنه ها عمدتا توسط اقشار کم درآمد مورد استفاده قرار گرفته اند تنوع قومیتی و تکثر فرهنگی ویژگی مهم این مجموعه های مسکونی می باشد

در پیرامون شهر صدرا چندین شهرک مسکونی دیگر قرار دارند که بیشتر آن ها پس از تصویب احداث شهر جدید صدرا شکل گرفته­اند که از نقطه نظر جذب مهاجران رقیب صدرا محسوب می شوند.

در آخرین سال­های دهه 1380 برای صدرا شهرداری تاسیس شد. در حال حاضر شهر جدید صدرا از دو مدیریت شهری ( شهرداری و شرکت عمران)  برخوردار است.

با توجه به نياز شهر به مراكز كارگاهي و صنعتي غيرآلاينده و با در نظر گرفتن بادهاي غالب و تمركز اين قبيل كاربري ها ،  مكاني در حدود 200 هكتار در قسمت جنوب غربي شهر برای صنایع و استقرار کارگاه­های تولیدی در نظر گرفته شده­است. اما امکان برخورداری از شغل ثابت برای ساکنان فعلی صدرا وجود ندارد. پیش بینی طرح های کلان اقتصادی و اجتماعی صدرا برای دراز مدت، بر افزایش میزان شاغلین و کاهش وضعیت خوابگاهی شهر دلالت دارند.

معرفی برگزارکننده

شرکت عمران شهر جدید صدرا بعنوان برگزارکننده و مجری طرح برنده مسابقه مرکز اجتماعی شهر جدید صدرا از شرکت­های زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید وابسته به وزارت راه و شهرسازی می باشد.

معرفی سایت

 مساحت سایت مورد نظرپنج هکتار و در شمال محور مجهز واقع شده است. در شمال و شرق اراضی مسکن مهر آپارتمانی و در شرق و جنوب آن بیمارستان پیوند اعضا و اراضی متعلق به این بیمارستان قرار دارد. برای اطلاعت بیشتر به پاورپوینت مراجعه شود.

اهداف طرح

هدف مسابقه مرحله اول به مشارکت گرفتن نقطه نظرها، دانش، تجربه و خلاقیت عموم معماران و شهرسازان ایرانی، برای مشخص کردن رویکرد، مفهوم و ایده های طراحی مناسب برای مرکز اجتماعی شهر صدرا می­باشد. شهر در حال ساخته شدن و پر شدن است و زمین در نظر گرفته شده برای  مرکز اجتماعی ذو عارضه است. پرسش و درخواست اصلی و اساسی کارفرما این است: کدام معماری و کدام رفتار با زمین، برای ساماندهی محیطیِ مرکزِ شهری که خود شهر در حال شکلگیریست، مناسب­ترین است؟ کارفرما خواهان آنست که سازمان فضائی مرکز اجتماعی شهر صدرا بعنوان یک قلمرو همگانی بتواند در شکلگیری شخصیت شهر صدرا نقشی تاثیر گذار داشته باشد. سایر اهداف مورد نظر برای طراحی این مرکز اجتماعی شهر صدرا عبارتند از:

-              تقویت جریان زندگی شهری، روزانه و شبانه؛ به منظور ایجاد یک مرکز شهری چند عملکردی با هدف ارتقای سرزندگی شهری

-              رویاروئی بهره­برداران این مرکز اجتماعی شهر با فضایی "رویداد مدار" و در نظرگرفتن فضاها و عملکردهای مناسبی برای زندگی روزانه و شبانه این مجموعه؛

-              تشویق به حضور هرچه بیشتر خانواده­ها ، زنان و جوانان در این مرکز و فراهم کردن ایمنی برای کودکان و سالمندان؛

-              فراهم شدن امکانات فضائی- مکانی برای تولید چیدمان (هنر اینستالیشن)، هنر اجرا (پرفورمنس ارت)، صنایع دستی و دیگر صورت های آفرینشهای هنری از طریق حضور سازندگان و هنرمندان در این سایت و ایجاد نوعی کارآفرینی؛

-              در نظر گرفتن امکانات تاریخیْ اجتماعیْ مکانی واقع در حوزه تاثیر شهر صدرا و حوزه های تاثیرگذار بر شهر صدرا، امکاناتی همچون توپوگرافی پیرامونی محوطه پروژه، باغ های شخصی که به بخشی از منظر و شناسه شهر بدل شده اند و ظرفیت های محیطی ای همچون حضورعشایر و ظرفیت های منطقه ای و فرداستی ای همچون سایتهای باستانی و شهر شیراز؛

-              چند مقیاس بودن عملکردها، مقیاس­هائی که از صدرا شروع می­شوند و تا مقیاس­های فرا استانی پیش می­روند؛

-              در نظر گرفتن امکانات تاریخی- اجتماعی واقع در پیرامون شهر صدرا مانند: حضورعشایر، سایت­های باستانی و شهر شیراز.

-              متصل شدن با پهنه های بلافصل شهر و فراهم آوردن پیوند بین قسمت شرقی زمین مرکز اجتماعی شهر (فاز یک شهر که شکل گرفته و تقریبا پر شده) و قسمت غربی آن (فاز دو) که در حال شکلگیریست؛

-              توجه جدی به فرایند اجرا شدن طرح و کیفیت اجرا و در نظر داشتن تصویری ازهزینه ها و برآوردمالی طرح، بویژه در مرحله دوم مسابقه.

-              خواست کارفرما در مرحله دوم پرورش و پردازش ایده ها و ارائه نقشه های شهرسازی و معماری در حد فاز یک می باشد.

ملزومات هدایت کننده برای برنامه ریزی و طراحی مرکز اجتماعی شهر جدید صدرا

1.            بر اساس ضوابط و معیارهای طرح جامع و تفصیلی مصوب سال های 1374 و 1379 ، عملکرد غالب برای زمین مرکز اجتماعی شهر صدرا "گردشگری" با تراکم 120و  سطح اشغال 40 درصد در نظرگرفته شده؛

2.            عملکرد گردشگری در این سایت بطور مشخص، کاربری­های اقامتی، پذیرائی، تفریحی با گرایش­های فرهنگی و ورزشی را شامل می­شود؛

3.            افق زمانی کوتاه و میان مدت پروژه جهت لحاظ نمودن "آینده" در طرح، بین ده تا پانزده سال، از سال 1395 مد نظر قرار گیرد؛ مقیاس عملکردی و نفوذ خدمت رسانی این پروژه، در بازۀ زمانی کوتاه و میان مدت، شهرِ صدرا، شهر شیراز و نیمۀ شمالی استان فارس در نظر گرفته شود؛

4.            در این فاصلۀ زمانی (1405– 1395) امکاناتی به شهر صدرا اضافه خواهد­شد (مانند برقرار شدن مترو، بهره­برداری کامل از بیمارستان پیوند اعضا و مراکز آموزش عالی و سایر امکاناتی که موجب ارتقا مقام شهر صدرا نسبت به سایر شهرهای استان خواهد شد)؛

5.            40 درصد این اراضی معادل 20000 متر مربع می­شود، به عبارت دیگر با درنظر گرفتن تراکم ساختمانی 120 درصد،24000  متر مربع از اراضی می تواند به توسط ابنیه و فضاهای مربوطه اشغال شود؛ این میزان از ساخت و ساز به منزلۀ حداکثر ساخت و ساز تلقی می شود و شرکت کنندگان می توانند با کمتر ازین میزان نیز ایده طراحی را به سامان برسانند. چند هکتار باقیمانده

( 3 هکتار و بیشتر) در اختیار محوطه سازی قرار می­گیرد. مسیر­های پیاده (مسیر تندرستی) و اتصال با پهنه های پیرامون، لوپ یا لوپ­های دوچرخه سواری، درختکاری و انواع فضاهای باز تعریف شده و با سایه به همراه کاربری های ورزشی متناسب با زمین و سرزمین می توانند محوطه سازی را غنا بخشند؛

6.            با توجه به آینده صدرا، مناسب تر است که کاربری­های پذیرائی برای مقیاس­های محلی، شهری و فرا شهری محاسبه و در نظر گرفته شوند؛

7.            میزان کاربری اقامتی عمدتا برای مقیاس­های فراشهری محاسبه و درنظر گفته­شوند. از آنجا که پس از استقرار عملکردهای در مرکز اجتماعی شهر صدرا، این مجموعه به مقصد بازدیدکنندگان تبدیل خواهد شد، ضروریست امکانات مناسب برای اقامت و پذیرایی در بازه­های زمانی، نیم روزه، یک شبه و چند شبه برای آن در نظر گرفته شود (انواع مکان های اقامتی و شیوه­های پذیرایی می­توانند در زمرۀ ایده­های پروژه پرورش یابند)؛

8.            میزان کاربری تفریحی- فرهنگی برای مقیاس­های محلی، شهری، فراشهری و شیراز محاسبه و طراحی شوند. سالن مناسب موسیقی در مقیاس شهر و فراشهر و یک بازارچه حراج­های هنری توصیه­های مناسبی در این زمینه به شمار می آیند؛

9.            میزان کاربری­های تفریحی-ورزشیِ سرپوشیده در مقیاس­های محلی، شهری و شیراز با توجه به پست و بلند زمین و ویژگی­های سرزمینی صدرا محاسبه و طراحی می­شود؛ فضاهای باز ورزشی را نیز می­توان جزئی از فضاهای باز و محوطه سازی محاسبه و طراحی نمود؛

10.          کاشت درخت های بومی یکی از خواست­های موکد کارفرما می­باشد. درختکاری می­بایست با توجه به گونه­های بومی که به آب کمتری احتیاج دارند و در ترکیب با مسیرهای پیاده و دوچرخه طراحی شوند، در نظر گرفتن یک گلخانه برای پرورش انواع نهال­ها و بذرهای بومی قابل مطالعه می باشد. بویژه معماری گلخانه خود می­تواند نقش مهمی را در ایجاد یک نشانه متفاوت حجمی ایفا کند. تفکر باغ- فضا برای ساماندهی این مرکز قابل توجه است؛

11.          به موازات استقرارِ تسهیلات و تجهیزات در بازۀ زمانی متذکر شده، بنظر می­رسد که نقش عملکرد­های فرهنگی می تواند به این مجموعه ویژگی بخشد تا آنجا که شاید بتوان در این سایت برای عرضۀ بروز هنرهای هفت گانه اندیشه کرد. از میان هنرهای هفت گانه، بنظر می رسد جایگاه موسیقی اقوام (موسیقی­های محلی) و سالن کنسرت مقیاس استانی که در شهر شیراز نیز وجود ندارد، متمایزتر باشد. در درجات بعدی امکان تحقق هنرهای دیگر چون تئاتر و سینما و استقرار موزه استانی نیز می تواند در برنامه عملکردی سایت جای گیرند.

12.           برای تمامی کاربری­های شهری و فرا شهری می­بایست فضای پارکینگ محاسبه و در پیرامون سایت مستقر شود به نحوی که تداخلی با مسیرهای پیاده نداشته باشند.  بعلاوه مسیرهای سواره ویژه سرویس، اورژانس و حمل ونقل کالا به کاربری­های اقامتی- پذیرائی و از این قبیل در نظر گرفته شود.

 

شرایط شرکت کنندگان

 در مرحله اول ، عموم فارغ التحصیلان معمار و شهرساز، شامل شخصیت های حقیقی و حقوقی می­توانند در این مسابقه شرکت کرده و ایده­ها و پیشنهاد­های خود را ارائه دهند. طرح­های برنده شده در مرحله اول به مرحله دوم مسابقه ورود پیدا خواهند کرد. شرکت در مرحله دوم مسابقه نیازمند برخوردار بودن از توان­های تخصصی در رشته­های مرتبط با طراحی معماری و شهرسازی و اجرا می­باشد. معرفی تیم حرفه­ای و چند تخصصی شرکت­کننده شامل متخصصان سازه، ژئوتکنیک، تاسیسات، محیط زیست و سایر تخصص­های مرتبط پیش از ورود به مرحله دوم و تائید آن به توسط هیئت داوران و کارفرما الزامی است. هر یک از برندگان مرحله اول که نتوانند تیم تخصصی قابل قبولی معرفی کنند فقط جایزه مرحله اول را دریافت می­کنند.

جوائز

پس از داوری مرحله اول،20 طرح برگزیده و از میان آن ها 5 طرح برنده خواهند شد. نام و طرح 20 شرکت کننده برگزیده در یک بروشور به چاپ خواهد رسید. نام برندگان طی نشستی رسمی در رسانه­ها اعلام  و به هر کدام از 5 برنده مبلغ 7 میلیون تومان  و به 15 طرح برگزیده یک سکه بهار آزادی بعنوان جایزه و لوح تقدیر اهدا خواهد شد. با برگزاری مراسم مسابقه در مرحله اول از 5 برنده دعوت می­شود تا برای حضور در مرحله دوم، طی ده روز تیم و آمادگی خود را اعلام کنند.

برای شروع مرحله دوم و پس از معرفی گروه فنی-حرفه ای ( هر یک از 5 طرح برنده برای تامین توان فنی- تخصصی خود، مخیر هستند با مهندسان مشاوری که از طرف کار فرما معرفی می­شوند بطور مشترک کار مرحله دوم را به پایان برسانند) ظرف مدت 10 روز داوران و کارفرما می بایست فرایند تشخیص صلاحیت را به اتمام رسانند. درین مرحله طبق قرار قبلی هر یک از 5 طرح برنده مبلغی معادل 20 میلیون تومان بعنوان کمک هزینه طراحی مرحله دوم دریافت خواهند کرد. در مرحله دوم مسابقه از میان 5 گروه، کارفرما با گروهی که طرحشان از طرف هیئت داوران محقق کننده اهداف مسابقه  و مناسب برای اجرا باشد قرار داد امضا خواهد نمود.

هیئت داوران

داوران مسابقه به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

 - آقای فرهاد احمدی

-  آقای آرش بصیرت

- آقای سید محمد بهشتی

- خانم فریار جواهریان

- آقای فیروز فیروز

-آقای سهند لطفی (داور علی البدل).

اعضاء هیئت داوران در فرایند تدوین فراخوان بطور موثر مشارکت داشته اند.

برنامه زمان­بندی

با توجه به انتشار فراخوان در نیمه اول تیر ماه 1395 برنامه زمانی مسابقه آغاز شده و شرکت کنندگان نیازی به ثبت نام ندارند. ارسال طرح در زمان مقرر به همراه فرم مشخصات الزامی است. برنامه زمان بندی مسابقه به شرح زیر می باشد:

-              تاریخ تحویل مرحله اول مسابقه- آخر شهریور ماه 1395(ارسال طرح به همراه فرم مشخصات)؛

-              تاریخ داوری مرحله اول و اعلام اسامی برندگان- 15 مهر ماه 1395؛

-              اعلام آمادگی و معرفی تیم فنی- حرفه ای- بین 16 تا  25 مهرماه 1395؛

-              برگزاری نشست رسانه­ای برندگان مرحله اول- آخر مهر ماه 1395؛

-              شروع مرحله دوم- 5 آبان ماه 1395؛

-              تحویل مرحله دوم- آخر دی ماه 1395؛

-              داوری مرحله دوم و اعلام نتایج - 15 بهمن 1395؛

-              برگزاری نشست رسانه­ای مرحله دوم - تا آخر بهمن 1395

بلافاصله پس از اعلام برندگان مرحله اول فرایند معرفی تیم های تخصصی برندگان آغاز می شود. جوائز مرحله اول تا پایان مهر ماه تقدیم خواهد شد.

آدرس ثبت نام و سایت تحویل مدارک مسابقه

شرکت کنندگان برای کسب اطلاعات و دریافت مدارک مورد نیاز مسابقه به سایت مخصوص مسابقه در درون سایت شرکت عمران مراجعه کنند. مدارک ارسالی در موعد مقرر برای مرحله اول به صورت دیجیتال و به شرح زیر می باشند:

1.            فرم مشخصات شرکت کننده/شرکت کنندگان؛

2.            4 اسلاید شامل تمامی ایدئوگرام­ها، دیاگرام­ها، ترسیمات سه بعدی­، متن ها و تحلیل­ها؛

اسلایدها در قطع آ-سه (A3) قابلیت چاپ داشته باشند، با کیفیت تصویر سیصد دی پی آی (300 dpi) در فرمت یک PDF با حجم حداکثر 10 Mb ارائه­شوند، جوهر اندیشه و ایده حداکثر در 100 کلمه بر روی اسلاید ها آورده شود. توجه شود که در زمان داوری، اسلایدها بر روی صفحه نمایش داده (Project) می­شوند. توضیحات کلی نیز باید حداکثر در 500 کلمه در یک صفحه A4 به طور جداگانه ارائه شود. بر روی مدارک ارسالی نباید نام، عکس، لوگو یا اطلاعات دیگری از شرکت کنندگان قرار گیرد. فرم ثبت نام و اطلاعات مورد نیاز در سایت مسابقه قابل دانلود است، این فرم باید توسط شرکت کنندگان تکمیل و امضا شود و به همراه مدارک مرحله اول ارسال شود.

ارسال همزمان فرم مشخصات و مدارک خواسته شده به منزلۀ شرکت در مسابقه می باشد و شرکت کننده پس از ارسال و معلوم شدن  کفایت مدارک یک شناسه پیگیری دریافت می کند. پیگیری های آتی از طریق این شناسه میسر خواهد بود. ارسال ناقص مدارک به حذف شرکت کننده منجر می شود.

در سایت شرکت عمران شهر جدید صدرا مجموعه نقشه­ها و مدارک مورد نیاز و پژوهش­های مرتبط برای مطالعه شرکت کنندگان تدارک دیده شده است.

برای پرسش­های فنی و موضوعی با آدرس ایمیل های مدیر مسابقه، محمدرضا حائری مازندرانی ارتباط برقرار کنند:

[email protected] yahoo.com

[email protected]



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group