معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1322
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1115
اکسپو شانگهای 2010   - 33
نظریه معماری   - 939
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
طراحي داخلي   - 881
معماری دیجیتال   - 32
سازه های شهری   - 850
معماری کانستراکتیویستی   - 32
تکنولوژی ساخت   - 831
معماری پراجکتیو   - 32
مرزهای معماری   - 763
طراحی پارامتریک   - 29
معماری حوزه عمومی   - 717
بحران آب   - 28
المان شهری   - 689
هنر روسیه   - 27
نگاه نو به سكونت   - 680
اکسپو میلان 2015   - 27
نظریه شهری   - 672
پاویون های سرپنتین   - 23
کلان سازه   - 593
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و سیاست   - 514
باهاوس   - 21
معماری پایدار   - 503
جشن نامه اتووود   - 21
منتقدان معماری   - 477
معماری مجازی   - 20
معماری تندیس گون   - 446
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 429
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 428
پداگوژی   - 19
آرمان شهرگرایی   - 423
پردیس ویترا   - 18
معماری منظر   - 421
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 17
معماری مدرن   - 421
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری شمایل گون   - 415
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
روح مکان   - 414
فیلوکیتکت   - 15
طراحی صنعتی   - 396
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
باز زنده سازی   - 366
معماری ـ موسیقی   - 14
توسعه پایدار   - 349
معماری بایومورفیک   - 14
تراشه های کانسپچوال   - 333
شهرهای در حرکت   - 12
معماری یادمانی   - 330
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری سبز   - 302
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
معماریِ توسعه   - 298
مدرنیته؛ از نو   - 11
اتووود کلاسیک   - 263
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی نئولیبرال   - 260
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 259
درس گفتارهای اتووود   - 9
بدنه سازی شهری   - 251
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری محلی   - 247
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 243
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 241
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 241
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 236
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 228
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری های تک   - 217
طراحی و پناهجویان   - 7
گرمایش زمین   - 203
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 196
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 186
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 185
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 148
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 140
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
زنان و معماری   - 139
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 131
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر گفت و گو   - 127
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ـ سینما   - 125
جهان علمیْ تخیلی   - 5
هنر انتزاعی   - 120
فرهنگ نفت   - 5
گرافیک   - 111
معماری مصر   - 5
معماری ژاپن   - 109
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری ایران   - 106
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
فضای منفی   - 101
بلوپرینت   - 4
بلندمرتبه ها   - 100
معماری خوانی   - 4
طراحی مبلمان   - 87
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
منبع شناسی اتووود   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری مذهبی   - 86
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 4
اکسپو   - 75
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری هند   - 62
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری چین   - 61
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری فاشیستی   - 60
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
ترسیمات معماری   - 49
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
گفت و گو با مرگ   - 47
ده پرسش از هشت معمار   - 1
ویرانه ها   - 45
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و هنر انقلابی   - 41
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
جنبش متابولیسم   - 41
شهرْخوانی با اتووود   - 1
مدارس معماری   - 39
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 1
زاغه نشینی   - 38
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 9
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 18
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوپراستودیو   - 9
ادوارد برتینسکی   - 1
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد سعید   - 12
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 9
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 6
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 43
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 1
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 32
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 22
اماندا لِــوِت   - 3
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 8
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لُکُربُزیه   - 133
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 19
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 6
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 4
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 25
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 4
ولادیمیر تاتلین   - 10
جوزپه ترانی   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 3
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 1
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 5
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 15
کازیو سجیما   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کالین روو   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 13
حسین امانت   - 3
کامرون سینکلر   - 11
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش شایگان   - 8
کریم رشید   - 5
دانیل لیبسکیند   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 24
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت ونتوری   - 13
کوین لینچ   - 7
رُدولف شیندلر   - 7
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رم کولهاس   - 95
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رنزو پیانو   - 30
یان گِل   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 13
رینر بنهام   - 2
یونا فریدمن   - 5
رینهولد مارتین   - 5
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -750
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -335
صنعتی   -98
فرهنگی   -294
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تعلیق موزه‌ی پاسارگاد؛ چرا طرح‌های حسین امانت اجرا نشد؟
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1396/05/12
مـنـــــــبـع : www.aftabnetdaily.com به قلم فاطمه علی‌اصغر
تعداد بازدید : 1283

اگر موزه‌ی‌ محلی و کوچک تخت‌‌جمشید را در جایگاه خود بررسی کنیم، موزه‌ی پاسارگاد نخستین و تنها موزه‌ی بزرگ و مدرن دوره‌ی هخامنشیان ایران است. موزه‌‌ی پاسارگاد را حسین امانت، طراح و معمار معروف فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در دهه‌ی پنجاه طراحی کرده و می‌گویند ساخت فیزیکی سازه‌ی‌ آن تا ۱۳۵۷ تا هشتاد درصد پیش رفته بوده است. بااین‌حال ساخت آن، به دلایل مختلفی، ۲۵ سال متوقف شد تا اینکه با اعتباری که محمدحسن طالبیان، مدیر وقت پایگاه پارسه‌ی پاسارگاد، در ۱۳۸۴ دریافت می‌کند، اجرای آن بار دیگر از سر گرفته می‌شود. اما این آغاز انجام خوشی نداشت. اکنون دوازده سال از آغاز دوباره‌ی پروژه می‌گذرد و هنوز ساخت آن به پايان نرسيده است. مسؤولان می‌گویند که نبود اعتبارات کار را کند کرده اما برخی دوستداران میراث‌فرهنگی و معماران معتقدند که این موزه می‌توانست با همین بودجه‌های اختصاص‌داده‌شده به اتمام برسد. اما چه اشکالاتی در اجرای طرح وجود دارد که اجرای آن را این‌قدر به تعویق انداخته؟

در چند روز گذشته به دنبال ثبت جهانی "شهر تاریخی یزد" بار دیگر بحث شرایط کنونی ۲۱ محوطه و بنای تاریخی، که در سال‌های گذشته در فهرست میراث‌ جهانی ثبت شده‌اند، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ شد. یکی از این محوطه‌های جهانی هم پاسارگاد و موزه‌‌ی آن بود. در نشستی مطبوعاتی که به مناسبت ثبت جهانی یزد برگزار شد، طالبیان درباره‌ی شرایط موزه‌ی پاسارگاد عنوان کرد که چون دولت در سه سال گذشته بر اتمام پروژه‌هایی با بیش از پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی تأکید می‌کرد و ازآنجاکه اعتبارات موزه‌های احداثی بسیار محدود است و موزه‌ی پاسارگاد پیشرفت کمتری نسبت به موزه‌های منطقه‌ای درحال احداث، به‌ویژه موزه‌ی خراسان، داشته، اولویت با آن موزه‌ها بوده. هرچند او فردای آن روز، در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا، اعلام کرد که اتمام کار موزه‌ی پاسارگاد همچنان در اولویت سازمان، مسؤولان استان فارس و پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد قرار دارد. حال با توجه به این پاسخ دو سؤال دیگر پیش می‌آید، چرا ادامه‌ی ساخت این موزه در برنامه‌ها نبوده و اگر بوده، چرا تا امروز به نتیجه نرسیده است؟ نگاهی به گزارش‌های گذشته نشان می‌دهد که وزارت نيرو در جريان ساخت سد سيوند پيشنهاد داده موزه‌اي از اشياي به‌دست‌آمده در اين منطقه راه‌اندازي شود. سازمان ميراث فرهنگي با وجود موزه‌ی نيمه‌تمام پاسارگاد به وزارت‌ نيرو پيشنهاد کرد در راه‌اندازي اين موزه با آنها همکاري کند. در آن زمان وزارت نيرو موافقت کرد تا پنجاه درصد از هزينه‌هاي تکميل اين موزه را پرداخت کند. هنوز معلوم نیست آیا این بودجه پرداخت شده یا نه و اگر پرداخت شده چرا هنوز کار ساخت موزه به اتمام نرسیده است؟

 

چرا در کار موزه اشکال افتاده است؟

سیدمحمد بهشتی، مدیر پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی، جمله‌ای معروف دارد که می‌گوید هر تکه‌ی این سرزمین محوطه‌ای تاریخی است اما طی این چند سال چقدر توانسته‌ایم آثار این محوطه‌های تاریخی را در موزه‌های امن به نمایش دربیاوریم؟ بسیاری از کشورهای دنیا با ساخت موزه گردشگر جذب می‌کنند. حتی اگر اثری ندارند، معماری موزه را با استفاده از طراحان معمار معروف چنان می‌سازند که مردم سراسر جهان برای دیدن معماری موزه به آن شهر سفر می‌کنند.

طی چهل سال اعتبارات بسیاری هزینه شده اما موزه‌ی پاسارگاد، كه در ۱۳۵۳ طراحی شده و حدود هشتاد درصد سازه‌ی بنا هم تا ۱۳۵۷ پیش رفته بوده، دوازده سال بعد از شروع مجدد ساخت موزه، هنوز آماده‌ی بهره‌برداری نیست.

می‌گویند در اوایل دهه‌ی هشتاد، با اعتباری که از سوی مسؤولان وقت جذب می‌شود، کلید آغاز ساخت دوباره‌ی موزه‌ی پاسارگاد می‌خورد. سازه‌ها باید بعد از ۲۵ سال دوباره مقاوم‌سازی می‌شدند، بنابراین شركتي برای مشاوره‌ی سازه معين شد تا طرح مقاوم‌سازی موزه را انجام دهد.

در این میان نباید از یاد برد که طرح موجود ویژه بود و سازه و ساخت آن در شكل‌گيري فرم معماري تأثير بسيار زيادي داشت. بااین‌حال مشاوران سازه‌ای که روی این پروژه کار می‌کردند، نه‌تنها از مشاور معمار بلکه از مشاور تأسیسات هم برای پیشبرد کار استفاده نکردند.

آنها به درخواست كارفرما بخشی را به موزه الحاق کردند که در طرح اولیه موجود نبود. از طرفی با استدلال اينكه فضاي تأسيساتي كوچك است و پاسخگوي موزه نيست، طرح تخريب يكي از گالري‌هاي موزه را براي ساخت بناي تأسيسات و موتورخانه ارائه دادند؛ بدون آنكه مشاور تأسيسات چنین تصمیمی بگيرد یا با مشاور معمار هماهنگي شود. در ادامه‌ی اجراي طرح، ناتوانی در خوانش صحيح نقشه‌هاي قديمي طراح هم باعث شد پيمانكارِ انتخاب‌شده به تخريب جزئياتي از معماري بنا بپردازد كه جزو منحصربه‌فردترين تصميمات طراح موزه براي پروژه بوده است. خوانش نادرست طرح به دليل نبود مشاور معمار و مطلع باعث شد تا كاربري مهيج‌ترين گالري مجموعه نيز فضاي تأسيساتي فرض و موزه تقريباً بدون گالري شود و به جای آن موتورخانه‌ی عظيمی بسازند. قطعاً تكنولوژي ساخت و مصالح ساختمانی كنوني با دهه‌ی پنجاه بسيار متفاوت و پيشرفته‌تر است. كوچك‌تر شدن فضاهاي تأسيساتي به دليل تكنولوژي‌هاي نوين در بناهاي جديد بيانگر اين موضوع است. چرا این مسأله به اشتباه انجام شده و چرا ناظری وجود نداشته تا مانع از این تخریب و تأسیسات جدید شود؟

 

خط‌چین دردسرساز

می‌گویند استدلالی که برای ساخت الحاقات عنوان شده این است که در ترسیم فنی نقشه دو خط‌چین بوده كه در نقشه‌ی طراح اصلي بنا ديده مي‌شد و برداشت مشاور سازه اين بوده كه طراح توسعه‌ی موزه را پيش‌بيني كرده بوده است.

اتخاذ چنين تصميماتي در نبود طراح موزه يا حتي مشاور معمار عجيب است، آن هم در طرحي جهاني تحت‌عنوان "موزه‌ی پاسارگاد"؛ طرحي كه مي‌شد با مشخص كردن مشاور معمار و همچنين مشاور تأسیسات، بدون آنكه بخشي بي‌دليل الحاق يا فضايی بدون ضرورت تخريب و دوباره ساخته شود، با همين بودجه‌اي كه تاكنون صرف اين تصميماتِ غلط شده، به اتمام برسد.

 

چرا طرح موزه‌ی پاسارگاد مهم است؟

بررسی طرح موزه‌ی پاسارگاد و ارزیابی ویژگی‌های آن نشان از اهمیت و تأکید بر اجرای درست و صحیح آن دارد. همان‌طور که حمید فدایی، مدیر پایگاه پاسارگاد، گفته است: "اگر قرار باشد اجرا طبق طرح نباشد، همان بهتر که اجرا نشود."

می‌گویند طرح موزه با احترام به آرامگاه كوروش قرار بوده به شكل تپه‌‌اي ساخته شود كه ارتفاع آن از پلكان آرامگاه هم كمتر باشد. طرح اصلي با در نظر گرفتن تراز افق و درجات محصوريت در كنار محدوديت‌هاي اجرايي پروژه به‌خوبي می‌توانست پاسخگوي محيط و خواسته باشد؛ بدون آنكه نيازمند الحاقيه‌ يا دچار كمبود فضاهاي زيرساختي و تأسيساتي شود.

پیش‌تر معاون میراث‌فرهنگی گفته بود: "به‌دلیل نیمه‌تمام بودن موزه در طول سالیان زیاد بعد از انقلاب و جنگ و قرارگیری بتن مسلح و میلگردها در معرض هوا و فرسایش، پروژه نیازمند آزمایش‌های مختلف برای سنجش مقاومت و چگونگی استحکام‌بخشی بود که به‌لحاظ پیچیدگی و مشکلات مربوط، زمان زیادی صرف تهیه‌ی جزئیات فنی و محاسبات جدید و تأییدیه‌های مهندسی شد و خوشبختانه نقشه‌های فنی تهیه شد. از سال گذشته، با وجود تنگناهای مالی، پارسه و پاسارگاد در اولویت طرح‌های استان و پایگاه میراث جهانی قرار گرفته و کار اجرایی آن پیشرفت چشمگیری کرده است." برخی معماران باتوجه‌به این صحبت‌ها سؤالاتی را مطرح کرده‌اند، از جمله اینکه این آزمایش‌ها چه زمانی انجام شده، یعنی چقدر از کار انجام شده بوده که این آزمایش‌ها صورت گرفته؟ و اینکه در چه زمانی و چرا قسمت جدید به موزه اضافه شده است؟ آیا هنوز هم همین پیمانکار در این مجموعه مشغول به کار است؟

.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

موزه لیورپول از 3XN
اتووود کلاسیک ـ مرکز بین المللی هنر ـ لوکوربوزیه ـ 1962
اتووود کلاسیک ـ موزه هنر مدرن
طرح پیشنهادی موزه هنر آلترناتیو در اسپانیا از کروز کرولو
موزه ژانگ دا كيان؛برنده جشنواره جهاني معماري 2011 به عنوان پروژه فرهنگي آينده
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group