معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1328
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1134
معماری دیجیتال   - 33
نظریه معماری   - 949
معماری کانستراکتیویستی   - 33
طراحي داخلي   - 893
معماری پراجکتیو   - 32
سازه های شهری   - 857
طراحی پارامتریک   - 29
تکنولوژی ساخت   - 838
بحران آب   - 28
مرزهای معماری   - 767
هنر روسیه   - 28
معماری حوزه عمومی   - 725
اکسپو میلان 2015   - 27
المان شهری   - 693
پاویون های سرپنتین   - 24
نگاه نو به سكونت   - 682
پداگوژی   - 24
نظریه شهری   - 679
باهاوس   - 22
کلان سازه   - 597
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و سیاست   - 523
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پایدار   - 513
معماری مجازی   - 20
منتقدان معماری   - 482
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری تندیس گون   - 448
فیلوکیتکت   - 20
معماری مدرن   - 446
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 432
پردیس ویترا   - 18
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 431
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
آرمان شهرگرایی   - 427
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری منظر   - 422
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری شمایل گون   - 418
مدرنیته؛ از نو   - 15
روح مکان   - 415
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحی صنعتی   - 407
معماری ـ موسیقی   - 14
باز زنده سازی   - 370
معماری بایومورفیک   - 14
توسعه پایدار   - 351
شهرهای در حرکت   - 12
معماری یادمانی   - 333
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
تراشه های کانسپچوال   - 333
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری سبز   - 304
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماریِ توسعه   - 300
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 274
درس گفتارهای اتووود   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 260
اقتصادِ فضا   - 9
بدنه سازی شهری   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 246
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 7
معماری ارزان   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 241
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
محوطه سازی   - 237
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
بنای محدود   - 220
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 208
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 204
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 187
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 160
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 158
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 145
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 142
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 132
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 130
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 127
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
گرافیک   - 111
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری ژاپن   - 110
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
طراحی مبلمان   - 94
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فاشیستی   - 63
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 4
معماری هند   - 62
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
معماری چین   - 61
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ترسیمات معماری   - 57
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
گفت و گو با مرگ   - 49
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
ویرانه ها   - 48
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و هنر انقلابی   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
مدارس معماری   - 39
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
زاغه نشینی   - 39
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 24
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 43
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 45
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 8
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 133
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 19
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 5
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 20
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -338
صنعتی   -100
فرهنگی   -304
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی ـ نیلوفر نیکسار
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1397/05/10
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 398

وقتی از جامعه صحبت می کنیم باید روشن کنیم منظورمان چیست و عناصر سازنده آن چه هستند؟ همینطور باید روشن کنیم چگونه و در چه جهتی این عناصر، ساختار جامعه را شکل می دهند؟ برای پرسش از چیستی جامعه نیاز نیست که جامعه شناس باشی تا بدانی، چیزی که به آن جامعه گفته می شود اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده اش انسان است؛ همینطور لازم نیست در دانشکده های علوم اجتماعی تحصیل کرده باشی تا بدانی جوامع از پایین به بالا ساختار میابند؛ نه بالعکس. به علاوه پذیرش این موضوع که جوامع انسانی وابسته به عنصری کلیدی به نام فضا است هم چندان دشوار بنظر نمی رسد. با اینحال وقتی من به عنوان یک معمار به همه این موارد ظاهراً بدیهی نگاه می کنم، احساس می کنم یک جای کار می لنگد یا روشن تر بگویم، احساس می کنم بین کار و رویکردهایمان به موضوعاتی مثل انسان، جامعه و فضا و دانسته هایمان از آن ها گسستی عمیق وجود دارد. از خودم به عنوان یک معمار می پرسم جایگاه این عنصر اصلی کجاست؟ این عنصر آیا فقط وقتی در نقش کارفرما و سرمایه دار در برابرم قرار می گیرد عنصر اصلی است که حرفش نیاز به شنیدن دارد یا در نقش استفاده کننده از فضا هم، همان عنصر اصلی است؟ اگر هست در کجای معادلات و روابط بین معمار و کارفرما قرار می گیرد؟ استفاده کننده های فرضی از فضا در کدام پروسه از روابط بین معمار و کارفرما و یا کدام پروسه از طراحی لحاظ می شوند و خواسته های مفروضشان چیست؟ این خواسته ها آیا تماماً عملکردی اند و قابل تقلیل به روابط فضایی؟ آیا تماماً اقتصادی اند و قابل تقلیل به عناصر تزئینی و به ظاهر رفاهی؟ اساساً آیا استفاده کننده ها از فضا موجوداتی پذیرنده اند که قرار است بر مبنای قواعد خشکِ فضایی، سبک زندگی را مناسب طبقه اجتماعی شان از معمار بیاموزند؟ آیا معماری در امتداد نظام های کنترل و سرکوب است و معمار به خاطر تعلق ظاهری اش به علم، حکم عنصر مشروعیت بخش به کنترل و سرکوب را دارد؟ 
این سوالاتی که از ذهنم می گذرد ظاهراً در صورتی قابل طرح است که باور داشته باشیم، معماری صرفاً علم است و آن هم علمی است که می تواند بستر و زیستِ اجتماعی را به زبان اشکال فضایی ترجمه کند. از خودم می پرسم آیا واقعاً چنین است؟ اگر اینطور باشد پس فضا محدود به همان کالبدِ طراحی شده است که تنها ارزش مصرف دارد. در اینصورت باید رابطه معمار و کارفرما هم به بحث از روابط و اشکال فضایی خلاصه شود. برای هر کس که گذرش به دفاتر معماری افتاده روشن است که چنین نیست و روشن است که درگیری اصلی معمار و کارفرما بر محور ترجمه زبان اقتصاد و بازار به زبان فضا شکل می گیرد. پس معماری احتمالاً علم است، اما مثل هر شاخه دیگری از علم، چیزی بیشتر از علم هم است؛ علمی هم آغوشِ قدرت و اقتصاد. در این نقطه ظاهراً با طیفی از همکاران روبرو هستیم که بین تن دادن به تامین حداکثری ارزش مبادله مورد نظر کارفرما(سرمایه گذار) تا تامین حداکثری تصوراتشان از ارزش مصرف، در نوسان اند. به بیان دیگر، معماران همواره بین تعلقاتشان به علم فضا و ریتوریکی که فضا را در اقتصاد بازار مستحیل کند در رفت و آمدند.
اما جالب است چه در حالتی که معماری را در شکلی ایده آل، علم محض فرض می کنیم و چه هنگامی که همچون شرایط موجود به پیوند آن با قدرت و ثروت اذعان داریم، دگرگونی در ساختار تولید فضا به وجود نمی آید. یعنی در همه حال فضا عنصری است که قرار است از بالا اِعمال شود و استفاده کننده از فضا کمترین نقش و مشارکتی در پروسه تولید آن ندارد. انگار در هر دو حالت، معمار وظیفه ذاتیْ ایدئولوژیک خود می داند که جایگاه پیامبرْ تسهیل گر خود را ترک نکند. نتیجه اینکه ظاهراً قرار است در حوزه معماری هم نظیر حوزه هایی مثل شهر، جامعه از بالا به پایین ساخته شود. آیا ساخته می شود؟ منِ معمار که خودم سال هاست درگیر همین نوسانات و رفت و آمدهای بین دو طیفم گمان نمی کنم این اتفاق بیفتد؛ کما اینکه تاکنون هم نیفتاده و جامعه روز به روز گسیخته تر و به لحاظ اقتصادی بیمارتر شده است.
می شود فکر کرد من به عنوان یک معمار چقدر در فرآیند بیماری این جامعه نقش داشته ام؟ در جامعه ای که مشارکت معنا ندارد و همه چیز از بالا اِعمال شود و رقابت تنها بر سر کسب منافع بیشتر مالی است، واقعاً نقش معمار در بدتر شدن اوضاع چقدر است؟ قطعاً اگر تمرکز بر مباحث کمی و آماری باشد، نقش معماران در شکل گیری وضعیت بیمارگونه فعلی بسیار اندک است. اما اگر بحث کمی را رها کنیم و تمرکزمان را بر نقش مشروعیت بخش و اقناعی معماران به کالایی سازی افسار گسیخته فضا معطوف کنیم، آن وقت است که متوجه خیلی از مشکلات می شویم. کافی است فکر کنیم فلان آقا یا خانم وابسته به فلان نهاد یا فلان منبع رانت و ثروت، چگونه می تواند بدون توجیهاتی از جنس علم، انتفاع مالی نامحدود خود را توجیه و پروژه هایش را اجرا کند؟ یا چگونه می توان بدون توجیهاتی از جنس رفاه و یا زیباکردن شهر شبانه تصمیم گرفت که روی سر مردم، فلان مرکز خرید یا فلان پل را عَلَم کرد؟ 
اینجا می خواهم به شکلی دیگر برگردم به همان پرسش آغازین. اگر حتی از سرمایه محور بودن پروسه طراحی و تولید فضا فاکتور بگیریم و به معماری به عنوان یک علم محض نگاه کنیم، راهکار معمار برای ترجمه مقولاتی مثل فرهنگ، زیست، طبقه، جنسیت، قومیت، مذهب به اشکال فضایی چیست؟ روشن است که هر استفاده کننده ای از فضا از آنجا که انسان است، یعنی ماشین نیست، به شیوه ای از زیست خو گرفته و در نسبت با آن زیست، جهان اطرافش را مفهوم سازی کرده و واقعیت اجتماعی را درک می کند. اگر معماری قرار نیست در امتداد نظام های کنترل و سرکوب باشد و برای ملت نسخه هایی واحد بپیچد، با این مقولات باید چگونه برخورد کند؟ تاکنون راهکار این بوده که این موارد و تمایزات انسانی را یکسر نادیده بگیریم و به عنوان متخصصِ فضا به دیگران حکم کنیم که شما نفهم تشریف دارید و باید بکوشید که با فضای طراحی شده همرنگ و هماهنگ شوید. حتی اگر کارفرما پولی خرج کند، ترجیح مان این است که تا جزئی ترین عناصر فضا را به شکلی دقیق طراحی کنیم تا مبادا استفاده کننده های نادان از فضا، شکل و شمایل مورد نظرمان از فضا را دگرگون کنند. 
من گمان می کنم، یا لااقل الان به این باور رسیده ام، که این شیوه ها تنها راه مواجهه با این امور واقعی نیست. اگر تصورمان را از فضا، به جای کالبد فیزیکی که اِعمال می شود و مردم را شکل می دهد، به تصوری تغییر دهیم که در آن فضا در تعامل و بده بستان انسان با کالبد ساخته می شود، وضع به کلی دگرگون خواهد شد. در این صورتبندی متفاوت از فضا، فضای تصور شده Conceived Spaceمعماران که روی کاغذ شکل می گیرد و روی زمین پیاده سازی می شود تا نتواند به تعامل با استفاده کننده ها از آن برسد به فضای زیستیLived Space  بدل نمی شود و در حد امری ذهنی باقی می ماند. به اعتقاد بسیاری که من هم جزو یکی از آنها هستم، بین فضای تصور شده معمار و فضای زیستی، پیوند مستقیمی وجود ندارد و معمار هم نمی تواند این راه را به تنهایی طی کند. مثال ها برای تایید این دیدگاه در حوزه شهر و معماری فراوان است، از بناهایی که ساخته شدند و توسط مردم به کلی دگرگون شدند تا فضاهایی که هیچ وقت و توسط هیچ معماری طراحی نشدند و توسط مردم به فضای فعال اجتماعی بدل شدند. 
برای تبدیل فضای ذهنی و تصور شده به فضای زیستی و اجتماعی من به عنوان معمار تنها یک راه می شناسم و آن هم رسمیت دادن به استفاده کننده از فضا است. اینکه چطور می توان حق استفاده کننده از فضا به فضای طراحی شده را احقاق کرد، حتماً کار ساده ای نیست و حتماً جزو دغدغه های بسیاری از همکاران هم نیست. اما اگر به عنوان معمار در پی ایجاد و احیا فضاهای زیستی و اجتماعی هستیم، قطعاً احیا این حق ضروری است. شاید بنظر برسد احیا این حق یعنی معمار راه بیفتد به دنبال شناسایی استفاده کننده های آتی از فضا و مشارکت دادن آن ها؛ احتمالاً این تنها راه حل نیست. راه معقول و پذیرفته ای که در خیلی از کشورهای دنیا به کار گرفته می شود این است که با نگاه بینارشته ای و تعامل با متخصصان حوزه های دیگر، از روش های تحقیق آن ها در پروسه مطالعه و طراحی استفاده کرد؛ روش هایی که می تواند داده های لازم را برای طراحیِ فضایی مشارکت جویانه فراهم کند.
به تصور من اگر این حق احقاق شود یا لااقل در مسیر احقاق قرار بگیرد، طبیعتاً می توان از نقش مثبت معماری و امید بخش بودن آن صحبت کرد. اما تا زمانی که ما معماران صرفاً نقش تسهیل گر برای سرمایه دار و نقش حامل وحی برای استفاده کننده از فضا ایفا می کنیم، سخن گفتن از امید و چشم انداز تنها باعث انبساط خاطر در این روزهای نه چندان روشن می شود.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

تراشه های کانسپچوال ـ هانری لوُفِور و خوانش معماری بر قوام فهم والتر بنیامین از تجربه جمعی
تراشه های کانسپچوال ـ دُلُرس هیدن و معماریِ عمومیِ بناهای عادی به مثابه منظر فرهنگی شهر چندْفرهنگی
تشکرْنامه اتووود به مناسبت نمایشگاه طرح های برگزیده مسابقه دانشجویی اتووود در نمایشگاه مکث
غیبت توده، معماری، شهر و کنش سیاسی انقلابی منتج به تولید فضا
هانری لوفور و انقلاب سبک زندگی؛ از شهرسیاسی و شهر تجاری تا شهر صنعتی و شهر پساصنعتی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group