معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1313
گفت و گو با مرگ   - 46
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1038
ویرانه ها   - 41
نظریه معماری   - 901
جنبش متابولیسم   - 41
طراحي داخلي   - 864
معماری و هنر انقلابی   - 39
سازه های شهری   - 846
ترسیمات معماری   - 37
تکنولوژی ساخت   - 828
زاغه نشینی   - 36
مرزهای معماری   - 746
درگذشت زاها حدید   - 34
المان شهری   - 686
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 33
معماری حوزه عمومی   - 674
اکسپو شانگهای 2010   - 33
نگاه نو به سكونت   - 669
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 32
نظریه شهری   - 644
معماری کانستراکتیویستی   - 31
کلان سازه   - 589
معماری دیجیتال   - 28
معماری پایدار   - 495
معماری پراجکتیو   - 27
معماری و سیاست   - 470
طراحی پارامتریک   - 27
منتقدان معماری   - 456
اکسپو میلان 2015   - 27
معماری تندیس گون   - 444
هنر روسیه   - 26
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 421
مدارس معماری   - 23
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 420
پاویون های سرپنتین   - 22
معماری منظر   - 416
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری شمایل گون   - 413
جشن نامه اتووود   - 21
آرمان شهرگرایی   - 409
بحران آب   - 21
روح مکان   - 404
معماری مجازی   - 20
طراحی صنعتی   - 388
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری مدرن   - 377
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
باز زنده سازی   - 359
پردیس ویترا   - 18
توسعه پایدار   - 340
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
تراشه های کانسپچوال   - 330
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری یادمانی   - 328
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 15
معماری سبز   - 302
پداگوژی   - 15
معماریِ توسعه   - 284
معماری ـ موسیقی   - 14
اتووود کلاسیک   - 260
فیلوکیتکت   - 14
بدنه سازی شهری   - 251
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 14
طراحی نئولیبرال   - 246
معماری بایومورفیک   - 14
معماری محدود   - 242
شهرهای در حرکت   - 12
معماری محلی   - 241
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
معماری ارزان   - 241
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری تجربی   - 241
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
محوطه سازی   - 236
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
تغییرات اقلیمی   - 229
باهاوس   - 9
هنر مدرنیستی   - 226
درس گفتارهای اتووود   - 9
کتابخانه ی اتووود   - 226
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
بنای محدود   - 219
مدرنیته؛ از نو   - 8
معماری های تک   - 214
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرمایش زمین   - 194
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 188
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 185
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 183
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 180
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 157
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری انتقادی   - 133
بی ینال ونیز   - 7
زنان و معماری   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 128
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
عکاسی   - 126
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
هنر گفت و گو   - 126
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
هنر انتزاعی   - 110
معماری مصر   - 4
معماری ژاپن   - 109
بلوپرینت   - 4
معماری ایران   - 106
منبع شناسی اتووود   - 4
گرافیک   - 101
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
بلندمرتبه ها   - 100
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری ـ سینما   - 97
معماری خوانی   - 4
فضای منفی   - 88
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری مذهبی   - 85
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی مبلمان   - 82
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو   - 75
فرهنگ نفت   - 1
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری هند   - 62
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری چین   - 61
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری فاشیستی   - 55
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
رینهولد مارتین   - 5
آراتا ایسوزاکی   - 16
ریکاردو بوفیل   - 3
آرشیگرام   - 6
زاها حدید   - 187
آرکی زوم   - 4
زیگموند فروید   - 7
آلبرت پوپ   - 2
ژان بودریار   - 3
آلدو روسی   - 12
ژان نوول   - 22
آلوار آلتو   - 19
ژاک دریدا   - 10
آلوارو سیزا   - 9
ژاک لوگوف   - 4
آن تینگ   - 4
ژیل دلوز   - 18
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 33
سو فوجیموتو   - 11
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوپراستودیو   - 9
ادوارد سعید   - 9
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد سوجا   - 9
شیگرو بان   - 33
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادولف لوس   - 6
فدریکو بابینا   - 30
ارو سارینن   - 28
فرانک گهری   - 49
اریک اوون موس   - 13
فرانک لوید رایت   - 43
اریک هابسبام   - 2
فرای اوتو   - 9
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 1
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 7
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 21
اماندا لِــوِت   - 3
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 131
بئاتریس کُلُمینا   - 4
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 26
باک مینستر فولر   - 4
مارشال برمن   - 16
برنارد چومی   - 33
مانفردو تافوری   - 16
برنو زوی   - 7
مانوئل کاستلز   - 2
بنیامین برتون   - 6
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بوگرتمن   - 1
مایکل گریوز   - 6
بی یارکه اینگلس   - 68
محمدرضا مقتدر   - 4
پائولو سولری   - 4
مخزن فکر شهر   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پال گلدبرگر   - 1
معماران مورفسس   - 16
پرویز تناولی   - 2
موریس مرلوپنتی   - 2
پری اندرسون   - 3
موشه سفدی   - 12
پل ویریلیو   - 18
میشل فوکو   - 41
پیتر آیزنمن   - 57
نورمن فاستر   - 35
پیتر زُمتُر   - 67
نیکلای مارکوف   - 1
پیتر کوک   - 7
هانا آرنت   - 6
پیر بوردیو   - 5
هانری لفور   - 23
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
هانی رشید   - 5
تئودور آدورنو   - 3
هرزوگ دی مورن   - 27
تادو اندو   - 13
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تام مین   - 13
هنری ژیرو   - 3
تام ویسکامب   - 10
هنریک وایدولد   - 1
توماس پیکتی   - 5
هنس هولین   - 4
توماس هیترویک   - 30
هوشنگ سیحون   - 14
تیتوس بورکهارت   - 2
هومی بابا   - 2
تیموتی مورتُن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
تیو ایتو   - 23
والتر بنیامین   - 23
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
والتر گروپیوس   - 13
جان برجر   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 9
جان هیداک   - 4
ولف پریکس   - 1
جفری کیپنس   - 3
ونگ شو   - 8
جورجو آگامبن   - 4
ویتو آکنچی   - 12
جوزپه ترانی   - 2
ویوین وست وود   - 6
جونیا ایشیگامی   - 2
ک. مایکل هیز   - 2
جیمز استرلینگ   - 1
کارلو اسکارپا   - 5
جین جیکوبز   - 1
کازیو سجیما   - 2
چارلز جنکس   - 5
کالین روو   - 1
چارلز کوریا   - 15
کامران دیبا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کامرون سینکلر   - 11
حسن فتحی   - 5
کریستفر الکساندر   - 2
حسین امانت   - 3
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلود پَره   - 3
دانیل لیبسکیند   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دنیس اسکات براون   - 10
کنزو تانگه   - 9
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید رُی   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید گیسن   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
دیوید هاروی   - 24
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 12
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 93
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 12
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -744
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -316
صنعتی   -97
فرهنگی   -268
گالری   -84
پاویون   -252
هتل   -73
موزه   -246
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -149
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -112
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : مهدي معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تراشه های کانسپچوال ـ امر ژنریک، ماتریس ژنریک و تفکر ژنریک "یا" شهر بی تفاوتِ کولهاسی چگونه شهری است
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1397/08/21
مـنـــــــبـع : https://www.e-flux.com/architecture/urban-village/169800/the-indifferent-city/
تعداد بازدید : 239

فرانسوا لاروئل در مقاله امر ژنریک به مثابه امر قابل پیش بینی و ثابت؛ نافلسفه و متریالیسم توضیح می دهد امر ژنریک همچون یک ماتریس یا مدل عمل می کند که تفکر نیز درون و از طریق ان توسعه می یابد. این ماتریس یا به تولید سناریوهای ساخت یافته constructed scenarios منتهی می شود یا در تناسب با شرایط تجربی اش به تولید گونه ای از الزامات installations منجر می گردد. اگرچه نتایج این یافته های ادراکی به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، اما همیشه خود را در قالب فرم های به لحاظ تجربی ازاد آشکار می کنند، از همین روست که مدل ژنریک [عملا] نسبت به تمام تاثیرات بلقوه ای که می تواند محقق سازد بی تفاوت و بی اعتناست است.  
رم کولهاس شهر ژنریک را اینچنین تعریف می کند: 
شهر ژنریک تبلور کامل کانسپت چندْ فرصتی ایست: در این شهر همه راه ها رفتنی و همه مسیرها امتحان شدنی هستند، ما با جُنگی از همه گزینه ها anthology of all the options مواجه ایم. شهر ژنریک، معمولا، برنامه ریزی شده است، البته نه در معنای برخی از سازمان دهی های بوروکراتیکی که توسعه شهر را کنترل می کنند، بلکه در قامت تنوعی از آواهای منکسر، صورت های خیالی . . .  بذرها و دانه هایی که، به صورت تصادفی، درست همانگونه که در طبیعت مشاهده می کنیم، بر زمین پخش و ان را پوشانده اند؛ تنوعی که به تحقق کامل باروری طبیعی زمین می انجامد و اکنون به یک تاثیرکلی نیز منتهی می شود: تاثیری برامده از ژنی آزاد و خودسر arbitrary gene که بعضا به تحقق پی امدهای شگفت انگیزی نیز منجر می گردد. 

انگاره چندْفرصتی کولهاس، ماتریسی از موجودیت هایی است که به تولید نتایج غیرقابل پیش بینی می انجامد. "تنوع نمی تواند کسل کننده باشد، انچه ملالت بار است نیز نمی تواند متنوع باشد. اما تنوع بی پایانِ [ذاتی] شهر ژنریک، حداقل، تنوع را [تبدیل به امر] نرمال می کند، این تنوع نرمال در مرز میان ملال اوری و فریبندگی تعریف می شود و بر خلاف انتظار، این تکرار[امر نرمال متنوع] است که به وضعیتی غیرمعمول و از این رو، به صورتی بلقوه، هیجان انگیز و جسورانه تبدیل شده است. اگرچه این [چشم انداز] متعلق به قرن 21ام است."  
اگر تولید پست فردیستی با تمرکز بر تفاوت در کوچکترین جزییات با هدف ترغیب به مصرف شکل گرفته است، در ان صورت شاید تکرار، نسخه برداری عین به عین cloning و بی تفاوتی نسبت به تفاوت عواملی باشند که بتوان نسبت به ان ها حساس بود. همانگونه که کولهاس و پژوهشگرانش در نوشته هایشان بر لاگوس نشان می دهند، این وضعیت می تواند متفاوت و در عین حال مشابه باشد. بر این مبنا، لائوس می تواند در خط مقدم مدرنیزاسیون جهانی شدن قرار گیرد، وضعیت رو به احتضاری terminal condition همگرا با شیکاگو، لندن و لس انجلس. این وضعیت انگونه که این شهرها نشان می دهند بر بازْمفهوم سازی re-conceptualization خود شهر تاکید دارد؛ مسیری که نهایتا انچه از ماهیت شهر به مثابه یک میراث باقی مانده را نیز تخریب می کند. انچه ـ علاوه بر تمام دیگر گزینه های موجود در شهر ژنریک می توان بدان اشاره کرد ـ به عوض، موتاسیون ثابت و واریاسیون های یکسانْ نگری هستند که متناسب با منطق عملیاتی شهر ژنریک عمل می کنند، جایی که همه چیزها متفاوت ولی در ظاهر مشابه اند؛ پویایی شهری ای که بر مدار خواص و موجودیت های چندگانه عمل می کند ولی نهایتا به تولید ساختارهای ثابت و الگوهای مشترک می انجامد: گیگاـ فکتوری، آسمان خراش، شبکهای خیابانی یا قواره های زمین، این ها فرم های ژنریکی هستند که خواص نامتعینی از تفاوت و نواوری را در زمینه های از پیش موجود تولید می کنند. 
ژان آتالی، به گونه ای مشابه، در کتاب:"نظام رُمی یا امر ژنریک در تمام ادوار times و زمان tenses ها" نشان می دهد، شهر ژنریک چگونه می تواند یک راه حل و یک مشکل را با هم بیامیزد:
آغاز این رویکرد به رُم بازمی گردد. . . ان هم در قالب ماتریس بازی. ترکیب بازی و برنامه کامپیوتری تاکیدی است بر قدرت ابتکاری شبیه سازی: جهان باستانی بر مبنای مجموعه ای از کلمات، از نو ابداع می شود و در مرز سرعت ریزْپردازشگرها بازسازی. . . توزیع جهانی مدل های شهری از معنایی شبه اکولوژیکی نیز بهره مندند: انچه در یک مکان گُل می دهد، دوباره در جایی دیگر ـ در فضا و زمان ـ و در محیطی مناسب تر جوانه خواهد زد.
مدل های ژنریک فقط تحت شمول شرایط محلی روی در واقعیت می کشند.
 
شهر تفاوت ها را می توان در جزییات زندگی روزمره یافت، در شمار عظیم مجموعه داده های بوروکراتیک، یا در قالب الزامات و مبانی خاص ماتریس موجودیت هایش، ان هم  در بستر از پیش تعریف شده ای از فضا و زمان. اگرچه شهر ژنریک فراتر از تمام این جزییات قرار دارد، شهر در میان واریاسیون ها و مدولیزاسیون های بنْ باز حادث می شود. در ماتریس ژنریک، جزییات به لحاظ تحلیلی به یکدیگر متصل نیستند، ان ها به شهر اضافه نمی شوند. درعوض شاهد نوعی از تکنولوژی "باهم بودگی در هم تافته thrown togetherness " ایم که به ابداعات زیاد، تجربیات و اتفاقات پیش بینی نشده منجر می شود. در یک سطح شاهد تفاوت هایی هستیم که به صورت ثابت و مداوم در تمام شمول اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مادی و زمین شناختی نفوذمی کنند، تغییرایجاد می کنند و این شمول را از مبنایشان منحرف می سازند، اگرچه در سطح ژنریک انچه باقی می ماند ترکیبی است از ساختارها و عوامل غیرقابل تغییرِ مشترک.  

برگردانی از مقاله شهر ژنریک نوشته رم کولهاس با ترجمه مریم امینی را می توانید اینجا مطالعه فرمایید. 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

شهر دیوارینه در هنگ کنگ؛ زیست شهری در قامت فضای پسماند
خط قرمز از بیارکه اینگلس ؛ یک فضای عمومی جداکننده
وقتی فضای عمومی از دل زمین به بیرون می جوشد
برج تاتلین و یادمان بین الملل سوم؛ تجسد مفهومی انقلاب شوروی در هنر انتزاعی
سقفی از چترهای رنگی بر فراز گذرگاه های پرتردد
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group