معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1448
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1439
معماری و ادبیات   - 21
نظریه معماری   - 1079
معماری کوچک مقیاس   - 21
طراحي داخلي   - 997
معماری و گیم   - 20
سازه های شهری   - 925
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 909
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 852
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 831
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 777
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 773
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 765
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 704
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 640
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 614
معماری و هوش مصنوعی   - 15
معماری پایدار   - 558
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 530
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 510
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 497
معماری جنگلی   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 497
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 474
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 438
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
آینده گرایی   - 422
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 413
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 408
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
توسعه پایدار   - 396
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 345
معماری بیابانی   - 8
معماریِ توسعه   - 339
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 8
معماری سبز   - 333
طراحی مُد   - 7
طراحی نئولیبرال   - 323
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری پست مدرن   - 318
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 287
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 264
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 263
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 246
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 239
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 233
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 233
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 223
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 207
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 203
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 199
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 198
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 191
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
فضای منفی   - 166
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری خوانی   - 7
مسکن روستایی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 139
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ژاپن   - 133
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
ترسیمات معماری   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 119
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 118
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 113
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 83
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 81
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 79
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 69
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
فیلوکیتکت   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 66
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری چین   - 66
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
ویرانه ها   - 62
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
مدارس معماری   - 55
پداگوژی انتقادی   - 3
زاغه نشینی   - 52
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 52
آنتروپوسین   - 3
پداگوژی   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری فضای داخلی   - 51
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و رسانه   - 46
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 43
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 41
عبور از مرحله جنینی   - 2
هنر روسیه   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و روانشناسی   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
بحران آب   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و نقاشی   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 32
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 12
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 30
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 28
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 102
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 18

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -808
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -395
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -162
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
پارازیت؛ توپوگرافیِ خونینِ بو
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1399/01/25
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود. سروش مهاجری
تعداد بازدید : 327

صفر) - . . - - خط نقطه نقطه خط خط | نور، صدا، حرکت | بوی انگل، عطر یار!

یک
) چرا همه‌ی ما انگلیم؟ انگل کسی بوده که کنار دیگری مشغول خوردن است، یک شمایل مشهور در جامعه یونان باستان. سودی با هزینه‌ی میزبانش دارد. حصول این سود و زیان در این مورد متأثر از توانایی در موفقیت گونه‌هایش است. انگل تا زمانی که جوابگوی لطف میزبانش نباشد خودخواه است؛ برای رفاه حال خودش انگل است و به همنوعانش در مسیری طولانی سود می‌رساند. انگل پدیده‌ایست که به میزبان، امر میانجی و سیستم محافظتی نیاز دارد. به میزبان می‌چسبد و تا جایی که توان دارد از آن تغذیه می‌کند تا زنده بماند.

این شبیه‌سازی را می‌توان در این فیلم این‌گونه بیان کرد: میزبانِ اینجا خانه است، در دو محلّه با جزئیاتی خیره‌کننده، امر میانجی آدم‌هایی شناور در بستر فیلمنامه هستند که هر یک با هدفی خاص دور میزبان می‌چرخند و در نهایت سیستم محافظتی لایه‌های قدرت و اهرم‌های حکومتی هستند که انگل‌پروری در ذات و سرشت آنهاست. این یادداشت در پی موشکافی وضعیت انگل نیست که خود نقدی جامعه‌شناختی و روانکاوانه را می‌طلبد، بلکه تنها تلاش دارد تا به نقش برخی عناصر بنیادین معماری در این فیلم بپردازد که توانسته از متن و زمینه به اصل و قضیه برسد.

دو) انگل روایت فضای زیستۀ دو خانه است. اینجا دیگر معماری زمینۀ رویدادها نیست، بلکه خودِ رویداد است. این خودِ خانه است که مولّد انگل شده و هیولاهایی با مقیاس‌های متفاوت به خانه هدیه داده است. اوسوالد متیوس انگرس معمار آلمانی را می‌توان شکل‌دهنده‌ی نظریه‌ای معماری نیز با نام معماری انگلی دانست. این معماری شامل استفاده‌ی مجدد و الصاق‌های معمارانه به بناهای موجود در شهر است. این انگل‌ها دقیقاً روی انرژی‌ای که در این بناها طی سالهای متمادی جمع شده است زندگی می‌کنند اما نه بیشتر از آن؛ نه هیچ معنای اجتماعی دارند نه از خاصیت انگلی خود برای تغییر شکل سیستم شهری استفاده می‌کنند. علاوه بر این، آنها در مقیاسی بین مبلمان شهری و ساختمانها جابجا می‌شوند. این‌ها مقدمه‌ای بود برای ورود به میزبان انگل، به خودِ خانه.

در فیلم انگل همه چیز از پلّه شروع می‌شود. دیاگرام خانه‌ی پرولتاریا در امتداد خیابان است و خانه‌ی بورژوا در مقابل شهر، این جداسازی هم با پلّه میسر شده است. در خانه‌ی اول پلّه به توالت فرنگی ختم می‌شود و در دومی به اتاق، هر دو سرنوشتی محتوم به تنهایی را در خود دارد. در خانه‌ی پایین شهر برای رسیدن به خانه پلّه‌ها
  پایین‌رونده و در بالا شهر بالارونده، حتی سکانس‌ها طوری استعاری بازنمایی شده‌اند که مردم کم‌برخوردار مدام در حال بالا رفتن از سربالایی هستند، همان چیزی که نظام محافظتی می‌خواهد.

بازی با نور نیز در انگل شگفت است؛ اولین مواجهه‌ی بیننده با نور زمانی‌ست که پسر پایین‌دست از پلّه‌های خانه‌ی بالادست بالا می‌رود. نور هم برای آن بالاسری‌هاست و در صحنه‌های ویلای مدرنیستی اصلی‌ترین نقش را ایفا می‌کند. پنجره‌های هر دو خانه سراسری طراحی شده‌اند ولی با تفاوت‌هایی بنیادین: خانه‌ی نخست پنجره‌هایی با حفاظ دارد که پای مردم را نمایش می‌دهد، پاهای شهر را که مدام تحت سلطه‌ی تصمیمات منجر به آسفالت بالایی‌ها هستند و تمثیلی‌ست از پنجره‌ی زندان. اما در دومی پنجره بی‌مقیاس است و فریم ندارد، آزادی را به حیاطْ بهشت سرسبز روبروی خودش هدیه می‌دهد و جشنواره‌ی نور است، گویی نزدیکی به خورشید فقط برای آنهاست و لاغیر. نور مصنوعی در انگل نیز کشف رمز زبانی خانه است. نشانه‌ای که از پناهگاه ویلایی، سالها ظاهر شده تا کسی دست آن را بگیرد. زبانی که از عمق تاریکی ارسال می‌شود تا به ما یادآوری کند که تا همیشه این زبان بوده که نجات‌دهنده‌ی آدمی‌ست حتی با سادگی کدهای مورس.

حتی ریخت‌شناسی بنا و طراحی داخلی برای فضاسازی انگل نیز مدام بار معنایی ساطع می‌کند. خانه‌ی اولی شلوغ است و خاطره‌بازی از در و دیوار آن آویزان است. خانواده جایی برای خلوت ندارد و کنار هم کار و تفریح دارند. تجربه‌ی بزرگ‌مقیاسی را ندارند و عقده‌های خود را در خانه‌ی دیگری یا آرمانشهری خود خالی می‌کنند. اما خانه‌ی دومی تمیز است، کفسازی برق می‌زند و همه چیز در آرام‌ترین حالت خود رفتار می‌کند. بتن، شیشه، سنگ و اندکی چوب کنار هم نشسته‌اند تا مخاطب به لطافت آن را لمس کند، درست مقابل خانه‌ی پایین که حتی فرصت تمایز مصالح را به ما نمی‌دهد چون قرار ضمنی بر این است که انگل هیچ فرصتی را برای ارائه‌ی خودش نداشته باشد.

بازی با پرسپکتیو را هم کارگردان خوب بلد است. پنجره‌های خانه‌ی پایین همیشه با گریزی متمایل به چپ و در خانه‌ی بالا با گریزی متمایل به راست نمایش داده می‌شوند. نماهایی از زیر میز یا زیر تخت نیز شاید بابت یادآوری به بیننده‌ای درگیر دنیای دیجیتال است که این فضاها پیشتر در خاطره‌ی جمعی آدمیزاد تحت عنوان بازی تجربه می‌شدند و اکنون مدتهاست متروک مانده‌اند. حتی می‌توان سهل‌اندیشانه گفت که سرنوشت فیلم نیز با پرسپکتیو پرنده رقم می‌خورد؛ جایی که پسرک روی تپه مانند کبوتری نامه‌رسان، پیام‌های پدرش را ترجمه می‌کند تا در نهایت تلاش کند در آینده ای خیالی بار دیگر به همان خانه برگردند.

سه) "این سنگ عضوی از من است." این را پسری در فیلم می‌گوید که آغازگر جنگ داخلی‌ست. اما خود او سنگ را بالاخره به آب می‌سپارد، همان آبی که خانه‌خرابشان کرد. این سنگ هم همان انگلی است که همیشه جشن را تبدیل به خون می‌کند. انگل ما را درگیر قضاوتی لحظه‌ای می‌کند، می‌توانی در آنی حق را به دیگری بدهی. در حقیقت انگل در پی انکار حق است چون هر چیزی را که برای بیننده پیش‌ْفرض بوده را دستمایه‌ی تغییر می‌کند. انگل برای همگان ملموس است چون هر کدام از ما بخشی از شخصیت‌هایش را در روزمره‌ی خود بازی کرده و می‌کنیم.
با نگاهی از بالا به پایین نیز انگل همیشه غیرقانونی و سیاسی قلمداد می‌شود، همیشه دستخوش و بازیچه‌ی شرایط حساس کنونی‌ست و آخرین سنگرِ اهمیت را برای محافظت داراست. اما همیشه انگل‌ها توانسته‌اند جامعه را به خیابان بکشانند، چه در مسند قدرت باشند چه در چاه خفّت. انگل صدا و تصویر دارد و حرکت می‌کند، در خیابان‌های جهان راه می‌رود و به ضرب شستی جان می‌گیرد. همان جانی که برای بالایی‌ها ارزشی اندازه‌ی انگل دارد؛ درست اندازه‌ی آن مرد که با "بو" آمد.

برای مشاهده تمامی نوشته های مرتبط با فیلم پارازیت لطفا به این صفحه روی اتووود مراجعه فرمایید.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

ویلا دالْ آوایِ رم کولهاس؛ طعنه ای انتقادی به ویلا سووای لوکوربوزیه
زیگموند فروید؛ کاشفْ سازنده ابعاد پنهان انسان
تری ایگلتون و لحظه گشایش ناخودآگاه در زبان
زیگموند فروید و اصل بازگشت؛ زیستْ شناسی روانی وضعیتِ نخستین و اروس ابژه ی پیشین
آنتی ویلا؛ برندلهوبر، زیست، کار و معماریِ شاعرانگی ویرانه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group