معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
تلاش برای تغییر؛ چگونه می توانیم خیابان ها را به سوی عملکرد اصلی اشان سوق دهیم
اتووود سرویس خبر:   مریم محله یوسفی
1399/03/13
مـنـــــــبـع : نشریه "تهران شهر"، شماره 3، اسفند 98، صفحه 26-25
تعداد بازدید : 991

خیابان­ ها یکی از اصلی­ ترین فضاهای عمومیِ مشترک ما هستند که از گذشته تا به امروز شاهد تغییرات گسترده ­ای در مفهوم و کالبد فیزیکیِ آن­ ها بوده ­ایم. اما با این وجود، یکی از بحث ­برانگیزترین موضوعات در حوزه معماری و شهرسازی محسوب می­ شوند که در اکثر مواقع نادیده گرفته شده ­اند. تصور ما همواره بر این بوده است که خیابان­ ها در درجه­ ی اول محدوده­ ای برای حرکت و توقف اتومیبل­ و همچنین حمل و نقل کالا هستند. با این حال، بهتر است میان مفهوم جاده و خیابان تمایز قائل شویم؛ چرا که جاده­ ها دو مکان دوردست مانند دو شهر یا روستا را به هم وصل می ­کنند و تاکید آن­ ها بر حرکت بین دو مکان است. اما خیابان­ ها مفهومی فراتر از یک کانال کاربردی دارند. آن­ ها فضاهای بینابینی هستند که امکان ایجاد شبکه ­ی پویایی از فعالیت­ های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در سطح شهرها فراهم می کنند تا شهرها به زیستگاه حیاتیِ انسان­ ها تبدیل شوند. طبق اظهارت "ویلیام هالی وایت"، یکی از اندیشمندان و منتقدان حوزه ­ی شهرسازی، خیابان همچون رودخانه ­ای است که زندگیِ شهری در آن جریان دارد و حضور مردم در خیابان صرفا جهت گذر از آن نیست، بلکه می ­خواهند سهمی در یک زندگیِ مشترک شهری داشته باشند. از این رو، با نیم نگاهی به تاریخ تحول خیابان در ایران درخواهیم یافت که مفهوم و عملکرد آن، تا چه اندازه در ادوار مختلف تاریخ تغییر یافته است. خیابان، جایگاه و نقشی اسطوره ­ای در تمدن ایران داشته است. برای نخستین بار از منظر آیینی، به عنوان مکانی مقدس شناخته شد که ارتباط مستقیمی با بناهای زیارتیِ شهر داشته است. بعد از آن نیز، به فضایی اختصاصی در باغ ­ها تبدیل شد که مکانی برای تفریح و فراغت بوده است. در عصر صفوی نیز خیابان­ ها به عنوان عرصه ­ای اجتماعی، نقش مهمی در سازماندهی و توسعه­ ی شهرها داشته ­اند. در عصر قاجار با رواج سفر ایرانیان به اروپا، محورهای جدیدی پیرامون کاخ­ های سلطنتی و شهرها به اقتباس از خیابان­ های اروپایی احداث شد و این روند تا اواخر دوران قاجار و پهلوی نیز ادامه یافت و در نهایت، به تولید خیابان­ های کالبدی و عملکردی در سطح شهرها انجامید. علی­ رغم آن که در دوران انقلاب اسلامی سطح انتظارات مردم از نقش خیابان ­ها بالا بوده است، اما شاهد آن هستیم که در سطحِ مکان­ هایی صرفا برای گذر، تنزل یافته­ اند.      

برداشت ­های ما از یک شهر عمدتا از طریق خیابان­ ها و فضاهای عمومی آن شکل می ­گیرد زیرا در چنین فضاهایی است که مبادلات و مراودات انسانی، تضادها و درگیری ­های میان جوامع و حتی رسالت هر مکان، آشکار می­ شود. بنابراین، اگر خیابان­ ها قادر به ایجاد بستر مناسبی برای برقراری روابط انسانی و حفظ امنیت در میان کاربران شهرها نباشند، ما به ندرت به چنین فضاهایی مراجعه خواهیم کرد. از این رو، "لویی کان"، به عنوان یکی از پیشگامان معماری مدرن معتقد بود که خیابان باید یکی از بهترین فضاهای شهری باشد. زیرا خیابان اولین نهاد شهری است. درواقع از نظر او خیابان یک فضای قراردادی است یا بهتر است بگوییم فضایی برای یک جامعه­ ی شهری است که دیوارهای پیرامون آن، برای استفاده ­ی عمومیِ کاربران، به شهر اختصاص داده شده است و سقف آن نیز از جنس آسمان است. اما امروزه، خیابان­ ها به فضاهای سرد و بی­ روحی تبدیل شده ­اند که دیگر متعلق به خانه­ هایی نیستند که در مقابل آن ­ها قرار دارند. در نتیجه دیگر خیابانی وجود ندارد و تمام آن چیزی که با آن مواجه هستیم، تنها یک جاده است. با این وجود، در کنار همه ­ی این فضاهای ازدست­ رفته، هنوز هم خیابان­ هایی در سطح شهرها دیده می­ شود که به عنوان سمبل قدرتمند قلمروی عمومی، نقش ­آفرینی می ­­کنند. چنین خیابان­ هایی چه از لحاظ کالبدی و چه محتوایی، چشم­ انداز روشنی از فعالیت­ هایی که در یک فضای شهری در حال شکل گرفتن است، ارائه می ­دهند. ما حتی آن ­ها را به یاد قهرمانان کشته شده، روسای جمهور، شخصیت­ های ادبی، رهبران حقوق مدنی و یا ستاره­ های قدیمیِ سینما نام گذاری می­ کنیم. علاوه بر آن، بسیاری از فستیوال­ ها و حتی اعتراض ­های مدنیِ شهروندان نیز در بستر خیابان ­ها شکل می­ گیرد. تا زمانی که خیابان­ ها عملکرد خوبی در زندگیِ روزمره­ ی مردم داشته باشند و بتوانند ارتباط موثری میان مردم و شهر برقرار کنند، هیچ فضای عمومیِ دیگری قادر نخواهد بود که نقش ­آن ­ها را در سطح شهر ایفا کند.

در اواخر قرن نوزدهم، ماشین­ ها به امیدِ ایجاد آزادی و استقلال برای مردم، در سطح خیابان­ها ظاهر شدند. همین امر سبب شد که اکثر خیابان ­ها تحت سلطه­ ی وسایل نقلیه قرار گیرند و فعالیت­ های اجتماعیِ عابران پیاده و دوچرخه­ سواران محدود شود. حتی بسیاری از خیابان­ هایی که زمانی به عنوان مراکز شهریِ چندمنظوره عمل می­ کردند، به فراموشی سپرده شدند و به حوزه ­ی اصلی و تقریبا انحصاریِ خودروها اختصاص یافتند. در نتیجه امروزه ما شاهد آن هستیم که تولید گازهای گلخانه ­ای افزایش یافته است و به دنبال آن کیفیت هوای شهرها نیز کاهش یافته و منجر به تغییر آب و هوا شده است. گذشته از مسائل مربوط به ترافیک و ایمنی، بسیاری از چالش­ های پرفشاری که نسل ما با آن­ ها مواجه است، به نوعی ارتباط مستقیمی با خیابان­ ها و محیط ­های ساخته شده دارد. زیرا عدم دسترسی به مکان­ های مناسب، نه تنها منجر به کاهش فعالیت­ های بدنی و ایجاد انواع بیماری ­های مزمن و اپیدمی های رایجی از جمله چاقی شده است، بلکه به میزان انزوای گسترده­ ی اجتماعی و افسردگی در میان جمعیت سالمند نیز افزوده است. اما با وجود تمام مشکلات و معضلات موجود در شهرها، در طی چند سال اخیر شاهد تغییرات بزرگی در سطح برخی از خیابان های شهرها بوده ­ایم. نه تنها از میزان حجم حضور اتومبیل ­ها در سطح خیابان ­ها کاسته شده بلکه شرایط بهتری نیز برای کاربران شهرها فراهم آمده است.

پس از گذشت بیش از یک قرن از توسعه و تحول خیابان­ ها، همواره این سوال مطرح می­ شود که چگونه می ­توانیم در جهت مخالف این روندها حرکت کنیم و خیابان ­ها را به سوی عملکرد اصلیِ آن ­ها، یعنی همان فضاهای فعال عمومی سوق دهیم تا نقش برجسته ی آن­ ها در شکل دادن به فرهنگ و تاریخ شهرها بر همگان نمایان شود. از این رو، مدت زمان زیادی است که مهندسان ترافیک (حمل و نقل) و طراحان شهری در تلاش­ هستند تا با ارزیابی ارزش خیابان­ های سطح شهرها،­ روشی را کشف کنند که بتوانند بر مبنای آن، حضور فعال مردم در سطح خیابان­ ها را افزایش دهند. چرا که روزانه بسیاری از فعالیت­ های اجتماعی در بستر خیابان­ ها شکل می گیرد و احساس امنیت و پیوند اجتماعیِ میان شهروندان، ارتباط بسیاری با فرم و نظم ساده­ ی خیابان­ ها دارد. به عبارتی، خیابان عرصه ­ای برای بیان اجتماعی است. بنابراین، جامعه ­ی امروز ما نیازمند آن است که به بررسیِ نقش دقیق خیابان به عنوان یک فضای تعاملی- اجتماعی و سیستمی که ارتباطات پیچیده ­ای میان فعالیت­ های شکل­ گرفته در بخش­ های مختلف آن وجود دارد، بپردازد.

خبر خوب آن است که طراحان و برنامه ­ریزان شهری، سازمان­ های دولتی و خصوصی، انجمن­ های محلی و حتی شهروندان عادیِ شهرها می­ توانند در سطح محلی و ملی بر روی پتانسیل های موجود در بستر خیابان ­ها متمرکز شوند و بر مبنای آن ­ها، به سیاست­ گذاری­ ها و برنامه ­ریزی­ های مشخصی برسند تا خیابان­ ها بار دیگر به مکان ­هایی تعاملی و کاربردی تبدیل شوند. درواقع، در بستر چنین فرآیندی، خیابان ­های مرکز شهر به جای آن که صرفا مسیرهای یکنواختی از خانه به محل کار و عکس آن باشند، می ­توانند به مکان ­های فعال فرهنگی تبدیل شوند. خیابان­ هایی که در مجاورت مجموعه های مسکونی نیز واقع شده ­اند، می­ توانند مناطق امنی برای بازیِ کودکان باشند و حتی مناطق تجاری این فرصت را خواهند داشت که با تبدیل به بلوارهای بزرگ، شرایط یکسانی را برای حضور فعال عابران پیاده، دوچرخه­ سواران، فروشندگان و رانندگان فراهم کنند. در اینجا ده اصل ارائه شده است که باید برای رسیدن به یک فضای فعال شهری درنظر گرفته شود. بدون وجود این ده اصل، این مناطق صرفا به مکان­ هایی برای گذر تبدیل می ­شوند که دارای هیچ عامل جذب ­کننده ­ای برای حضور افراد در خود نمی ­باشند.

کاربری های متنوع

چنانچه کاربری­ های مختلفی اعم از مسکونی، ادرای و تجاری مانند کافه ­ها و رستوران­ ها در مجاورت یکدیگر قرار گیرند و زمینه­ ساز ادغام عملکردها در سطح یک منطقه از شهر شوند، آنگاه افراد بیشتری جذب منطقه خواهند شد و همین امر سبب می­ شود که محیط امن ­تر و دوستانه ­تری را تجربه کنیم. کاربری­ های مختلف با فعالیت­ هایی که دارند نه تنها موجب توسعه­ ی کسب و کارهای محلی می­ شوند، بلکه به حفظ امنیت در فضاهای شهری کمک شایانی می­ کنند زیرا هر چه تعداد حضور مردم بیشتر باشد، جرم و جنایت در سطح خیابان­ ها راحت ­تر مهار می­ شود. البته حضور فعال مردم نباید فقط مختص به روزها باشد در غیر اینصورت، شب­ ها با مکان­ های ناامنی در سطح شهرها مواجه می­ شویم. طراحیِ فضاهای عمومی به نحوی که به هم­زیستیِ مسالمت­ آمیز و استمرار حضور افراد در شهر بیانجامد، می­ تواند روش مناسبی برای سرمایه­ گذاری در امنیت باشد.  

نماهای فعال

ارتباط و پیوندی بصری که میان سطح تراز ساختمان­ ها، پیاده روها و خیابان­ ها شکل می­ گیرد، نقش بسزایی در ایجاد امنیت و زیبایی در سطح بدنه­ ی شهرها دارد. این رابطه بر میزان درک مردم از شهر و نحوه­ ی استفاده از آن نیز تاثیر می گذارد. "جین جیکوبز" به عنوان یکی از منتقدان حوزه­ ی معماری و شهرسازی، معتقد است که این عمدتا خیابان­ ها و پیاده­ روها هستند که نحوه­ ی درک و استفاده­ ی ما از فضاهای عمومی را نشان می­ دهند.

ابعاد اجتماعیِ فضا و نشاط شهری

فضای عمومی به سبب آن که عرصه ­ای فعال برای حضور همه­ ی افراد جامعه فراهم می ­کند، از ابعاد اجتماعیِ مطلوبی برخوردار است. خیابان­ های عریض و پر رفت­ و آمد، میادین، پارک­ ها، پیاده ­روها، مسیرهای دوچرخه ­سواری و مبلمان­ های شهری مردم را به تعامل با محیط ترغیب می ­کنند و با ایجاد یک فضای فعال مثبت، بر میزان شور و نشاط فضاهای شهری می­ افزایند. علاوه بر اینکه وجود فضاهای عمومی در مناطق پر تراکم شهری حائز اهمیت است، باید به حاشیه ­ی شهرها و مناطقی که دور از مراکز شهری واقع شده اند نیز توجه ویژه ­ای شود.

مقیاس انسانی 

بناهایی که در مقیاس بزرگ و با تراکم بالا در سطح شهرها ساخته می­ شوند، اغلب باعث بروز انواع بیماری­ های روحی در شهروندان می شوند. "یان گل" به عنوان یکی از معماران و شهرسازان دوره ­ی معاصر، در یکی از مطالعات میدانیِ خود خاطر نشان کرد که مردم برخلاف آن که در فضاهای خالی و غیرفعال سریع گام برمی­ دارند، در فضاهای فعال شهری تمایل بیشتری به پیاده ­رویِ آرام و درک فضاهای پیرامون خود دارند زیرا احساس می­ کنند که در فرآیند طراحی به حضور آن­ ها در فضاهای شهری توجه شده است.

نورپردازی 

نورپردازی کارآمد با افزایش حضور فعال مردم در شب، منجر به افزایش ایمنی در سطح خیابان­ های شهر می ­شود. اگر هنگام نصب و اجرای سیستم ­های روشنایی به مقیاس عابران پیاده و دوچرخه ­سواران توجه نشود، میزان روشنایی لازم برای حرکت ایمن در خیابان ها فراهم نمی ­شود.   

توسعه اقتصاد محلی 

فضاهای عمومی نه تنها با ایجاد مکان­ هایی برای فراغت و زندگی به نفع مردم عمل می ­کنند، بلکه پتانسیل توسعه ­ی اقتصاد محلی را نیز دارند. ایجاد شرایط امن و راحت برای پیاده ­روی و دوچرخه ­سواری منجر به دسترسی آسان به کسب و کارهای محلیِ پیرامون خیابان­ های شهر می ­شود.  

هویت محلی 

مشاغل کوچک یکی از مشخصه­ های اصلیِ هر محله ی شهری محسوب می ­شوند که باید در طراحیِ فضاهای عمومی درنظر گرفته شوند. سوپرمارکت ­ها و فروشگاه ­های زنجیره ­ای می ­توانند سهم بسزایی در توسعه­­ ی اقتصاد محلی داشته باشند اما معمولا مشارکت کمی دارند. مشاغل کوچک نیز می ­توانند در درازمدت تاثیرات قابل توجهی داشته باشند و بر میزان شخصیت و هویت یک مکان بیافزایند. از این رو، لازم است در طراحی فضاهای شهری، ویژگی­ های فرهنگی و پویایی اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرند تا بتوان رابطه ­ای مستحکم میان مردم و شهر برقرار کرد.

خیابان های کامل 

تا جایی که امکان دارد باید مناطق عمومی را به نحوی طراحی نمود که اصول خیابان­ های کامل و فضاهای همگانی در آن­ ها رعایت شود. منظور از خیابان­های کامل، خیابان هایی است که برای ایجاد دسترسی ایمن، جذاب و راحت برای تمام کاربران اعم از عابران پیاده، دوچرخه ­سواران، خودروها و وسائل حمل و نقل عمومی طراحی شده است. پیاده­ روها، زیرساخت­ های دوچرخه­ سواری، مبلمان ­ها و تابلوهای شهری همه جزء عناصری هستند که یک خیابان کامل را تشکیل می­ دهند.  

مناطق سبز

پوشش گیاهی علاوه بر کمک در بهبود کیفیت هوا و کاهش درجه ­ی حرارت در تابستان،  مردم را به فعالیت در فضاهای باز شهری ترغیب می­ نماید. با افزایش میزان تراکم در شهرها، دسترسی به فضای سبز عمومی اهمیت بالایی یافته است زیرا جنگل­ های شهری می­ توانند با کاهش سطح استرس مردم، میزان رفاه اجتماعی را نیز در شهرها ارتقا دهند. باید خاطر نشان کرد که وجود درختان، گیاهان و باغچه ­ها برای حفظ تنوع زیستی و زهکشی آب­ های سطحیِ شهری، امری ضروری و استراتژیک محسوب می ­شود.

مشارکت اجتماعی 

مشارکت ساکنان در طراحی، برنامه­ ریزی و اداره ­ی فضاهای عمومیِ شهری یا محلاتی که در آن زندگی می­ کنند، برای حفظ کیفیت این فضاها ضروری است. فضای عمومی در هر محله و جامعه ­ای، کاربرد و معنیِ خاص خود را دارد. مشارکت ساکنین نشان می ­دهد که فضاهای عمومی می ­توانند نیازهای متفاوت جامعه را تامین کنند زیرا اگر فضایی قادر به پاسخگویی به خواسته­ ها و تمایلات مردم محلی نباشد، به ندرت مورد استفاده و محافظت عموم قرار می­ گیرد. بنابراین، مشارکت اجتماعی یک اصل اساسی در ساخت فضاهای فعال شهری است.

هر روزه شاهد آن هستیم که تحولات ایجاد شده در سطح جوامع، ظهور سیاست­ های جدید، پیشرفت تکنولوژی و گزینه­ های جدید حمل و نقل نحوه ­ی زندگیِ ما در شهرها را دستخوش تغییر قرار می­ دهد. شهرنشینی و میزان بالای تراکم، چالش ­های خاصی را در ساختار برنامه­ ریزی و طراحیِ شهرها ایجاد می­ کند و همین امر نیز ما را وا می­دارد تا درباره­ ی مدل­ های جدیدی که امکان توسعه و تحول آن ­ها در آینده وجود دارد، بیاندیشیم. با این وجود، در میان تمام تحولاتی که روی می ­دهد، درجه­ی اهمیتِ کیفیت زندگی در خیابان ­ها ثابت است و آن­ ها همچنان به حضور پررنگ خود در شهرها ادامه می ­دهند.  


این یادداشت، بازنشری است از شماره ی سوم نشریه ی "تهران شهر" در اسفند سال 98 و برای دریافت سایر مطالب این شماره می ­توانید آن را از طاقچه دریافت کنید.



منابع:

آتشین بار، محمد و متدین، حشمت­ اله. (1397). زوال بعد معنایی خیابان در ایران( از دوران باستان تا امروز). باغ نظر، 15(67): 71-80

Yang,G.(2012). Lively Streets and Better Social Life, A case study of three comparable streets in kristianstad. Sweden: Blekinge Tekniska Hogskola

بِنفیلد، ک(2013، 17 جولای). خیابان ­ها، فضای عمومی نیز می ­توانند باشند. برگرفته از لینک:

https://www.citylab.com/design/2013/07/streets-can-be-public-spaces-too/6235/

پِچاکو، پ(2017، 9جون). فضای عمومی: ده اصل برای ارتباط بیشتر مردم با خیابان. برگرفته از لینک:

https://thecityfix.com/blog/public-spaces-10-principles-for-connecting-people-and-the-streets-priscila-pacheco/

داگلِس، ک(2019، 30 سپتامبر). نحوه­ ی تبدیل خیابان­ های داخلیِ شهر اوکلند به آن دسته از فضاهای عمومی که مردم بتوانند از آن لذت ببرند. برگرفته از لینک:

http://theconversation.com/how-to-turn-aucklands-inner-city-streets-into-public-spaces-people-can-enjoy-122396

مکنزی، آ(2015، 2 مارچ). بازبینی در مفهوم خیابان به مثابه یک مکان: از مسیرهای انتقالی گرفته تا منشاء آن­ ها در جامعه. برگرفته از لینک:

https://www.pps.org/article/reimagining-our-streets-as-places-from-transit-routes-to-community-roots

ویلیام وایت. (2010، 3 جون). برگرفته از لینک:

https://www.pps.org/article/wwhyte



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group