ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
خانه V12K0102 از معماران کوئنزل
لایه های معلق مسکونی بر فراز کوه های ژاپن
گفت و گو با مرگ ـ چارلز کوریا ـ 1931 ـ 2015
آثار اسكار نيماير معمار فقيد برزيل؛ یک سیاهه کامل از میراث معمار ملت
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
شرکت طراحی و معماری فاام
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مجموعه خدماتی-رفاهی و اقامتی بندر گناوه
    دانشـــــــــــگاه :
    سال طـــــراحی : قبل از 1380
    مـــــــــــــــــکان : بندر گناوه
    کـــــارفـــــــــرما : بخش خصوصی
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1402/03/03
    مســــــــــــاحت : 18500
    تعـــداد بازدیـــــد : 566
    محــــدوده سنی : 28_29
    نــــوع کاربـــــری : مسكوني
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : معماران مسئول: شهرام فرجادیان، سهند مصلائی - تیم طراحی: یاسمن خلیلی، مونس شرافتی، محمد مسرور، غزال امیدوار
     ایده های طراحی :

بندر گناوه در غرب استان بوشهر و جنوب ایران از مسیر های مهم ترانزیت کالا در کشور به شمار می رود. از منظر فرا منطقه ای نیز همجواری آن با کشور های حوزه خلیج فارس، گناوه را به مهمترین و بزرگترین قطب های تجارت زمینی و دریایی کشور بدل ساخته است. بنابراین طراحی و احداث مجموعه خدماتی-رفاهی در ورودی این بندر به منزله یک اقدام زیرساختی در توسعه ناوگان حمل و نقل و خدمات بین شهری است. معماری چنین مجموعه ای نیز همچون تندیس و نشانه ای شهری در ورودی منطقه جای گرفته و معرف بستر خود و شاخصه های فرهنگی، اقلیمی و تاریخی آن است.

 

زمینه و بستر، تاریخچه منطقه، اقلیم، مصالح بومی و نشانه های فرهنگی و اجتماعی بندر گناوه از فاکتور های اصلی در مطالعات اولیه و فرایند طراحی این مجموعه است. در بازدید های اولیه از سایت و بستر پروژه، سه منظر تاریخی، اجتماعی و فرهنگی گناوه مورد مطالعه قرار گرفت:

 

1.      منظر نخست: " منطقه تیرسول" هسته تاریخ گناوه

نخست از شهر تاریخی یا قدیم گناوه کنونی بازدید شد. منطقه ای که امروزه به آن تیرسول (در زبان محلی به معنای شن یا خاک فشرده) گفته میشود لایه ای از تاریخ و معماری شهر با بقایایی نیمه مدفون از دیوارها، جرزها و طاق نماهایی از توده های متراکم و فشرده از گل و سفال به رنگ سرخ که با شرایط اقلیمی گرم و مرطوب منطقه نیز بسیار سازگار بوده و به وفور در دسترس است. متریالی مناسب که با اصلاح ساختار، اخطلاط و قالب بندی مناسب آن جداره های داخلی و دیواره های بیرونی مجموعه شکل می گیرند.

 

2.      منظر دوم:  "بازارگناوه" هسته فرهنگ و تجارت

در بازدید دوم، بازار اصلی شهر و بافت هسته ی بازار مورد مطالعه قرار گرفت، بافتی که در طول سالیان سال محل پیوند شهر و مردم بوده و توسعه ای نامتاوزن و متابولیسمی داشته است. فضاهای نیمه باز متراکمی که لایه به لایه در امتداد و توالی یکدیگر باز تولید و تکثیر شده اند. از معدود شاخصه ها و نشانه های معماری مشترک بین آن میتوان به سایه بان های نامنظم و ناهمگن اشاره کرد که همچون پارافرم هایی مدولار، ورودی حجره ها و طول راسته و کریدورهای بازار را پوشش داده و خط آسمان آن را شکل می دهند. الگویی که پتانسیل های عملکردی و فرمال ویژه ای برای مطالعه و بازطراحی دارد.

 

 

3.      منظر سوم: "خور گناوه" هسته فرهنگ و اقتصاد

منظر سوم خور گناوه است؛ لنگرگاه لنج ها و قایق های کوچک و بزرگ پهلو گرفته، لنگرگاهی از همنهشت و تراکم پیکره ها، اجزا، بافت ها و رنگ ها بر خط ساحل و آسمان بندر، خلیجی کوچک از لایه های انباشته شده فرهنگ و اقتصاد جنوب ایران.

 

    برآیند تمامی مطالعات و مشاهدات میدانی و تاریخی منطقه و تجربه گذر و درنگ و حضور در شهر منبع الهام کانسپت پروژه و خاستگاه ایده پردازی و فرایند های طراحی پس از آن شد. طرح حاضر یکی از گزینه های پیشنهادی ما به معماری این مجموعه است.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group