ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
تراس های شهری شنژن از دفتر ام وی آر دی وی؛یکپارچه سازی منظر، سرگرمی و تجارت
مرکز فرهنگی کری در کانادا ؛ بارتعریفی از معماری سکونتگاه های سرخ پوستی
یائودونگ در چین؛ غارْساخت هایی برای زیستِ درونْ زمینی
ام وی آر دی وی و پیکره بندی لابرینت گونه ی لفافی سبز
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
محمد باقری نژاد
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    سردرب و ساختمان ورودی مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان
    دانشـــــــــــگاه : هنر و معماری یزد
    سال طـــــراحی : 1395
    مـــــــــــــــــکان : کرمان
    کـــــارفـــــــــرما : مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1396/01/11
    مســــــــــــاحت : 1200
    تعـــداد بازدیـــــد : 3260
    محــــدوده سنی : 28_29
    نــــوع کاربـــــری : صنعتی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح :
     ایده های طراحی :

طراحی مجموعه ورودی کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان در استان کرمان باید به گونه ای باشد که بتواند هویتی شاخص و برجسته ای داشته که از یک سو برگرفته از تاریخچه معماری کویری در استان کرمان و از سمت دیگر نمایش دهنده صنعت و تکنولوژی نوین فولاد در عصر حاضر باشد. چالش اصلی طراحی در کنار هم قرار دادن این دو موضوع متفاوت متعلق به گذشته و امروز می باشد.

سردر ورودی به عنوان اولین بخش از کارخانه که در معرض دید از زمین های اطراف و دید بیننده در بدو ورود قرار می گیرد از  اهمیت بسیاری به عنوان نماد و سازه معرفی کننده کارخانه برخوردار می باشد. بدین ترتیب طراحی حجم در کنار توجه به عملکردها اولین گام در رسیدن به طرح نهایی می باشد.

حجم طراحی شده از دو بخش متفاوت و در عین حال متضاد که در درون یکدیگر ادغام شده اند بوجود آمده است. بخش تاریخی با الهام از فرم مخروطی یخچال تاریخی فضای اصلی انتظار را شکل داده است. از درون این حجم آجری بخش مدرن به شکل مکعی شیشه ای همراه با سازه نگهدارنده نمایان خارج شده است. این دو حجم در کنار یکدیگر حجم کلی ساختمان ورودی را شکل داده اند.

شاخصه های بخش مدرن استفاده از سطوح شیشه ای بزرگ و نمایان ساختن سازه می باشد. در کنار آن بخش تاریخی به شکل غیر شفاف و صلب با آجر طراحی شده است. تضاد این دو بخش در کنار یکدیگر در عین ترکیب شدن آنها با یکدیگر نشان دهنده امتداد صنعت از میان تاریخ و برقراری پیوند میان این دو بخش می باشد. در نتیجه مجموعه دارای هویت تاریخی در عین تاکید بر ویژگی های صنعتی با توجه به تولیدات کارخانه می باشد.

سازه اضلی مجموعه به عنوان سقفی یکپارچه از سقف ساختمان ورودی آغاز می شود و با امتداد بر روی مسیر سواره، ضمن پوشش دادن مسیر سواره موجب ایجاد پیوستگی و یکپارچگی میان ساختمان ورودی و بخش سواره به عنوان سردر ورودی  می شود.

عملکردهای طرح در هماهنگی با ترکیب احجام در بخش قبل صورت گرفته است. حجم مدرن با دارا بودن ویژگی شفافیت به عنوان بخشی دعوت کننده، ورودی پیاده مجموعه را شکل می دهد. مسیر رفت و آمد پیاده، کارت زدن کارکنان و بخش کنترل پیاده و سواره در درون همین حجم و در راستای ورود و خروج به ساختمان طراحی شده است.  فضای کنترل در میانه این مسیر از یک سو در ارتباط با پیاده و از سمت دیگر و از طریق فضاس جلوآمده و شفاف طراحی شده، با حرکت سواره در ارتباط می باشد.

در  مجاورت فضای ورود و خروج پیاده، حجم تاریخی با کالبد مخروطی شکل و ارتفاع مناسب،  فضای مناسبی را به لحاظ کیفیت های معنایی و کالبدی برای انتظار مدعوین و بازدیدکنندگان شکل داده است. فضاهای خدماتی این فضا در مجاورت آن در درون حجم یک طبقه پیرامونی در نظر گرفته شده است. در میانه این حجم با تعریف نورگیر از سقف و قرار گرفتن گیاهان سبز موجب روشنایی و تلطیقف فضای داخلی را منجر شده است. این شکل طراحی فضای داخلی نشات گرفته از طراحی حوضچه های داخلی در فضای زیرین بادگیر و یا در مرکز فضای اصلی می باشد.

بدین ترتیب فرد بازدیدکننده در عین قرار گرفتن در فضایی با ویژگی های معنایی و کالبدی تاریخی با هویت تکنولوژیک کارخانه نیز از آشنا می شود. این مجموعه می تواند نمادی از گذشته تاریخی، اکنون و آینده صنعت در منطقه کرمان شناخته شود.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group