|
تام مین و هستی شناسی معماری یکپارچه
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - زيبايي شناسي
)
|
تام مین در سخنرانی خود در سال 2005 میلادی که به دعوت TED انجام گرفته بود، سوال پایه ای در خصوص معماری را پیرامون 2 محور مطرح کرد. اول اینکه رابطه زمان و فضا در معماری چیست و دوم اینکه معمار امروز همواره در حال مواجه با یک جهان درونی و یک جهان بیرونی است. معماری تام مین یک فرایند دانش محور دارد که در هر پروژه، مجددا از پایه شروع می شود. در مسیر این فرایند، تحقیقات اولیه همواره منطبق بر متدلولوژی پروژه آغاز می شود.
|
|
|
|
مدرسه باوهاوس؛ از ایده تا اسطوره، نسخه ای جدید برای معماری قرن بیستم
|
|
(تاريخ معماري - مفاهيم و نظريات معماري
)
|
دلیل اصلی ایجاد مدرسه باوهاوس نیاز به بازنگری در روش آموزش معماری بود. موسس باوهاوس، والتر گروپیوس در اولین مانیفست تاسیس مدرسه معماری ( 1919میلادی) از اتحاد هنر و صنایع دستی به عنوان خروجی های معماری سخن به میان آورد. گروپیوس در مانیفست خود به این موضوع اشاره دارد که ترکیب هنر و صنعت اصلا موضوعی نیست که گروهی تحت عنوان یک کالای لوکس مطرح می سازند، بلکه این یکپارچگی در واقع روح زمان حال می باشد. چرا که هر دوره ای و هر مکانی با معماری آن نمایان می شود. گروپیوس در ادامه مانیفست خود به تغییرات محتوایی آموزش معماری می پردازد. به عقیده او، اولین سوالی که در طراحی مطرح می باشد پرسش در خصوص ماهیت فضا است. ایده مدرسه باوهاوس نگاه یکپارچه به هنر و صنعت بود و ابزارهای تحقق پذیری آن در گرو آموزش صحیح معماری بیان شد. سوال اینجاست که پس از گذشت 93 سال از پایه گذاری مدرسه باوهاوس، که توانست اسطوره آموزش معماری زمان خود شود، چه بخشی از آن در تاریخ معماری ادامه یافت؟ اسطوره کنونی باوهاوس در قرن بیست و یکم چیست؟
|
|
|
|
بحران اقتصاد جهانی و ضرورت ایجاد یک مکانیزم مناسب برای معماری و شهرسازی
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - جغرافياي انساني
)
|
مرحله اخیر توسعه سرمایه داری جهانی، تلاطمی قابل توجه را برای معماری و شهرسازی در سراسر دنیا ایجاد کرده است. گرچه ضرورت ایجاد برنامه راهبردی برای شهرها که بدنبال جهانی شدن مطرح شد، به عنوان یک فرصت و یک مکانیزم مناسب دیده می شود، اما سوال مهم در این نگرش، تحقیق در خصوص ارائه یک نسخه جهانی برای تمامی شهرها و جوامع می باشد. آیا نسخه حاضر تنها یک اتوپیای اقتصادی است که ریشه در جامعه سرمایه داری حاضر دارد؟ که اگر چنین باشد معماری و شهرسازی در جهت تبلیغات و معروفیت شهر و رقابت بین آنها است. در غیر این صورت، سوال دوم مطرح می گردد که چگونه یک برنامه راهبردی اجرایی توانسته است تلاطمی را که بحران اقتصادی جهان برای معماری و شهرسازی ایجاد کرده است، آرام سازد؟
|
|
|
|
رم کولهاوس؛ بازْتدقیق تمدنیِ فضا و زمان
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - مفاهيم و نظريات معماري
)
|
امروزه، نگاه متفاوت به فضا وزمان در معماری و شهرسازی، به طور مداوم چهره شهرها را دگرگون می سازد. بر خلاف ایده شکل گرفته از یکی از زیرمجموعه های معماری مدرن در قرن بیستم که اصرار به یکسانسازی جهانی فضای معماری داشتند، معماری امروز سعی در تحقیق و بررسی فضا از طریق نگاه صحیح یکپارچه به موضوعات با شناخت پارامترهای تاثیر گذار دارد. ضرورت تحقیق در معماری و شهرسازی یکی از موضوعاتی است که توسط دفاتر تحقیقاتی معمارانی که فعال در تئوری معماری و همچنین در اجرا و ساخت وساز می باشند انجام می گیرد.
یکی از تئوریسین های معماری که با طرح سوال هایی در خصوص معماری و شهرسازی، از ابتدای فعالیت خود تاکنون در ایده پردازی و تحقیق راسخ باقیمانده است، رم کولهاوس و گروه OMA می باشد.
|
|
|
|
زاها حدید و پارادایم جدید در معماری
|
|
(مفاهيم و نظريات معماري - زيبايي شناسي
)
|
زاها حدید معمار جهانی است. مهمتر اینکه او در جامعه مردان معمار، برای اولین بار یک خانم معمار را به عنوان یک معمار موفق به جهانیان معرفی کرده است. دیدگاه های وی از نگاه منتقدین گاهی به واسطه خلاقیت و نوگرایی زاها حدید به تنهایی بررسی می¬شود و گاهی به واسطه شباهتش به معماران دیگر و خصوصا با گرایشات در مکاتب معماری مانند دکانستراکشن. اینکه بتوان معماری زاها حدید را پدیده ای ماندگار در تاریخ معماری تلقی کرد، موضوعی است که می¬توان در سوال از منتقدین و بررسی تحلیلی معماری خانم زاها حدید پاسخ را جستجو کرد.
|
|
|