ثبت نام عضو جدید
ایمیل آدرس:
رمز عبور :
مرا به خاطر بسپار
رمز عبور را فراموش کردم
به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید
خانه
|
ثبت نام
|
تماس با ما
|
درباره ما
|
قوانین سایت
|
راهنما
|
تبلیغات
پــــــــــــروژه
ثبت پروژه شما
|
پروژه های دانشجویی محبوب
|
پروژه های حرفه ای محبوب
|
آخرین پروژه های دانشجویی
|
آخرین پروژه های حرفه ای
|
پروژه های دانشجویی برتر
|
پروژه های حرفه ای برتر
|
راهنما و قوانین
فـــــــــــــروم
فـــــروم
|
جستــــجو
|
راهنما و قوانین
مقــــــــــــالات
مقالات
|
مقالات برتر
|
مقالات پر بازدید
|
معرفی گروه تحریریه
|
راهنما و قوانین ثبت
دانشــــــــــگاه
دانشگاه
|
فعال ترین دانشگاه ها
|
دانشگاه با بیشترین اعضا
|
ثبت دانشگاه شما
|
راهنما و قوانین
آمـــــــــــــوزش
آموزش
|
ثبت کلاس جدید شما
|
راهنما و قوانین ثبت کلاس
مسابقـــــــــــات
مسابقات
|
مسابقات داخلی
|
مسابقات خارجی
|
دبیرخانه
|
ارتباط با مسئولین
کاربـــــــــــران
کاربران
|
ثبت نام
|
دانشجویان
|
معماران حرفه ای
|
کاربران آزاد
|
پروفایل های پر بازدید
|
راهنما و قوانین
کتــــــــــــــاب
کتاب ها
|
راهنما و قوانین
کاریابـــــــــــی
کاریابی
|
کارجویان
|
پیشنهادهای کاری
|
فرم کارجو
|
فرم پیشنهاد کار
|
راهنما و قوانین
|
اخبـــــــــــــار
آخرین اخبار
|
راهنما و قوانین
وبــــــــــلاگ
وبلاگ ها
|
راهنما و قوانین
جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح :
پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح :
سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح :
سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح :
استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
پوديوم شهری روتردام ؛آتليه كمپ تيل
گزینش نهایی پروژه های معماری جهت حضور در بی ینال هنری ونیز ، سال 2015
تراشه های کانسپچوال ـ پیتر زُمتـُـر و افرینش اصالت
هوش مصنوعی به جای انسان
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
مجتمع مسکونی حیات
نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
مجتمع مسکونی حیات
نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
ویلا بتنی
نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
ویلا بتنی
نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
ویلا بتنی
نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
خانه مادری
نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض
در مورد پروژه
خانه مادری
نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
ایمان زارع
مجید معزی
سامان نیرومند
شرکت استودیو معماران مادو
بهنام وفایی
ارسال نظر
بازگشت به لیست پروژه ها
گزارش خطا
اشتراک پروژه
نمایش عکس ها
برج مروارید گوهر شاد
دانشـــــــــــگاه
:
شهید بهشتی
سال طـــــراحی
:
1392
مـــــــــــــــــکان
:
مشهد,بلوار جانباز
کـــــارفـــــــــرما
:
سازمان اوقاف خراسان
تـــــــــــاریخ ثبت
:
1392/05/05
مســــــــــــاحت
:
40000
تعـــداد بازدیـــــد
:
11185
محــــدوده سنی
:
28_29
نــــوع کاربـــــری
:
تجاري
مرحـــــــــله اجرا
:
در حال ساخت
همــــکاران طرح
:
محسن عزتی
این پروژه را چگونه ارزیابی میکنید ؟ عدد
5
بیشترین امتیاز است.
1
2
3
4
5
تا کـنون
69
نفـر به این پــروژه امتیاز داده اند
ایده های طراحی :
پروژه برج اداری تجاری گوهرشاد پس از طراحی اولیه توسط مشاور اوت و ساخت اسکلت به منظور تامین خواسته های کارفرما ادامه پروژه در قالب مسابقه عمومی معماری مطرح گردید. اهداف طراحی مطابقت با معماری ایرانی و اسلامی و توجه به کاربری اداری و تجاری با کاربری کودک بیان شده است. پس از تحلیل اولیه پروژه و شناخت چالش های موجود در آن که عبارت بود از: اسکلت ساخته شده.جای گذاری ورودی ها.شکل گیری خط آسمان.جای گذاری کاربری ها در ساختمان. ایده های اولیه جهت یافت. دقدقه اصلی در ایده پردازی ایجاد یک بیان واحد که بتوان از آن در طراحی نما-پلان و طراحی داخلی ساختمان استفاده نمود. بدین منظور از طرح واره و مفهوم ایوان و رواق و تحلیل و بیان به روز از معماری ایرانی-اسلامی در فاساد ساختمان استفاده گردید. طرح واره به صورت چند ایوان که به صورت سیال در کنار هم آراسته شده.هر ایوان از دو پایه تشکیل شده که جدا از یکدیگر قرار گرفته اند و فضای تهی مابین آنها تعریف کننده ایوان و دعوت کنندگی آن را تداعی می کند.پایه ها به صورت یکسان نبوده و سیالیت ادغام شده در آنها بازی طاق بندی و رواق های گذشته را در ذهن تجلی می کند. در پرداخت نهایی سعی در طراحی جزییات به بوتیق های معماری ایرانی توجه شده مانند طرح واره کاربندی و گره بندی هندسه ایرانی. در واقع سعی گروه طراح خلق نمای یونیک با ماهیات ایرانی در قالب کسرت در وحت و وحدت در کسرت بوده است.
پروژه های دیگر طراح
برج ت مروارید گوهرشاد
نظـــــــر اعضــــــــا
afzal rezaeian
(
1392/05/05
) :
تبریک میگم بنظر میرسه پوسته زیبا و خوبی برای یک جعبه طراحی کردید
مهدی فرخی
(
1392/05/05
) :
عالی بود ممنون.نمای مدرن با معماری قدیم.
نیما قاسمی سعادتی
(
1392/05/05
) :
کار متفاوتی از آب دراومده، حداقل نسبت به بافت، اما منو به شدت یاد این پروژه میندازه!
http://www.etoood.com/NewsShow.aspx?nw=482
مهدی مهدوی
(
1392/05/07
) :
سلام
خسته نباشید، تبریک می گم کار جالبیه
میشه در مورد کاری که آقای سعادتی گفتند توضیح بدید چون منم با نظر ایشون موافقم
بهنام وفایی
(
1392/05/09
) :
آیا بی هویتی در شکل ظاهری فرم ها معنا پیدا می کند یا در بتن آنها؟
ایوان از جنبة معماري فضايي است كه از جهت عمودي محدود به بام و از جهت افقي تعيينكنندة نقاطي در فضاست.ايوان همان طريقت يا فضاي انتقالي بين عوالم زماني و زميني است. دوگانگي صوري ايوان سبب ميشود كه صورتاً ناقص بماند و تنها از آن راه بتواند به كمال برسد كه آدمي را با روح اعظم يگانه گرداند و هم از آن راه رجعت و وصول خود را نيز سرانجام بخشد.ادراك معماري از مشاهده و مادة حاضر و قابل لمس حاصل نميشود بلكه از حجم تهي و فضاي خالي و غيرقابل لمسي شناخته ميشود كه پوستهاي آنرا تعريف ميكند.نخست تأكيد بر سرشت گذرا و غيراصيل, سوي الله (يعني عامل ماده از ساير عالم ناپايدارتر است) و دوم اينكه بر غيريت حقيقت مطلق تأكيد دارد. (يعني خداوند وراي آن چيزهايي قرار دارد كه حس و حواس عادي ميشناسد) حضور اين دو اصل ايجاد و خلق فضاي تهي را نمايان ميسازد. بطوريكه ميتوان گفت هنر اسلامي همواره در پي آن بوده است تا فضايي بيافريند كه در آن بر سرشت موقت و گذراي اشياء مادي تأكيد شود و تهي بودن اشياء مورد توجه قرار گيرد.
در واقه برداشت اصلی در ایده پردازی پرداختن به فضای تهی شکل گرفته در ایوان و تداعی طرح واره آن مباشد نه شکل ظاهری و تقارن آن.
بهنام وفایی
(
1392/05/09
) :
در جواب دوستان عزیز که تشابه این پوسته برای آنه سئوال ایجاد کرده عکس شماره 9 اضافه شده در تصاویر پروزه مربوط به طراحی مجتمع تجاری در سال 89 توسط این گروه می باشد که دراین پروژه فرصتی شد تا آن را بست و آراسته بنماییم.
پروژه زاها حدید برداشت از نگاره های اهرام مصر می باشد ولی در این طرح برساو مفهوم ایوان.به طور مثال بعد ار معماری مدرن آیا هر کمپوزیسون مینیمالی را متوان تقلید از میر یا میس وندروه دانست؟اکنون که در مرحله گذار پسا پست مدرن هستیم.ایده پردازی از آرایه های باستانی را نمیتوان تقلید یا مشابهت نامید.با تشکر..
نیما قاسمی سعادتی
(
1392/05/10
) :
جناب وفایی عزیز، با توجه به فرمایشاتتون دو نکته به ذهنم خطور کرد:
1.تمامی مسایل و مبانی نظری که ارایه کردید صحیح، اما ارتباط چنین سناریوی روحانی با عملکرد پروژه (اداری تجاری) چیست؟!
2.شما میفرمایید(ایده پردازی از آرایه های باستانی را نمیتوان تقلید یا مشابهت نامید) درست! اما استفاده از خط پروژه های (معاصر) دیگر چه؟
استفاده از ایده ایوان که یک آرایه یا در واقع "عنصر" معماری ایرانیست مقبول و قابل ستایش است، اما میتوانستید با خط و خطوطی دیگر هم آنرا احیا کنید. در گذر از آن گرافیک خطی که انتخاب کرده اید در کل پروژه مشهود است و تنها در ایوان دیده نمیشود. پس نمیتوان گفت ایوانها باعث شدند! همانطور که در آلترناتیو دیگر پروژه ایوانی درکار نیست!
بهنام وفایی
(
1392/05/10
) :
جناب سعادتی تآکید و اصرار شما برای من قابل درک نیست!!در کدام معماری چند ایوان در یک وجه به کار رفته است!!ایوان در این کار یک ایده و نقطه عطف کار به منظور طراحی مد نظر قرار گرفته تکرار آن بی معنی است.مانند میدان نقش جهان.شما در هر وجه آن یک ایوان می بینید!آیا اگر ایوان ها را از میدان بگیریم مفهوم خود را حفظ می کند!....عملکر پروژه نیز اداره سازمان مرکزی اوقاف می باشد.(آیا نباید چنین باشد!!)با تشکر از نقد شما.....
نیما قاسمی سعادتی
(
1392/05/10
) :
پاسخ پرسشهایم را نگرفتم!
بنده تاکیدم بر تعداد ایوانها نبود. همانطور که عرض کردم استفاده از ایوان ایده جالبیه اما، ایوان را با چه خطوطی احیا کرده اید؟ منظور بنده شباهت خطوط استفاده شده در این پروژه با پروژه زاها حدید بود! شما مسلما ایده پردازی مختص به خودتون رو دارید اما خروجی کارتون بسیار شبیه به پروژه ای دیگر شده. به گونه که اگر این توضیحات را ننویسید کار از لحاظ خط و خطوط تفاوتی با پروژه دیگر ندارد(هر چند که خطوط کمرنگتر و بازتر شده اند) در پروژه برج سنگی زاهاحديد هم ایوان دیده میشود!
و نکته دیگر، توضیحاتی که در مورد ایوان نوشتید. به عقیده بنده کسی که برای اولین بار از این عنصر استفاده کرده جوانب عرفانی آن را در نظر نداشته! صرفا یک فضای عملکردیه. شما ایوانها را در معماری مصر و سایر تمدنها هم میبینید! اینها توضیحاتی هستند که گاهی ما معمارها برای توجیه کارهامون استفاده میکنیم، حقیقتا! شما این قضیه عالم ماده و فضای تهی را در گنبد هم دارید ، کما اینکه استفاده از گنبد کاملا تکنیکی و عملکردی بوده نه عرفانی ، اینها مضامینی هستند که بعدها به واسطه استفاده از این عناصر در معماریهای خاص و ذهنیات ایجاد شده به آن اضافه شده است .
درگذر از این مسایل همانطور که در اولین کامنت عرض کردم کار متفاوتی نسبت به بافت شده و هر چند که شاید(تاکید میکنم شاید) کپی باشد، اما در بالا بردن سطح سلیقه بصری عوام کمک میکند.
mahmood azizi
(
1392/05/10
) :
اقا بهنام کارتون عالی هست وبنده با گفته های اقای سعادتی مبنی بر کپی مخالف هستش و ایده کاره شما عالی است
بهنام وفایی
(
1392/05/11
) :
ممنومنم از لطفت محمود جان...
بهنام وفایی
(
1392/05/11
) :
پرسش اصلی شما کپی بودن کار است؟
گروه طراح با 4 گزینه ارائه شده کاملا متفاوت به تیم ژوری مسابقه سعی در, درنظر گرفتن تمام گزینه های ایده پردازی در این ساختمان شده.در نهایت کانسپ اولیه که شما می بینید انتخاب نهایی شده است.گرچه ایده خام بوده(استفاده از این ایده در 3 سال پیش توسط گروه) و در دست طراحی می باشد جهت پرداخت نهایی و اجرایی شدن.
در اینجا 22 نظریه متفاوت وجود دارد.بنده دلایل ایده پردازی را مفصلا توضیح دادم ولی شما مجاب نشدید.از آن جایی که هنر اکتسابی است.اختلاف سلیقه و تفکر همیشه پا برجاست......
نیما قاسمی سعادتی
(
1392/05/13
) :
جناب وفایی، ممنون از انتقاد پذیریتون، این محیط مجالی است برای گفت و گو و تبادل نظر، به عقیده بنده کپی کردن منعی ندارد به شرطی که نوآورانه باشد! کپی خوب بهتر از خلاقیت بد است! اما خوب است وقتی از کاری ایده میگیریم واقعیت رو بپذیریم و سعی نکنیم مفاهیمی را به آن بخورانیم، شما پاسخ کامنت بنده رو در رابطه با حس ایوان یا گنبد ندادید! از لحاظ مفاهیم زیبایی شناسی و هنری هم ایرادی به کارتون وارد نکردم، همانطور که عرض کردم کار متفاوتی شده. اما از چی الگو گرفته اید؟ پرسش بنده در رابطه با اصالت کار بود که شما پاسخ متقاعد کننده ای برایش نداشتید(کامنتها رو مجددا مطالعه بفرمایید) ایده هایی هم که مطرح کردید در پروژه وضوح ندارد و بیشتر جنبه عام دارد. تمامی نکاتی که فرمودید در پروژه برج سنگی زاهاحديد هم دیده میشود، در واقع شما طرحی خلاقانه و مختص به این موضوع به این پروژه اضافه نکردید، بلکه از طرح پروژه اصلی چیزهایی کاستید، اینکه شما میفرمایید ایوان چنان است و چه... و آنرا نمود ایده خود میدانید در طرح دیگر با ایده دیگر و به صورت منطقی و به وضوح وجود دارد و کاملا نمود ایده است.
در نهایت، همانطور که قبلا گفته شد!، حتی اگر کار اصالت هم نداشته باشد حداقل به بالا بردن سطح سلیقه مردم کمک میکند و این نکته مثبت است، اینکه ساختمانی متفاوت (نمایی متفاوت) ببینند خوب است.
پیروز و پدرام باشید.
بهنام وفایی
(
1392/05/13
) :
دلیل اصلی بنده مبنی بر کپی نبودن طراحی این ایده در 3 سال پیش بوده است!!فک کنم این جوری زاها حدید از من تقلید کرده بنا به منطق شما!!
اصرار شما در تقلید از ایده اشتباه است.شاید تقلید در آرایه ها در نگاه اول به نظر بیاید.ولی بنا به گفته شما این آرایه ها در تمامی آثار اسلامی دیده می شود و صرفا متعلق به زاها حدید نمی باشد.گروه نیز از ابتدا ایده پردازی را بر آبستره کردن مفاهیم بنا نهاد نه بر شکل و مفهوم عرفانی و شهودی.همانطور که گفتم ایوان بهانه و نقطه شروع و عطف طراحی می باشد.شاید اگر کاربری بنا مسجد یا مذهبی بود این اشکال وارد بود که از خطوط و مفاهیم دور شده باشد.منظور از ایده پردازی نیز همین است,گرفتن خط مشی نه تکرار مفهوم.......به هر حال همانطور که گفتم داشتن نظریه های و تفکر متفاوت بسیار خوب و سازنده است واز توجه شما به کار اینجانب سپاس گذار.....
بهنام وفایی
(
1392/05/13
) :
با تشکر آقای نودهی.نما هم اکنون در حال ویرایش نهایی می باشد.متریال بکار رفته سنگ خشک و ورق کامپوزیت در نما می باشد.شرکت مجری نما در حال تهییه نقشه های شاپ درائینگ اجرایی است.در صورت خروجی حتما چند نمونه در آلبوم مجموعه ارائه قرار می گذارم.
محمد طاهری و الهه بهمنی (شرکت فرایند منطقی معماری بهطا)
(
1392/05/13
) :
باسلام.
من معتقدم که این کار خوب شده است.ولی در پاسخ به جناب سعادتی باید بگوییم که مشکل کپی در معماری امروز ما مشکلی نو ظهور نیست و داستانی تلخ و غم انگیز است که با آن همچنان روبرو هستیم و خواهیم بود.مخصوصا تنظیم کردن یک فلسفه عرفانی در پشتیبانی از آن کار کپی قلب هر آدم هنر مندی را بدرد می آورد ولی سوال من این است؟آیا درست می باشد که در دفاع از یک کار این حق را به خود بدهیم و بگوییم هنر متفاوت است؟ هنر سلیقه ایست؟ آیا واقعا هنر سلیقه ایست؟ من طراحی کنم بدون توجه به الگوها و اصول حاکم بر هنر سپس بگویم هنر سلیقه ایست؟
با اینکه کار برای عموم قابل ستایش می باشد و من هم نقدی به آن نمی کنم ولی هنر سلیقه ای نیست.هنر باید برای همه باشد نه گروه و دسته ای خاص...
بهنام وفایی
(
1392/05/13
) :
مثال هنر و هنر مند مانند خالق و مخلوق است.آیا هنگامی که یکه هنر مند اثری می آفریند مانند موسیقی دان.مجسمه ساز.نقاش روح خداگونه خود را در ان نمی دمد؟ماننده یکتا پرستی که در بتن آدمی می باشد.ذات هنر نیکی و اکی است و در رشته های گوناگون . سبک های مختلف ظهور می یابد.منظور بنده هم اختلاف نظر بنده و آقای سعادتی می باشد نه ذات و مفهوم ایوان و معماری اسلامی.هر دو معانی آن آگاهی داریم.به هر حال هنر عام بوده و اختلاف در وجه نمایش و سبک و تفکر در ان مشهود.ولی منظور شما صحیح می باشد.اثری که ذوق هنذی داشته باشد به ذائه همه شیرین و دلشین می باشد حتی اگر مخالف آن باشیم.هنر نهی کردنی نیست.....
نیما احمدی
(
1392/05/13
) :
با سلام.من روح هنر رو تو کارتون دیدم.تبریک می گم.هارمونوژی زیبایی ای خلق کرده اید.
دوستان بی انصافیت که بادید اولیه یک اثر نقد کپی برداری به آن بچسبانیم.بنده مثال های زیادی می توانم بیاورم که این ایده دست مایه طراحی قرار گرفته است.مانند مسجد گروه بیگ.اما آیا همه این آثار کپی از همند؟در مفهوم ایده پردازی بله ولی نه در بیان....
این دید متاسفانه در کشور ما بسیار دیده می شود و مخرب است ونباید آثار متفاوتی که سعی در تغییر ذائقه بصری شهرهایمان دارد را با بی لطفی مورد انتقاد خشن و مصرانه قرار بدهیم.روزی نوبت خود ما شده و این نقدها روحیه شاداب و هنری طراح را خسته و دل آزرده می کند.
بیایید زیبا خلق کنیم و زیبا نگاه کنیم . با تشکر از دوستان.....
نیما قاسمی سعادتی
(
1392/05/13
) :
دوست عزیز ، من متوجه دلیل این دوگانگی در پاسخگویی شما نمیشم! این عین متن کامنتتونه:
یا بی هویتی در شکل ظاهری فرم ها معنا پیدا می کند یا در بتن آنها؟
ایوان از جنبة معماري فضايي است كه از جهت عمودي محدود به بام و از جهت افقي تعيينكنندة نقاطي در فضاست.ايوان همان طريقت يا فضاي انتقالي بين عوالم زماني و زميني است. دوگانگي صوري ايوان سبب ميشود كه صورتاً ناقص بماند و تنها از آن راه بتواند به كمال برسد كه آدمي را با روح اعظم يگانه گرداند و هم از آن راه رجعت و وصول خود را نيز سرانجام بخشد.ادراك معماري از مشاهده و مادة حاضر و قابل لمس حاصل نميشود بلكه از حجم تهي و فضاي خالي و غيرقابل لمسي شناخته ميشود كه پوستهاي آنرا تعريف ميكند.نخست تأكيد بر سرشت گذرا و غيراصيل, سوي الله (يعني عامل ماده از ساير عالم ناپايدارتر است) و دوم اينكه بر غيريت حقيقت مطلق تأكيد دارد. (يعني خداوند وراي آن چيزهايي قرار دارد كه حس و حواس عادي ميشناسد) حضور اين دو اصل ايجاد و خلق فضاي تهي را نمايان ميسازد. بطوريكه ميتوان گفت هنر اسلامي همواره در پي آن بوده است تا فضايي بيافريند كه در آن بر سرشت موقت و گذراي اشياء مادي تأكيد شود و تهي بودن اشياء مورد توجه قرار گيرد.
***در واقه برداشت اصلی در ایده پردازی پرداختن به فضای تهی شکل گرفته در ایوان و تداعی طرح واره آن مباشد نه شکل ظاهری و تقارن آن.***
و در کامنتی دیگر:
***گروه نیز از ابتدا ایده پردازی را بر آبستره کردن مفاهیم بنا نهاد نه بر شکل و مفهوم عرفانی و شهودی.***......... ,****گرفتن خط مشی نه تکرار مفهوم***.....
***(ولی بنا به گفته شما این آرایه ها در تمامی آثار اسلامی دیده می شود )***
و البته بنده نگفتم آثار اسلامی و دقیقا منظورم عکس این است. ایوان در آثار معماری جهان و بسیار پیش از اسلام وجود داشته! مصر، اتروسک، یونان و ...
به هر حال پاسخی که میدهید در درک بهتر ما از پروژه کمک میکنه. و منظور بنده از اینهمه کامنت نکته ای بود که جناب طاهری هم فرمودند، و شما به نوعی از پاسخ دادن تفره رفتید. و در این مورد کپی کردن، شما میفرمایید 3سال پیش و قبل از حدید این ایده را استفاده کردید، اما به گفته شما تصاویر حاضر باز طراحی آلترناتیو اولیه است که هیچ شباهتی به طرح اولیه ندارد! به عکس فکر میکنم طرح اولیه خلاقیت بیشتری داشته یا حداقل محصول تفکر شما بوده، اما در ادامه با گرافیک کاری دیگر ترکیب شده و ...
نیما قاسمی سعادتی
(
1392/05/13
) :
و در جواب جناب احمدی، بر خلاف آنچه ذکر کردید در این پروژه بیان معماری است که مشابهت دارد و این بد است، ممکن است ایده ها در پروژه های مختلف یکسان باشد اما بیان معماری باید متفاوت باشد تا نتیجتا به اثری خلاقانه و نو دست یابیم، هر چند که ایده هم در این طرح تنها بازسازی ایوان بوده و این به تنهایی کفایت نمیکند. در چنین پروژه هایی و با این مقیاس آنالیز و استفاده از پتانسیل سایت بهتر است تا ارایه مفهوم یا کانسپت.
بنده قصد تخریب این پروژه رو ندارم محاسن و معایب را با هم گفتم و در واقع کار نقد شد و فکر میکنم این بهترین اتفاقی است که در این فضا رخ میدهد، نقد حرفه ای به دور از مسایل حاشیه ای که بسیار هم آموزندست. (البته منظورم از حرفه ای به دور از سلایق شخصی و با اتکا به منطق و دانش آکادمیک است)
و در نهایت، دوستان اگر لطف کنند و کارهای بنده رو نقد کنند بسیار خوشحال میشم.
روشنک وقاری
(
1392/05/14
) :
سلام.
من بار اول اومدم اتود.کارها جالب بود.این پروژه منو جلب کار.ولی با خوندن کامنت ها واقعا متاسف شدم.بسیار جو بدی داره.آقای وفایی تبریک میگم.زیبا خلق کرده اید.
آقای سعادتی من که اولین بار اومدم لحن شما رو بسیار بی خشن و تندرو می بینم.نوشته های شما فقط قصدورزانست نه نقد.خواهشا شمای هنرمندانه به حرف های خود ندهید......
نیما احمدی
(
1392/05/14
) :
فقط باید بگویمم نقد,نقد منسفانه نبوددددددددددددددددددد....................
من هم موافقم.جو بسیار ناجوانمردانه حاکم است................................
بهنام وفایی
(
1392/05/14
) :
آقای سعادتی عزیز لحن و اصرار شما از حد عرف یک نقد باز گذشته و بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده می باشد.من دیگر ادامه بحث با شما را خوشایند نمیبینم....
بهنام وفایی
(
1392/05/14
) :
دوستان عزیز شرحال مشهود است.من هم سرد شدم خانم وقاری.همیشه در خفا و دنیای مجازی نقدهای آرمان گرایانه داریم ولی محصول آن در جامعه رخ نمی دهد!کاش جسارت افراد در کار حرفه ای همینگونه بود......
مجتبی بارانی
(
1392/05/14
) :
سلام تبرک میگم بازم یه کار حرفه ای دیگه خیلی عالی بود . وباید بگم که یک انسان وقتی به دنیا میاد که یک معمار حرفه ای نیست باید یک روند رو طی کنه ته به حرفه ای بودن برسه و شما دارید این مسیر رو به سرعت میرید آقای وفایی براتون خوشحالم و ارزوی موفقیت دارم (نوشتم برای دوستانی که همیشه نقد دارن )
نیما قاسمی سعادتی
(
1392/05/14
) :
بنده در جهت روشن شدن برخی مسایل شروع به پرسش کردم، اما هر دفعه با پاسخی نامربوط مواجه شدم، اگر لطف کنید کامنتهارو مطالعه بفرمایید متوجه این امر میشید. تفره رفتن و دوگانگی در پاسخ گویی راه حل منابسی نیست! و نتیجتا این نظرات با مضاق شما خوش نمیاد. و دلیل ادامه دار شدن این بحث هم همین بوده! بنده هم ادامه این بحث رو مفید نمیدونم!
موفق باشید.
نیما قاسمی سعادتی
(
1392/05/14
) :
و، دوستان نقد کردن کار یعنی بررسی نکات مثبت و منفی پروژه، بنده نظراتم با توجه به نحوه پاسخگویی طراح است، آیا دلیل موجه برای معماریش دارد؟ لحن بنده هم خشن نبوده، پرسش و پاسخ بوده. اگر فکر میکنید نقد فقط نوشتن به به و چه چه است سخت در اشتباهید. کار باید موجه و با دلیل منطقی باشد. اگر تحمل شنیدن نظر مخالف نظر خودتان را ندارید دلیل نمیشود بگویید خشن! این نظرات هم آنطور که جناب وفایی میفرمایند چنان آرمانگرایانه نیست! در واقع پاسخ شما به مسایل است و اتفاقا بنده هم موافق این قضیه هستم که کاش جسارت افراد در کار حرفه ای همینگونه بود(آرمانگرا) و فقط حرف نمیبود! مسلما نتیجه چیز دیگری میشد!!!!!!! چنان که عیان است.
موفق باشید.
م امینی
(
1392/05/14
) :
نقد از دید خیلی ها یعنی به به...عالی بود.....خیلی قشنگ شده....دوستش دارم
خداییش دو تا نقد درست و حسابی هم که میشه برخی ناراحت میشن
محمد طاهری و الهه بهمنی (شرکت فرایند منطقی معماری بهطا)
(
1392/05/14
) :
آقای سعادتی من از نقد شما لذت بردم.اما نقد در دنیای مجازی راه فرار بسیار دارد.در ضمن نمیشود با چند پرسش و پاسخ نقد را کامل فرض کرد.نقد واقعی بصورت حضوری مفید واقع می شود و فیس تو فیس
بهنام وفایی
(
1392/05/14
) :
در دفاعیه آخر:بنده در جواب آقای آرمان که گفته بود( بی هویت کردن فرم هایی که از تفارن به وجود امده اند کار اشتباهی است) گفتم:یا بی هویتی در شکل ظاهری فرم ها معنا پیدا می کند یا در بتن آنها؟پپاسخ بنده به معنای آن است که دگرگونی و آبستره کردن مفاهیم ایوان را تغییر نمیدهد.نه لزوم اینکه از مفاهیم عرفانی جهت پروژه خود سود برده ام.اگر به دیاگرام ها توجه کنید از ابتدا شکل فرمی ملاک ایده پردازی بوده.....ساده بگوییم.کارکرد ایوان یک ورودی است.در مفهوم عرفانی از ماده به معنا .ایوان مجموعه هم ورودی اصلی را شکل داده است نه معنا و حال هوای معنوی...اگر مقصود من تفره رفتن بوده پا به پای شما وارد بحث نمی شدم که در آخر انگ ضعیف بودن و بی پایه بودن از جانب شما وارد شود..
در طراحی فاز صفر ابتدا معمار موظف به بررسی محیطی و کالبدی و شکل گذاری احجام بر پایه آنها است.اسکلت پروژه تکمیل و مداخله در آن نا ممکن بوده.تمامی شرکت کنندگان ایده پردازی خود را جهت نماسازی ارائه نمودند.خواسته کارفرما نیز مطابقت با مفهومی با کاربری ارگان مذهبی بوده که جهت گیری معماری اسلامی جزء چارت اصلی طراحی مسابقه قرار گرفته بوده وتمامی طرح ها با این حال و هوا ارائه گردیدند.
حرف آخر: طرح واره فرمی ایوان دست مایه طراحی بوده و گروه طراح قصد رعایت اصول معنوی معماری ایرانی یا اسلامی در طرح را نداشته.
از نقد ممنونم.هم اینکه توجه همکاران و دوستان جلب و وادار به ارائه نظر کرده است جای امیدواریست.
نما در دست باز نگری بوده و امیدوارم با پیرایش آخر جای حدس و گمان در مشابهت با دیگر پروژه ها بر طرف گردد.به هر حال خوشایند بنده نیز کپی و مشابهت نیست.گروه نیز سعی خود را در خلق بنایی متفاوت گذارده.
این گفتمان ما را مجاب کرد که دقیق تر به ویرایش آخر نما بنگریم .باشد جواب گوی منتقدین قرار گیرد.تا دگر باز....
مهدی عینی فر
(
1392/05/31
) :
از عجیب بودنش خوشم می آد ...
میر ابراهیم محمدبور
(
1392/08/01
) :
عالی وخللاقانه..
میرقاسم حسینی
(
1392/10/10
) :
بسیار معمارانه و ایده ای که از باطن معماری منطقه و آرمانهای ذهنن یک معمار خلاق به وجود می آید. خسنه نباشید
میرقاسم حسینی
(
1392/10/10
) :
اسمتون رو به خاطر میسپارم تا بعد باکارهای دیگرتون آشنا بشم .
علیرضا محمدی
(
1392/12/23
) :
با سلام من هم کارهایی انجام دادم که بعدها دیدم شبیه بعضی کارای معمارای دیگه اس
حداقل برای من که سعی میکنم کارم هم منحصر به فرد باشه هم تکراری کار نکنم اینجوری بوده
با تشکر از اقای وفایی عزیز برای نمایش کارشون
فاطمه اکرم زاده
(
1393/01/26
) :
با سلام و خسته نباشید.
طرح ارائه شده در سایت طرح قدیمی پروژه است.طرح جدیدتوسط شرکت ستاوند پاژ طراحی شده.و همکنون در حال اجراست.
فاطمه خضری
(
1393/03/23
) :
سلام، خسته نباشید آقای وفائی .
کار شما خیلی خوب است اگر ایده شما همان باشد در عکس است ب خوبی از آن استفاده کردید درواقع ب خوبی در مدرنیز کردن معماری قدیم عمل کردید.
منتها بنده با ی سری از حرفهای آقای سعادت موافقم(مثلا گرافیک کار شما شبیه کار زحا حدید است) و بهتر بود در جواب ایشون واضح تر و منطقی تر صحبت میکردید.
با تشکر
امیر قاسم پور
(
1393/03/24
) :
تبریک میگم خطوط زاها حدید رو برامون زنده کرد!
محمد واثقی
(
1393/05/23
) :
بهنام جان کارت درسته مثل همیشه. یه تقلید خوب و بجا خیلی بهتر از نوآوریهای جاهلانست. به نظر من حتی اگه این کار تحت تأثیر کار زاها حدید باشه چیزی از ارزشهاش کم نمیکنه چون واقعا هوشمندانه طراحی شده.
محسن نورپور
(
1393/05/25
) :
سلام
بنده در نگاه اول طرح رو پسندیدم و لذت بردم
زیباست...
دوستان صحبت های لازم رو کردند و نقدها و جوابیه های خوبی هم رد و بدل شده و ما استفاده کردیم!
مسئله مهم در حال حاضر نحوه ی اجرای طرح هست
سوال ینده این هست که مصالح و نحوه ی اجرای طرح چگونه است؟
بسیار دیده شده که طرح خوب و عالی بوده و همه ی کارشناسان بر سر آن چانه زنی کرده اند اما در اجرا، هم به طرح و هم به طراح ظلم شده و در نهایت یک اثر بد خلق شده و تا همیشه هم همانظور خواهد ماند!
به نظر بنده یکی از خصوصیات خوب کسانی مثل زاها حدید و کالاتراوا اجرای خوب آن است
که با دیدن بنای اصلی، ناظر دیگر قادر به عیب جویی نیست
به قدری در اجرا فکر شده که تمام بدی های طرح هم در پس آن نهفته می شود!
امیدوارم این بنای زیبا با اجرای قوی و زیبا تر خدمتی باشد به زائران امام و اثری باشد که بعدها بتوان با به اشتراک گذاشتن عکس های واقعی آن در سطح بین المللی از معماری معاصر ایران دفاع کرد...
و من الله التوفیق
حسین قمشلویی
(
1393/08/29
) :
دوستان عزیز .... معماری یعنی گرفتن ایده از هر چیزی که موجوده ..
و آقای وفائی عزیز به خوبی یک ایده رو بومی کرده و میشه گفت کاملش کرده... واین هنریست غیر قابل انکار
اگه الگو برداری یعنی کپی پس باید بگیم از اولین اتومبیلی که ساخته شد به بعد تمام شرکت های ماشین سازی و طراحان مرتبط دارن غاز می چرونن و عملا هیچ کاری نکردن چون که اساس کار ماشین هیچ تغییری نکرده و فقط آبشن اضافه شده،،،، معماری یعنی همین یعنی ایجاد فضایی که دیگران اونو میخوان.... در کنار کنایه های دوستان من تحسین میکنم تیز بینی و ذکاوت آقای وفائی رو بخاطر خلق این اثر که به زیبایی عناصر معماری اسلامی رو در فضا هاشون حل کردن... و در نهایت دوستان منتقد رو به تفکر بیشتر دعوت میکنم....
مهدی بهاروند
(
1393/09/15
) :
خوبه خوشم اومد از طرحت توی سایت نظر مو گرفت
afshin salahi
(
1393/12/07
) :
موضوع طرح 4 من اینه می خواستم از شما خواهش کنم پلان هارا برام بفرستید.آدرس ایمیل
[email protected]
حامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. /
عضو جدید
ایـمـــیـل :
لطفاً ایمیلتان را وارد کنید
رمز عبـور :
لطفاً رمزعبور را وارد کنید
مرا به خاطر بسپار
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه
|
ورود
|
ثبت نام
|
درباره ما
|
تماس با ما
|
قوانین سایت
|
راهنما
|
تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by
Tryon Software Group