ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
زاها حدید برنده ی رقابت طراحی پل تایوان؛ طولانی ترین پل کابلی غیرمتقارن جهان
ساختمان هایی پویا و تطبیقی ؛ آینده معماری و طراحی محیط زیست
تراشه های کانسپچوال ـ جیغ، ادوارد مونک و اگزیستنس انسان مضطرب در مواجه با هستی
معرفي ليست نامزدهاي جايزه آقاخان 2013
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
احسان داننده
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    سردر ورودی و جداره محوطه مجتمع پالایشی سیراف
    دانشـــــــــــگاه : هنر اسلامی تبریز
    سال طـــــراحی : 1395
    مـــــــــــــــــکان : سیراف
    کـــــارفـــــــــرما : زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف-مسابقه
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1396/01/08
    مســــــــــــاحت : 700
    تعـــداد بازدیـــــد : 4729
    محــــدوده سنی : 30_31
    نــــوع کاربـــــری : صنعتی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح :
     ایده های طراحی :

طراحی سردر چالشی بین عملکرد و زیبایی و ایجاد تعادل بین آن دو بود. هم باید مسئله عملکرد سردر به عنوان یک نمایش دهنده موقعیت و محل ورودی در نظر گرفته می‌شد و هم جنبه‌های زیبایی‌شناسی آن با توجه به موضوع و زمینه آن و البته نمادین بودنش، مورد توجه قرار می‌گرفت. سایت محیطی با مورفولوژی ناهموار و بایر است که چشم‌انداز وسیعی را به خود اختصاص داده و درون آن محوطه طرح فراگیر پالایشی سیراف قرار دارد. با توجه به ساختار متضاد بین این دو محیط داخل (محیط مصنوع) و محیط خارج (محیط طبیعی) باید دیالوگی با استفاده از "سردر" به عنوان عامل اتصال و نقطه تغییر فضا و مکان، ایجاد می‌شد.

با توجه به مسیر حرکتی منتهی به ورودی که پیچ و تاب و ناهمواری بسیاری در سطح آن وجود دارد سعی در رفع این موانع دید بودیم. ابتدا حجم اولیه مکعب را در نظر گرفتیم که اساس توسعه‌های بعدی بود. این فرم انتزاعی از ساختار مکعب‌گونه و ساده‌ی ساختمان‌های شهر سیراف است. این مورد به خصوص در قلعه باستانی این شهر دیده می شود.  با خالی کردن قسمت میانی و برش حجم و جابجایی دو قسمت آن، فرم از حالت قاب دو بعدی خارج و تبدیل به حجمی سه بعدی برای قابل رویت شدن از زوایای گوناگون می‌شود. در دید از فاصله دور این حجم قابل تشخیص است ولی از فاصله نزدیک با توجه به ارتفاع زیاد (35 متر) باعث سردرگمی می‌شد. در ارتفاع پایین تر (6 متر) پلی، به عنوان نماد "حرکت و پیشروی" برای انتقال بین دو طرف معبر و همچنین تعریف سردر در مقیاس انسانی اضافه می‌شود. قسمتی هم در بالای حجم دوم برای گالری دستاوردهای صنعت نفت و نظرگاه در نظر گرفته شده که با پله‌های تعبیه شده قابل دسترسی است.

معماری و زیبایی‌شناسی مهندسی فنی دو چیزند که با یکدیگر گام برمی‌دارند و یکی از پی دیگری می‌آید. زیبایی در محیط‌های صنعتی مانند پالایشگاه‌ها، کارخانجات و... را می‌توان در نظم ذاتی فضاهای خود آنها جست و جو کرد. این نظم از درون خود آنها نشئت می‌گیرد و شکل‌دهنده روحیه و شخصیت صنعتی اینگونه محیط‌هاست به گونه‌ای که فرم و عملکرد در هم تنیده و با هم شکل می‌گیرند. برای خلق چنین شخصیتی در فرم سردر از قیاس نمادین سردر با عناصر و شاخصه‌های درونی پالایشگاه استفاده شده است تا هر چه بیشتر با آن پیوند داشته باشد.  تشابه فرمی با دکل چاه‌های نفتی، حرکت‌های سیال لوله‌های تاسیساتی و مکانیکی، پله‌های دکل‌ها، ساختار سازه‌ای و چهره غالب مهندسی تکنیکال، حرکات افقی و عمودی غالب در سیرکولاسیون حرکتی این فضاها از نکاتیست که در طراحی سردر مورد توجه قرار گرفته است.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group