پیشگفتار
در این پروژه ما به دنبال طراحی فضایی با محوریت تئاتر و هنر های نمایشی هستیم اما نه یک فضای ایزوله و کاملاً صلب. می خواهیم «تئاتر شهر» فضایی در تعامل با مردم «شهر» باشد و مخاطبان آن صرفاً تماشاگران نشسته بر صندلی های آمفی تئاتر نباشند؛ «تئاتر شهر» فضایی با محوریت تئاتر اما با در نظر داشتن فضاهای جمعی، خیابانی و تعاملی.
در این پروژه ما ضمن خوانش تاریخ معماری تماشاخانه ها در ایران و جهان و درک سیر تحول این معماری در طول تاریخ و خرد های پنهان در آنها به خوانش جایگاه تئاتر در جغرافیای خود پرداختیم و با این نتایج ضمن تلاش برای شکستن تایپولوژی های رایج در سالن های تئاتر به طراحی فضایی جهت تقویت پویایی و بنیه فرهنگی شهر مبادرت ورزیدیم.
در این طرح؛طراحی حجم با سطوح شیبدار مناسب پیاده بعنوان سقف و دیواره های شیشه ای و شفاف به ما این امکان را داده است که ضمن ایجاد یک پلازای فرهنگی،تئاتر را از مهجوریت تاریخی و جغرافیایی خود خارج کنیم و به معرفی آن،جذب مخاطب و تقویت بنیه فرهنگی شهر بپردازیم.ضمناً سعی کردیم علاوه بر تامین فضاهای دنج،خصوصی و تخصصی اهالی تئاتر،در ایجاد فضاهای فرهنگی عمومی و شهری نیز بکوشیم.
اهداف پروژه و پاسخ های طرح به آنها به شرح زیر است:
- تأمین ظرفیت چشم انداز آینده تئاتر رفسنجان: با ایجاد سالنی با ظرفیت قریب به 900 نفر در حالی که بزرگترین سالن اجتماعات در رفسنجان 700 نفره است و سالنی منعطف و مدرن برای اجراهای خلاقانه و به روز
- تأمین فضاهای مورد نیاز اهالی هنر و تئاتر به عنوان مخاطبین اول پروژه که ضمن تأمین نیازهای عملکردی و فیزیکی با ایجاد فضاهایی دنج و خصوصی بتوانیم به نیازهای روانی این قشر درون گرا نیز پاسخ بدهیم: تأمین سالن هایی با همه امکانات جانبی حرفه ای از جمله کارگاه های ساخت صحنه، فضاهای پشت سن و فضاهای اداری و ایجاد فضایی مثل حیاط پشتی و کافه برای مخاطبین اول پروژه
- کشیدن امتداد شهر به درون پروژه که علاوه بر تأمین فضاهای عملکرد اصلی، با ایجاد پلازایی با کیفیت در جهت پویا کردن پیاده شهری نیز می کوشد: عقب نشینی بیست متری حجم و ایجاد باغی بر خیابان و طراحی به گونه ای که علاوه بر داخل حجم سطح روی احجام با شیب بسیار کم مخاطب را برای دید به باغ، شهر و فضاهای درونی و دیدن اجرا های رو باز به خود می خواند.
- تغییر تایپولوژی صلبیت فضای تئاتر: با ایجاد دید به سالن و داخل مجموعه از شهر با دیواره های شیشه ای پروژه
- تأمین نیازهای مخاطبان بالقوه پروژه و فعال کردنشان و جذبشان به عنوان مخاطبین اصلی : با طراحی پلازایی که به شهر سرویس دهد (برای مخاطبین عام پروژه) و معرفی تئاتر با ایجاد امکان دید به سالن ها و طراحی فضاهایی برای اجراهای خیابانی و پرفورمنس ها در پلازا، بام شیب دار و سالن های انتظار (برای مخاطبینی با ظرفیت جذب به تئاتر) و ایجاد پیاده راه فرهنگی در مجاورت برنامه های میانجی (برای مخاطبینی با تقاضای فرهنگی حداقل)