معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما




جدیـــــد ترین مقــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
مقالات برتر از دید تحریریه
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
معـــروف ترین مقــــالات
    تکه های ساده ـ رنگ در معماری به قلم پوریا ترکفر
    سانا؛ گامی فراتر از معماری سبز به قلم علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
    انرژی خورشیدی در ایران به قلم م معيت
    تعريف معماری به قلم علی باقرزاده
فعالتـــرین نویسندگان
    آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  : معمار حرفه اي
    محمد کیانی منش  : دانشجو
    ایمان رئیسی  : معمار حرفه اي
    فريبا شفیعی  : دانشجو
حامی اتووود
تــازه هــــــای معمــاری
آدریان لابوت هرناندز و یوتوپیای معماری کاغذی ـ بخش اول
آیا [طراحیِ] معماری [هنوز] صدایی دارد؟ با نگاهی به قطعه مزرعه ذرت شمال از شمال غرب ـ آرش بصیرت
طرح ام وي ار دي وي برای مرکز هنرهای نمایشی تایپه؛ حجمی ملفوف در سنت پارچه بافی شرق دور
تراشه های کانسپچوال ـ کامرون سینکلر، معماری آلترناتیو و بازتدقیق فهم از پایداری

بازگشت به لیست مقالات زيبايي شناسي < مفاهيم و نظريات معماري
نظر دبیر تحریریه > آرش بصیرت "سردبیر اتووود"

با توجه به تمرکز این روزهای اتووود بر داراب دیبا و فعالیت هایش، بخشی از مصاحبه او با راب کریر؛ طراح شهری، را که با تاکید بر سانتیاگو کالاتراوا به انجام رسیده از شماره 85 فصلنامه معماری شهرسازی برگرفته، نقل می کنیم: راب کریر: امروزه فرنک گری و یا سانتیاگو کالاتراو روی کردی را بوجود اورده اند، به نام مولفین معماری که بیشتر مایلم ان را سندروم گری یا کالاتراوا بنامم./ داراب دیبا: بالاخره خوشتان می اید یا نه؟/ راب کریر: شاید، تعدادی از جانوران را در شهر پخش کرده و اسمش را گذاشته ایستگاه راه اهن، مرکز فرهنگی، پل، تاتر. هنوز مانده ام که چه اتفاقی در حال افتادن است. ناخوداگاه یاد فیلم های دنیای دیوانه دیوانه می افتم. کار او در مورد پل ها جالب است ولی ساختمان تبدیل به یک استخوان بندی ژوراسیک می شود. واقعا دیگر نمی فهمم چه اتفاقی می افتد./ داراب دیبا: ولی ایا این نوعی از معماری اوانگارد امروز نیست؟/ راب کریر: شاید، شاید هم من قدری پیر شده ام و به جای هیجان و اتش بازی قدری محبت ئ عاطفه طلب می کنم.

کالاتراوا؛ پرداختی نو از تندیس واره های شهری   1389/01/26
نوشـــــــــــته ی :
  امیراصلان معصومی   -


خــلـاصــــــــــــــه : معرفي معماري كالاتراوا

 



مقالات مرتبط

سانتيگو کالاتراوا ، مهندس هنرمند معمار ، کسي که بلند پروازيهاي شاعرانه ساختمانها و پل هايش کوله باري از تحسين بين المللي را به همراه داشته است . در دوم دسامبر سال 2005 به عنوان منتخب هيئت داوران AIA مفتخر به دريافت مدال طلا شد . اين مدال بزرگترين افتخار اين موسسه است که به شخصي اعطا مي شود . دريافت مدال طلا يعني تصديق و برسميت شناختن شخصي است که  کاري کرده با بيشترين تاثير ماندني بر روي تئوري و عمل معماری.

وي پس از نشست هيئت AIA گفت وقتي اين خبر در زوريخ و از طرف مدير ايوژنس هاپکينز به من رسيد گفتم " شگفت آور است . متشکرم . من خيلي احساس افتخار مي کنم "  و در هنگام دريافت جايزه گفت: من سعي خواهم کرد در اين سطح افتخار براي باقيمانده مسير زندگي ام بمانم و به شما افتخار مي کنم و به کارم.

سانتيگو کالاتراوا در والنسياي اسپانيا در سال 1951 متولد شد. او تحصيل هنر را از 17 سالگي آغاز کرد و از سال 1981 کارهاي معماري خود را پس از تکميل تحصيلات ، در زوريخ بصورت تخصصي آغاز نمود.

فرمها و عناصر شاعرانه معماري کالاتراوا در سراسر گيتي شناخته شده و تحسين برانگيز است . در سال 2004، ميليونها نفر از هارموني خلق شده در المپيک بازيهاي تابستاني در آتن به خاطر طراحي جامع و زيباي کالاتراوا ، و به خاطر طراحي تماشايي استاديوم المپيک و مجموعه آن، وي را تحسين کردند. از جمله کارهاي اخير و برجسته کالاتراوا طرح توسعه موزه هنري ميلواکی؛ نخستين ساختمان وي در آمريکا می باشد،  که از سال 2001 کار ساخت آن آغاز شده است.

همچنين فرودگاه سونديکا و بيلبو در سال 2000 و پل جيمز در دوبلين در سال 2003 و تالار کنفرانس تنريف در سانتاکروز و جزيره قناري در سال 2003 و چندين پل زيباي ديگر در نقاط مختلف جهان . از جمله اثار متخر او می توان به ساختمان هنرها و علوم در شهر والنسيا و طراحي مرکز سمفوني آتلانتا اشاره کرد.

او دو بار در سال 2004 و در سال 2002 کانديداي دريافت جوايز AIA شده بود؛ ادوارد کورت مدير برگزاري AIA در بولتن داخلی همایش می نویسد: سانتيگو کالاتراوا تجلي مجسمي از درک مهندسي در زمينه معماري است و کارهايش مشابه موسيقي و به موزوني يک ارکستر مي باشد. معماري او محظوظ کننده و الهام دهنده معاني جديدي است؛ کار سانتيگو کالاتراوا جستجوي ماهيت هستي در معماري است. معماري وي الهام بخش و بيان کننده انرژي روح انسان و توسعه تخيل بشري است که ما را دلشاد و شگفت زده کرده و اثار او با اشکالی تنديس وار و  با ساختاری ديناميک نشان دهنده روح انساني در خلق محيطي براي زندگي ، بازي و کار است .

کالاتروا اين بومي اهل والنسياي اسپانيا، کسي است که با گذشته غني معماري قرون وسطي اي که به او به ارث رسيده ، در واقع معلم رسمي گفتمان آن دوران در شمایلی نو مي باشد. او در زمان نوجواني وقتي که اسپانيا در ديکتاتوري به سر مي برد براي رهایی از محدوديت سفر می کرد، اين مسئله به او اجازه داد که مطالعاتش را در پاريس و سوئيس ادامه دهد . او فوق ليسانس خود را از والنسيا و دکترا را از دانشگاه ETH زوريخ دريافت کرد .

کالاتراوا نخستين دفتر خود را در زوريخ تاسيس کرد، اثار این دفتر خيلي زود تحسين همگان را مخصوصا در طراحي پل برانگيخت. پل باخ درودا و مجموعه اثاری که برای بازيهاي المپيک بارسلونا طراحی کرد از اثار متقدم وی و متعلق به این دوره می باشند.

از جمله شاهکارهاي او در پل سازي ، پل زيباي آلاميلو در سال 1992 و پل بيلبائو در سال 1997 و پل آلامدا در سال 1995 مي باشند . تاسيس دومين دفتر وي در پاريس در سال 1989 همزمان با طراحي ايستگاه فرودگاه ليون بود که در سال 1994 تکميل و به بهره برداري رسيد همزمان شد با طراحی عمارت BCE در تورنتو. سومين دفتر او در والنسيا در سال 1991 با شروع کار بروي شهرک علم و هنر که يک مجموعه کامل فرهنگي است  تاسيس شد.

موزه هنرهای میلواکی ـ ساختمانی به طول 134 متر و به عرض 37 متر که ارتفاع بعضی قسمت هایش تا سقف به 11.3 متر می رسدـ

در آمريکا، اولين ساخته اين هنرمند در آن کشور مي باشد . پس از ساخت اين موزه بسياري از هنرمندان آمريکا طراحي زيباي آن را ستودند و اين مسئله خود باعث بازشدن درهاي جديدي به روي هنرمند معمار شد و اثارش در مجلات معماري و طراحي آمريکا مورد نقد و بررسی بسیار قرار گرفت. اين موزه بين سالهاي 1991 تا 2001 ساخته شده است که در واقع يک مجموعه هنري کامل و بي نظير می باشد. موزه که برخی ان را همچون يک پرنده بزرگ می دانند و برخی آن را تداعي کننده کشتيهاي قديمي ؛ داراي غرفه هاي متنوعی است و سازه آن متحرک و به صورت بادگير روزنه دار با قابليت باز و بسته شدن طراحی شده است.

از مشخصات جاذب اين موزه قابليت باز و بسته شدن آن است که طلوع و غروب خورشيد در طول روز را مهيا کننده سايه هاي زيبا در داخل موزه ساخته، که به راستي تجسم جذابيتهاي شهرنشيني می باشد. کارشناسان هزینه اجراي طرح کالاتراوا را بسيار کمتر از قيمت تمام شده آن مي دانستندـ هزينه نهايي به رقمی بالغ بر 120 ميليون دلار رسید در حاليکه هزينه اوليه 35 ميليون دلار پيش بيني شده بود؛  نزديک به 345 درصد افزايش .

از دیگر اثار سانتیگو کالاتروا مجموعه ورزشي المپيک آتن در یونان است؛ اين مجموعه زيبا در سال 2004  براي بازيهاي المپيک و پارا-المپيک ساخته شد. وي ورودی ایی زيبا و دلباز بهمراه طراحي منظر فوق العاده بهمراه مجموعه بازار و سالن آمفي تئاتر را بصورت مجموعه ایی بازارچه مانند در کنار عناصر کار شده با آب و عناصر تاريخي در شمایلی که جوابگوي مسائل حمل و نقل نيز باشد طراحي نمود .

خلاقيت هنري به همراه رعايت تکنيکهاي طراحي از عناصر شاخص کارهاي اين هنرمند معمار مي باشند بارزه هایی که مي تواند به عنوان الگویی براي هنرمندانی باشد که الهام از طبيعت، رعايت نکات علمي، استفاده از پيشينه تاريخي و در يک کلمه فرهنگ گذشته را در بسط اثارشان لحاظ می کنند.

 


کلمــــات کـلیدی :  سانتيگو كالاتراوا - طرحهاي اجرا شده معماري
منــــــــــــــــــابع :  اينترنت


منبع انتخاب مقاله :
این مقاله پیش از این در وبلاگ معماري و ادراك هنر چاپ شده است .

دریافت فایل مقاله | بازگشت به لیست مقالات |  ارسال نظر ارسال نظر | اشتراک مقاله  
تعــــداد بازدیــد : 2153  بار تعداد دانــــــلود : 156 بار امتیاز تحـــریریه : 3

نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.";
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group