معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1452
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1439
معماری و ادبیات   - 21
نظریه معماری   - 1079
معماری کوچک مقیاس   - 21
طراحي داخلي   - 997
معماری و گیم   - 20
سازه های شهری   - 925
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 909
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 852
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 832
معماری و هوش مصنوعی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 780
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نظریه شهری   - 774
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 765
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 704
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
کلان سازه   - 641
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری مدرن   - 615
معماری بایومورفیک   - 15
معماری پایدار   - 559
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 530
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 511
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 499
معماری جنگلی   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 497
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 475
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 438
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
آینده گرایی   - 424
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 414
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 410
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
توسعه پایدار   - 396
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 345
معماری بیابانی   - 8
معماریِ توسعه   - 339
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 8
معماری سبز   - 333
طراحی مُد   - 7
طراحی نئولیبرال   - 323
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری پست مدرن   - 319
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 287
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 264
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 264
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 249
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 240
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 233
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 233
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 223
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 208
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 204
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 200
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 198
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 193
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 170
طراحی و پناهجویان   - 7
فضای منفی   - 166
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری خوانی   - 7
مسکن روستایی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 139
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ژاپن   - 133
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
ترسیمات معماری   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 119
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 119
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 113
آنتروپوسین   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 87
معماری مصر   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 83
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 81
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اکسپو   - 79
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اقتصادِ فضا   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 70
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
فیلوکیتکت   - 67
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
عبور از مرحله جنینی   - 4
ویرانه ها   - 62
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 55
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 52
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری پراجکتیو   - 52
پداگوژی انتقادی   - 3
پداگوژی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری فضای داخلی   - 51
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری دیجیتال   - 48
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 47
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و رسانه   - 47
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 43
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
هنر روسیه   - 38
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و روانشناسی   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
بحران آب   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری و نقاشی   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 32
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 147
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 12
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 30
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 29
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 102
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 18

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -810
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -396
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -163
ویلا   -8
مسکونی ـ تجاری   -163
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
اتووود کلاسیک ـ ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه
اتووود سرویس خبر:   فائزه كشتكار ( تحريريه اتووود )
1390/11/20
مـنـــــــبـع : برگرفته از کتاب " بیست بنا که هر معماری باید بشناسد " نوشته ی سیمون آنوین
تعداد بازدید : 23270

ویلا ساوا در سال 1929 با طراحی فوق العاده ی لوکوربوزیه در فرانسه،حومه ی غربی پاریس ساخته شد.موقعیت فعلی ویلا ساوا به شکلی است که اثر در منظره ی وسیعی از درختان که همواره ساختمان های مجاور را از دید خانه می پوشاندقرارگرفته است.در زمان به اجرازسیدن پروژه،ویلا ساوا صرفا در زمینی وسیع وباز بر بالای یک تپه ی زیبا و آرام قرار داشت و از روی چمن زار تمام حمیط پیرامونش قابل مشاهده بود.

باتوجه به سفر هایی که لوکوربوزیه پیش از این به ترکیه، ایتالیا و یونان داشت و اسکیس هایی که به شیوه ای متفاوت در دفتر خود ثبت کرده است وهمچنین صحبت های خود او در کتاب " به سوی یک معماری نوین " می توان گفت ویلا ساوای در واقع برداشتی از اکروپولیس اتن و خانه های پمپی است .نحوه ی رسیدن انسان ها به اثر و حالت تقدیس گونه ی ان بر بالای شهر، لایه بندی فضاها و عملکردها،هندسه ی طلایی و نظم موجود در نماها و پلان ان را می توان برگرفته از آکروپولیس و بازی نور و سایه و محورهای حرکتی ویلا را برداشتی از خانه های پمپی دانست. ویلا ساوا نیز مانند خانه ی ساکنین پمپی در گرداگرد محور هندسی خود مسیری مارپیچ دارد.البته مشابه خانه های پمپی این محور ویلا ساوا نیز ابتدا و انتهای خود را داردو علاوه بر آن به شکل مشابه محورهای فرعی و متفاوت دیگری نیز در اطراف امتداد محور اصلی وجود دارند.در ویلا ساوا محور اصلی توسط یک رمپ در مرکز پلان واقع شده است . این وضعیت را می توان نشانه ای از بازگشت به نقطه ی آغازی دانست که در اندیشه ی طراحی این محور لحاظ گردیده است.

در ویلا ساوا ساختمان مخاطب را در سایه ی خود حفظ و به درون راهرویی با سقف کوتاه هدایت خواهد کرد.در ادامه، این مسیر به بالا و طبقه ی اول راه خواهد یافت ؛ محور حرکتی پیش بینی شده در امتداد دیوار شیشه ای تراس (فضای باز) در طبقه ی اول و از سمت چپ به واسطه ی حضور نور طبیعی روشن خواهد شد. زمانی که مخاطب می رسد، در احاطه ی نور طبیعی خورشید قرار خواهد داشت، محوطه ی این فضای باز رو به آسمان است و ادامه ی مسیر به بالا و در روی سقف خواهد بود ؛ جایی که می توان در حضور خورشید قرار گرفت.

 البته بیش از پیش می توان به این جنبش و ویژگی ناگسستنی تاریخ معماری که لوکوربوزیه از پیروان آن به شمار می رود (نگرشی که عموما با لفظ مدرنیسم شناخته می شود).به عنوان رویکرد اصلی در شیوه های پرداختن به معماری سخن گفت ؛ این رویکرد عمدتا ایده های جدید در تعریف و پرداختن به معماری اشاره دارد ؛ لوکوربوزیه هم در کتاب " به سوی یک معماری نوین " نقاطی را هدف گذاری کرد که در کار معماری می بایست به آن دست یافت ؛ نگاهی که در آن زمان در مقایسه با آن چه در معتبرترین مدارس معماری فرانسه اتفاق می افتاد در تضاد شدیدی قرار داشت و لوکوربوزیه از آن به نام " یک برخورد خطرناک در معماری " یاد می کند . در آن دوران مدرنیسم در چنین شرایطی قرار داشت. یک جنبش متضاد و حرکتی در نفی وضع موجود ؛ جنبشی که بنیان آن به طرفداری از آزادی شکل گرفته بود. رویکردی که در ادامه ی آزادی کسب شده ی خود، معماران با چالش خلق و ارائه ی ایده ی جدید در معماری مواجه شدند.ویلا ساوا سمبلی از آزادی مطرح شده در مدرنیسم را در خود به نمایش گذاشته است؛ این ساختمان هیچ شباهتی به یک خانه ندارد.

علاوه بر موارد ذکر شده ویلا ساوا توانایی لوکوربوزیه در افرینش ایده هایش را به نمایش می گذارد. او به خوبی توانست همسو با اندیشه های مدرنیسم، این پروسه ی طراحی را با ایده پردازی و توسعه ی آن ها، گاهی با ترکیب و گاهی با چرخش آن در راه خود پیش رفته است . پنج اصلی که لوکوربوزیه در سال 1926 در کتاب " به سوی یک معماری نوین " منتشر کرد نکته ای قابل تامل وجود دارد لوکوربوزیه تصاویر گوناگونی راترسیم کرده است تا نمایش دهدکه یک معماری مدرن چگونه می تواند به کمک رعایت این پنج اصل آفریده شود.عموما مدرنیسم به تکذیب شیوه های متعارف تفکر پرداخته است.

 

 

 

برای مشاهده خبرهای کامل ویلاساوا به اینجا مراجعه فرمایید.

ویلا ساووا را بسیاری ماشین تفکر خوانده اند، برای اشنایی با تبلور انگاره ماشین در اثار لوکوربوزیه ببینید اینجا را 

برای مواجه از نزدیک با ویلا ساووا ببینید اینجا را 

برای تحلیل فضا محور ویلا ساووا و پرداخت چالش میان فضا و ماده در بنا ببینید اینجا را

در اینجا نیز می توانید پس زمینه های تئوریک مرتبط با انگاره های منتج به ویلا ساووا و ابنیه شبیه به ان را در اثار لوکوربوزیه مشاهده فرمایید

 

 

فضای داخلی ویلا ساوا به همراه بازی بسیار هنرمندانه ی سطوح


دیدی از درون ویلا به فضای بیرون


پله ی طراحی شده و با شخصیت ویلا ساوا


نمایی از فضای باغ در بام به همراه رمپ


شکست مرز بیرون و درون در ویلا ساوا


دیدی از رمپ به باغ در بام و فضای داخلی ویلا


بام در باغ و پنجره های سرتاسری در ویلا ساوا


فضای باغ در بام


فضای داخلی ویلا ساوا


فضای داخلی ویلا ساوا


فضای داخلی ویلا ساوا


فضای داخلی ویلا ساوا


فضای داخلی ویلا ساوا


فضای داخلی ویلا ساوا


فضای داخلی ویلا ساوا


پلان بام


پلان طبقه ی همکف


پلان طبقه ی اول




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
پوریا فرخی ( 1391/02/30 ) :
به واقع می توان مهم ترین اثر لوکوربوزیه را ویلا ساوا دانست.ساختمانی که به واسطه 5 ویژگی (پلان آزاد.نمای آزاد.پنجره های نواری.بام باغ و پیلوت) مشهور تر از ذیگر آثار وی قرار گرفت.
با نیم نگاهی به ویلا ساختمانی در آغوش طبیعت را نظاره گر هستیم چرا که درختان پشت ساختمان به خوبی خود را در امتداد زمین سبز پیرامون قرار دادند.
به طور کل خلاصه ای ویژگی هایی از این بنا را در مختصر جملاتی بیان می کنم.
-برای اولین با ترکیب درون و بیرون به خوبی عمل شده
-ورودی به خوبی مشخص نشده تا افراد آرام آرام به درک خانه برسند و آن را کشف کنند.
-راه پله به هر طبقه ای که میرسد درکی از آن طبقه را به ما می دهد.
کنتراست فضای داخل و فضای خارج که حس سردی و گرمی را القا می کند.
-حمامی باز که به تعبیری سیانت لازم انجام نشده.

و اما تحلیل بنده در مورد ماهیت بنا:

کیفیت فضایی و تقسیم بندی فضا کاملا مشخص است که لوکوربوزیه مبانی نظری خود را در این ویلای شخصی پیاده کرده و به خوبی به دنبال آن خط فکری در مورد یک ویلا است و به صنعتی بودن آن توجه نداشته.چرا که اگر این گونه بود هیچ کدام از ویژگی های domino house در آن تعریف نشده.
در خلاصه جمله ای ویلا ساوا تجربه ای جدید از هر ریز فضاست.
محمد سجادیان ( 1391/02/31 ) :
سایت ویلا ساوا چمنزار وسیعی است که درختان بسیاری دور تا دور آن را فرا گرفته اند.ورودی اصلی سایت در جنوب قرار دارد و راه دسترسی به بنا در ضلع شمالی قرار دارد. پیش بینی شده است که این مسیر با ماشین طی شود. لوکوربوزیه با این کار قصد داشته است تا مخاطب خود را دور ویلا بچرخاند و با این کار ویلا ساوا در همان برخورد اول خود را به ساکنان نشان می دهد.
ویلا علاوه بر دارا بودن مفاهیم معاصر و تاریخی نمادی از سیستم تفکر قدم به قدم لوکور بوزیه است. در مرحله اول او هر بنا جزئی از شهر تخیلی خود می داندو ثانیا می کوشد تا نشان دهد که چگونه معماری فیزیک و فرهنگ زندگی را غنا میبخشد .واسطه ظهور تفکر او یک فرم هندسی کنترل شده و دارای ارتباطات منحصر به فرد با طبیعت است پس با این تعبیر ویلا ساوا به هیچ وجه ماهیت صنعتی ندارد و کاملا مبتکی بر نظریه پردازی لوکوربوزیه است.
میلاد شاهیان ( 1391/04/01 ) :
در زمینه معماری لو کوربوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی عنوان کرد، همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است. وی پنج اصل را در ساختمان‌های مدرن معرفی کرد که عبارتند از:

۱- ستون‌ها ساختمان‌ها را از روی زمین بلند می‌کنند.
۲- بام مسطح و باغ روی بام
۳-پلان آزاد
۴-پنجره‌های طویل و سرتاسری
۵-نمای آزاد، کف‌ها و دیوارها به صورت کنسول
راحیل پنجی ( 1391/04/01 ) :
با سلام
به گفته لوکوربوزیه: خانه ماشینی است برای زندگی... این جمله از آن سال به بعد اساس تفکر لوکوربوزیه را نشان می دهد. لوکوربوزیه برای خانه های مدرن ۵ مورد را مطرح می کند که عبارت بودند از:
1.ستون ها ساختمان را از روی زمین بلند می کنند (ساختن پیلوت در همکف)
2.بام مسطح و باغ در بام
3.پلان آزاد
4.پنجره های طویل و سرتاسری
5.نمای آزاد و ساختن کف و دیوارها به صورت کنسول
دید باز به کمک شیشه و انتقال احجام و خطوط (در پلان) به خارج از خصوصیات معماری می باشد که توانسته است پلان آزاد و نمای آزاد را برای لوکوربوزیه به خوبی ایجاد کند.




ایمان قاسمی ( 1391/04/01 ) :
با سلام
خانه ماشینی است برای زندگی...این جمله معروف لوکوربوزیه است...
حجم ویلا ساوا همانند مکعبی سفید و سبک (به جهت ارتفاع از سطح زمین) در میان درختان سبز است. این سبکی با استفاده از نمای آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند. راه دسترسی و دیوارهای طبقه همکف نیز از جنس شیشه می باشند که این خود باعت ارتباط بصری بین داخل و طبیعت خارج شده است. (پلان آزاد)
مرضيه مختاري ( 1391/04/01 ) :
سایت ویلا ساوا چمنزار وسیعی است که درختان بسیاری دور تا دور آن را فرا گرفته اند. ورودی اصلی سایت در جنوب قرار دارد و راه دسترسی به بنا در ضلع شمالی قرار دارد. پیش بینی شده است که این مسیر با ماشین طی شود. لوکوربوزیه با این کار قصد داشته است تا مخاطب خود را دور ویلا بچرخاند و با این کار ویلا ساوا در همان برخورد اول خود را به ساکنان نشان می دهد. لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود را در مورد معماری در ساختن ویلا ساوا به نمایش می گذارد و آن را همچون ماشینی (به گفته منتقدان) در خدمت انسان طراحی می کند.
محسن نظری ( 1391/04/04 ) :
با سلام
ایده ویلا ساوا رهایی از خاک میباشد که میتوان این را با مشاهده ساختمان که خود را از زمین جدا کرده مشاهده کرد تا هم از طبیعت پیرامون خود و نوعی سیر کولاسیون فضایی که در زیر ساختمان ایجاد کرده باعث به وجود امدن یک پیلوت شود که یکی از عنصرهای اساسی این معمار بزرگ میباشد ویلا ساوا بر اساس یک ارگانیزم خاص طراحی شده و میتوان طراحی ارگانیک را به این اثر القا کرد که اثر در فضای باز رها شده است . ومیتوان نمای یک دست سفید که در این اثر به کار رفته است را یکی از عناصر مهم تلقی کرد و بام باغهای که در طیقه اخر تهویه شده و پله مرکز ی که در دل ساختمان کار شده است یک عنصر اساسی و پر کاربرد در این اثر میباشد

با تشکر از دوستان
محمد رضا خلیل زاده ( 1391/04/04 ) :
وقتی صحبت از ویلا ساوا به میان می آید ،پیش زمینه ذهنی مخاطب درباره این اثر این امکان را فراهم می سازد تا تبادل اطلاعات صورت پذیرد و این بدان مفهوم است که لوکوربوزیه با آفرینش این اثر از میان آثار خود توانسته است همه ی راهبردهای خود را در معماری نوین به ظهور برساند تا منتقدان،نویسندگان و دانشجویان با استناد به این اثر اصول معماری لوکوربوزیه را بشناسند و سرمشق قرار دهند و ویلا ساوا با همین عنوان،یکی از بیست بنایی است که هر معمار باید بشناسد.
امیر خلیلی ( 1391/04/14 ) :
این پروژه یکی از قوی ترین تفکرات دوره خود می باشد وتمام مبانی را در خود جای داده است .در این پروژه صنعت با ماهیت فضایی در گیری بسیاری دارد می توان اول از ایجاد پیلوت ونمایان کردن بیشتر ماشین در اثر.ایجاد رمپ در دل اثر باعث قدرت بخشیدن بهتفکر صنعتی می باشد.
محمد رعدی ( 1391/04/15 ) :
سلام

ویلا ساوا تجلیِ فوق العاده از "پنج نکته ی معمارا نه ی " لوکوربوزیه است، که در سال
1927 پرورش یافت.
پیلوت
بام باغ
پلان آزاد
پنجره های افقی
نمای آزاد

نکته جالب این است که فضای سبز بیرون را با استفاده از رنگ سبز به داخل دعوت کرده است.
علی فیالی ( 1391/08/02 ) :
واقعا عالی
حمید رضا حیدری ( 1393/02/23 ) :
این ویلا ایده رهایی از خاک لوکوربوزیه را به نمایش می گذارد.لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود را در مورد معماری در ساختن ویلا ساوا به نمایش می گذارد و آن را همچون ماشینی (به گفته منتقدان) در خدمت انسان طراحی می کند.ویلا ساوا در معنای واقعی نشان دهنده فضا-زمان است
و القا کننده ی سبکی درفرم.حجم است
این سبکی با استفاده از نمای آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند.
در این ویلا ایده 5 گانه معمارانه لوکوربوزیه به بهتری شکل خود را نمایش داده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

پالپ نیوز ِ اتووود ـ چگونه رنگ بندی مناسب انتخاب کنیم
خانه چوبین سباستوپول : خانه ای برای 2 گرافیست
سُشال کندانسور از استودیو بِلنک؛ فروپاشی انگاره جعبه
خانه ی بی انتها از معماری اسپانیایی ؛ معماری بی کرانه ی اقیانوس
اتووود کلاسیک ـ ویلا مایرا ـ آلوارو آلتو
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group