تا 1918، ایده لوکوربوزیه در مورد اینکه چگونه معماری می تواند پاسخگوی نیاز عصر ماشین باشد در قامت یک نظریه ظاهر شد: پیوریسم؛ نظریه ای که قواعدش معمار را به سمت طراحی ساده و بریده از تزیینات سوق می داد، معماری باید به کارامدی یک خط تولید در یک کارخانه باشد، او ایده خانه های استانداردش را با پاویون روح نو و سیتروهان هاوس ادامه داد، با این امید که بتواند مشکل خانه در عصر صنعتی شدن را حل کند، تمام این ایده پردازی ها در کتاب به سوی یک معماری نوین و در شمایل عبارت مندرج در این کتاب"یک خانه، یک ماشین زیست است" متبلور گردیده.
لوکوربوزیه که عمیقا بر اتومبیل های خوش ساخت و کشتی های اقیانوس پیما به عنوان اوج طراحیِ متناسب با عصر صنعت تاکید می گذارد فاخر ترین شاکله های زیبایی شناسی ماشینی اش را در ویلا ساووا به منصه ظهور می رساند؛ خطوط خانه با گذر لوکوربوزیه از کشاکش های کوبیستی و نزدیکی با اسلوب پیوریستی بی نهایت سر راست، تند و تیز و ساده شده اند و فضاهای کارکردی داخل نیز بر سیاق نگره ای مدولار تدقیق گردیده اند.
البته لوکوربوزیه این نگاه خشک به زیست ـ ماشین را در اثار متاخرش کنار می گذارند و به نگره ای درون گرا و غیر قابل تحلیل تر اما همچنان در چارچوب اسطوره ماشین نزدیک تر می شود
برای مواجه از نزدیک با این خط سیر ببینید لوکوربوزیه و انگاره ی ماشین؛ تبلور شی صنعتی واجد الگوهای زیبایی شناسی به قلم علی رضا صبوری را
در اینجا، اینجا و اینجا نیز سه مقاله بارگذاری شده اند که می توانند وجوه مختلفی از ویلا ساووا را بر شما اشکار سازند و گامی باشند در راه معرفی و تحلیل اثر