معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1331
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1140
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
نظریه معماری   - 953
اکسپو شانگهای 2010   - 33
طراحي داخلي   - 893
معماری کانستراکتیویستی   - 33
سازه های شهری   - 859
طراحی پارامتریک   - 29
تکنولوژی ساخت   - 840
هنر روسیه   - 28
مرزهای معماری   - 767
بحران آب   - 28
معماری حوزه عمومی   - 727
اکسپو میلان 2015   - 27
المان شهری   - 693
پداگوژی   - 25
نگاه نو به سكونت   - 682
پاویون های سرپنتین   - 24
نظریه شهری   - 681
باهاوس   - 22
کلان سازه   - 598
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و سیاست   - 524
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پایدار   - 515
معماری مجازی   - 20
منتقدان معماری   - 482
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری مدرن   - 450
فیلوکیتکت   - 20
معماری تندیس گون   - 448
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 433
پردیس ویترا   - 18
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 431
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
آرمان شهرگرایی   - 429
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری منظر   - 423
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری شمایل گون   - 418
مدرنیته؛ از نو   - 15
روح مکان   - 416
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحی صنعتی   - 409
معماری ـ موسیقی   - 14
باز زنده سازی   - 371
معماری بایومورفیک   - 14
توسعه پایدار   - 352
شهرهای در حرکت   - 12
معماری یادمانی   - 334
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
تراشه های کانسپچوال   - 333
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری سبز   - 305
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماریِ توسعه   - 300
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 276
درس گفتارهای اتووود   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 260
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 9
بدنه سازی شهری   - 251
اقتصادِ فضا   - 9
آینده گرایی   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 241
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
محوطه سازی   - 237
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
بنای محدود   - 220
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 211
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 187
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 161
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 160
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 146
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 142
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 132
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 131
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 128
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 125
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 111
منبع شناسی اتووود   - 6
گرافیک   - 111
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 6
فضای منفی   - 102
جهان علمیْ تخیلی   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
معماری مصر   - 5
طراحی مبلمان   - 95
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
معماری خوانی   - 4
معماری مذهبی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 75
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری فاشیستی   - 63
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 62
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری چین   - 61
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
ترسیمات معماری   - 58
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
ویرانه ها   - 48
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و هنر انقلابی   - 44
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 39
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
زاغه نشینی   - 39
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری دیجیتال   - 34
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 43
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 46
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 8
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 133
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 19
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 6
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 22
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -340
صنعتی   -101
فرهنگی   -305
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
شهرسازی شوروی در نخستین سال های پس از انقلاب ـ بخش دوم
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1396/06/26
مـنـــــــبـع : شهرسازی معاصر نوشته واتسلاف اوستروفسکی با برگردان لادن اعتضادی
تعداد بازدید : 926


متأسفانه انقلابیونی که قدرت را در دست داشتند، نسبتاً‌ خیلی زود کوشش‌های انقلابی در زمینه شهرسازی را متوقف ساختند. مثلاً فعالیت انجمن معماران معاصر که با حسن نیت در کار بررسی این مسائل بود، در سال 1932 موقوف گردید و به زودی گرایش‌هایی به سوی مقررات دست و پاگیر، حاکم شد. بایستی توجه داشت که بر آورده و پیش‌بینی‌هایی که در آن سال‌ها به عمل آمد، غلی رغم برخی اشکالاتی که داشتند، از جهت اظهار نظرهای متنوعی که در مورد مفاهیم و تصورات بنیانی در زمینه تغییر شکل شهر و روستا در روسیه عنوان کرده بودند از پاره‌ای محاسن نیز برخوردار بودند.

در عین حال این تصورات و مفاهیم، هم در برآورد نیازهای عظیم کشور در زمینه ساختن شهرها ناتوان بودند و هم در پیش‌بینی احتیاجات آینده در جهت ذخیره سازی ابزارهای موجود تا سر حد امکان. نخستین برنامه عمرانی پنج ساله در 1928 آغاز شد که ساختن تأسیسات جدید صنعتی برای تولید کار برای یک میلیون نفر را پیش‌بینی کرده بود. در نتیجه به منظور تأمین مسکن برای این گروه از کارگران و خانواده هایشان، لازم بود که مناطق مسکونی وسیع و شهرهای تمام عیاری ساخته شوند. در این شرایط دیگر طرح نابود کردن شهرهای موجود، طرحی کاملاً خیالپردازانه به نظر رسید و در نتیجه نخستین "کمونهای مسکونی" الزاماً از تصورات آرمانی اولیه بسیار فاصله گرفتند. علی رغم اینکه "شهرستیزان" از عقاید خود به یاری بحث‌هایی با پشتوانه اقتصادی دفاع می‌کردند، اما آنچه عملاً ارائه می‌دادند، چیزی بجز یک الگوی پر هزینه و غیر اقتصادی نبود، زیرا چنان طرح‌هایی به ناچار موجب پراکندگی وسیع ساختمان‌ها و بالا رفتن هزینه‌ها می‌شد. به علاوه علی‌رغم اینکه این نمونه‌ها بسیاری از کمبودها و تاثیرات سوء شهرهای موجود را از میان بر می‌داشتند، کم و بیش موجب از بین رفتن بعضی از ارزش‌های اجتماعی مثبت آنها نیز می‌شدند.

 یک محور استقرار کم عرض به طول چندین کیلومتر که به قطعات مشابه تکراری تقسیم می‌شود، نه قادر است که قرارگاهی مطلوب را برای یک زندگی اجتماعی پر تحرک خلق کند و نه جنبه‌های رضایت‌بخش ناشی از احساس زیبایی را در بر داشته باشد که دیگر شهرها با اشکال متنوع و متمایز و غیر یکنواخت خود از آن برخوردار هستند. اصل "نزدیکی مسافت مناطق مسکونی با صنایع" که یک اصل کاربردی است در مواردی که از وسعتی در حد یک شهر کامل صحبت می‌شود، دیگر چندان عامل موثری نخواهد بود. البته باید اذعان کرد که به کارگیری روش "استقرار بناها و ردیف‌های متوازی" در طرح مناطق مسکونی، در مقابل طرح قبلی که ساختمان‌ها در آن به دور یک حیاط کوچک مسدود محیط می‌شدند، پیشرفتی به شمار می‌آید، اما اگر قرار باشد که این طرح در تمامی سطح یک شهر تکرار گردد، به علت یکنواختی و کلی گرایی که در بطن خود دارد، تصویری کسل کننده از شهر را ارائه خواهد داد.

به علاوه موضوع قابل بحث این است که آیا اصولاً در آب و هوای قاره‌ای سردی که در بخش اعظمی از سال، باد و سرما و برف مستولی است، ساختن بناها به شیوه ردیف‌های متوازی، از نظر کاربردی بهترین راه حل خواهد بود یا نه؟ طراحان طرح‌های مزبور که تحت تاثیر شدید الگوهای نظری بودند، در مواقعی که ناگزیر می‌شدند تا طرح‌هایشان را بر پایه نیازهای ناشی از شرایطی خاص تنظیم کنند، از اصلاح و تعدیل آنها طفره می‌رفتند و متعاقباً بیشتر بر خصایص تجریدی مفاهیم مورد نظر خود پافشاری می‌کردند.

در عین حال، علی رغم چنین محافظه‌کاری‌هایی، در روسیه پیش از 1930 مباحثات پرشوری در رابطه با ارائه یک الگوی سوسیالیستی از شهر در جریان بود که از نظر اهداف با ارزشی که در بطن خود داشتند و به علت نوآوری‌های سرشاری که در آن‌ها بود، دوره درخشانی را پدید آوردند. لیکن لازم است به یاد داشته باشیم که این مباحثات خیلی زود و پیش از آنکه بتوانند به ثمر برسند متوقف گردند. خصوصیت بارز این بحث‌ها گرایشی بود که در جهت انجام تحلیل‌های جامع و همه جانبه در آنها وجود داشت، زیرا که ذهن صاحبنظران روس، از ابتدا به عنوان مسئله اصلی معطوف به چگونگی از میان برداشتن یا به حداقل رساندن تفاوت‌های شهر و روستا بود.

در نتیجه حل مشکلات شهری روسیه به ناچار در رابطه مستقیم با یک طرح فیزیکی برای تمامی کشور قرار می‌گرفت. کوشش‌هایی برای پیش‌بینی نیازهای آتی که هنوز حدود آنها هم کاملاً مشخص نبود، برای یک جامعه سوسیالیستی به عمل آمد، تا امکان ساختن شهرهای جدید و تطبیق شکل آنها با نیازها و خصوصیات مزبور فراهم گردد. گرایش‌هایی نیز مبتنی بر فایق آمدن بر وابستگی به افکار سنتی و همچنین به منظور یافتن راه حل‌هایی که به بهترین وجه جوابگوی اصول مورد نظر باشند، وجود داشتند. باید توجه داشت مباحثاتی که در روسیه پیرامون چگونگی شهرهای ایده آل پا گرفته بود، توسط نظریه پردازانی اداره نمی‌شد که فارغ از تجربیات شهرسازی باشند، بلکه برعکس این مباحثات در بین کسانی مطرح بود که عملاً‌ دست اندرکار چنین تجربیاتی بودند. مانند، طراحان شهرهای در حال ساخت و مسئولان مشاغل دولتی یا مؤسسات اجتماعی.

تعجب آور نیست که بسیاری از عقاید و نظریاتی که در روسیه، در سال‌های پس از انقلاب زاده شد، بعدها در غرب سوخ کرد. مثلاً میلیوتین در سال 1930 یعنی سه سال قبل از کنگره C.I.A.M که در زمینه "اصول یک شهر کاربردی" تشکیل شد، در کتاب خود تحت عنوان شهرهای سوسیالیستی، همان اصول را صورت بندی کرده بود. در سال‌های دهه 40 لوکوربوزیه به موضوع شهرهای خطی که قبلاً در روسیه در پی تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده بود، نقش پراهمیتی را یافته بودند گرایش پیدا می‌کند. پس از جنگ جهانی دوم نیز، این الگوها مجدداً موضوع گرایش‌های پرشوری شدند که هنوز هم ادامه دارند. جنبه پرتحرک و پویای این عقاید از سال‌های 1950 به بعد توسط دوکسیادیس (C.A. Doxiadis) در غرب مطرح می‌شود که وجه اشتراک‌هایی با طرح تغییر و تحول مسکو که به وسیله لادوسکی در سال 1932 تهیه شده بود، دارد. در اروپا حتی نام شهر پویا (Dynapolis) هم یاد آور طرح شهر موشکی است که قبلاً در روسیه مطرح شده بود. نظریه شهر پهن‌دشتی فرانک لوید رایت در آمریکا هم به نظریه مهاجر‌نشینهای پراکنده که از طرف شهرستیزان شوروی به شدت حمایت می‌شد بسیار نزدیک است. در طرح‌های روسی که برای مناطق مسکونی ارائه شدند نیز بسیاری از اصولی را می‌توان یافت که بعدها در غرب به کار گرفته شدند، مثل نحوه استقرار بناها در ردیف‌های متوازی. همچنین به طرح طاق‌هایی در آسمان از لیسیتسکی می‌توان اشاره کرد که خود زمینه‌ای بود برای طرح‌های تصوری از شهرهایی که بر فراز زمین معلق بودند، طرحی که بیش از دیگر طرح‌ها جنبه خیالی و غیر عملی داشت و اکنون در بسیاری از کشورها عادی تلقی می شود.

در هر صورت، اشاره به این شباهت‌ها به آنها معنا نیست که عقاید و افکار غرب صرفاً تحت تاثیر شهرسازی روسیه بوده است، زیرا می‌دانیم که قبل از میلیوتین در روسیه، غرب سوریا را داشته و بیش از "شهر ستیزان" روسی، در غرب نیز جستجوهایی برای پراکنده ساختن جمعیت شهری انجام شده است. به همین روال بین سوسیالیست‌های آرمانگرا مانند فوریه، می‌‌توان به عقاید و افکار مشابهی که در آلمان پس از جنگ توسط برونو تاوت عنوان شده بود، اشاره کرد. به هر حال افکار و عقاید مختلف و متقابلی که پس از انقلاب 1917 بلافاصله در روسیه رایج شدند، همراه با عقاید و افکار متشابهی که در اروپا و آمریکا طی چند دهه بعد ظهور کردند، همگی نمایانگر گونه‌ای غنا و باروری هستند که در روحیه ابتکار و قدرت تجسم آن دوران وجود داشت.

شباهت‌هایی که بدان‎ها اشاره گردید، زمینه‌ای برای برآورد میزان تاثیر پذیری غرب از شهرسازی روسیه به دست نمی‌دهد. در واقع روسیه هم بعضی عقاید پیشگامان این علم جدید را از غرب اقتباس کرده بود. در عین حال بایستی متذکر شد که اروپاییان پس از انقلاب روسیه، با علاقه وافری، رشد و توسعه شهرسازی آن کشور را دنبال می کردند. اتحاد شوروی، مشکل مالکیت خصوصی زمین را حل کرده بود و شهرهای جدید با برنامه‌ریزی‌های قبلی ساخته می‌شدند. در شهرسازی روسیه هدف منحصر به فرد، بهبود اجتماعی بود. معماران در مقیاسی وسیع فعالیت می‌کردند و سیمای کشور به سرعت تغییر و تحول می‌یافت. شناخت این واقعیات و آگاهی از اهمیت آنها، محرک‌ شهرسازان اروپای غربی بود و افکار و عقاید آنها را نیز به تحرک وا می‌داشت.

لوکوربوزیه، طی دیداری که در 1930 از مسکو به عمل آورد، دشواری‌هایی را که در حیطه شهرسازی در فرانسه، مانع پیشرفت کارها بود، با سرعت عمل و قدرتی که در همین زمینه در روسیه وجود داشت، مقایسه کرد. وی مسکو را "سرزمین موعود اهل فن" می‌نامد و همچنین در مقاله‌ای که برای سومین کنگره C.I.A.M می‌فرستد از ساختن چهارصد شهر جدید که در برنامه عمرانی پنج ساله روسیه پیش‌بینی شده بود سخن می گوید. طی سال‌هایی که وی در شوروی فعالیت داشت، با جدیت از موضوع سلب مالکیت زمین‌های خصوصی به سود مقاصد شهرسازی و همچنین از تأسیس "وزارتخانه طرح های کالبدی" پشتیبانی کرد. پس از دیداری که گروهی از معماران فرانسوی در سال 1932 از شوروی به عمل آوردند، پنگوسن خاطر نشان ساخت که محال است کسی از عظمت کارهایی که در آنجا صورت گرفته است با اعجاب در نیابد. "همه جا صحبت از روسیه است" این جمله‌ای است که سردبیر مجله معماری نوشته است، در حالی که یک شماره از مجله را تماماً به موضوع "چشم اندازی از روسیه" اختصاص داده بود. در سال 1932 ارنست مای در سخنرانی خود در برللین و فرانکفورت، درباره «شهرسازی در شوروی» اظهار می‌دارد که آنچه واقعاً در شوروی در جریان است، یک واقعه مهم تاریخی است. مارتین واگنر، مهم‌ترین شهرساز برلین نیز چنین عنوان می‌کند: "یک شهرساز آلمانی، زمانی که فعالیت‌های همکاران روسی خود را مشاهده کند، به حیرت خواهد افتاد." فرانک لوید رایت از آنچه در سال 1937 در شوروی مشاهده کرده است سخن گفته و قدردانی می‌کند. اگرچه دیگر در آن زمان، شهرسازی و معماری روسیه به تدریج به سوی نوعی آکادمی گرایی متمایل می‌شد، ولی نهایتاً‌ همان سخنان و اظهارنظرها بودند که موجب گردیدند تا شهرسازان غربی به مبارزه در راه شناساندن خواستهایشان تن در دهند.

اما علی رغم شباهت‌های ویژه، اهداف شهرسازی روسیه با هدف‌هایی که در سایر نقاط جهان مطرح بود، کاملاً تفاوت داشت. در اروپا و امریکا، معماران غالباً در پی یافتن راه حلی برای ایجاد محیط زیستی مناسب‌تر برای جامعه‌ای بودند که تحولات در آن به نرمی صورت می‌گیرد، در حالی که در روسیه تغییرات اجتماعی با گام‌هایی انقلابی و سریع پدید می‌آمدند و هدف معماران در آنجا، سرعت بخشیدن به ساختمان کمونیزم بود به طوری که لیسیتسکی چنین می‌نویسد: "معماران ما تشخیص داده‌اند که وظیفه ایشان شرکت فعال در ساختن یک دنیای جدید است. از نظر ما، کار یک هنرمند، به عنوان یک فعالیت تجریدی و جدا از جامعه هیچ ارزشی ندارد." در سال‌های پس از انقلاب پیش‌بینی حدود تغییراتی که در شکل‌های زندگی آینده پدید خواهد آمد، کار آسانی نبود و مشکل‌تر از آن ارزیابی آهنگ احتمالی تغییرات و در نتیجه تمیز افکار آرمانگرایانه از عقاید واقعگرایانه بود. عقاید نظری شهرسازان که غالباً بر اصولی ذهنی متکی و چندان قابل اطمینان نبودند، دیر یا زود می‌بایست که مضمحل می‌شدند.
در حالی که برخی عقایدی که بلافاصله پس از انقلاب 1917 زاده شده بودند، مسیر پیشرفت خود را بر مبنای اصول نظری و تجربی شهرسازی شوروی بنا نهاده بودند، بعضی عقاید خاص هم به این علت که بیش از حد از زمان خود پیشی گرفته بودند، طرد می‌شدند، تا اینکه بعدها و در زمان ما به بار بنشینند. روش ها و راه‌ حل‌هایی که به قصد محدود کردن رشد شهرهای بزرگ پیشنهاد گردید و همچنین الگوهایی که برای طراحی شهری مناسب‌تر ارائه شده بود، اکنون مجدداً سرلوحه مباحثات متعدد هستند، به این ترتیب که اکنون دیگر شهرک‌های اقماری در پیرامون مجتمع‌های شهری بزرگ ساخته شده‌اند و نظریه کمونهای مسکونی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین بسیاری از نظریات دهه 20 و آغاز دهه 30 در حال حاضر توجیه پذیر هستند، نظریاتی که در فضایی مملو از شور و علاقه و نوآوری ابراز شده بودند، آنهایی که آشکارا از زمان خود پیشی گرفته بودند با اشکالات عدیده‌ای مواجه گردیدند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group