معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
شهرسازی شوروی در نخستین سال های پس از انقلاب ـ بخش دوم
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1396/06/26
مـنـــــــبـع : شهرسازی معاصر نوشته واتسلاف اوستروفسکی با برگردان لادن اعتضادی
تعداد بازدید : 2248


متأسفانه انقلابیونی که قدرت را در دست داشتند، نسبتاً‌ خیلی زود کوشش‌های انقلابی در زمینه شهرسازی را متوقف ساختند. مثلاً فعالیت انجمن معماران معاصر که با حسن نیت در کار بررسی این مسائل بود، در سال 1932 موقوف گردید و به زودی گرایش‌هایی به سوی مقررات دست و پاگیر، حاکم شد. بایستی توجه داشت که بر آورده و پیش‌بینی‌هایی که در آن سال‌ها به عمل آمد، غلی رغم برخی اشکالاتی که داشتند، از جهت اظهار نظرهای متنوعی که در مورد مفاهیم و تصورات بنیانی در زمینه تغییر شکل شهر و روستا در روسیه عنوان کرده بودند از پاره‌ای محاسن نیز برخوردار بودند.

در عین حال این تصورات و مفاهیم، هم در برآورد نیازهای عظیم کشور در زمینه ساختن شهرها ناتوان بودند و هم در پیش‌بینی احتیاجات آینده در جهت ذخیره سازی ابزارهای موجود تا سر حد امکان. نخستین برنامه عمرانی پنج ساله در 1928 آغاز شد که ساختن تأسیسات جدید صنعتی برای تولید کار برای یک میلیون نفر را پیش‌بینی کرده بود. در نتیجه به منظور تأمین مسکن برای این گروه از کارگران و خانواده هایشان، لازم بود که مناطق مسکونی وسیع و شهرهای تمام عیاری ساخته شوند. در این شرایط دیگر طرح نابود کردن شهرهای موجود، طرحی کاملاً خیالپردازانه به نظر رسید و در نتیجه نخستین "کمونهای مسکونی" الزاماً از تصورات آرمانی اولیه بسیار فاصله گرفتند. علی رغم اینکه "شهرستیزان" از عقاید خود به یاری بحث‌هایی با پشتوانه اقتصادی دفاع می‌کردند، اما آنچه عملاً ارائه می‌دادند، چیزی بجز یک الگوی پر هزینه و غیر اقتصادی نبود، زیرا چنان طرح‌هایی به ناچار موجب پراکندگی وسیع ساختمان‌ها و بالا رفتن هزینه‌ها می‌شد. به علاوه علی‌رغم اینکه این نمونه‌ها بسیاری از کمبودها و تاثیرات سوء شهرهای موجود را از میان بر می‌داشتند، کم و بیش موجب از بین رفتن بعضی از ارزش‌های اجتماعی مثبت آنها نیز می‌شدند.

 یک محور استقرار کم عرض به طول چندین کیلومتر که به قطعات مشابه تکراری تقسیم می‌شود، نه قادر است که قرارگاهی مطلوب را برای یک زندگی اجتماعی پر تحرک خلق کند و نه جنبه‌های رضایت‌بخش ناشی از احساس زیبایی را در بر داشته باشد که دیگر شهرها با اشکال متنوع و متمایز و غیر یکنواخت خود از آن برخوردار هستند. اصل "نزدیکی مسافت مناطق مسکونی با صنایع" که یک اصل کاربردی است در مواردی که از وسعتی در حد یک شهر کامل صحبت می‌شود، دیگر چندان عامل موثری نخواهد بود. البته باید اذعان کرد که به کارگیری روش "استقرار بناها و ردیف‌های متوازی" در طرح مناطق مسکونی، در مقابل طرح قبلی که ساختمان‌ها در آن به دور یک حیاط کوچک مسدود محیط می‌شدند، پیشرفتی به شمار می‌آید، اما اگر قرار باشد که این طرح در تمامی سطح یک شهر تکرار گردد، به علت یکنواختی و کلی گرایی که در بطن خود دارد، تصویری کسل کننده از شهر را ارائه خواهد داد.

به علاوه موضوع قابل بحث این است که آیا اصولاً در آب و هوای قاره‌ای سردی که در بخش اعظمی از سال، باد و سرما و برف مستولی است، ساختن بناها به شیوه ردیف‌های متوازی، از نظر کاربردی بهترین راه حل خواهد بود یا نه؟ طراحان طرح‌های مزبور که تحت تاثیر شدید الگوهای نظری بودند، در مواقعی که ناگزیر می‌شدند تا طرح‌هایشان را بر پایه نیازهای ناشی از شرایطی خاص تنظیم کنند، از اصلاح و تعدیل آنها طفره می‌رفتند و متعاقباً بیشتر بر خصایص تجریدی مفاهیم مورد نظر خود پافشاری می‌کردند.

در عین حال، علی رغم چنین محافظه‌کاری‌هایی، در روسیه پیش از 1930 مباحثات پرشوری در رابطه با ارائه یک الگوی سوسیالیستی از شهر در جریان بود که از نظر اهداف با ارزشی که در بطن خود داشتند و به علت نوآوری‌های سرشاری که در آن‌ها بود، دوره درخشانی را پدید آوردند. لیکن لازم است به یاد داشته باشیم که این مباحثات خیلی زود و پیش از آنکه بتوانند به ثمر برسند متوقف گردند. خصوصیت بارز این بحث‌ها گرایشی بود که در جهت انجام تحلیل‌های جامع و همه جانبه در آنها وجود داشت، زیرا که ذهن صاحبنظران روس، از ابتدا به عنوان مسئله اصلی معطوف به چگونگی از میان برداشتن یا به حداقل رساندن تفاوت‌های شهر و روستا بود.

در نتیجه حل مشکلات شهری روسیه به ناچار در رابطه مستقیم با یک طرح فیزیکی برای تمامی کشور قرار می‌گرفت. کوشش‌هایی برای پیش‌بینی نیازهای آتی که هنوز حدود آنها هم کاملاً مشخص نبود، برای یک جامعه سوسیالیستی به عمل آمد، تا امکان ساختن شهرهای جدید و تطبیق شکل آنها با نیازها و خصوصیات مزبور فراهم گردد. گرایش‌هایی نیز مبتنی بر فایق آمدن بر وابستگی به افکار سنتی و همچنین به منظور یافتن راه حل‌هایی که به بهترین وجه جوابگوی اصول مورد نظر باشند، وجود داشتند. باید توجه داشت مباحثاتی که در روسیه پیرامون چگونگی شهرهای ایده آل پا گرفته بود، توسط نظریه پردازانی اداره نمی‌شد که فارغ از تجربیات شهرسازی باشند، بلکه برعکس این مباحثات در بین کسانی مطرح بود که عملاً‌ دست اندرکار چنین تجربیاتی بودند. مانند، طراحان شهرهای در حال ساخت و مسئولان مشاغل دولتی یا مؤسسات اجتماعی.

تعجب آور نیست که بسیاری از عقاید و نظریاتی که در روسیه، در سال‌های پس از انقلاب زاده شد، بعدها در غرب سوخ کرد. مثلاً میلیوتین در سال 1930 یعنی سه سال قبل از کنگره C.I.A.M که در زمینه "اصول یک شهر کاربردی" تشکیل شد، در کتاب خود تحت عنوان شهرهای سوسیالیستی، همان اصول را صورت بندی کرده بود. در سال‌های دهه 40 لوکوربوزیه به موضوع شهرهای خطی که قبلاً در روسیه در پی تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده بود، نقش پراهمیتی را یافته بودند گرایش پیدا می‌کند. پس از جنگ جهانی دوم نیز، این الگوها مجدداً موضوع گرایش‌های پرشوری شدند که هنوز هم ادامه دارند. جنبه پرتحرک و پویای این عقاید از سال‌های 1950 به بعد توسط دوکسیادیس (C.A. Doxiadis) در غرب مطرح می‌شود که وجه اشتراک‌هایی با طرح تغییر و تحول مسکو که به وسیله لادوسکی در سال 1932 تهیه شده بود، دارد. در اروپا حتی نام شهر پویا (Dynapolis) هم یاد آور طرح شهر موشکی است که قبلاً در روسیه مطرح شده بود. نظریه شهر پهن‌دشتی فرانک لوید رایت در آمریکا هم به نظریه مهاجر‌نشینهای پراکنده که از طرف شهرستیزان شوروی به شدت حمایت می‌شد بسیار نزدیک است. در طرح‌های روسی که برای مناطق مسکونی ارائه شدند نیز بسیاری از اصولی را می‌توان یافت که بعدها در غرب به کار گرفته شدند، مثل نحوه استقرار بناها در ردیف‌های متوازی. همچنین به طرح طاق‌هایی در آسمان از لیسیتسکی می‌توان اشاره کرد که خود زمینه‌ای بود برای طرح‌های تصوری از شهرهایی که بر فراز زمین معلق بودند، طرحی که بیش از دیگر طرح‌ها جنبه خیالی و غیر عملی داشت و اکنون در بسیاری از کشورها عادی تلقی می شود.

در هر صورت، اشاره به این شباهت‌ها به آنها معنا نیست که عقاید و افکار غرب صرفاً تحت تاثیر شهرسازی روسیه بوده است، زیرا می‌دانیم که قبل از میلیوتین در روسیه، غرب سوریا را داشته و بیش از "شهر ستیزان" روسی، در غرب نیز جستجوهایی برای پراکنده ساختن جمعیت شهری انجام شده است. به همین روال بین سوسیالیست‌های آرمانگرا مانند فوریه، می‌‌توان به عقاید و افکار مشابهی که در آلمان پس از جنگ توسط برونو تاوت عنوان شده بود، اشاره کرد. به هر حال افکار و عقاید مختلف و متقابلی که پس از انقلاب 1917 بلافاصله در روسیه رایج شدند، همراه با عقاید و افکار متشابهی که در اروپا و آمریکا طی چند دهه بعد ظهور کردند، همگی نمایانگر گونه‌ای غنا و باروری هستند که در روحیه ابتکار و قدرت تجسم آن دوران وجود داشت.

شباهت‌هایی که بدان‎ها اشاره گردید، زمینه‌ای برای برآورد میزان تاثیر پذیری غرب از شهرسازی روسیه به دست نمی‌دهد. در واقع روسیه هم بعضی عقاید پیشگامان این علم جدید را از غرب اقتباس کرده بود. در عین حال بایستی متذکر شد که اروپاییان پس از انقلاب روسیه، با علاقه وافری، رشد و توسعه شهرسازی آن کشور را دنبال می کردند. اتحاد شوروی، مشکل مالکیت خصوصی زمین را حل کرده بود و شهرهای جدید با برنامه‌ریزی‌های قبلی ساخته می‌شدند. در شهرسازی روسیه هدف منحصر به فرد، بهبود اجتماعی بود. معماران در مقیاسی وسیع فعالیت می‌کردند و سیمای کشور به سرعت تغییر و تحول می‌یافت. شناخت این واقعیات و آگاهی از اهمیت آنها، محرک‌ شهرسازان اروپای غربی بود و افکار و عقاید آنها را نیز به تحرک وا می‌داشت.

لوکوربوزیه، طی دیداری که در 1930 از مسکو به عمل آورد، دشواری‌هایی را که در حیطه شهرسازی در فرانسه، مانع پیشرفت کارها بود، با سرعت عمل و قدرتی که در همین زمینه در روسیه وجود داشت، مقایسه کرد. وی مسکو را "سرزمین موعود اهل فن" می‌نامد و همچنین در مقاله‌ای که برای سومین کنگره C.I.A.M می‌فرستد از ساختن چهارصد شهر جدید که در برنامه عمرانی پنج ساله روسیه پیش‌بینی شده بود سخن می گوید. طی سال‌هایی که وی در شوروی فعالیت داشت، با جدیت از موضوع سلب مالکیت زمین‌های خصوصی به سود مقاصد شهرسازی و همچنین از تأسیس "وزارتخانه طرح های کالبدی" پشتیبانی کرد. پس از دیداری که گروهی از معماران فرانسوی در سال 1932 از شوروی به عمل آوردند، پنگوسن خاطر نشان ساخت که محال است کسی از عظمت کارهایی که در آنجا صورت گرفته است با اعجاب در نیابد. "همه جا صحبت از روسیه است" این جمله‌ای است که سردبیر مجله معماری نوشته است، در حالی که یک شماره از مجله را تماماً به موضوع "چشم اندازی از روسیه" اختصاص داده بود. در سال 1932 ارنست مای در سخنرانی خود در برللین و فرانکفورت، درباره «شهرسازی در شوروی» اظهار می‌دارد که آنچه واقعاً در شوروی در جریان است، یک واقعه مهم تاریخی است. مارتین واگنر، مهم‌ترین شهرساز برلین نیز چنین عنوان می‌کند: "یک شهرساز آلمانی، زمانی که فعالیت‌های همکاران روسی خود را مشاهده کند، به حیرت خواهد افتاد." فرانک لوید رایت از آنچه در سال 1937 در شوروی مشاهده کرده است سخن گفته و قدردانی می‌کند. اگرچه دیگر در آن زمان، شهرسازی و معماری روسیه به تدریج به سوی نوعی آکادمی گرایی متمایل می‌شد، ولی نهایتاً‌ همان سخنان و اظهارنظرها بودند که موجب گردیدند تا شهرسازان غربی به مبارزه در راه شناساندن خواستهایشان تن در دهند.

اما علی رغم شباهت‌های ویژه، اهداف شهرسازی روسیه با هدف‌هایی که در سایر نقاط جهان مطرح بود، کاملاً تفاوت داشت. در اروپا و امریکا، معماران غالباً در پی یافتن راه حلی برای ایجاد محیط زیستی مناسب‌تر برای جامعه‌ای بودند که تحولات در آن به نرمی صورت می‌گیرد، در حالی که در روسیه تغییرات اجتماعی با گام‌هایی انقلابی و سریع پدید می‌آمدند و هدف معماران در آنجا، سرعت بخشیدن به ساختمان کمونیزم بود به طوری که لیسیتسکی چنین می‌نویسد: "معماران ما تشخیص داده‌اند که وظیفه ایشان شرکت فعال در ساختن یک دنیای جدید است. از نظر ما، کار یک هنرمند، به عنوان یک فعالیت تجریدی و جدا از جامعه هیچ ارزشی ندارد." در سال‌های پس از انقلاب پیش‌بینی حدود تغییراتی که در شکل‌های زندگی آینده پدید خواهد آمد، کار آسانی نبود و مشکل‌تر از آن ارزیابی آهنگ احتمالی تغییرات و در نتیجه تمیز افکار آرمانگرایانه از عقاید واقعگرایانه بود. عقاید نظری شهرسازان که غالباً بر اصولی ذهنی متکی و چندان قابل اطمینان نبودند، دیر یا زود می‌بایست که مضمحل می‌شدند.
در حالی که برخی عقایدی که بلافاصله پس از انقلاب 1917 زاده شده بودند، مسیر پیشرفت خود را بر مبنای اصول نظری و تجربی شهرسازی شوروی بنا نهاده بودند، بعضی عقاید خاص هم به این علت که بیش از حد از زمان خود پیشی گرفته بودند، طرد می‌شدند، تا اینکه بعدها و در زمان ما به بار بنشینند. روش ها و راه‌ حل‌هایی که به قصد محدود کردن رشد شهرهای بزرگ پیشنهاد گردید و همچنین الگوهایی که برای طراحی شهری مناسب‌تر ارائه شده بود، اکنون مجدداً سرلوحه مباحثات متعدد هستند، به این ترتیب که اکنون دیگر شهرک‌های اقماری در پیرامون مجتمع‌های شهری بزرگ ساخته شده‌اند و نظریه کمونهای مسکونی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین بسیاری از نظریات دهه 20 و آغاز دهه 30 در حال حاضر توجیه پذیر هستند، نظریاتی که در فضایی مملو از شور و علاقه و نوآوری ابراز شده بودند، آنهایی که آشکارا از زمان خود پیشی گرفته بودند با اشکالات عدیده‌ای مواجه گردیدند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

 
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group